Hlavní obsah

Ojetý Volkswagen Up! se prodával i s motorem, které Škoda Citigo mít nemohla. Přitom je to skvělá volba

Foto: Dalibor Žák

Malá auta se silnými motory mají určité kouzlo. V Citigo ani Mii tento výkonný motor být nemohl, takže pokud chcete kapesní motorovou myš, měl by vás tento volkswagen zajímat. O hlavní výhody malého auta totiž nepřijdete.

Článek

S malými a levnými auty byl vždycky ten problém, že měly zpravidla velmi slabý motor a dost oholenou výbavu na nezbytné minimum. Jakkoli na ježdění po městě malý motor s výkonem kolem 60 koní stačí, za městem už pak člověk v takovém autě trpí.

Sotva předjedete traktor a abyste se dostali před autobus, potřebujete výhled na dva kilometry dopředu. To si pak člověk nákup takového auta rozmyslí, když potřebuje občas jezdit i delší trasy. Volkswagen to u svého nejmenšího modelu Up! naštěstí vyřešil.

Z úplně levného kraje ale tento malý volkswagen nebyl, takže Češi kupovali za stejné peníze už rovnou spíše větší Fabii. Na začátku roku 2017 totiž stál Up! 1.0 TSI 302 000 Kč (což bylo právě v teritoriu srovnatelné Fabie 1.0 TSI) a o trochu akčnější bráška GTI pak přišel dokonce na 459 000 Kč. Jako bazarovka by teď ovšem mohl spoustu lidí oslovit.

Bazarová vzácnost? U nás ano

Na test jsme si v Auto ESA půjčili Volkswagen Up! s motorem 1.0 TSI o výkonu 66 kW s pětistupňovou manuální převodovkou. Prakticky plně vybavený vůz v pětidveřovém provedení z roku 2018 měl v době testu najeto 84 000 km a prodejce za něj chtěl 229 000 Kč.

Foto: Dalibor Žák

Ojetý Up! se dá koupit levně, ale verze s motorem 1.0 TSI je poměrně vzácná a připlatíte si za ní. Citigo nebo Mii takový motor nemají.

Model Up! není v inzerci zastoupen tak hojně jako příbuzná Škoda Citigo. Aktuálně najdeme na webu sauto.cz jen asi 130 inzerátů a z toho je skoro čtvrtina plně elektrických verzí. Naprostá většina benzinových Upů má standardní atmosférický tříválec 1.0 MPI, seženete i verzi na CNG.

Přeplňovaných tříválců 1.0 TSI je u nás v nabídce málo, jen asi deset. Ceny začínají u 200 000 Kč, výkonnější sportovní verze GTI s 85 kW se dá koupit od asi 260 000 Kč. Nejsou ale ani výjimkou méně ojeté vozy za skoro 400 tisíc. V zahraničí najdete mnohem více aut s cenami od asi 8 000 eur (zhruba 190 tisíc korun).

A jak si Up TSI stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA. „Narazit v bazaru na VW Up! s přeplňovaným motorem 1.0 TSI je poměrně vzácná událost. Zatímco drtivá většina nabídky je tvořena základními motory MPI, které slouží primárně pro rozvážkové služby nebo striktně městský provoz, verze TSI je cílem úplně jiné klientely. Tento model si kupují řidiči, kteří chtějí výhody miniaturního auta pro parkování, ale odmítají dělat kompromisy v dynamice. Díky turbu a muší váze vozu je tento Up! překvapivě hbitý a na rozdíl od svých slabších sourozenců se nezadýchá ani v levém pruhu na dálnici. Zákazníci na této verzi Highline oceňují, že auto nepůsobí chudě – má dospělejší projev a lepší výbavu. Je to ideální druhé auto do rodiny, které ale nebude nikoho trestat nedostatkem výkonu. Pokud by zákazník hledal podobně dravé miniauto, musel by se podívat po mnohem dražších modelech, jako je Abarth 500 nebo po vzácnějších turbo-verzích Kie Picanto. Servisně přitom Up! zůstává lidovým vozem. Sdílená technika koncernu VW zaručuje skvělou dostupnost dílů za rozumné ceny, byť přeplňovaný motor vyžaduje poctivější péči (kvalitní olej a dochlazování turba) než „blbuvzdorné“ atmosféry. U tohoto konkrétního kusu s nájezdem 84 000 km garantujeme v Auto ESA pečlivou kontrolu technického stavu, zejména kondice turbodmychadla a spojky, které u silnějších verzí mohou dostávat více zabrat. Velkým benefitem je u tohoto vozu naše financování na míru. Jak je vidět z kalkulace, při využití úvěru může cena klesnout pod 200 000 Kč, což z tohoto „zábavného prcka“ dělá velmi dostupnou volbu i pro mladé řidiče.“

Roztomilý prcek, který pěkně jede

Trojici malých koncernových příbuzných asi moc představovat nemusíme. Spousta z vás určitě zná hlavně Škodu Citigo, která šla před deseti lety koupit nová za méně než 200 000 Kč. Příbuzný VW Up! se sice dal také koupit „v holotě“ levně, ale spíše se na trhu objevoval v lépe vybavených a dražších verzích.

