Hlavní obsah

Tato ojetá auta ztrácejí hodnotu nejvíce: Nejvíc se propadl vlastně obyčejný vůz, žádná prémiovka

Foto: Jakub Misík

Některá auta se prodávají špatně kvůli tomu, že je trh nechce. Ale běžným a žádaným vozům hodnotu snižuje i sám uživatel naprosto zbytečným chováním a zanedbáváním servisu.

Článek

Zajímavou statistiku teď zveřejnila společnost AAA Auto, největší prodejce ojetých vozů na českém trhu. Lze se tak podívat na modely, které meziročně ztratily nejvíce hodnoty, a to i v době, kdy věci (a samozřejmě i auta) postupně zdražují.

„Ztráta hodnoty vozidla v čase je způsobena různými faktory, jako jsou stáří, opotřebení, počet najetých kilometrů, chování řidiče a změny poptávky na trhu. Ve většině případů se vozidlo s přibývajícím stářím stává méně hodnotným a stojí méně, než za kolik bylo původně zakoupeno. Ztráta hodnoty obvykle nastává nejrychleji během prvních několika let po zakoupení nového vozu, ale některé z nich mohou ztrácet na hodnotě rychleji kvůli chování samotných majitelů,“ vysvětluje Petr Vaněček, generální ředitel a člen představenstva skupiny AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA Auto.

V následující tabulce se můžete podívat na desítku modelů, které dle statistik AAA Auto meziročně ztratily největší kus své hodnoty. A jsou mezi nimi i docela zajímavá auta (což může být tip pro někoho, kdo shání právě něco takového).

Průměrná cena 2024Průměrný nájezd 2024Průměrná cena 2025Průměrný nájezd 2025Ztráta hodnoty
Peugeot Partner154 649 Kč170 558 km119 037 Kč190 078 km-23,0 %
Tesla Model 3790 093 Kč79 720 km619 568 Kč106 324 km-21,6 %
Mercedes G3 034 596 Kč92 003 km2 396 141 Kč105 692 km-21,0 %
Kia Carens192 943 Kč144 268 km153 194 Kč159 629 km-20,6 %
Fiat Bravo69 450 Kč182 883 km55 313 Kč195 691 km-20,4 %
Alfa Romeo 15976 323 Kč207 092 km60 906 Kč219 041 km-20,2 %
Fiat Croma50 476 Kč219 464 km40 435 Kč235 560 km-19,9 %
Audi A8477 567 Kč215 076 km382 789 Kč228 380 km-19,8 %
Nissan Qashqai+2174 792 Kč173 809 km140 626 Kč191 846 km-19,5 %
Mercedes CLS609 886 Kč169 717 km492 115 Kč188 542 km-19,3 %

Jak bylo uvedeno výše, pokles hodnoty ovlivňuje kromě obvyklých věcí (stáří, nájezd) také popularita jednotlivých modelů, motorizací, módní trendy a mnoho dalších vnějších faktorů, které neovlivníte. Můžete mít krásné udržované auto, ale když ho prostě trh nechce, prodává se špatně a musíte slevit. Spoustu věcí ale ovlivní i sám uživatel, tak si pojďme připomenout ty hlavní, kvůli nimž ztrácí vůz hodnotu rychleji.

Poškozený a zakouřený interiér

Foto: Jan Majurník

Nekuřte v autě. Spousta lidí zahulené auto prostě nechce, protože ten smrad je nesnesitelný. Musíte ho pak prodat pod cenou.

Běžnou špínu vyčistíte, ale smrad a zažloutlou barvu zakouřeného interiéru ne. Jestli chcete, aby bylo vaše auto atraktivní a dalo se dobře prodat, tak v něm nekuřte. Ani ty moderní dudlíky nebo co to všichni jak mimina cumláte a myslíte si, že to nesmrdí. Smrdí. V autě to pak páchne jak v tureckém nevěstinci, jen vy to nevnímáte, protože v tom sedíte denně.

