Článek
Žádné Bugatti! Ani Koenigsegg, ani Hennessey, tedy předchozí rekordmani. Dokonce ani Ferrari, Lamborghini, Porsche nebo McLaren, tedy evropská supersportovní šlechta se závodním rodokmenem. Kdepak. Aktuálně nejrychlejším silničním autem planety je čínský elektromobil Yangwang U9!
500 km/h na dohled
Možná si klepete na čelo, k čemu tyhle rychlostní rekordy vlastně jsou. Vždyť takhle rychle stejně nikdo nejezdí. Ale mají svůj smysl – dokázat, že to jde. A pro čínskou automobilku BYD je tenhle konkrétní rekord enormně důležitý, aby ukázala, že skutečně patří k technologické špičce, která dokáže, co si usmyslí. Lidem v Bugatti i Rimacu asi spadla sanice až na zem.
Ještě víc šokující však je, s jakou lehkostí téhle šílené rychlosti Yangwang U9 Extreme dosáhl. Podle onboardu neměl závodní pilot Marc Basseng moc práce, jen zadupl pedál plynu do podlahy, držel volant rovně a počkal na rekordní rychlost, které dosáhl v naprosté tichosti. Přitom podmínky měl o mnoho těžší než Bugatti – rovinka mezi klopenými zatáčkami testovací trati Ehra-Lessien, kde zajíždí rekordy Bugatti, má totiž osm kilometrů, jenže trať v Papenbergu, kde jelo U9 Extreme, má mezi zatáčkami jen 4,3 kilometru, takže muselo akcelerovat mnohem tvrději. A ve finále se zdá, že by mohlo jet i rychleji, kdyby mu nedošel prostor. O to je tenhle rekord působivější.
Že jste o něm nikdy neslyšeli? Ani se nedivíme. Yangwang je luxusní značka automobilky BYD, obří technologické firmy a největšího producenta elektrifikovaných aut (PHEV a BEV) na světě. Loni prodali přes 4 miliony plug-in hybridů a elektromobilů, letos směřují k pěti milionům, což z nich dělá třetí největší automobilku světa. To jen abychom měli jasno.
Co je Yangwang?
Tahle luxusní značka je demonstrátor síly a té nejmodernější techniky automobilky BYD (Build Your Dreams), největšího světového producenta elektrifikovaných vozidel. Yangwang existuje pouhé dva roky (a BYD už přes dvě dekády), ale za tu chvilku si připsala tři naprosto špičkové modely s elektrickým pohonem: brutální off-road U8, nejrychlejší hypersport planety U9 a superpohodlný sedan U7. A to je teprve začátek…

Značka Yangwang existuje jen dva roky, ale už se řadí mezi automobilovou špičku.
Yangwang U9 je pro značku demonstrátor síly. Doslova. Tenhle elektrický hypersport pohání čtyři elektromotory (každý s výkonem přes 750 koní má na starosti jedno kolo) s celkovým výkonem přes 3 000 koní, což je o víc než tisíc – TISÍC!!! – koní víc než druhé nejsilnější auto (Rimac Nevera má výkon 1 940 k) světa. Taky má jedinečnou 1200voltovou architekturu, karbonový monokok, gigantické karbon-keramické brzdové kotouče a obrovské titanové třmeny. A taky podvozek, který umí skákat!

Je to hodně rychlé svezení! Bohužel až příliš rychlé, Číňané nás nenechali se za volantem moc rozvášnit. Přepálit to by bylo až příliš snadné…
Tedy tenhle aktivní systém řízený chytrou elektronikou ovládající jednotlivé tlumiče na každém kole (v BYD mu říkají DiSus-X Intelligent Body Control System, ale to si stejně nezapamatujete) dokáže především potlačovat náklony v zatáčce i potápění přídě a zádě při extrémním brzdění/akceleraci. Ale také umí měnit světlou výšku o 75 mm, díky tomu umí zatancovat na hudbu, a dokonce skočit až šest metrů do dálky. To by se při překonávání výmolů na českých silnicích mohlo hodit…

Kouzelný podvozek má umět držet pohyby auta pod kontrolou. A taky umí tancovat na místě a skákat do dálky. Což se určitě může hodit…
My ale dnes skákání nebudeme potřebovat, protože Yangwang U9 vyzkoušíme na hladkém asfaltu testovací trati BYD. A taky nepojedeme 500 km/h, protože na okruhu dlouhém 1,75 km dáme pouhá dvě svižná kolečka. No, a taky nebudeme mít na povel tři tisícovky koní, protože místo brutální verze Extreme vyzkoušíme standardní verzi.

Interiér U9 se řemeslným zpracováním nemůže rovnat těm nejlepším z nejlepších, jenže U9 taky nestojí dva miliony eur, ale jen osminu (tedy čtvrt milionu). Cena verze U9 Extreme nebyla dosud oficiálně zveřejněna.
Ta však taky není přímo pomalá. Má taky čtyři elektromotory, ale s celkovým výkonem „pouhých“ 1 300 koní (a 800V architekturou), stovku tak smázne za 2,36 sekundy a čtvrtmíli pod deset. To jsou výkony Bugatti Chiron. A drtivé akcelerace si užijete dosyta, každé přišlápnutí plynu působí, jako by do vás zezadu narazila lokomotiva.
Brzdy mají podobně brutální účinnost, ale pedál je možná až moc ostrý – na druhou stranu s ohledem na dopřednou dynamiku se to může hodit. O podvozku vám toho ale moc neřeknu, protože jsme nenabrali tempo tak rychle, abychom se přiblížili k jeho limitům. Na druhou stranu se zdál být vysoce stabilní, nedočkali jsme se žádných náklonů ani nejistoty, Yangwang se držel stopy zuby nehty a svou obří hmotu (váží 2,5 tuny) přenášel ze zatáčky do zatáčky s naprostou lehkostí. Ostatně U9 Extreme zajel na Nürburgringu podobný čas jako laserem broušená okruhová střela Porsche 911 GT3 RS nebo supersport 918 Spyder, takže evidentně umí nejen drtit rovinky, ale i zatáčky…
Celé tohle divadlo s čísly však moc neznamená. BYD totiž vyrobí pouhých 99 kusů Yangwangu U9 s cenovkou kolem 6 milionů korun, z nichž maximálně 30 bude nejsilnější verze Extreme (a ty budou ještě mnohem dražší). Moc lidí jeho schopností tedy neokusí. Ale jde o ten efekt. O to, že si v Číně dokázali vyšlápnout na ty nejrychlejší z nejrychlejších a dokázali je porazit v jejich vlastní hře, i když nemají věhlasné jméno a závodní rodokmen. Vlajka byla hrdě vztyčena a svět na chvíli oněměl v úžasu. S čínskými značkami se prostě musí počítat!







