Článek
Japonci jsou proslulí uměním origami, tedy skládáním komplikovaných tvarů z papíru. Složit kočku není nejtěžší, ale i tak to vyžaduje osmnáct velmi precizních a jemných kroků. Pro našince zábava na pár hodin. A teď si představte, že ji máte složit za 90 sekund. Jednou rukou. Vaší slabší rukou…
Přesně takový je jeden z úkolů, který musí splnit adepti na mistry Takumi, ty nejlepší z nejlepších zaměstnanců továren Lexus. Jejich výcvik trvá 60 tisíc hodin (při osmihodinové pracovní době a 250 pracovních dnech v roce je to třicet let) a díky tomu pak dokážou odhalit i ty nejmenší nuance běhu motoru po sluchu, droboučké nedokonalosti laku po hmatu a méně než milimetrové odchylky slícování plechů svým vytrénovaným okem. Mistři Takumi do světa strojů přinášejí neocenitelný lidský prvek, a starají se tak o naprosto neprůstřelnou kvalitu aut Lexus.

Proč si lidé kupují SUV krabice, když můžou mít takhle elegantní limuzínu?
A věřte, že tu kvalitu, propracovanost a robustnost nejen uvidíte, ale především ucítíte. Uvelebte se v pohodlném koženém křesílku za volantem Lexusu ES, prohlédněte si promyšlenou architekturu palubní desky, obdivujte art-deco palubní hodiny (jak se k luxusní limuzíně sluší a patří), prozkoumejte symetrické švy na čalounění a přesné spasování všech dílů, přejeďte bříšky prstů po hliníkových detailech a tlačítkách, abyste cítili jejich chladný a vyleštěný povrch. A musíte mít jasno – tohle prostě není obyčejné spotřební zboží, ale skutečné mistrovské dílo, na kterém si někdo dal setsakra záležet.

Kabina mistrovsky kombinuje modernu (zcela nový infotainment) s klasikou (fyzické ovladače), navíc z ní skutečně cítíte luxus a robustnost.
Při jízdě se tento pocit ještě prohloubí, to když se ES naprosto neslyšně odpíchne z místa a začne tiše a nerušeně plout po asfaltu. O to se totiž stará full-hybridní pohon (dobíjený jízdou, takže žádné hledání nabíječek a trápení s kabely) kombinující sílu spalovacího motoru a elektřiny do jednoho mimořádně kultivovaného (velkou část jízdy absolvujete na elektřinu, a když naskočí spalovák, skoro si toho ani nevšimnete) a ohromně efektivního mixu (v průměru budete jezdit cca za 5,5 litru).
S tím ladí i podvozek nastavený na úžasně pohodlnou jízdu, která se všemi nástrahami českých tankodromů udělá rychlý proces – přes hrboly se ES jen ladně přehoupne a výmoly vymaže tichým žuchnutím. Řízení je naprosto nenáročné a lehké, k tomu vám záda kryje armáda jízdních asistentů, takže můžete za volantem relaxovat a užívat si cestu v nádherném a uklidňujícím prostředí. Po příjezdu do práce tak budete vždy dobře naladění a po náročném dni se sem rádi budete chodit zrelaxovat po cestě domů.

ES jezdí velmi tiše, hladce a houpavě komfortně.
Pokud jste ale duší spíš závodník a po nastartování hodíte na plynový pedál cihlu, tak si s Lexusem ES nejspíš nebudete moc rozumět. Je naladěný na pohodlí, ne na rychlost. A jeho hybridní pohon ocení spíš citlivý přístup a plynulou jízdu, za což vás odmění skutečně tichým a hladkým svezením.

Hybrid si řekne o pět a půl na sto, ale potřebuje k tomu citlivé zacházení a plynulou jízdu. Tenhle styl k luxusní limuzíně však přesně sedí.
Také by vás mohlo trápit, že současné ES není výkřikem nejmodernější techniky – vždyť se vyrábí již od roku 2018. Na druhou stranu jeho design spíš zraje, než stárne, v kabině se při nedávné modernizaci objevil nejnovější infotainment se všemi možnými online funkcemi a širokou mobilní konektivitou a přitom tu zůstaly fyzické přepínače pro snazší a rychlejší ovládání všech funkcí vozu.

Není to horká novinka, ale komu by to vadilo, když jezdí tak báječně a ještě u toho skvěle vypadá…
A radost by vám mohlo udělat i to, že ho nyní seženete za opravdu pěkné peníze. Speciální edice Takumi, vzdávající hold mistrovské práci jeho tvůrců, přináší totiž zvýhodnění skoro půl milionu, takže tuhle prémiovou záležitost se skvělou výbavou seženete laciněji než spotřebáky od konkurence. Za volantem ES se navíc budete cítit opravdu výjimečně a klid, který vám přinese komfortní jízda, příjemné prostředí a jistota spolehlivosti za všech podmínek, bude naprosto neocenitelný.
Lexus nabízí mimořádně výhodnou edici Takumi pro crossover UX a velké SUV RX, limuzínu ES 300h v ní pořídíte již za 1 099 000 Kč (případně na operativní leasing za 11 999 Kč / měsíc bez DPH) ve výbavě Business Edition zahrnující 18″ litá kola, Bi-LED světlomety, čalounění syntetickou kůží Tahara, 12,3″ dotykový infotainment s cloudovou navigací, indukční nabíjení telefonu, elektricky nastavitelná a vyhřívaná přední sedadla, vyhřívaný volant, prémiové audio s 10 reproduktory, snadné nastupování Easy Access (odsune sedačku a volant), ionizátor vzduchu, balík asistenčních systémů a mnoho dalšího.
Střední výbava Prestige Top za 1 299 000 Kč (14 199 Kč / měsíc bez DPH) k tomu přihodí Tri-LED světlomety, dvouzónovou klimatizaci, kožené čalounění, paměťovou funkci sedadla řidiče, odvětrávání předních sedadel, vyhřívaný dřevěný volant, audio Mark Levinson se 17 reproduktory a další laskominy.
Vrcholná výbava Luxury za 1 499 000 Kč (15 899 Kč / měsíc bez DPH) už zahrnuje naprosto vše, tedy například třízónovou klimatizaci, čalounění semianilinovou kůží, vyhřívání sedadel i vzadu, paměťovou funkci i pro sedadlo spolujezdce a další prvky.
Technické údaje | |
---|---|
Benzinový motor | atmosférický řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 2 487 cm³ |
Výkon | 131 kW (178 k) při 5 700 ot./min. |
Točivý moment | 221 Nm při 3 600 - 5 200 ot./min. |
Elektromotor | 120 k a 202 Nm |
Celkový výkon hybridního systému | 160 kW (218 k) |
Převodovka | e-CVT s plynule měnitelným převodem |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 680 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 8,9 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 5,0 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 50 l |
Kola a pneumatiky | 235/45 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 975/1 865/1 445 mm |
Rozvor | 2 870 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 454 l |