Článek
Zajímavou statistiku teď zveřejnila společnost AAA Auto, největší prodejce ojetých vozů na českém trhu. Lze se tak podívat na modely, které meziročně ztratily nejvíce hodnoty, a to i v době, kdy věci (a samozřejmě i auta) postupně zdražují.
„Ztráta hodnoty vozidla v čase je způsobena různými faktory, jako jsou stáří, opotřebení, počet najetých kilometrů, chování řidiče a změny poptávky na trhu. Ve většině případů se vozidlo s přibývajícím stářím stává méně hodnotným a stojí méně, než za kolik bylo původně zakoupeno. Ztráta hodnoty obvykle nastává nejrychleji během prvních několika let po zakoupení nového vozu, ale některé z nich mohou ztrácet na hodnotě rychleji kvůli chování samotných majitelů,“ vysvětluje Petr Vaněček, generální ředitel a člen představenstva skupiny AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA Auto.
V následující tabulce se můžete podívat na desítku modelů, které dle statistik AAA Auto meziročně ztratily největší kus své hodnoty. A jsou mezi nimi i docela zajímavá auta (což může být tip pro někoho, kdo shání právě něco takového).
Průměrná cena 2024 | Průměrný nájezd 2024 | Průměrná cena 2025 | Průměrný nájezd 2025 | Ztráta hodnoty | |
---|---|---|---|---|---|
Peugeot Partner | 154 649 Kč | 170 558 km | 119 037 Kč | 190 078 km | -23,0 % |
Tesla Model 3 | 790 093 Kč | 79 720 km | 619 568 Kč | 106 324 km | -21,6 % |
Mercedes G | 3 034 596 Kč | 92 003 km | 2 396 141 Kč | 105 692 km | -21,0 % |
Kia Carens | 192 943 Kč | 144 268 km | 153 194 Kč | 159 629 km | -20,6 % |
Fiat Bravo | 69 450 Kč | 182 883 km | 55 313 Kč | 195 691 km | -20,4 % |
Alfa Romeo 159 | 76 323 Kč | 207 092 km | 60 906 Kč | 219 041 km | -20,2 % |
Fiat Croma | 50 476 Kč | 219 464 km | 40 435 Kč | 235 560 km | -19,9 % |
Audi A8 | 477 567 Kč | 215 076 km | 382 789 Kč | 228 380 km | -19,8 % |
Nissan Qashqai+2 | 174 792 Kč | 173 809 km | 140 626 Kč | 191 846 km | -19,5 % |
Mercedes CLS | 609 886 Kč | 169 717 km | 492 115 Kč | 188 542 km | -19,3 % |
Jak bylo uvedeno výše, pokles hodnoty ovlivňuje kromě obvyklých věcí (stáří, nájezd) také popularita jednotlivých modelů, motorizací, módní trendy a mnoho dalších vnějších faktorů, které neovlivníte. Můžete mít krásné udržované auto, ale když ho prostě trh nechce, prodává se špatně a musíte slevit. Spoustu věcí ale ovlivní i sám uživatel, tak si pojďme připomenout ty hlavní, kvůli nimž ztrácí vůz hodnotu rychleji.
Poškozený a zakouřený interiér

Nekuřte v autě. Spousta lidí zahulené auto prostě nechce, protože ten smrad je nesnesitelný. Musíte ho pak prodat pod cenou.
Běžnou špínu vyčistíte, ale smrad a zažloutlou barvu zakouřeného interiéru ne. Jestli chcete, aby bylo vaše auto atraktivní a dalo se dobře prodat, tak v něm nekuřte. Ani ty moderní dudlíky nebo co to všichni jak mimina cumláte a myslíte si, že to nesmrdí. Smrdí. V autě to pak páchne jak v tureckém nevěstinci, jen vy to nevnímáte, protože v tom sedíte denně.
Kuřáci také často propálí sedačku, čalounění a poškodí tím věčným odklepáváním z pootevřeného okénka stropnici a obložení A-sloupku. To, že pak nedopalky vyhazují z auta ven, už je jen další důkaz duševního mrzáctví, které je typické pro spoustu Čechů - všechno zničit a dělat všude bordel. Platí to i o autech.
Hodnotu vozu ale snižuje i viditelné poškození, které s kouřením nesouvisí. Potrhané sedačky nikdo nechce, stejně tak prošoupané koberce, oloupaný volant a řadicí páku, poškrábanou přístrojovou desku a krycí plasty. Zkuste se také s citem chovat k zavazadlovému prostoru, i když chápeme, že hlavně u pracovních aut je to těžké. Ale někdy stačí na transport špinavých věcí obětovat nějaké staré prostěradlo a ostré hrany obalit do staré deky. V čím hezčím stavu interiér auta bude, tím lépe se pak prodá.
Chybějící servisní historie a netransparentní minulost

