Hlavní obsah

Tajemství nové Škody Kodiaq: Poprvé za volantem vývojového prototypu

Foto: Škoda Auto

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Druhá generace oblíbeného rodinného SUV Kodiaq je už dychtivě očekávaná, proto nám automobilka Škoda umožnila svézt se na silnicích v okolí Ženevy s maskovanými vývojovými prototypy a odhalit pár tajemství novinky.

Článek

Fyzická tlačítka, nebo dotykové displeje? Kolem způsobu ovládání moderních aut se vedou velké bitvy a čím dál častěji vyhrává design nad funkčností, což estéta nadchne, ale uživatele většinou spíš frustruje. Ve Škodovce však pořád myslí hlavně na to, jak auto používáte – a proto u jejich aut nenajdete žádná digitální zpětná zrcátka, proto mají klasické kliky místo módních vysouvacích, proto nejsou na volantu žádná haptická tlačítka nebo plošky. A proto nyní navzdory trendům vrací do hry otočné ovladače…

Heuréka, nic lepšího pro ovládání ještě nikdo nevymyslel! Tři otočné ovladače nazvané Smart Dials umožňují nastavovat klimatizaci a výhřev/odvětrávání sedaček, hlasitost audia, zoomovat navigační mapu, přepínat jízdní režimy a další (funkce se přepínají stisknutím ovladače, prostřední lze konfigurovat). Navíc mají integrovaný displej pro snazší orientaci a v zorném poli infotainmentu vyskakuje okno s nastavením, takže vše můžete pohodlně obsluhovat, aniž by to odvádělo vaši pozornost od dění na silnici.

Foto: Škoda Auto

Určitou představu o podobě Smart Dials dal již koncept Vision 7S.

Jenže tady přichází problém s vývojovými prototypy, které jsou zamaskované nejen zvenku, ale i uvnitř. Většina věcí je totiž ještě děsně tajná a podobu Smart Dails vám tak zatím ukázat nesmíme. Ale můžeme vám prozradit, že je najdete jak v novém Kodiaqu, tak i v Superbu – a je velká šance, že se rychle rozšíří také do ostatních modelů. Totéž čeká i nový infotainment, který byl zásadně přepracovaný – automobilka moc dobře ví, že od Octavie má co napravovat. Vše se bude odehrávat na dotykové ploše o úhlopříčce 9,8“ nebo 12,9“ a systém by měl běhat rychleji, měl by být přehlednější a intuitivnější na ovládání. Má pevnou horní lištu se snadno dostupnými nejdůležitějšími funkcemi a dolní zase s položkami menu, zbytek obrazovky si můžete snadno nakonfigurovat pomocí widgetů.

Úspěch nad očekávání

Na počátku všeho byly pochyby, jak veřejnost přijme velké SUV značky Škoda. Kodiaq se ale přesně trefil do vkusu a potřeb zákazníků, kteří ho nakupovali ve velkém. Do dnešních dnů se první generace prodalo skoro 800 tisíc kusů (zhruba 60 % přitom byly pětimístné varianty a stejným poměrem vítězily i čtyřkolky). Kodiaq také po celé Evropě získal spoustu prestižních ocenění mezi rodinnými SUV. Druhá generace tak má na co navazovat…

Foto: Škoda Auto

Vývojové prototypy jsou vždy poctivě zamaskované. A to i uvnitř. Takže všechna tajemství vám odhalit nemůžeme, i když bychom rádi.

Ani to vám ale nemůžeme ukázat. A už vůbec vám nesmíme ukázat celou kabinu, i když vám můžeme potajmu pošeptat, že její úroveň se od minule hodně posunula směrem nahoru v oblasti propracovanosti architektury i kvality materiálů – hodně vám napoví pohled do kabiny elektrického Enyaqu. Nezapomnělo se ani na praktičnost, středová konzola tak nabízí spoustu odkládacích prostor včetně dvojitého boxu pro odložení telefonu s indukčním nabíjením (výkon 15 W s integrovaným chlazením) a čtyř Simply Clever držáků na nápoje. Těm uvolnil místo volič převodovky (shift-by-wire) přesunutý pod volant.

Foto: Škoda Auto

Nový Kodiaq je opravdu velké auto, oproti předchůdci vyrostl na délku o 61 mm. Stále je také k dispozici v pěti- a sedmimístném provedení. Exteriérový design velikost a prostor odráží.

