Hlavní obsah

Nejlepší Renault současnosti jezdí na elektřinu! Poprvé za volantem elektrického Meganu

Foto: Renault ČR / Tomáš Devera

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Renault s elektrickým Meganem vstupuje do éry elektromobility. A my jsme tuto horkou novinku mohli poprvé plně vyzkoušet na českých silnicích – za dva dny jsme s Meganem E-Tech najeli pět stovek kilometrů v různých podmínkách i jízdních režimech a vážně nás překvapil!

Článek

Dojezd je dnes alfou a omegou vývoje elektromobilů – čím vyšší číslo zákazník uvidí, tím spíš se nechá přesvědčit, aby dal elektromobilitě šanci. Proto jsou konstruktéři nuceni nacpat svá auta bateriemi až po strop, jenže tato strategie se negativně projevuje vyšší hmotností a vysokou cenou. Renault se proto rozhodl na to jít jinou cestou…

Cestou efektivity

Základem elektrického Meganu je zcela nová modulární „elektrická“ platforma CMF-EV (na které vznikne celá řada koncernových produktů včetně SUV Nissan Ariya), která na menším půdorysu, než má konvenční Megane, dokázala vytvořit větší vnitřní prostor pro posádku. V podlaze je schovaná baterie vysoká pouhých 11 cm, která dodává energii zcela novému elektromotoru (pohánějícímu přední kola) vyvinutému přímo Renaultem.

Foto: Renault ČR / Tomáš Devera

Elektrický Megane je pojetím běžný hatchback, ale jeho design přebírá prvky crossoveru (sebevědomější postoj, vyšší ponton karoserie a menší plocha prosklení)

Megane E-TechMeganeRozdíl
Délka4 200 mm4 359 mm-159 mm
Šířka1 768 mm1 814 mm-46 mm
Výška1 505 mm1 447 mm+58 mm
Rozvor2 685 mm2 669 mm+16 mm
Objem kufru389 l402 l-13 l

K tomu si připočtěte velmi efektivní aerodynamiku (všimněte si například zapuštěných klik), odlehčenou karoserii (kapota a dveře jsou z hliníku, víko kufru z kompozitu), propracovaný vodní termomanagement a (příplatkové) vodní čerpadlo a už je jasné, jak se Meganu z relativně skromné kapacity baterie 60 kWh (především díky ní váží Megane zhruba o metrák méně než konkurence) podařilo vymáčknout papírový dojezd až 450 km.

Foto: Renault ČR / Tomáš Devera

Výhled zadním okénkem připomíná pohled do schránky na dopisy. Kompenzuje to však „digitální“ vnitřní zpětné zrcátko (tedy zpětná kamera s možností zobrazení přímo ve zpětném zrcátku)

VÍTE, ŽE…

Renault má s elektromobilitou dost zkušeností, na kterých může stavět – za deset let prodal již přes 400 tisíc elektrických aut, která dohromady najela přes 10 miliard kilometrů.

Foto: Renault

První elektromobil uvedl Renault na trh již před deseti lety

Nemusíte se bát, že nedojedete

A pozor, to číslo není vůbec nereálné! Jak ukázala naše cesta napříč republikou (Praha–Olomouc severní cestou přes Mohelnici), elektrický Megane nemá problém jezdit v kombinovaném provozu za 13 kWh/100 km a méně (což dává reálný dojezd vysoko přes 400 km). A přitom vůbec nemusíte řídit na pana klobouka, stačí prostě jet jako člověk.

Foto: Renault ČR / Tomáš Devera

Megane E-Tech umí s elektřinou pracovat velmi efektivně, proto si vystačí i s menší (lehčí a lacinější) baterií

Těch pět stovek kilometrů nám dalo šanci užít si Megane ve všech možných podmínkách – ve městě vyniklo jeho snadné ovládání a obratnost spolu s efektivní rekuperací (její úroveň si nastavujete pádly pod volantem ve čtyřech stupních), dálniční kilometry polykal s naprostou lehkostí (s širokou podporou jízdních asistentů) v až překvapivém tichu (neruší vás ani hluk valení kol nebo aerodynamickým šum, odhlučnění auta je opravdu špičkové) a nezklamal ani na točité okresce…

Foto: Renault ČR / Tomáš Devera

Zatáček se bát nemusíte, Megane E-Tech se jimi jen hbitě prosmýkne

Radost řídit

K přirozeným výhodám elektromobilů (kola až v rozích, dlouhý rozvor, nízké těžiště) totiž Renault přihodil zkušenosti Laurenta Hurgona, vývojového pilota RenaultSportu, jenž zajížděl rekordy na náročném Nürburgringu – ten dohlédl na to, aby se elektrický Megane také příjemně řídil.

