Hlavní obsah

Tohle je vaše příležitost, supersport v ceně do 1,5 milionu!

Foto: Audi

I po víc jak deseti letech vypadá skvěle!

15. 8. 2018

To auto je taková investiční příležitost, že jsem o něm původně nechtěl vůbec psát, protože by to jen zvýšilo jeho cenu, která je teď na samém dně. Jenže v bance už mi druhou půjčku nedají, takže se toho musí ujmout někdo z vás…

Článek

Jak už je vám jasné z úvodní fotografie, řeč je o Audi R8. A než s povzdechnutím a zavrtěním hlavy článek zavřete, vězte, že je to aktuálně ta nejlepší příležitost, jak si pořídit supersport s manuální převodovkou v kombinaci s potentním osmiválcem, nebo ohromujícím desetiválcem od Lamborghini. Nehavarované kusy s jasnou historií a po prvním majiteli stojí stejně jako nové Audi A3 2,0 TDI Quattro se slušnou výbavou (a to nepřeháním), jen s tím rozdílem, že zatímco A3 nakonec sami nabouráte, abyste za ní vůbec něco dostali od pojišťovny, tak R8 půjde s cenou už jen nahoru. Nedivte se. Je to supersport s nadčasovým designem, celohliníkovou karoserií a motorem uprostřed, jezdil v něm Tony Stark v Iron Manovi, jeho dvojčetem je Lamborghini Gallardo (ale je o polovinu levnější na servis), jede přes 300 km/h a taky je jak instatní káva 3 v 1 - umí tiše pózovat, jet dramaticky smykem, ale zvládne i chirurgicky čistou stopu.

Foto: Audi

V sněhobílé barvě a s karbonovými boky vypadá Audi R8 pořád skvěle

Přitom když se Audi R8 v roce 2007 objevilo, tak ho čekalo jen vlažné přijetí. Audi v té době všichni vyčítali, že auta s olympiádou ve znaku jezdí přiliš prkenně, že jsou nudná, že osmiválec 4,2 l je dobrý pro A8, ale ne pro sportovní auto a že je vlastně hloupost pokoušet se prodávat supersport Audi, protože lidé, kteří kupují supersporty za tři miliony, přece chtějí auto supersportovní značky.

Jenže realita byla nakonec úplně jiná. R8 byla kouskem ryzí mechaniky a dokonale skloubila svět supersportů s každodenní použitelností. Jen samotné nasednutí do auta je zážitek. Interiér sice není tak košatý jako v aston martinu ani tak sportovní jako ve ferrari, ze všeho nejvíc připomíná ryzí funkčnost kabiny Porsche 911, ale příplatková sportovní sedadla vás těsně obejmou a tvar kokpitu evokující formulový monopost, ten oblouk zvedající se okolo vašich kolen vypadá o jedenáct let později pořád skvěle. Ani si nevšimnete, že většina přepínačů je převzatá z TT, spíš si uvědomíte, jak velký progres udělaly za všechny ty roky displeje palubního počítače.

Foto: Audi

Interiér už má svoje roky, ale sedačky a kvalita zpracování je perfektní i na dnešní poměry

No ale co hlavně, R8 umí moc dobře jezdit. Kritici jí při prvních jízdách vyčítali, že má moc jemný chod plynového pedálu, a že působí mdle, ale parametry atmosférické V8 s objemem 4,2 l vypadají dobře i na dnešní poměry - stovka za 4.6 s, na 200 km/h se rozjede za 14,9 s a pokračuje až na 300 km/h. Motor má mazání suchou vanou, je blíž silnici než v Audi RS4 a když mu dopřejete sportovní výfuk, tak i krásně zní. A ten chod plynu? Díky němu lze R8 ovládát tak precizně. A podobné má i řízení - není zbytečně ostré, ale má dobrou zpětnou vazbu. R8 se prostě dobře řídí. Najděte si kus s magnetickými tlumiči a pak můžete mít R8 i na 20palcových kolech, byť já jsem spíš pro menší průměr ráfků - lépe pak auto vnímáte. Quattro za normálních okolností posílá jen patnáct procent výkonu na přední kola, takže řízení zůstává citlivé, ale když se zadní pneumatiky dostávají do smyku, ať už se protáčejí pod plynem, nebo kloužou po jeho ubrání, je přetáčivost vyrovnána přesunem až 35 procent výkonu na přední nápravu. ESP má tři stupně: normální, sportovní a vypnuto, i ten prostřední vám dovolí jezdit s autem v lehkém smyku. Všechno funguje tak jak má a R8 stále patří k nejlépe ovladatelným autům s motorem uprostřed - užije si ji jak začínající řidič, tak člověk, který z ní vymáčkne všechny její schopnosti.

Jestli máte pocit, že se až příliš rozplývám nad verzí s V8, když je tady silnější V10, což je přesně ten motor, který je v Huracánu, tak vězte, že s V10 mi přišlo Audi R8 méně obratnější a trochu víc těžkopádné. Na druhou stranu, jestli na to koukáte spíš jako na investici, pak není o čem. Ve verzi V10 Plus pak zrychlí na stovku za 3,2 s a jede 330 km/h, což jsou dechberoucí hodnoty. Jenže pak je taky o kus dražší, a to jak na pořízení, tak na provozní náklady. Už jen kvůli tomu, že spousta modelů V10 z nich má keramické brzdy, které nejsou tak dobré jako ocelové a jsou hlavně trojnásobně dražší na výměnu. V každém případě ale hledejte verzi s manuální převodovkou. Převodovka R Tronic sice není špatná (jen má zoufale malá pádýlka z recyklovaných kelímků od jogurtu), ale manuál se cení a navíc v R8 dobře funguje.

Foto: Audi

Manuální převodovka a atmosférický motor, to je jasné investiční auto!

Tak, teď už jsem vám o R8 prozradil skoro všechno. Aktuálně jich je na prodej v Evropě tak šedesát v ceně do 1,5 milionu. V mojí specifikaci, tedy s alcantarovými sedačkami a s příplatkovými tlumiči se pár kousků taky najde. Prošvihli jste nákup F550 Maranello? Bojíte se provozních nákladů lamborghini? Tady máte mého černého koně! Ale teď mě nechte chvilku být, musím se vyplakat do polštáře. Je to totiž další auto, které bych chtěl a dávalo by mi smysl i z hlediska dlouhodobého vlastnictví, ale nemám na něj.

autowebAUTOWEBaUtOwEb