Hlavní obsah

Test ojetiny: Ford Kuga II je typické moderní SUV, teď už i za dobré peníze. Stačí mu ale malý motor a pohon předních kol?

Foto: Dalibor Žák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Druhá generace Fordu Kuga bylo tzv. globální auto a evropská verze se od americké či asijské skoro vůbec nelišila. Kdo chce mít jistotu, bude hledat faceliftované provedení s vychytanými detaily a lepším interiérem.

Článek

Obliba kategorie SUV je tak veliká, že v současnosti tento segment dominuje evropskému trhu. Zastínil dokonce i tradiční hatchbacky segmentu C, na jejichž technickém základu je mnoho těchto aut postaveno. A stejné je to i s SUV Ford Kuga, které si ve druhé generaci půjčilo globální platformu Fordu Focus.

Se svým prvním moderním SUV přišel Ford na evropský trh až v krizovém roce 2008, kdy už byl v prodeji například konkurenční VW Tiguan nebo Nissan Qashqai. První Kuga nebyla špatné auto, ale bylo dost drahá a měla omezenou nabídku motorizací. Přesto automobilka položila slušný základ pro další generaci.

Druhá Kuga přišla už v roce 2012, v roce 2016 prošla poměrně zásadním faceliftem a v roce 2019 se představil nástupce v podobě generace třetí. Stejně jako v případě dalších fordů je i Kuga II již globální produkt, který je pro všechny klíčové trhy prakticky shodný a liší se jen například v některých nabízených motorizacích.

Ceny ojetin jsou už atraktivní

Na test jsme si v Auto ESA půjčili faceliftovaný Ford Kuga s motorem 1.5 EcoBoost o výkonu 110 kW kombinovaný s pohonem předních kol a manuální převodovkou. Vůz z roku 2018 měl v době testu najeto 75 000 km a prodejce za něj chtěl 360 000 Kč.

Foto: Dalibor Žák

Ford Kuga byl vždycky docela drahým vozem, ale teď na trhu ojetin se už dostává do atraktivnější cenové hladiny a seženete ho dokonce levněji než konkurenční produkty. A špatné SUV to rozhodně není.

Aktuálně je u nás něco přes dvě stě inzerátů na Fordy Kuga druhé generace a ty nejlevnější jsou už pod 200 000 Kč. Mívají ale najeto přes 300 000 km. Naopak nejdražší kusy z posledních let výroby jsou stále za více než 600 tisíc. Do 300 tisíc korun je ale slušná nabídka všech motorizací a seženete i čtyřkolky s automatem.

Auta s nájezdem do 100 000 km jsou dražší, s dvoulitrovým dieselem běžně za 400 tisíc. V inzerátech převažují diesely 2,0 l (patnáctistovek je jen pár), ale na benzinové motory připadá asi 36 % nabídek. Čtyřkolek je zhruba polovina, automatickou převodovku má necelá třetina nabízených vozů. Vzácně seženete i americkou verzi Ford Escape s motorem 2,5 l.

A jak si Kuga II stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA. „Ford Kuga je mezi ojetými vozy velmi populární, a to nejen pro svůj atraktivní vzhled, ale i pro praktičnost a spolehlivost. Je navržena tak, aby vyhověla široké škále zákazníků. Mladé rodiny ocení její prostornost a bezpečnostní prvky. Aktivní jednotlivci a páry v něm naleznou vozidlo schopné zvládnout dobrodružství i běžné cestování. Zákazníci středního věku oceňují pohodlí, výkon a technologie, které Kuga nabízí. Testovaný vůz je skvělou volbou pro ty, již hledají dynamické a sportovně laděné SUV. Navíc díky tomu, že se jedná o model z roku 2018, můžete očekávat, že největší pokles hodnoty vozu už proběhl, což znamená, že jeho cena zůstane vysoká i při případném pozdějším prodeji.“

Nemastná neslaná, ale to nikomu nevadí

Ačkoli byl Ford vždycky ceněn pro své jízdní vlastnosti, tak se tento bonus postupně vytratil a modely z poloviny minulé dekády už nejsou tak výjimečné jako kdysi. Mondeo trochu otupělo, Kuga je nemastná neslaná a Focus také jezdí dobře jen v určitých verzích. Jenže cílová skupina chce něco jiného, takže nemá smysl vyvíjet zbytečně dobré automobily, aby to ocenilo jen pár novinářů. Podívejte se třeba na Mercedes třídy A. To bylo příšerně špatné auto a prodávalo se jako housky na krámě. Navíc to nikdo nechtěl v recenzích přiznat v obavě, že by mu pak přece Mercedes nepůjčil nějaký luxusnější model. Ach jo. Lidé prostě nevědí, jak má dobré auto jezdit. Ale je jim to úplně jedno, protože mají jiné priority.