Je na co navazovat

První generace Meganu se zrodila již v roce 1995 a nyní je na trhu jeho čtvrtá generace – celkem bylo za ty skoro tři dekády vyrobeno skoro 7 milionů kusů tohoto oblíbeného modelu. Není proto divu, že si právě jeho jméno vybral Renault pro svůj stěžejní elektrický model, s nímž značka vstupuje do nové éry elektromobility. Hrdé jméno Megane tak žije dál, i když v trochu odlišné podobě.

Foto: Renault

Čtyři generace a sedm milionů prodaných vozů – Megane je ve světě aut skutečný pojem

Proto má skvělé vyvážení, příjemně poddajný, ale ukázkově stabilní podvozek, a k tomu neobvykle strmé (ale nikoliv nervózní) řízení, které vás nenutí přehmatávat dokonce ani na kruhovém objezdu. Spolu s výkonem 220 koní a instantním zátahem 300 Nm tak elektrický Megane dokáže být příjemně svižný a umí vtáhnout do děje.

Megane E-Tech EV40Megane E-Tech EV60
Výkon130 k160 kW (220 k)
Točivý moment250 Nm300 Nm
Hmotnost1 612 kg1 711 kg
Akcelerace 0-50 km/h4,4 s3,5 s
Akcelerace 0-100 km/h10 s7,5 s
Maximální rychlost150 km/h160 km/h
Spotřeba (kombinace)15,8 kWh/100 km16,1 kWh/100 km
Kapacita baterie40 kWh60 kWh
Dojezd300 km450 km
NabíjeníAC 22 kW, DC 85 kWAC 22 kW, DC 130 kW

Radost posedět

Ale samozřejmě to není žádný závoďák, o čemž svědčí interiér, který byste si mohli splést s prémiovkou: velké digitální displeje, spousta kůže a kvalitní dekory, vzdušný prostor, spousta odkládacích prostor a k tomu solidní zpracování, to vše zalité náladovým osvětlením, které se mění podle denní doby. Tohle se Renaultu vážně povedlo…

Foto: Renault ČR / Tomáš Devera

V kabině elektrického Renaultu je radost trávit čas

A povedený je i nový infotainment OpenR Link postavený na systému Google Android, takže se můžete těšit na uživatelsky přátelské rozhraní, šikovné aplikace (v první řadě s Google Maps s integrovaným výpočtem trasy pro EV, takže přesně víte, s kolika procenty v baterii dojedete, případně snadno najdete, kde můžete po cestě nabíjet), širokou online funkcionalitu (včetně aktuálních dat z dopravy, vzdáleného přístupu přes mobilní aplikaci nebo over-the-air aktualizací) a snadnou integraci s mobilním telefonem (včetně poličky s indukčním nabíjením).

Za ty prachy stojí

Renault si dal na svém elektrickém Meganu skutečně záležet a využil přitom své rozsáhlé zkušenosti z vývoje předchozích elektrických modelů. Výsledek není zcela bezchybný (na zadních sedadlech by mohlo být víc místa a ani kufr vám svým objemem nevyrazí dech, za určitých podmínek vám taky může chybět trakce na poháněných předních kolech), ale přesto jde o nejlepší současný Renault a jedno z nejlepších elektrických aut na trhu, které opravdu dává smysl.

Foto: Renault ČR / Tomáš Devera

Elektrický Megane E-Tech je hodně povedené auto

Tedy pokud si ho můžete dovolit, protože ceny – byť odpovídají aktuálním podmínkám na trhu a jsou zcela srovnatelné s konkurencí – nejsou právě nízké. Základní variantu EV40 bychom s ohledem na papírový dojezd 300 km doporučili spíše pro příměstský provoz, ale testovaný EV60 se svými 450 km je skutečně víceúčelovým automobilem s širokými možnostmi využití.

Megane E-Tech EV40Megane E-Tech EV40
Equilibre945 000 Kč1 065 000 Kč
Techno1 140 000 Kč
Iconic1 215 000 Kč

Nevěříte nám? Udělejte si vlastní názor! Renault vyráží se svými elektrifikovanými modely na E-Tech Tour po České republice – od 13.5. do 5.6. navštíví 17 českých a moravských měst, kde si budete tato auta moci prohlédnout a vyzkoušet osobně.

Reklama

Související témata:
Načítám