Článek
Talbot 1100 je vlastně v roce 1980 přeznačená Simca 1100, tedy velice povedený model francouzské automobilky, který patřil mezi první hatchbacky. Přežil i ukončení značky Simca a její transformaci do oživeného jména Talbot. Ono to nakonec stejně nepomohlo, ale rozhodně to nebyla vina modelu 1100, který na linkách v Poissy a Madridu vydržel až do roku 1985, a na začátku šlo o velice moderní auto. Možná to nebyl první hatchback, ale například konkurenční Renault 6 předčil o parník. Design vycházel z průzkumu, který si automobilka nechala udělat, rozměrově zapadl mezi sedan 1300 a miniaturní sedan 1000. Sportovní varianta 1100 Ti byla navíc jedním z prvních ostrých hatchbacků.
Konkrétní auto je užitková verze VF2 z roku 1981, tedy zaplechovaná dodávka s křídlovými dveřmi a zvýšenou střechou nad nákladovým prostorem. Ta zkratka znamená Voiture Fourgonnette a poprvé byl tento typ uveden v roce 1972. Existoval i prototyp VF2 Wind s oplášťováním, z něhož se později vyvinul Talbot Matra Rancho. Zaplechované kombi mělo název VF1, otevřený pick-up zase VF3. Přední část je shodná s hatchbackem, a to včetně všech chromovaných prvků a ozdob. Díky tomu byl převzatý i povedený interiér s dobře zvládnutou ergonomií, skvělým výhledem ven a pohodlnými sedadly. Před nimi je velký volant s tenkým věncem a za ním kruhové přístroje. Prostor je velmi dobře využitý, použité čalounění je z koženky.

Nákladový prostor a jednoduchý interiér, jenže v dodávce to stačí.
Simca měla moderní koncepci, podobně jako luxusnější hatchback Renault 16, který přišel na trh o dva roky dříve. Motor je vepředu napříč, ovšem skloněný o 40 stupňů dozadu a pohání přední kola. Díky sklonu motoru mělo auto lépe umístěné těžiště a mohlo mít nižší kapotu. Je to poměrně malá čtyřválcová jedenáctistovka (1 118 ccm) Poissy 3E1 315 se spádovým karburátorem Solex 32 BISA. Výkon je slušných 54 koní (40 kW) a točivý moment 80 Nm. Motor zkonstruoval Georges Martin a o jeho kvalitách svědčí, že dožil až v Peugeotu 205.
V čem jsou přednosti této dodávky?
K motoru je připojený plně synchronizovaný a velmi krátký čtyřstupňový manuál. U dodávek je velmi krátký, takže s prázdnou bednou působí Talbot velmi hbitě. Ale když se rozjedete, dá se jet skoro pořád na trojku. Zvládne až 140 km/h, ale přitom se spokojí jen zhruba s osmi litry paliva na každých sto kilometrů jízdy. Díky nadprůměrné světlé výšce mu nedělá žádný problém polní cesta ani nějaký lehčí terén.

Úplně vidím, jak se s touhle dodávkou proháním po francouzském venkově a rozvážím vše potřebné.
Prázdná dodávka neváží ani tunu, ale dost uveze. Vpředu jsou dvojité lichoběžníky a dvojitá příčná ramena, vzadu vlečná ramena a v obou případech podélné torzní tyče a teleskopické tlumiče. Talbot má také na obou nápravách stabilizátory a vpředu kotoučové brzdy. Řízení je hřebenové a velice komunikativní, takže je auto předvídatelné. U dodávky je to asi zbytečné, ale je převzaté ze skvěle jezdícího hatchbacku. Stále si ponechává i jízdní komfort a nevyhnutelné náklony v zatáčkách. Vadit tak může jen hluk, který se v dodávce pochopitelně rozléhá více než v základním hatchbacku.
Ani dobrá auta značce Talbot nepomohla
Když se konečně Simca převlečená za Talbot odebrala do zaslouženého důchodu, vystřídal ji hranatý model Talbot Horizon. Užitkové verze vydržely až do roku 1985, tedy o tři roky déle než základní hatchback. Na některých trzích se dokonce prodávaly i pod značkou Dodge a podívaly se i za oceán, ale moc dobře se tam neprodávaly. Prodeje v Evropě byly původně naopak silné, šlo o nejprodávanější Simcu a zpočátku to bylo opravdu oblíbené auto, pak se ale mimo Francii čísla propadala a ve Francii po uvedení modelu 1307 také. Celkem vzniklo přes 2,2 milionu aut.
Ty, které najdete v inzerci, se musí popasovat s korozí. Ale ceny jsou poměrně přijatelné kolem stovky tisíc korun a je to veterán, který i dnes působí moderně. Ovšem moc jich na prodej nenajdete, do dnešních dnů jich přežilo málo.
Třeba konkrétně tento vůz, který nám zapůjčilo veterano.sk, na prodej není a jen tak nebude. Ale přitom to není žádný renovovaný dědeček, ale pořád ještě pracant. Sice stylový a dostávající solidní péči, aby majitelům dlouho vydržel, ale opravdu ještě pracant vozící náklad, stavební materiál nebo autodíly pro jiné veterány.