Foto: Oliver Žák

Volkswagen Up! s motorem 1.0 TSI je příjemně mrštný a přesuny po dálnici s ním nejsou takové utrpení jako s atmosférickou verzí. Uvnitř je ale docela hluk. Přeci jen je to koncepčně městské auto.

Testovaný kus v plné výbavě je příkladem takového provedení, ale liší se právě i motorem. Výkonný tříválec 1.0 TSI jste totiž v Seatu Mii a Škodě Citigo mít nemohli. Volkswagen ho vedle této verze o výkonu 66 kW prodával ještě ve výkonnější s 85 kW, která nesla slavné logo GTI. Ta se odlišuje atraktivnějšími sedačkami s klasickým kostičkovaným vzorem a samozřejmě také agresivnějšími nárazníky a spoustou detailů.

V testovaném Upu je všechno, co může člověk potřebovat. Nutno říci, že ani po letech tohle auto nevypadá zastarale a ta jednoduchost je vlastně roztomilá. Volkswagenu se povedlo základní ergonomii rozvrhnout dobře, takže se v Upu příjemně sedí, není vyloženě nepohodlný a díky silnému motoru s ním nejsou ani dálniční přesuny utrpení. Nelze si ale nevšimnout větší hlučnosti a celkově nižší kultivovanosti. Například týden před tím testované Suzuki Ignis je citelně tišší.

Foto: Dalibor Žák

Verze s motorem 1.0 TSI mívají moc pěknou výbavu včetně slušného audiosystému a automatické klimatizace. Nechybí ani vyhřívání sedadel, které v zimě oceníte.

Pár laciných detailů tu je (třeba jen výklopná zadní okna), ale asi jediným citelným nedostatkem je nemožnost ztlumení podsvícení přístrojů. Možná tu nějaké tlačítko je, ale já jsem prostě v autě nic nenašel. Rádio hraje na malé a konstrukčně levné auto obstojně a ujdou i přední světla, i když by to samozřejmě mohlo být trochu lepší.

Slabší verze litrového tříválce TSI na Up! naprosto stačí a hýbe s ním pěkně. Trochu ho dusí předlouhá pětistupňová převodovka. Na trojku z 50 na 90 km/h auto zrychluje za slušných 6,31 sekundy, na stejnou rychlost pak z 80 na 130 km/h zrychlí za 11,42 s a trojku vytočíte za tachometrových 140 km/h. Nejsou to světoborné hodnoty, ale poznáte, že proti atmosférické verzi jede přeplňovaná citelně lépe. Je potřeba řadit, klidně na dvojku. Pětka je tu jen rychlost udržovací.

S autem je vlastně zábava a mnoho ostatních řidičů bude překvapeno, jak dobře se tohle auto hne od světel nebo „za cedulí“ značící konec obce. Za brzdu provozu nebudete a nemusíte se ani bát předjíždět. Spotřeba se dá při běžném používání udržet kolem 5,5 l/100 km, ale když budete jezdit dynamicky, vezme si Up! tak sedm litrů. Naopak při snaze o úspornou jízdu se dostanete snadno pod pět litrů na 100 km.

Technika bez obav

Pod kapotou je dnes už dobře známý tříválec 1.0 TSI, který se prosadil i v mnohem větších vozech koncernu VW, hlavně třeba ve Fabiích a Polech. Známe ho i z Octavie a Golfu, i když tam je ve výkonnějších provedeních. Celkově je to velmi spolehlivá jednotka, která vyžaduje jen pečlivý základní servis a spíše variabilní provoz.

Foto: Dalibor Žák

Tříválec 1.0 TSI je spolehlivý motor. Samozřejmě se nesmíte vykašlat na základní údržbu. Kdo jezdí málo a jen po městě, ať si koupí klasickou atmosféru s nepřímým vstřikováním.

Přímovstřikovým motorům nikdy nebudou krátké trasy svědčit, a i když se tenhle tříválec rychle ohřeje, oleji to přeci jen trvá déle a potřebuje aspoň patnáct kilometrů jízdy, aby se z něj začal benzín odpařovat. Právě degradace oleje bude asi jediná hrozba pro jinak slušný motor, který zvládne klidně 300 000 km. Ostatně, to jsme si ověřili už u ojeté Octavie 1.0 TSI.

Jediným známým problémem motorů 1.0 TSI je vadné vysokotlaké palivové čerpadlo, kdy se rozsvítí kontrolka motoru, ten přepne do nouzového pracovního režimu a v paměti chyb se uloží chyby P0087, P1020, 17428 a 4414. Nové vysokotlaké čerpadlo stojí v originále 12 251 Kč. Vzácně (a hlavně u nevhodně provozovaných aut) se ucpou karbonem sací kanály, ventily a klidně i vstřikovače (jeden stojí 6 238 Kč).

