Článek
Španělský okruh Jerez nás vítá burácejícími motory monopostů formule 3, které znějí celým areálem. Během prezentace v salonku, který je přímo nad závodní tratí, si dravé závodníky můžeme užít do syta, ale potom už se přesouváme ven. K produkci decibelů se ale nepřipojíme, protože Subaru nám tu představuje dvě elektrické novinky – facelift aktuálního elektromobilu Solterra a nový menší model Uncharted. Prostředí komunikací a terénního polygonu na okruhu Subaru zvolilo proto, že nové modely ještě nemají hotovou homologaci a tedy do provozu ještě nesmí.
Design Solterry se změnil na hladší příď a decentnější černou masku s linkou a znakem. Místo nelakovaných černých dílů sází Subaru naopak na lesklé černě lakované díly, které vypadají lépe, ale v terénu budou méně praktické. Novinkou u obou modelů jsou světla s šesti LED segmenty. Proč právě šest? Tak si spočítejte hvězdičky ve znaku automobilky. V prostorném interiéru zase dominují hranaté volanty, ale nejsou nepříjemné při manévrování a jejich věnce mají vhodnou tloušťku. Infotainment dostal nový čtrnáctipalcový dotykový displej, důležité funkce ale zůstávají na tlačítkách a pořád se dá připlatit za střešní okno. Zavazadlový prostor nabízí 452 litrů k naložení, Solterra ještě utáhne přívěs o hmotnosti 1 500 kilogramů. Baterie má kapacitu 74,7 kWh.

Subaru Solterra v prostředí golfového resortu, kde probíhala prezentace. Většina majitelů Subaru ale nevypadá jako typičtí hráči golfu…
Solterra je nyní rychlejší, a to nejen na silnici. I nabíjení se zkrátilo takřka o půlku. Z 10 na 80 % nabijete auto za 28 minut, a to i díky semikonduktorům z karbidu křemíku. Dojezd by se měl pohybovat na hodnotě 532 kilometrů, což na čtyřkolku není vlastně špatné. Je to o čtvrtinu víc než dosud. A narostl i výkon. Subaru navýšilo výkon na 338 koní a navíc upravilo pohon všech kol X-MODE, aby mu jeho zákazníci nevyčítali, že je to jen převlečená Toyota. Proto je jinak naladěný podvozek a přepracované řízení s rychlejší odezvou, takže ne, Solterra opravdu nejezdí stejně jako bZ4×, ale máte v ní za volantem jiný pocit. A když píšu jiný, myslím tím lepší. Včetně akcelerace za 5,1 sekundy nebo maximálky 160 km/h. Solterra nemůže být z podstaty tak zábavná jako třeba Impreza, ale potěšit dovede. A možnost řídit jedním pedálem už je také něčím, co Subaru muselo v rámci konkurenčního boje vypilovat.

V dnešní záplavě patvarů a fancy displejů působí vnitřek Subaru střídmě a jednoduše.
Výsledkem úprav se ze Solterry stalo mnohem konkurenceschopnější SUV, které opravdu není jen převlečenou Toyotou bZ4×. Jistě, má za mě hezčí design, což je subjektivní, ale pořád je schopné v terénu a navodí solidní dojem z interiéru, jak to u Subaru čekáte. S autem je radost manévrovat i ve městě a díky nastavitelné rekuperaci se dá ovládat jedním pedálem. V oknech jsou akustická skla, vzadu měkčí pružiny a v konstrukci antivibrační materiály, takže je Subaru i komfortnější a je v něm větší ticho. Japonská značka s úpravami nešlápla vedle a má šanci s inovovaným modelem ukousnout větší podíl na trhu. A navíc je Solterra skutečně schopná v terénu.

Se Subaru Uncharted se nás automobilka nebála pustit na terénní polygon. A i když obě novinky vypadají jen jako městské crossovery, mimo zpevněné cesty ani na chvíli nezaváhaly.
Nová čtyřkolka X-Mode s rozdělováním točivého momentu na jednotlivá kola společná pro oba modely přidala k režimu Snow/Dirt ještě režim Deep Snow/Mud a také nový Grip Control, který využívá i v pomalé rychlosti tempomat. Při sjíždění kopců s písčitým povrchem tedy můžete jet opravdu krokem a ještě si rychlost v průběhu jízdy korigovat tlačítkem. A co mě posadilo na zadek nejvíc (v rámci toho, že jsem visel v pásech), to byla možnost ve sjezdu i zatáčet. Subaru nám prý na terénní trati chtělo udělat i slalom, jen se na svah nebyl nikdo schopný pěšky dostat a rozmístit tam kužely. Na zlomu simulujícím křížení náprav nebyl problém otevřít a zavřít dveře. Možná to není důležité pro vás, ale pro většinu zákazníků Subaru ano, protože současní majitelé Solterry jezdí do terénu častěji, než je tomu u jiných elektrických SUV. Prý jde o dřívější majitele modelu Forester a ten se v terénu rozhodně neztratil.