Foto: Dalibor Žák

Když je to Ford, tak má skvělé jízdní vlastnosti a řízení, že? No, to musíte do Focusu nebo nějakého staršího Mondea. Kuga II je klasické moderní odtažité SUV pro lidi, kteří řízení berou jen jako nutné zlo a ne jako radost.

Od Kugy rozhodně nemůžete čekat, že bude stejně mrštná jako Focus na stejné platformě. Focus s tímto motorem váží 1 325 kg, Kuga masivních 1 579 kg. A to je opravdu znát, hlavně v zatáčkách (ve kterých se s vyšším těžištěm Kuga kymácí sem a tam), ale také v přímce. Kuga hůře brzdí, zrychlovat se jí moc nechce a zatímco Focus umí s tímto motorem jezdit za 6,5 litru na 100 km, Kuga bere minimálně osm, spíše víc.

Kuga II je ale aspoň o něco větší auto než Focus. Je o 173 mm delší, o 15 mm širší a má o 54 mm delší rozvor. Uvnitř je přece jen více místa, ale dlouháni si zas moc vyskakovat nebudou, hlavně vzadu. Pokud ale jezdíte často ve čtyřech a s věcmi, bude se těm vzadu v tomto SUV sedět příjemněji než ve Focusu, o tom se diskutovat nedá. Kdo jezdí sám nebo ve dvou a s malými dětmi, klasický Focus mu bude bohatě stačit. A lépe se sveze.

Foto: Dalibor Žák

Modernizovaný interiér Kugy znamená posun k lepšímu. A vypadá docela hodnotně, což nebývá u ojetých fordů vždycky pravidlo. Kolísavá kvalita zpracování? No, jestli to nebude spíše tím, že všechna ta mondea a galaxy z dovozu bez jakékoli historie nemají reálně najeto třikrát tolik, než co je na „budíku“.

Foto: Dalibor Žák

Snad jen prostor na zadních sedadlech se zdá být větší než ve Focusu a potěší i docela velký kufr. Ale zas takový rozdíl to není, takže kdyby vám stačil obyčejný hatchback, uděláte asi lépe. A lépe bude i vaší peněžence.

Ale já vím, vy všichni do Prahy potřebujete velké SUV, protože přece bezpečnost a pohodlnější nastupování. Já tedy nevím, co je bezpečnějšího na autě, které hůře brzdí, hůře zatáčí a není tak stabilní, ale vy máte všichni svoji pravdu. Je to vaše věc, vám se s tím hůře parkuje a žere vám to o dva litry na 100 km víc. Jestli vám to za ten „pocit bezpečnosti“ stojí, prosím.

Faceliftovaná Kuga, kterou tady máme v testu, přinesla o poznání modernější interiér a hlavně vylepšený infotainment SYNC 3 s rychlejšími reakcemi. Trochu ale zamrzí nepohodlné ovládání dotykového displeje utopeného v palubní desce. Rozmazlující drobnosti jako vyhřívání volantu a sedaček jsou však teď v zimě moc příjemné.

Foto: Dalibor Žák

Vyhřívaný volant je velice příjemný, komfortní prvek do poloviny roku, stejně tak vyhřívané sedačky. Osobně si bez těchto dvou věcí už nedovedu auto pro denní službu představit.

Foto: Dalibor Žák

Systém Ford SYNC 3 je o dost lepší než předchůdce, umí češtinu, rychle propojíte telefon a obsluha je logičtější. Ovšem nechápu, kdo vymyslel takto hloupě utopený displej v palubní desce, takže výdechy ventilace překáží na ruce a brání pohodlnému ovládání.

