Hlavní obsah

TOM´s Angel T01 - kapesní sporťák využíval techniku Toyoty

Foto: Archiv Garáž.cz
23. 3. 2018

Celý název této japonské automobilky zněl Tachi Oiwa Motorsports, zkráceně TOM´s, přičemž nejprve šlo o závodní tým a úpravce Toyot. Velikým snem ale bylo kompletně vlastní auto, což se v roce 1994 povedlo s modelem Angel T01.

Článek

Firmu TOM´s založili v roce 1974 Nobuhide Tachi, a bývalý tovární jezdec Toyoty Kiyoshi Oiwa. Původně šlo o závodní tým, který nakonec v celé své historii postavil celou řadu legendárních okruhových aut. Podporován byl Toyotou a pod jeho taktovkou vznikla kupříkladu legendární TOM´s Supra. Postupem času se zkušenosti ze závodění začaly promítat i do běžných automobilů, které v TOM´s začali upravovat. Opět byla specializace jasná - šlo o Toyoty a Lexusy.

Jenže vedení firmy toužilo po něčem víc - chtěli kompletně vlastní auto. A to se jim nakonec povedlo. V roce 1994, při příležitosti dvacetiletého výročí založení, se světu představil vůz TOM´s Angel T01. Ultimativní miniaturní sportovní stroj s lehkou konstrukcí a motorem uprostřed.

Foto: Archiv Garáž.cz

Anděl byl složen, jak jinak, z dílů Toyoty. Základní konstrukce z trubkového rámu ale byla společná se závodními auty. Karoserie vozu byla z kompozitních materiálů, zejména z karbonu, a její design má na starosti Brit Martin Oglivie, který stojí třeba za Formulí 1 Lotusu. Bylo téměř nemožné použít klasické dveře, takže Angel má vyklápěcí vzhůru po vzoru Gullwingu. Podvozek se spoléhal na dvojité lichoběžníky.

Foto: Archiv Garáž.cz

Před zadní nápravou se nacházela atmosférická dvacetiventilová šestnáctistovka Toyota s označením 4A-G, kterou používala třeba Toyota AE101. Točivý motor dosahoval maximálního výkonu 160 koní v 7400 otáčkách za minutu. Jednotka byla spojena s pětistupňovým manuálem, celé ústrojí pohánělo pochopitelně zadní kola. Tlumiče vyvinula firma Cepak, řízení a brzdy zase Toyota. Díky hmotnosti pouze 700 kg byl Angel T01 pořádně rychlým strojem. Na přiloženém videu můžete vidět, jak soupeří s nejlepšími sportovními vozy své doby, přičemž i přes výkonový deficit nijak zásadně nezaostává.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.