Článek
Stačí si otevřít nějaký inzerentní portál, třeba sauto.cz, a seřadit si auta podle nájezdu (a vyfiltrovat evidentně chybné inzeráty). Nebudeme se tu věnovat exkluzivním supersportům za deset milionů, kterých v české inzerci najdete dost. Samozřejmě nikomu nebudeme Porsche 911 GT2 RS se 115 km za třináct a půl milionu rozmlouvat.
Podíváme se ovšem na normální civilní auta, která se normálně používají k běžnému ježdění. Nejčastěji se taková auta dostávají do prodeje po starším pánovi, který sice chtěl auto, ale skoro vůbec s ním nejezdil. Rodiny pak prodej takového vozu řeší v pozůstalosti nebo když starému pánovi už doktor sebere řidičák. Ale není to tak vždy, někdy si prostě rodina koupí druhé nebo třetí auto a jezdí s ním málo, třeba jen pár tisíc kilometrů ročně.
U všech inzerovaných vozů jsme ověřili přiložené VIN na stránkách kontrolatachometru.cz Ministerstva dopravy. A podle všeho by udávané nájezdy opravdu měly sedět. Jen u importů před první registrací je vždycky potřeba postupovat opatrně, protože se dá s údaji přeci jen snáz kouzlit (první záznam se zapíše až na první české STK a co se s autem dělo před tím, to nikdo neví).
Peugeot 208 GTI: 170 km

Peugeot 208 GTI jen se 170 km za milion? No, pokud je někdo nadšenec a domnívá se, že z tohoto vozu bude jednou sběratelský exemplář, může to risknout.
Hned na úvod to „odpálíme“ zajímavostí. Rychlým sportovním Peugeotem 208 GTI v limitované edici. Je k dispozici u prodejce v Mostě a od roku 2014, kdy byl vyroben, má najeto pouhých 170 km. Dle všeho tomu tak opravdu je. Za posledních 11 let tak ujel průměrně jen 15 km ročně. Prodejce za něj ale chce 999 000 Kč, což není zrovna málo. Peugeot 208 GTI je sice zajímavá a zábavná hračka, ale už je na vás, jestli vám za to stojí.
Vůz je označený plaketou s pořadovým číslem a jedná se o 39. kus z pětisetkusové série. Přeplňovaná šestnáctistovka má výkon 153 kW a nutno říci, že na kvalitních pneumatikách umí tento malý peugeot divy, i když k rozvržení interiéru a jeho ergonomii lze mít výhrady. Je to ale zábavný sportovní hatchback ze staré školy. A u takto málo jetého kusu bychom o techniku rozhodně strach neměli.
Citroën C3: 4 284 km

Málo ojetá auta jsou nejčastěji podobné malé hatchbacky segmentů A a B s nějakým jednoduchým benzinovým motorem. Jako tento Citroën C3.
U prodejce u Kutné Hory se objevil v inzerátu kompaktní citroën s nájezdem jen 4 284 km. Auto je z listopadu 2014 a jeho průměrný roční nájezd nebyl ani 390 km. Prodejce za něj chce 208 000 Kč.
Tyto starší citroëny mají sice solidní karoserii, nereznou a ani jim tolik nezlobí elektronika, ale pozor na motor. Má se tu nejpozději po 10 letech měnit rozvodový řemen. Naštěstí tady netrpí tolik jako ve verzi PureTech s přímým vstřikováním a turbem. Na příměstské popojíždění ale tohle není špatné auto a s tím nájezdem se tu není čeho bát.
Renault Captur: 4 824 km

Motor 1.2 TCE od Renaultu nemá zrovna moc dobrou pověst, ale v takto málo ojetém autě bychom se ho nebáli.
Zájemci o kompaktní SUV určitě zbystří nad tímto Renaultem Captur z roku 2017, který zatím neujel ani pět tisíc kilometrů. Na prodej je teď v Esách za 295 000 Kč. Není to málo, ale zas to bude auto prakticky ve stavu nového vozu. Prohlídku ovšem nepodceňujte a ověřujte, jestli je všechno v pořádku. I zde by podle záznamů z STK měly kilometry sedět.
Pozor ale na motor (ne teď po tak malých kilometrech, ale výhledově). Jednotka 1.2 TCE je proslulá choulostivými rozvody a citlivostí na kvalitu paliva a olejový servis. Pokud ale budete jezdit spíše mimo město a delší trasy a olej budete měnit po maximálně 10 000 km nebo jednom roce, měl by to motor v pohodě vydržet. Od věci není ani teď na zimu zakrýt kus chladiče, aby se motor rychleji ohřál a neředil soustavně olej benzínem.
VW Golf: 4 960 km