A s jakým motorem Kugu koupit? Benzinový dvoulitr je velmi vzácný, stejně tak americká verze Ford Escape s jednoduchým atmosférickým motorem 2,5 l. Vybírat tak budete mezi benzinovými turbomotory 1,5 a 1,6 l a pak mezi diesely 1,5 a 2,0 l. Tak se na to pojďme podívat.

Z menších benzinů raději patnáctistovku

Ford si vytáhl se svými downsizovanými motory špatné karty a řešilo se kolem nich dost problémů. Ale podobně jako třeba u koncernu PSA nebo Opelu se nedá generalizovat na všechna auta, protože potíže jako prasklé písty a hromadění karbonu v motoru se týkají jen nevhodně provozovaných a nedostatečně servisovaných vozů. Kritici sice budou říkat, že to je přece problém Fordu, že nebyl schopen připravit jednotky na různé typy použití, ale když chcete snižovat tabulkové emise CO2 a zároveň z motoru dolovat 180 koní, tak se technologické možnosti rychle vyčerpají.

Foto: Dalibor Žák

Motor 1.5 EcoBoost už by neměl být tak citlivý jako předchůdce 1,6 l. Moc se ale nehodí na výhradně městský provoz a potřebuje kvalitní palivo i servis.

Jsou lidé, co mají na šestnáctistovce EcoBoost najeto 200 000 km, a motor jim pořád báječně funguje. A pak jsou tací, kteří dostali během tří let na záruku dva nové motory. Před auty s jasnou servisní historií, jež se neprojevují nestandardně a jedou dobře, asi není třeba varovat. Ale importy bez jakéhokoli razítka budou vždycky velké riziko, zejména pokud auto nekoupíte bez opravdu důkladné prověrky. A nevíme, jestli vás prodejce nechá koukat do motoru endoskopem a měřit kompresní tlaky. Solidní obchodník ale s nezávislým prověřením vozu problém mít nebude.

Přesto se tyhle malé motory dají udržet v dobré kondici. Stačí tankovat kvalitní benzin, měnit včas olej a netrápit auta nevhodným jízdním režimem, zejména pak krátkými trasami po městě a podtáčením. Servisní interval ale určitě zkraťte z 20 na maximálně 15 000 km nebo jeden rok.

V motoru se mění 4,1 l oleje 5W-20, který by měl plnit normu Ford WSS-M2C948-B. Alternativně lze použít olej 5W-30 plnící normu WSS-M2C913-D. Řemenové rozvody tu mají interval 200 000 km nebo deset let, někteří servisáci doporučují zkrátit interval výměny na 160 000 km nebo osm let. Zajímavé je, že i tento motor má pořád pevně vymezené ventilové vůle a měly by se kontrolovat (aspoň každých 100 000 km) a případně seřídit. Zapalovací svíčky se mění po třech letech nebo 60 000 km.

Do května 2016 měly Kugy s těmito motory špatně smontované vedení chladicí vody u vyrovnávací nádržky. Mohlo dojít k úniku vody a přehřátí motoru včetně jeho vážného poškození. Větší riziko je tu ale v již zmíněném hromadění karbonu v sání a hlavně na pístech, kdy pak může docházet k ničivým samozápalům LSPI. Například ve Focusech docházelo hojně k praskání pístů. Tankování osmadevadesátky nemusí být jednoduché řešení, takže na to pozor.

Foto: Dalibor Žák

Bezpečnostní záklopka ve víčku nádrže má sice zaručit, že si nepopletete tankovací pistole a že vám někdo jen tak neodsaje benzin, ale také to znamená, že si prakticky nemůžete sami jednoduše dolévat aditivum do benzinu, které zrovna motory EcoBoost potřebují jako sůl.

Jednotka 1.5 EcoBoost (v nabídce od října 2014) byla připravená na přísnější emisní normy a zdá se, že potíže motorů 1,6 l se u ní podařilo eliminovat, případně aspoň zmírnit. Samozřejmě i zde plynou z přímého vstřikování paliva určitá rizika, ale pokud tankujete kvalitní benzin, nejezdíte jen po městě a na krátkých trasách, včas měníte olej a používáte jeho správnou specifikaci a motor nepodtáčíte, snad bude vše v pořádku. I tento motor má 4,1 l oleje, doporučená je specifikace SAE 5W-20 a norma Ford WSS-M2C948-B. Ovšem i zde je pořád potřeba hlídat ventilové vůle. Zajímavé je, že v srpnu 2018 dostala jednotka 1.5 EB částicový filtr, s normou Euro 6d-TEMP je motor také pocitově trochu línější.