Moderní automobily už mívají servisní knížku elektronickou a většina záznamů se dá dohledat. Ale není od věci schovávat si i faktury ze servisů, což pak pomůže s prodejem.
U starých a levných vozidel rozhoduje hlavně celkový stav, ale vždycky je fajn, když má auto pečlivě vedenou servisní historii. U zánovních vozů a mladých automobilů je to nutnost, bez které je dobře neprodáte. Dnes už má spousta aut servisní knížku elektronickou, ale třeba schované faktury ze servisů jsou vždycky bonus, jak zájemce přesvědčit, že bylo o vůz dobře postaráno.
Dobré je si také schovávat dokumentaci od bývalých majitelů. Nejde jen o výměny oleje, ale také třeba o větší opravy, výměny rozvodů, záruční opravy či provedené svolávací akce. Nutně nemusí vadit, když mělo auto více majitelů, ale obecně snižuje cenu, pokud v posledních letech majitele měnilo vícekrát.
Přehnaný tuning a neschválené úpravy
Přehnaně vytuněná auta prodáte spíše ve své komunitě, bazar je většinou zcela odmítne vykoupit. To samé platí, pokud byly na vozu provedeny neschválené technické úpravy.
Mnoho majitelů si chce své auto „vytunit“, podle svého „vkusu“, přehnané úpravy však spíše hodnotu vozu snižují. Jsou výjimky, ale obvykle se týkají jen špičkových sportovních automobilů vylepšených renomovaným úpravcem, ať už si o vkusu úpravy můžeme myslet cokoli. Zkrátka - Octavia „vytuněná“ laciným čínským bakelitem od pumpy a ze supermarketu bude mít asi jinou morální hodnotu než ferrari vytuněné od Novitecu.
Opatrně také s neschválenými úpravami, ať už jde o montáž tažného zařízení, střešních nosičů, dodatečných světel, ochranných rámů nebo třeba i jen jiných kol. Všechno by mělo být zapsané v technickém průkazu a mělo by mít homologaci. Jinak bude mít takové auto problém na STK.
Také pozor na neodborné zásahy do techniky, jako jsou snížené podvozky, jiné brzdy a úpravy motoru. K některým autům to patří a třeba u sportovních vozů může mít profesionální úprava svoji hodnotu. Ale u běžných aut je tomu spíše opačně. Dříve populární chiptuning už může dnes také narazit, hlavně na měření emisí. Úprava musí být udělaná velice kvalitně specialistou. A pozor hlavně na věci jako vybourání částicového filtru, zaslepení EGR a podobně.
Křiklavá barva a nekvalitní lakování po opravě

Opatrně s lakováním na příliš výrazné barvy. Octavia III v legendární pistáciové zelené je sice vtipná kuriozita, ale v bazaru o ni asi moc velký zájem nebude.
Nemusí jít jen o tuning, ale třeba i jen o nevhodně zvolenou barevnou kombinaci. Lidé obvykle neradi kupují křiklavá auta, takže ať se nám to líbí, nebo ne, v bazarech vedou šedé a stříbrné barvy, případně černé. Samozřejmě některým vozům sluší i jiné barevné provedení, ale třeba červená nebo žlutá A8 už je hodně specifická kombinace, která se ne vždy dobře prodá. Výraznější barvy jsou žádané spíše u sportovních vozů a ty mají také jen omezenou klientelu. Je to něco za něco.
S barvou ale souvisí i lakování po opravách. Nemusí jít hned o bourané auto, protože odřený nárazník není to samé jako bouračka na předek s vystřelenými airbagy. Jenže když pak už na fotkách v inzerátu poznáte, že jsou jednotlivé díly lakované, nebudí to moc důvěry a pozorný zájemce se bude ptát. Nejprve po důvodu lakování a následně po slevě. Trvejte na tom, aby i oprava byla udělaná kvalitně.
Nevhodná výbava a specifikace vozu

Auto bez klimatizace je dnes vzácností, ale jsou taková. A špatně se pak prodávají. Hůře ale hledají majitele také vozidla, která mají notoricky problémové motory.
Hodnotu auta může snižovat i nevhodná specifikace a výbava. Předně u nás nejsou moc populární třídveřové verze běžných hatchbacků, případně malé sedany. Také se dnes špatně prodá vůz bez klimatizace a aspoň nějakých základních prvků komfortní výbavy. Naopak ale může některé zájemce odrazovat také zbytečná složitost a přeplácanost, zejména pokud jsou určité prvky výbavy charakteristické drahými opravami a systémovými problémy. Adaptivní podvozek, panoramatické střešní okno a vzduchové odpružení? Hezké, ale zájemci o ojetinu dají spíše přednost skromnému autu s menší rizikovostí.
Velice záleží na typu vozu, modelu a motorizaci. A také na tom, v jaké cenové kategorii se pohybujeme. Tříletý luxusní mercedes asi nikdo v „holotě“ chtít nebude. Naopak u starších aut dávají lidé spíše přednost jednoduchosti a levným opravám.
Lidé si dnes informace umí vyhledat a některé motory jsou statisticky méně spolehlivé, stejně tak třeba převodovky. Těm se pak v bazarech vyhýbají obloukem a konkrétní auto se prostě musí nabízet levněji, aby se prodalo. A to i tehdy, když je o něj hezky postaráno a vypadá pěkně.