Přesně tak, to znamená, že nový Kodiaq (ani Superb) už nepořídíte s manuálem, k dispozici je pouze sedmistupňový dvouspojkový automat. Ten můžete kombinovat se dvěma modernizovanými benzinovými a dvěma dieselovými motory, případně se zcela novým plug-in hybridním pohonem druhé generace. Ten spojuje benzinový 1,5 TSI s elektromotorem produkující kombinovaných 204 koní, baterie s kapacitou 25,7 kWh (prakticky dvojnásobná než u předchozí generace PHEV) umožní dojezd více než 100 km, nabíjet ji přitom budete moci výkonem 11 kW u AC nabíječky, případně 50 kW u DC rychlonabíječky. Plug-in hybrid tak bude výrazně použitelnější než dříve.

MotorVýkonPřevodovkaPohon
Benzin
1.5 TSI mHEV110 kW/150 k7st. DSG4x2
2.0 TSI150 kW/204 k7st. DSG4x4
Diesel
2.0 TDI110 kW/150 k7st. DSG4x2
2.0 TDI142 kW/193 k7st. DSG4x4
PHEV
1.5 TSI iV150 kW/204 k6st. DSG4x2

Většina zákazníků ale jistě sáhne po klasice v podobě dvoulitrového turbodieselu a nic tím nezkazí, naftová klasika je i v této implementaci poměrně tichá, silná a bude nejspíš také dost úsporná. Pokud toho ale nenajezdíte tolik, za úvahu stojí základní benzinová patnáctistovka s technikou vypínání válců (kromě vypnutí zapalování dvojice vnitřních válců umí také změnit nastavení vačky) a 48V mild-hybridním ústrojím (posílený startér-generátor nahrazuje klasický startér a velmi jemně roztáčí motor), který šetří palivo a zlepšuje reakci na plyn. I Kodiaq s ním tak působí docela živě a jede neobyčejně tiše a hladce (ještě lépe pak tahle jednotka působila v Superbu).

Foto: Škoda Auto

Diesel byl dříve pro Kodiaq jasnou volbou, moderní benzinové motory jsou ale také skvělou volbou. Plug-in hybrid bude perfektní na každodenní dojíždění, nabíjet ho totiž můžete nejen doma, ale i ve veřejném prostoru.

A nastavení podvozku to nijak nekazí – druhý Kodiaq těží z vylepšené platformy MQB evo, která mu přinesla třeba novou hliníkovou přední nápravnici a upravenou zadní, nové brzdy nebo notně vylepšený adaptivní podvozek DCC Pro se dvěma elektromagnetickými ventily, díky nimž má lepší charakteristiku chování a přesnější ladění (daného jízdního režimu). I v režimu „Normal“ působil poddajně, a přitom měl perfektně pod kontrolou příčné i podélné náklony karoserie. S progresivním řízením tak působil hbitě a lehkonoze na tak velké auto.

Foto: Škoda Auto

Naladění podvozku zatím nebylo finální, ale už teď funguje prakticky na výbornou. A to i na 19" kolech – na výběr máte velikosti od 17" do 20".

Nový Kodiaq totiž povyrostl na délku o 61 mm, což přineslo nejen víc prostoru (už tak velmi štědrého) pro posádku, ale také objemnější kufr (o 75 litrů pro pětisedadlovou verzi, o 80 l pro sedmisedadlovou) – Kodiaq tak poprvé nabízí přes 900 litrů prostoru pro zavazadla!

Kodiaq 2. genKodiaq 1. genRozdíl
Délka4 758 mm4 697 mm+61 mm
Šířka1 864 mm1 882 mm-18 mm
Výška1 657 mm1 681 mm-24 mm
Rozvor2 791 mm2 790 mm+1 mm
Objem zavazadlového prostoru910 l835 l+75 l

Větší délku a více prostoru pro posádku pak zdůrazňuje i vnější design, který je citlivou evolucí svého předchůdce, jen působí sebevědoměji a hodnotněji – také díky podsvětlené přední masce (mezi žebry přední masky je 13 samostatných LED segmentů v jedné linii; dostanete ji v balíku společně s Matrix LED čelními světlomety) inspirované Enyaqem. Těšte se, naživo vypadá parádně!

Do jeho slavnostního odhalení ještě pár měsíců zbývá, oficiální informace hlásá neurčité datum „podzim 2023“ jako termín. Můžete si ale být jisti, že automobilka bude jako vždy odhalovat jeho tajemství postupně, takže se do té doby určitě nudit nebudeme. A můžeme vám slíbit, že pár překvapení vás ještě čeká. Tak zůstaňte naladěni na Garáž.cz!

Už v pátek 21. července vám přineseme první dojmy z jízdy s prototypem nového Superbu.

Načítám