Hlavní obsah

Nová Škoda Enyaq RS iV naživo: Designem nepřekvapí, v zatáčkách jezdí dobře, ale chce silnější brzdy

Foto: Škoda Auto

Česká Škodovka rozšiřuje modelovou řadu elektrického Enyaqu iV a už začátkem příštího roku zahájí prodej sportovnější varianty RS iV i pro tradičnější karosářskou verzi SUV. Skoro do posledního detailu se inspiruje již prodávaným elegantnějším a stylovějším Enyaqem Coupé RS iV, a dokonce jezdí stejně. Hlavním parametrem při výběru tak bude především design.

Článek

Rodina elektrické Škody Enyaq iV se zvětšuje a mladoboleslavská značka už začátkem nového roku rozšíří svou sportovní řadu RS o další čistokrevný elektromobil. V prvním čtvrtletí následujícího roku 2023 se na evropském trhu začne prodávat nová Škoda Enyaq RS iV v tradičnější verzi SUV, která po zhruba jednom roce od představení elegantnějšího derivátu Coupé doplní celou modelovou řadu. Automobilka tak nabízí to nejlepší v obou karosářských variantách.

Nový Enyaq RS iV je druhým čistě elektrickým modelem sportovní řady Škoda RS. Škodovka se nejžhavější novinkou přichází s cíleným odstupem, aby rozumně pokryla životní cyklus svého zatím jediného elektrického modelu. Úplně první seznámení s nejnovější vrcholnou variantou nám umožnila na kopcovitých technických silničkách ve španělské Andalusii, kde jsme díky prostředí prověřili i schopnosti vozu, jaké v pro nás normálních českých podmínkách jen tak nevyzkoušíme.

Foto: Škoda Auto

Nová Škoda Enyaq RS iV nese všechny charakteristické rysy staršího sourozence Enyaq Coupé RS iV. Návrháři pro uvedení novinky připravili nová kola kombinující černou barvu s charakteristickým odstínem Mamba

Charakteristický design z Coupé a nová stylová kola

Uvedení nejnovějšího Enyaqu RS iV v základní karosářské verzi SUV bylo jen otázkou času. Už od slavnostního odhalení stylovějšího Enyaqu Coupé koncem letošního ledna, jehož hlavním lákadlem dodnes je zejména sportovní varianta RS iV, byla dnešní novinka jedním z nejočekávanějších budoucích modelů značky. A to, jak nový praktičtější Enyaq RS iV bude vypadat, jsme si uměli jednoduše představit.

V Mladé Boleslavi pochopitelně přenesli všechny nové designové rysy vlajkového modelu i na obyčejnější verzi a už v říjnu představili nový Enyaq RS iV se skoro stejným zevnějškem, jaký je charakteristický pro Enyaq Coupé RS iV. Jedinou výraznou odlišností je nesvažující se konec střechy. Návrháři značky se však rozhodli přijít s novinkou a připravili nová černo-zelená kola, dokonale doplňující vlajkovou zelenou barvu Mamba, vyhrazenou pouze sportovním modelům RS.

Foto: Škoda Auto

Nejvýraznějším odlišením Enyaqu RS iV (vpravo) od elegantnějšího Enyaqu Coupé RS iV (vlevo) je nesvažující se koncová část střechy

Sportovnější atmosféru najdeme i uvnitř. U všech vlajkových Enyaqů RS iV mají zákazníci na výběr ze dvou exkluzivních designů interiérů RS Lounge a RS Suite. Výraznější interiér RS Lounge zaujme hlavně čalouněním sedadel mikrovláknem Suedia a kontrastním limetkovým prošíváním a olemováním. Diskrétnější interiér RS Suite zakládá na perforované kůži s šedými doplňky. Oba designy si zákazníci mohou doplňovat novými příplatkovými pakety Advanced a Maxx, kombinujícími komfortní a technologickou výbavu, i volitelně objednatelnými prvky.

Síla systémových 220 kW, nízké těžiště i slabší brzdy, než by si zasloužil

Nový Enyaq RS iV i elegantnější sourozenec Enyaq Coupé RS iV jsou nejsilnějšími sériovými škodovkami a oba zakládají na koncernové modulární platformě pro elektromobily MEB. Oba sportovní Enyaqy sdílejí i koncepci pohonu všech kol se dvěma elektromotory s celkovým systémovým výkonem až 299 koní (220 kW) a točivým momentem 460 Nm. Styling karoserie pak nemá vliv na jízdní dynamiku, protože oba vozy zrychlují z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy a jezdí maximální rychlostí 180 km/h. Tedy o 20 km/h vyšší než u ostatních výkonových specifikací Enyaqu iV.

Foto: Škoda Auto

Sportovnější interiér RS Lounge spojuje čalounění mikrovláknem Suedia s limetkovým prošíváním a olemováním

Španělské klikaté okresky nám však nabízejí seznámit se s nejnovějším přírůstkem do rodiny Enyaqů v jeho nepřirozeném a pro něj náročnějším prostředí. Vrcholné RS iV se prezentuje jako sportovní Enyaq, ale jak „sportovní“ je v reálném světě? Elektromobily jsou praktické zejména v každodenním městském provozu a Enyaq už na první dojem působí stejně jako plug-in hybridní Octavie RS iV. Ono „RS“ je především ukázkou vrcholné výbavy.