Tohle je tajný tip na dokonalou bazarovku - naprosto skvělý Golf VII s tím nejlepším možným motorem. Připlatíte si, ale s takovým nájezdem stojí za to.
Tohle je jediné auto, u kterého si dejte na historii obzvláště velký pozor. Je to evidentně dovoz a u takových se dá s tachometrem hezky kouzlit. Ale podle fotek vypadá auto moc pěkně, takže za úvahu rozhodně stojí. Golf z roku 2016 má ještě skvělý motor 1.2 TSI (81 kW), najeto jen necelých pět tisíc kilometrů a prodejce za něj chce 375 000 Kč. Jen pro zajímavosti, základní Golf 1.5 TSI 85 kW dnes stojí 678 000 Kč.
Dvanáctistovka TSI je skvělý motor, který má od poloviny roku 2014 vyřešené dětské nemoci a je prakticky bez rizik. Měňte včas olej (klidně po 10 000 km, pokud jezdíte často krátké trasy), tankujte kvalitní palivo a celé auto přežije. Navíc v tomto Golfu VII je jednodušší zadní náprava, takže máte o starost méně. Pokud bude v pořádku historie a dokumentace, klidně kupujte!
VW Beetle: 6 403 km

Spousta málo jetých aut jsou i městské stylovky. Ale takto málo ojetý Beetle je v inzerci opravdu unikátní.
Dalším málo ojetým volkswagenem v nabídce je Beetle druhé generace. V Auto ESA, kde si půjčujeme testovací auta, chtějí za tuto stylovku z roku 2014 částku 350 000 Kč. Není to málo, ale Beetle byl i jako nový drahý a ve světle podobných aut a dnešních cen je to vlastně za hubičku. Navíc tento Beetle druhé generace vůbec není špatné auto, i když osloví spíše někoho, kdo jezdí sám nebo maximálně ve dvou.
Pod kapotou je ještě starší verze řetězové dvanáctistovky, ale ta je už od konce roku 2011 celkem bezproblémová. Nemá jen ráda soustavné ježdění na krátkých trasách pár kilometrů. S takto nízkým nájezdem bude stačit včas měnit olej, hlídat detaily a auto vydrží.
Mazda CX-3: 6 535 km

Tato kompaktní SUV nejčastěji naběhají za prvních pár let desítky tisíc kilometrů v operativním leasingu. Této Mazdy bychom se nebáli, navíc jezdí docela slušně.
Tohle už je trochu novější auto, ale pořád má najeto velmi málo. Od roku 2018 mu na tachometru přibylo zatím jen 6 535 km. Vůz by měl být českého původu a po první majiteli. Teď je na prodej v Praze za 384 900 Kč. Současná Mazda CX-30 stojí od 708 000 Kč, takže zase můžete mít prakticky nové auto za polovic.
Tyto Mazdy jsou velmi spolehlivá auta a benzinový dvoulitr je jeden z nejlepších motorů, které si můžete v ojetinách koupit. Základní verze o výkonu 88 a později 89 kW úplně stačí. Navíc toto auto docela hezky jezdí. Samozřejmě je potřeba ohlídat detaily a zkontrolovat historii vozu, ale s takto nízkým nájezdem tu moc obav mít nemusíte.
Hyundai i20: 7 339 km

