Hlavní obsah

Jezdí rychleji, dojede dál a řídí se jako žádné jiné auto. Vylepšený Lexus RZ přiváží přelomovou novinku

Foto: Lexus

V portugalském Faru jsme se poprvé mohli seznámit s výrazně modernizovanou verzí čistě elektrického crossoveru Lexus RZ. Pozorně si ho prohlédněte – už ty změny vidíte?

Článek

Pokud ne, tak vidíte správně. Designéři tentokrát dostali pohov a nemuseli ani upravovat světla a nárazníky, jak je u faceliftů zvykem. Vzhled RZ, který tak trochu připomíná kosmickou loď, totiž za pouhé dva roky na trhu ani nestihl zastarat, takže žádné osvěžení nebylo nutné. Tentokrát museli všechno odmakat inženýři…

Foto: Lexus

Při modernizaci RZ se na design nesahalo. Ostatně ani nestihl zestárnout.

Ty nejzásadnější změny se totiž dotkly především jeho elektrického pohonu, který vylepšit opravdu potřeboval. RZ tak přijíždí vyzbrojené baterií s větší kapacitou (77 kWh místo dřívějších 71 kWh), která spolu s efektivnějšími elektromotory umožňuje o 100 km delší dojezd na jedno nabití – až 575 km. To z RZ dělá výrazně použitelnější auto než dříve.

Navíc bylo vylepšené i nabíjení – palubní AC nabíječka může mít výkon až 22 kW (u vyšších verzí, ty nižší si musí vystačit s 11 kW) a DC nabíjení má sice stejný špičkový výkon 150 kW, ale díky lepšímu termomanagementu s možností předehřevu baterie (automaticky při zadání trasy do navigace, nebo manuálně volbou v infotainmentu) má nabíjecí křivka výrazně lepší průběh. Efektivní nabíjení (10-80 %) by tak mělo zabrat pouhou půlhodinku i v třeskutých mrazech.

To jsme v teplém počasí portugalské turistické metropole nemohli ověřit, ale mohli jsme prověřit schopnosti zcela nové výkonné verze RZ 550e F Sport. V ní máte na povel stádo 408 koní připravených okamžitě pelášit, kdykoliv přišlápnete pravý pedál k podlaze. Stovku smázne za 4,4 sekundy a pružným zrychlením provázeným mocným „WHUUUMP“ vás zamáčkne do sedačky větší silou než startující letadlo.

Foto: Lexus

Nerychlejší verze RZ 550e má 408 koní a na stovce je za 4,4 sekundy. Přitom ale dokáže plout tiše a nevzrušeně, jako správný elektromobil.

S RZ 550e není sranda jen na rovinkách, ale taky v zatáčkách. V Lexusu totiž upravili nápravy a jejich zavěšení, přeladili podvozek a zpevnili karoserii, aby se auto nechalo přesněji vést, mělo lepší stabilitu a přitom bylo obratnější. Tomu pomáhá i přepracovaný pohon všech čtyř kol Direct4, který na rovinkách dokáže rozdělit točivý moment mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60 (akcelerace) až 0:100 (plynulá jízda), v zatáčkách dokonce 80:20 až 0:100.

Navíc má standardně volant připomínající závodní simulátor připojené na elektronické řízení steer-by-wire s proměnlivým převodem, díky kterému nemusíte nikdy přehmatávat a připadáte si tak jako pilot F1. Ale o tom si řekneme víc zítra v samostatném článku.

Foto: Lexus

RZ 550e je k dispozici s novým systémem „řízení po drátě“ a vybavený hranatým „volantem-nevolantem“. V reálu to funguje překvapivě dobře. Slabší verze můžete mít každopádně i s normálním volantem.

A ještě víc si to užijete, když sáhnete po páčkách pod volantem simulujících řazení převodovky – s každým dalším virtuálním kvaltem (je jich celkem osm) se dočkáte přirozeně rostoucího zátahu a gradujícího syntetického vrčení, které připomíná jízdu se spalovákem. Dokonce můžete narazit i na omezovač, když zapomenete včas přeřadit.

Obojí zní jako hrozná blbost, ale fakt to funguje (stejně jako u Ioniqu 5 N) – dokáže vás to víc vtáhnout do procesu řízení a jízdnímu zážitku to dodává větší hloubku, což je u jinak docela plochého projevu elektromobilů velmi cenná vlastnost.

Foto: Lexus

Zatáček se nebojí, ostřeji laděné řízení a umělé řazení vás dokáže vtáhnout do děje.

Když se ale vyklidníte, RZ se vyklidní v sámi. Okamžitě se promění v nádherně tichý (inženýři mohutně vylepšovali odhlučnění kabiny a tlumili nežádoucí vibrace) a pohodlný (podvozek má spoustu gripu a stability, přitom elegantně a s přehledem polyká všechny nerovnosti) cruiser, který hravě zdolává i dlouhé štreky na jeden zátah (jen s krátkými pauzičkami na kafe, cigárko a nabíjení).

RZ 500e je na to ale ještě o trochu vhodnější, protože působí o trochu uvolněněji – má stejně naladěný podvozek a jen o trochu nižší výkon (380 koní), ale méně dychtí uhánět vpřed (tedy ne, že by bylo pomalé, předjíždění pořád zvládá na lusknutí plynu) a možná i díky normálnímu kulatému volantu ho řídíte spíš na klid než na plný plyn. Za to se vám taky odmění slušnou spotřebou kolem 18 kWh/100 km. Ještě zhruba o dvě kilowatthodiny úspornější je předokolka RZ 350e, která si oproti minulé verzi polepšila o 20 koní a na jedno nabití dojede o 95 kilometrů dál (konkrétně 575 km).

Proměna Lexusu RZ tak není vyloženě radikální, ale nová technika pohonu z něj dělá výrazně použitelnější a konkurenceschopnější auto. Navíc má pořád fascinující design a jeden z nejhezčích a nejpříjemnějších interiérů, které na trhu najdete.

Načítám