Článek
Auta neplavou! Jistě, existuje řada speciálních obojživelných vozidel a taky tu bylo pár osobních aut připomínajících spíš lodě s koly, ale jinak auta vjíždějící do hluboké vody pokračují obvykle přímo ke dnu. A to by mělo platit zvlášť pro obří kostky vážící 3,5 tuny.
A mám obavy, že Yangwang U8 taky rychle zmizí v hlubinách a já s ním, to když se čumák auta zanoří pod hladinu a vlna se převalí přes kapotu až k čelnímu sklu. Jenže tam se ponor zastaví a auto začne plout. Vážně zvláštní pocit! A to plutí je dokonce řízené, všechna čtyři kola svým otáčením totiž vytvoří vír a pomáhají tak monstróznímu offroadu křižovat plochu speciálního bazénu, jako by se najednou proměnil v plavidlo. K dokonalosti chybí už jen aby si řidič narazil na hlavu kapitánskou čapkou: „Loď ahoj!“

Auto, které plave? To je fakt šílené! Jenže ono to funguje…
Co je Yangwang?
Tahle luxusní značka je demonstrátor síly a té nejmodernější techniky automobilky BYD (Build Your Dreams), největšího světového producenta elektrifikovaných vozidel. Yangwang existuje pouhé dva roky (a BYD už přes dvě dekády), ale za tu chvilku si připsala tři naprosto špičkové modely s elektrickým pohonem: brutální off-road U8, nejrychlejší hypersport planety U9 a superpohodlný sedan U7. A to je teprve začátek…

Značka Yangwang existuje jen dva roky, ale už se řadí mezi automobilovou špičku.
Plovoucí teréňák – zní to jako příšerný nesmysl přesně ladící s ujetou stránkou čínské ambicióznosti, jenže ono to má smysluplný základ sahající dál než k virálním TikTokovým videím (a titulkům v novinách o tiktokerech utonulých ve svém autě). Každé jaro totiž některé části Číny trpí velkými záplavami a mít v takové chvíli po ruce auto, které vám pomůže vražedné vlně vody uniknout, může být rozdíl mezi životem a smrtí.

Takhle nakloněné s kapotou pod vodou vypadá, jako když půjde brzo ke dnu. Fakticky je to ale záměrně – lépe totiž vidíte, kam jedete. Tedy plavete…
A právě to Yangwang U8 umí. Tahle funkce je totiž pojmenovaná jako „nouzové plutí“ a výrobce slibuje, že to zvládne bezpečně až po dobu 30 minut. Stačí přijet k vodní překážce a zvolit režim brodění, auto si při jízdě ve vodě průběžně měří hloubku a jakmile překročí jeden metr, odlepí se auto ode dna (a pro jistotu zatáhne všechna čtyři boční okna, aby se přes hranu dveří nepřevalila voda, a naopak otevře střešní okno, kdybyste potřebovali potápějící se „loďoauto“ opustit) a všechna čtyři roztočená kola začnou auto postrkovat vpřed – a to rychlostí až 4 km/h s možností směr plutí řídit volantem. Výrobce připomíná, že byste poté měli raději navštívit servis, kde vám zkontrolují všechna těsnění a funkce vozu, ale testovací kousek to ten den předváděl už potřicáté a evidentně do něj nikde nezatékalo…

Plavání. Tenhle trik žádné jiné auto neumí.
Možnost překonat rozvodněný tok může vám může zachránit krk, ale častěji tuhle funkci budete předvádět ohroměným přátelům. Ty bude určitě taky šokovat vysoká úroveň luxusu, kterou U8 nabízí – kožené čalounění Nappa, jemný semiš a dřevěné dekory, obří displeje, hi-fi Dynaudio s 22 reproduktory, ambientní osvětlení se 127 barvami a masážní sedačky nebo ledničku, existuje dokonce prodloužená verze s kapitánskými křesly a zábavním systémem vzadu.

Luxusní interiér je doslova našlapaný technologiemi. A samozřejmě taky displeji. Na hraní máte 12,8palcový přístrojový štít doplněný 70palcovým průhledovým displejem, 23,6palcový dotykový infotainment a další 23,6palcový displej před spolujezdcem. Pokud by vám to nestačilo, vzadu máte ještě sklápěcí 12,8palcový displej zábavního systému a 7palcový tablet, kterým ho ovládáte.
Zároveň jde o ultimátní offroad, který si snadno poradí s každou terénní nástrahou (světlou výšku 285 mm umí aktivní podvozek zvýšit o dalších 150 mm, nájezdové úhly jsou 36,5°a 35°, přejezdový pak 25,5°), dokonce s brutálním 30stupňovým stoupáním na písečnou sjezdovku (arabští šejkové za obrazovkami nyní poskočili radostí) a díky čtyřem nezávislým elektromotorům se otočí na místě jako tank (stejně jako elektrický G-Wagen, v Číně se tenhle trik ale naučili dřív), což se u 5,3 metru dlouhého obra dost hodí.
Technologicky jde přitom o špičku: Má vzduchový podvozek a tichý elektrický pohon (s benzinovým přeplňovaným dvoulitrem jako prodlužovačem dojezdu, takže celkem ujede až 1 000 km podle čínského cyklu CLTC) se čtveřicí nezávislých elektromotorů o celkovém výkonu 1 200 koní (4× 300 koní), které auto vystřelí na stovku za bleskových 3,6 sekundy. K tomu má 3 LiDARy, 5 radarů a bezpočet dalších senzorů propojených supervýkonným systémem s jádrem Nivida starajícím se o vaše bezpečí. Na střechu si taky můžete dát box, ze kterého odstartuje dron a bude vás následovat (a natáčet) při vašich off-roadových dobrodružstvích. Že můžete z trakční baterie dobíjet elektřinou další zařízení výkonem až 6 kW je už jen takový příjemný bonus.
Yangwang U8 je skutečně ohromující stroj kombinující naprosto nekombinovatelné věci – silniční komfort, luxusní výbavu, ohromující výkon a off-roadové schopnosti. Je to nesmírně civilizované monstrum, nezastavitelný tank ve společenském obleku s interiérem jako z klubu gentlemanů. Ano, jedno takové auto v Evropě taky máme – jmenuje se Range Rover – jenže čínský soupeř je ještě schopnější a našlapaný technikou budoucnosti. Evropa se bude muset hodně pochlapit, aby něčemu takovému dokázala vzdorovat…
Chcete ho? V domovské Číně stojí přes milion jüanů (v přepočtu 3,3 miliony korun), takže přes 4 miliony korun, pokud si ho necháte individuálně dovézt. A pokud to uděláte, tak dejte vědět. Jednak vám zatleskáme za odvahu… a taky se rádi znovu svezeme.