Nafta 2.0 TDCI jako jistota

Zatímco malé benziny se nehodí všem, tak dvoulitrový diesel můžeme považovat za ideální motorizaci, zejména pokud jezdíte často mimo město, na delších trasách a s obsazeným autem. Jedná se pořád o „starý známý“ dvoulitr vzniklý ve spolupráci s PSA. Ovšem Ford má pár odlišností, třeba ve verzi Euro 5 částicový filtr regenerovaný pátým vstřikovačem a vaporizérem ve výfuku. Díky tomu se neředí olej naftou, i když i s tímto okruhem mohou být problémy (vstřikovač, vaporizér, čidla). Verze Euro 6 ovšem o tuto výhodu už přišla.

Foto: Dalibor Žák

Kdo toho najezdí hodně, bude asi hledat osvědčený diesel 2.0 TDCI. S rostoucím nájezdem to sice nebude už tak neprůstřelný kus železa, ale s pečlivějším servisem dá tenhle motor půl milionu kilometrů.

Servisní interval je tu nastavený na rok nebo 20 000 km, a pokud auto netrápíte jen po městě, tak to lze tolerovat. Olej nebude degradovat tak rychle, a navíc nebude naředěný naftou. V motoru je 5,5 l oleje SAE 5W-30 a měl by se používat jen takový, který plní tovární normu Ford WSS-M2C913-D.

Verze s dvouspojkovou převodovkou nezbytně nutně potřebují nejpozději každých 60 000 km nebo tři roky nový olej do systému spojek. Pro spolehlivost a životnost převodovky je to klíčové. Bez servisní historie a doložených výměn oleje je Kuga s tímto automatem (u 2.0 TDCI jinou možnost automatu nemáte) nesmírně riziková. V Powershiftu je 7,3 l oleje Ford WSS-M2C936-A. Nezapomeňte také na diferenciál vzadu (olej 80W-90 WSP-M2C197-A) u čtyřkolek a rozdělovací převodovku (olej 75W-140 WSL-M2C192-A).

Každé dva roky se mění klasicky brzdová kapalina, případně i kapalina spojková u manuálu. Jednou za tři roky se mění i vzduchový a palivový filtr. Rozvodový řemen tu má interval výměny 200 000 km nebo 10 let, spolu s ním se mění i řemen pohonu příslušenství včetně napínací kladky. Každých deset let se mění chladicí kapalina.

Malý diesel jen mimo město

Menší diesel 1.5 TDCI není úplně špatná volba. Ale musí vám stačit manuál a přední pohon a musíte vědět, že do města skoro nejezdíte a spíše budete jezdit dálky. A to je pak otázka, jestli vám v tak velkém autě bude takový motor stačit. Patnáctistovka má solidní mechanický základ, ale zůstala jí ta nešťastně tvarovaná olejová vana, ze které nejde všechen starý olej vypustit. Buď se musí odsát nebo propláchnout. A asi je vám jasné, jak k tomu bude většina pospíchajících servisáků přistupovat. Existují ale aftermarketové díly, jak olejovanou vanu upravit, aby šla celá vypustit. Pokud už to kupované auto má, je to dobré znamení - bývalý majitel věděl, co dělá, a chtěl, aby mu auto vydrželo. U importů nic takového nebude.

Foto: Dalibor Žák

Malý nafťák byl jen s manuálem, u ostatních motorů jste si mohli vybrat. Čtyřkolky se ale pojily prakticky jen s automatem. U benzinových verzí byl spolehlivý měnič, u dvoulitrového dieselu trochu riziková dvouspojka.

V motoru 1.5 TDCI je jen 3,9 litru oleje 0W-30 normy WSS-M2C950-A. A jestli chcete mít klid, tak ho měňte klidně každých 10 000 km. Zejména, když často jezdíte na krátkých trasách a na dálnici, pak s plynem na podlaze. Tady se DPF regeneruje dostřikem nafty do motoru, takže v městském provozu s krátkými trasami se bude olej naftou ředit. Rozvody jsou tu také řemenové, mají interval výměny 180 000 km nebo deset let.