Klasický čtyřválec, atmosféra a nepřímý vstřik? Tak tady to máte navíc i s velmi nízkým nájezdem. Že je už auto po záruce, vás asi trápit nebude.
Kompaktní auta korejských značek se mezi velmi málo ojetými kusy objevují poměrně často. V „áčkách“ inzerovaný Hyundai i20 má zatím najeto jen 7 339 km, je z roku 2018 a na prodej je za 240 000 Kč. Nová i20 teď stojí v akci od 335 tisíc, ale v této kategorii trhu je sto tisíc korun obrovský rozdíl.
Pod kapotou ojeté i20 je povedená dvanáctistovka, která pěkně jede a hlavně je velmi spolehlivá. Stačí jen dodržovat servisní plán a problémy tu nebudou. U i20 jen pozor na nefunkční klimatizaci kvůli vadnému snímači tlaku chladícího média, nový stojí tučných 7 239 Kč. Občas také zlobí snímač úhlu řízení (svítí kontrolka ABS/ESP).
Renault Clio: 9 255 km

Tohle Clio nenajezdilo v rukou prvního majitele za rok ani 600 km. Kdo chce něco jednoduchého na krátké cesty, chybu s tímto „rendlíkem“ neudělá.
Další kousek je Renault Clio z roku 2009, který ještě nenatočil ani deset tisíc kilometrů. Ročně zatím ujel v průměru jen 578 km. Vůz je českého původu, po prvním majiteli a aktuálně je na prodej bez koruny za sto tisíc. Na rozdíl od většiny utahaných ojetin nebude trpět na typické projevy zanedbaných aut s vysokými nájezdy.
Atmosférická dvanáctistovka D4F je jednoduchý a spolehlivý motor, ale od výkonu 48 kW neočekávejte zázraky. Někam do města a mezi vesnice na prázdné silnice stačit bude. Pozor jen na to, v jakém stavu jsou rozvody. Řemen se tu má měnit po šesti letech a bylo by fajn, kdyby to v minulosti aspoň jednou někdo udělal. Řemen totiž stárne a je jedno, že auto nejezdí.
Toyota Aygo: 9 666 km

Aygo je hlavně městský pracant. Prověřte karoserii, jestli ani po malém nájezdu není omlácená kolem dokola od dveří jiných aut.
Malý kolínský prcek se také zatím moc nenadřel. Od května 2017 ujel zatím necelých deset tisíc kilometrů, tedy jen asi 1 200 km ročně. Auto je českého původu po prvním majiteli, má slušnou výbavu včetně parkovací kamery a prodejce za něj chce 260 000 Kč, což je tedy docela dost. Ale tato malá auta už dnes skoro vůbec nejsou.
Aygo je spolehlivý malý prcek, který je jako dělaný pro hustý městský provoz. Litrový tříválec je jednoduchý bezproblémový motor, a pokud v něm aspoň každý rok vyměníte olej, bude jezdit. Pozor jen na vadné zapalovací cívky a netěsnosti v nasávání vzduchu. Umělo to postihnout i relativně málo jetá auta. „Blbnout“ umí i snímače TPMS v kolech.
Škoda Fabia II: 9 846 km

Tříválec 1.2 HTP je už legenda českých silnic. Běžně se tyto Fabie, samozřejmě s mnohem vyšším nájezdem, v bazarech prodávají za méně než 50 tisíc korun.
Do naší desítky málo ojetých aut se vejde i legendární „haťapka“, tedy Fabia s motorem 1.2 HTP, v tomto případě v základní verzi 44 kW. Kus druhé generace po faceliftu je v provozu od roku 2011 a zatím neujel ještě ani deset tisíc kilometrů. Prodejce za něj chce 140 000 Kč. Nutno říci, že tato Fabia v naprosté holotě bez rádia a klimatizace je svým způsobem roztomilý svědek doby, jaká auta si lidé za své vlastní peníze kupovali.
A pak s nimi nejezdili… I když u této Fabie asi amortizace nepřekročila 15 Kč na kilometr. Nevíme samozřejmě, za kolik bazar auto od původního majitele vykoupil. Málo ojeté Fabie bychom se nebáli. Pozor na detaily a věci, které stárnou bez ohledu na nájezd (plasty, gumová těsnění). Většina známých problémů se týká více ojetých kusů, ale občas i u těch málo používaných zlobí třeba palivové čerpadlo a motor zhasíná kvůli vadnému spínači spojkového pedálu. Pozlobit umí i řídící jednotka servořízení.
Koupili byste si takto málo ojeté starší auto? Zaujalo vás některé? Napište nám do komentářů pod článkem, zda byste o koupi takové ojetiny uvažovali.