Na andaluských technických silničkách se spoustou zatáček, doslova jednou za druhou, se v Enyaqu RS iV ukazují nejdůležitější výhody a bohužel i nevýhody elektrických aut. S instantním točivým momentem přenášeným na asfalt skrze všechna kola se umí razantně odpíchnout na výjezdech ze zatáček a rychle požírat kratičké rovinky, přičemž díky akumulátorům v podlaze a nízkému těžišti má solidní přilnavost i neutrálnost v zatáčkách.

Foto: Škoda Auto

Ve španělské Andalusii najdete spoustu řidičsky skvělých silniček v kopcích. Elektromobily v nich umí předvést solidní pružnou dynamiku i rychlé průjezdy zatáčkami díky nízkému těžišti, ale brzdění zakládající na rekuperaci je občas slabší

Největší slabinou Enyaqu RS iV při dynamické jízdě v kopcích jsou ale bohužel pocitově nedostačující brzdy. Jako elektromobil je vůz navržen hlavně do města, kde nejčastěji zpomaluje chytrou i ručně nastavitelnou rekuperací a klasické brzdy má jen pro konečné zastavení. Jenže při sportovní jízdě na okreskách chcete zpomalovat co nejintenzivněji a na co nejkratší vzdálenosti. A to v Enyaqu RS iV bohužel moc nejde. Před většinou zatáček tak šlapu na brzdy silněji, než bych normálně chtěl. Minimálně pro lepší sportovnost by si tento model v nejsportovnější variantě výkonnější brzdy nepochybně zasloužil.

Tady jsme ale v lokalitě, kam zrovna s Enyaqem RS iV přijede jen absolutní minimum lidí, aby se zábavně svezli. Tenhle rodinný elektromobil je i přes sportovní jméno spíše každodenním parťákem pro život ve městech. Škodovka k tomu dodává, že s 82 kWh lithium-iontovým akumulátorem při odpovídajícím jízdním stylu ujedete i přes 500 kilometrů na jedno nabití. Na „rychlonabíječkách“ jej následně díky nejvyššímu nabíjecímu výkonu 135 kWh nabijete z 10 na 80 procentním za pouhých 36 minut. Novinkou je funkce Plug & Charge, zahajující nabíjení na kompatibilních nabíječkách pouhým připojením dobíjecího kabelu. Autorizace přitom probíhá automaticky.

Foto: Škoda Auto

Elektrickou Škodu Enyaq RS iV můžete nabíjet maximálním dobíjecím výkonem 135 kW

Škoda Enyaq iV je nejprodávanější bateriový elektromobil v Česku

Vůbec první čistokrevný elektromobil od Škodovky je obrovským obchodním úspěchem. Od zahájení prodeje do letošního listopadu automobilka zvládla doručit více než 90 tisíc vyrobených vozů a v dnešních dnech eviduje přes 175 tisíc objednávek. S 3,7 procentním tržním podílem je Enyaq iV pátým nejprodávanějším elektromobilem v Evropě. V Česku a na Slovensku je obchodně nejúspěšnějším elektrickým autem a v dalších evropských zemích je často mezi těmi nejprodávanějšími.

Foto: Škoda Auto

Prodejní výsledky elektrického Enyaqu iV v Česku prezentuje přehledná infografika

Škodovka současně zveřejnila statistiku ukazující chutě zákazníků, nejčastěji firemních flotil. Nejoblíbenějšími barvami jsou bílá Moon, stříbrná Arctic, černá Magic a modrá Race. Nejžádanějším interiérem je Sportline, následovaný Loftem, RS Lounge nebo Ecosuite. Ve Škodovce navíc zjednodušují strukturu konfigurace i proces objednání vozu a zadání do výroby. Denně se v továrně v Mladé Boleslavi vyrábí přibližně 300 Enyaqů iV, přičemž automobilka očekává, že v následujícím roce navýší produkci až na 500 vozů.

Česká cena nové Škody Enyaq RS iV zatím nebyla oficiálně zveřejněna. Zahájení prodeje nejnovějšího elektrického modelu automobilka plánuje na první čtvrtletí následujícího roku 2023.

Technické údaje
Motor2× elektromotor (vpředu asynchronní, vzadu synchronní s permanentními magnety)
Výkonpřední elektromotor 80 kW (108 k), zadní 150 kW (204 k), kombinovaný výkon 220 kW (299 k)
Točivý moment460 Nm
Převodovkastálý redukční převod
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost2 258–2 394 kg
Akcelerace 0–100 km/h6,5 s
Maximální rychlost180 km/h
Dojezdaž 517 km
Kapacita baterie82 kWh (využitelná 77 kWh)
NabíjeníAC 11 kW, DC 135 kW
Kola a pneumatikypřední 235/50 R20, zadní 255/45 R20
Rozměry (délka/šířka/výška)4 653/1 879/1 605 mm
Rozvor2768 mm
Objem zavazadlového prostoru585 l

Reklama