Foto: Oliver Žák

Provedení 1.0 TSI se obvykle nekupovalo jako sdílený služebák pro rozvoz pizzy po městě. Auta tak bývají obecně v mnohem lepším stavu než otloukánci v základní výbavě.

U servisu byl Volkswagen opatrný a nastavil spíše konzervativní plán. V motoru jsou čtyři litry oleje. Starší jednotka s kódem CHZA vyžaduje olej SAE 5W-40 VW 502.00, novější DKLC by měla dostat olej SAE 0W-20 VW 508.00, ale alternativně lze použít olej 5W-30 VW 504.00. Pokud teď nadskakujete, že tohle jsou přece specifikace olejů pro zkrácené intervaly, tak ano.

Up! s turbem má totiž pevný olejový servisní interval po 15 000 km nebo jednom roce, prohlídka se ale dělá každé dva roky nebo po 30 000 km. Každé čtyři roky nebo po 60 000 km se mění svíčky, rozvodový řemen se tu jen kontroluje. Ovšem v oblastech s vyšší prašností je výměna doporučena už po 120 000 km.

Jak je VW Up! jednoduché auto, není tu moc velkých potíží a rizik. Spíše budou zlobit detaily. Občas chyby vyhazuje řídící jednotka airbagu (v paměti se uloží chyba B13BC), s čímž by měla pomoci jen aktualizace softwaru. Typickým problémem Upů je závada klimatizace kvůli vadnému snímači tlaku chladícího média a také vadný spínač brzdového pedálu (svítí kontrolka ESP, v paměti se uloží chyby 00526 a 020E). Službu občas vypoví také bzučák parkovacího asistenta (v paměti se uloží chyba B107C). Kuriózní poruchou bývá selhání skříňky zapalování. Prý to zpravidla způsobuje jen příliš těžký přívěsek klíčů.

Foto: Dalibor Žák

Verze 1.0 TSI má robustnější převodovku MQ200, ale i na její stav pozor. Někteří „závodníci“ ji umí nepěkně zrychtovat. Spíše se ale setkáte jen s opotřebovanou spojkou.

Při testovací jízdě se zaměřte také na převodovku. Verze 1.0 TSI má sice odolnější skříň MQ200, ale s vyššími nájezdy a po nevybíravém zacházení i u ní hrozí zvýšené opotřebení, provozní vůle a hlučnost. Naštěstí přeplňovaná verze nebývala typické rozvážkové auto, na kterém by se střídali agresivní řidiči. Spíše budete časem měnit spojku (sada od prvovýrobce vyjde na 5 251 Kč). Kdyby to někoho zajímalo, tak celá převodovka MQ200 stojí na Up! 123 716 Kč.

Slabším místem těchto malých aut bývala vždy zadní ložiska, do 100 000 km začínají pravidelně hučet. Originál přijde na 4 194 Kč, druhovýroba kolem 1 800 Kč. Také je potřeba kontrolovat brzdy, u verzí se zadními bubny je potřeba nechat je pravidelně vyčistit a promazávat mechanismus. Tohle všechno patří k základní údržbě, na což ale bohužel lidé (a některé servisy) zapomínají.

Pozor také na stav karoserie. Citigo, Mii a Up! nemají antikorozní ochranu excelentní a na některých místech (např. exponované podběhy kol, lemy blatníků, prahy, hrany dveří a kapota) začínají brzy reznout. Nejčastěji ale kvůli vnějšímu poškození, na což se samozřejmě záruka nevztahuje. Asi nemusíme připomínat, že u typicky městských aut se záseky v karoserii vyskytují v míře poměrně hojné. Lidé jsou totiž hovada a je jim jedno, že vám na parkovišti auto omlátí a ještě se tváří, že je to vaše chyba. Za tohle by se mělo veřejně potápět v koši do Vltavy. Omlácená místa doporučujeme co nejdříve kvalitně ošetřit, ať auto po dvou zimách nehnije.

Celkové hodnocení: Ojetý VW Up! 1.0 TSI

Výkonnější motor dělá z malého Upu roztomilou hračku, s níž se nemusíte bát vyjet ani dál mimo město. Na dálnici s ním pak nejsou delší cesty utrpení, auto nemá problém udržovat krok s rychlejším provozem a nemusíte se bát ani předjíždět. I když je tu proti klasické atmosférické verzi s nepřímým vstřikováním o něco choulostivější technika, s kvalitní včasnou údržbou by se nic hrozného stát nemělo. Up! je totiž celkově jednoduché, spolehlivé a na provoz velmi levné auto. Pro mladého kluka s čerstvým řidičákem je to asi ideální první auto.

Co máme rádi

  • Dostatečně výkonný motor
  • Na poměry malých aut pěkná dynamika
  • Stále vysoká provozní spolehlivost
  • Nízké provozní náklady

Co nás vytáčí

  • Horší celková kultivovanost
  • Plno laciných detailů
  • Proti atmosférické verzi vyšší servisní nároky
  • Na malé a laciné auto stojí docela dost
Načítám