Jak už jsme zmínili, dvoulitrový diesel má v případě automatu vždy dvouspojkový Powershift, patnáctistovka byla jen s manuálem. Kdo nechce řadit a chce spolehlivou bezrizikovou převodovku, tak ho musíme odkázat k benzinům, ideálně asi k motoru 1.5 EcoBoost. Benzinové motory (včetně vzácného 2.0 EcoBoost) mají vždy klasický šestistupňový automat s měničem momentu. Když vyměníte v převodovce každých 60 000 km olej, vydrží snad navždy. Ačkoli je v ní 8,5 litru oleje, při výměně obvykle vytečou jen čtyři litry. Používá se olej plnící normu Ford WSS-M2C938-A.

Známé závady a problémy

Kuga má stále bytelný a odolný podvozek, takže si nese dobré rodinné geny. Zesílená konstrukce se pro těžké SUV hodí a umožňuje i bezstarostné cesty v lehčím terénu. Ale s citem, světlost tu není vysoká jako u poctivých terénních fordů. Do 200 000 km obvykle nebývá se zavěšením problém, občas začne předčasně hučet ložisko nebo kulový čep, když vám praskne prachovka, dostane se dovnitř v zimě sůl a celý kloub pak vyrezne.

Foto: Dalibor Žák

Zavěšení fordů bývá velmi odolné. Kuga není výjimkou, přece jen je navržené na těžkou čtyřkolku. I tak ale spodek prověřte, protože určitě si nechcete koupit auto, které přeletělo betonový ostrůvek.

Klepání od převodovky Powershift, škubání řazení, kolísání tahu a rozsvícení kontrolky motoru (uloží se chyba P0715) značí problém se snímačem otáček vstupní hřídele dvouspojkové převodovky. Problémy se týkaly i manuálu. Do prosince 2013 se ve výrobě vyskytovaly vadné synchrony (obtížné řazení z prvního na druhý stupeň, vypadávání převodů), což se řešilo opravárenskou sadou, a dokonce novými ozubenými koly prvních dvou rychlostí.

Vadné těsnění v klikách dveří vede k váznutí klik a kvůli pronikání vlhkosti i nefunkčnímu systému keyless. Klepání a hučení ve vyšších rychlostech od čelního skla obvykle způsobuje povolené přední „torpédo“, stačí to podlepit tesněním. A ještě tu byla jedna kuriozita - vozy vybavené pneumatikami Hankook 235/55 R17 dostaly nějakou jejich vadnou sérii a musely se měnit. Obvykle se spolu s tím ještě seřizovala geometrie. To už ale u ojetiny dávno nebudete muset řešit (tedy, kromě té geometrie, což je standardní servisní úkon a u vozu s nezávislým zavěšením by se měl dělat nejpozději každé dva roky).

Vozy vyrobené mezi 1. lednem a 27. listopadem 2019 mívají netěsnou klimatizační jednotku, mění se kondenzátor (obj. c. 2 462 991) spolu se sadou těsnění (obj. č. 5 181 037). Ale závady klimatizace mohou plynout z čehokoli, takže je vždy potřeba auto důkladně zkontrolovat, ať se pak nedivíte, kolik bude první nezbytný servis stát. Aspoň že s elektronikou tu moc potíže nebývají a modernizovaný infotainment bývá spolehlivý.

Celkové hodnocení: Ojetý Ford Kuga II 1.5 Ecoboost

Zatímco s Focusem tento motor cvičí pěkně, v těžkém SUV Kuga se už trochu nadře. Ale jestli jezdíte spíše klidně, tak vám vadit nebude. Zvažte, jestli by se vám nelíbil víc automat, který je plynulý a spolehlivý a k charakteru SUV se hodí. Čtyřkolky mají samozřejmě své kouzlo a zaručují bezstarostnost i ve zhoršených podmínkách, takže kdo jezdí často na hory, asi bude hledat takovou verzi.

Diesel 2.0 TDCI je tady sice osvědčená „všelidová“ jistota, ale vylepšený motor 1.5 Ecoboost si určitě také najde své zákazníky. Zas tak špatný není, jen už prostě v tomhle velkém autě, navíc po dalším emisním uškrcení, nepůsobí tak dravě jako v menších a lehčích modelech.

Načítám