Subaru Uncharted přináší nový svěží design a jednodušší tvary.
A teď k druhé novince – menšímu modelu Uncharted, který má základ v Toyotě C-HR Plus a má nalákat majitele Crosstreku (tedy dříve XV). Crosstrek je klíčový model a přitáhl značce 67 % nových zákazníků, zejména ty mladé. Jméno Uncharted znamená „nezmapovaný“ a odkazuje na ty dobrodružné povahy, které se svým subaru míří mimo silnice. Tam mají mít možnost jet i s tímto elektrickým SUV se světlou výškou 21 centimetrů. Uncharted má také chytře vymyšlený a dostatečně prostorný interiér, zavazadlový prostor o objemu 404 litrů a palubní infotainment se čtrnáctipalcovým dotykovým displejem, ale se zachovanými tlačítky na klimatizaci a ovládání hlasitosti - naštěstí. Pod ním je dvojice dotykových míst na vaše telefony.

Interiér je samozřejmě o něco menší, ale taky o něco útulnější.
Ve výbavě jsou vyhřívaná sedadla, která v lepší výbavě doplní i volant. V té najdete i sedadla čalouněná voděodolnou látkou místo normální. Tady je vidět, že Subaru stále chce mířit do garáži dobrodruhů, kteří s ním budou jezdit na výlety do přírody. Nejlepší výbava má i ventilovaná přední sedadla a kamerové zpětné zrcátko místo klasického a za příplatek lze šestici reproduktorů vyměnit za systém Harman Kardon. Základní verze utáhne přívěsy o hmotnosti 750 kilogramů, Long range a čtyřkolka zvládnou i ty větší o hmotnosti 1 500 kilogramů.

Hned dvě nabíjecí místa pro telefon, to je v dnešní době docela důležité.
Uncharted můžete mít jako dvoumotorovou čtyřkolku, nebo jako dvoukolku s normálním dojezdem, či jako Long range. A už je to docela dlouho, kdy jsme na trhu měli nějaké Subaru s pohonem jen předních kol. V podlaze má buď baterii o kapacitě 57,7 kW nebo větší 77kWh akumulátor. Obě zvládnou nabíjení s výkonem 150 kW a dojezd činí 525 kilometrů u čtyřkolky, 455 kilometrů u základní verze a 600 kilometrů u předokolky s větší baterií. I tady nabití z 10 na 80 % zabere necelou půlhodinu. To vše díky platformě E-TNGA. Základní model má 165 koní, Long Range s větší baterií 221 koní a dvoumotorák dokonce 338 koní. Zrychlení na stovku zvládne za méně než 5 sekund. Kdy naposledy jsme takové parametry u Subaru viděli? No jasně, už si vzpomínám, na papíře se Uncharted může směle srovnávat s Imprezou WRX STI. No, ale vybudovat si podobné místo v srdcích fanoušků, to bude mnohem těžší…

Se čtyřkolkou X-MODE se v terénu neztratí ani začátečník, Subaru stejně většinu věcí oddře za vás.
Ve verzi s permanentním pohonem všech kol představil Uncharted stejný systém X-Mode. Vyrazili jsme s ním do terénu a já se nestačil divit, že Uncharted projede totéž, co vždy dával Forester nebo Outback. Strmé sjezdy na písku, prudké stoupání v bahně, křížení náprav, kdy vyvěsíme i kolo do vzduchu nebo rozbitá kamenitá cesta, nic z toho nebylo na polygonu v Jerezu problém. V terénu to dost usnadňuje přední kamera, která snímá terén před autem a grafika vám ukazuje polohu předních kol, takže se dokážete s přesností na centimetry trefit kamkoliv. Když jsme přijeli na nějakou křižovatku, podvědomě jsem čekal, že pojedeme tu sjízdnější trasu, ale naopak, vždy mě Manfred - můj instruktor, odvelel na tu horší cestu a zubil se od ucha k uchu na můj překvapený obličej.

Subaru doufá, že se Uncharted nebudete bát zabahnit až po střechu.
A já překvapený byl, Uncharted vypadá jako městský elektrický crossover, ale nakonec je to terénní subaru jako za starých časů. Tohle zkrátka korejská elektrická konkurence nedovede, ale abych byl spravedlivý, jejich zákazníci to nečekají. Přitom Uncharted zaválí i na silnici, a to zejména bezpečností, kdy například nouzové zastavení před překážkou opravdu funguje, jak jsme vyzkoušeli při simulaci. Do poslední chvíle na mě subaru křičí, že mám brzdit, ale nakonec to stihne zaflekovat těsně před nárazem. Dobře funguje i hlídání jízdních pruhů, mrtvého úhlu a pozornosti řidiče, takže nabourat se subaru bude těžké. A na dlouhých cestách potěší velice solidní jízdní komfort a neuvěřitelné ticho. Jistě, je to elektromobil, který je z podstaty tichý, ale Uncharted má i akustická skla.
Ceny ještě nejsou stanovené, první exempláře by na český trh měly dorazit až začátkem příštího roku. Snad bude cenová politika nastavena konkurenceschopně. Elektromobily Solterra i Uncharted by si prodejní úspěchy zasloužily, ale jako u všech, i tady budou zákazníci trochu muset změnit uvažování.
A já se v obou novinkách cítil jako v Subaru, sice elektrickém, ale pořád v Subaru. To je důležité, a pokud si tento pocit najdou i fanoušci značky, tak Subaru přežije i v době elektrické.