Kuřáci také často propálí sedačku, čalounění a poškodí tím věčným odklepáváním z pootevřeného okénka stropnici a obložení A-sloupku. To, že pak nedopalky vyhazují z auta ven, už je jen další důkaz duševního mrzáctví, které je typické pro spoustu Čechů - všechno zničit a dělat všude bordel. Platí to i o autech.

Hodnotu vozu ale snižuje i viditelné poškození, které s kouřením nesouvisí. Potrhané sedačky nikdo nechce, stejně tak prošoupané koberce, oloupaný volant a řadicí páku, poškrábanou přístrojovou desku a krycí plasty. Zkuste se také s citem chovat k zavazadlovému prostoru, i když chápeme, že hlavně u pracovních aut je to těžké. Ale někdy stačí na transport špinavých věcí obětovat nějaké staré prostěradlo a ostré hrany obalit do staré deky. V čím hezčím stavu interiér auta bude, tím lépe se pak prodá.

Chybějící servisní historie a netransparentní minulost

Foto: Dalibor Žák

Moderní automobily už mívají servisní knížku elektronickou a většina záznamů se dá dohledat. Ale není od věci schovávat si i faktury ze servisů, což pak pomůže s prodejem.

U starých a levných vozidel rozhoduje hlavně celkový stav, ale vždycky je fajn, když má auto pečlivě vedenou servisní historii. U zánovních vozů a mladých automobilů je to nutnost, bez které je dobře neprodáte. Dnes už má spousta aut servisní knížku elektronickou, ale třeba schované faktury ze servisů jsou vždycky bonus, jak zájemce přesvědčit, že bylo o vůz dobře postaráno.

Dobré je si také schovávat dokumentaci od bývalých majitelů. Nejde jen o výměny oleje, ale také třeba o větší opravy, výměny rozvodů, záruční opravy či provedené svolávací akce. Nutně nemusí vadit, když mělo auto více majitelů, ale obecně snižuje cenu, pokud v posledních letech majitele měnilo vícekrát.

Přehnaný tuning a neschválené úpravy

Foto: Jan Majurník

Přehnaně vytuněná auta prodáte spíše ve své komunitě, bazar je většinou zcela odmítne vykoupit. To samé platí, pokud byly na vozu provedeny neschválené technické úpravy.

Mnoho majitelů si chce své auto „vytunit“, podle svého „vkusu“, přehnané úpravy však spíše hodnotu vozu snižují. Jsou výjimky, ale obvykle se týkají jen špičkových sportovních automobilů vylepšených renomovaným úpravcem, ať už si o vkusu úpravy můžeme myslet cokoli. Zkrátka - Octavia „vytuněná“ laciným čínským bakelitem od pumpy a ze supermarketu bude mít asi jinou morální hodnotu než ferrari vytuněné od Novitecu.

Opatrně také s neschválenými úpravami, ať už jde o montáž tažného zařízení, střešních nosičů, dodatečných světel, ochranných rámů nebo třeba i jen jiných kol. Všechno by mělo být zapsané v technickém průkazu a mělo by mít homologaci. Jinak bude mít takové auto problém na STK.

Také pozor na neodborné zásahy do techniky, jako jsou snížené podvozky, jiné brzdy a úpravy motoru. K některým autům to patří a třeba u sportovních vozů může mít profesionální úprava svoji hodnotu. Ale u běžných aut je tomu spíše opačně. Dříve populární chiptuning už může dnes také narazit, hlavně na měření emisí. Úprava musí být udělaná velice kvalitně specialistou. A pozor hlavně na věci jako vybourání částicového filtru, zaslepení EGR a podobně.

Křiklavá barva a nekvalitní lakování po opravě

Foto: Rosťa Killar

Opatrně s lakováním na příliš výrazné barvy. Octavia III v legendární pistáciové zelené je sice vtipná kuriozita, ale v bazaru o ni asi moc velký zájem nebude.

Nemusí jít jen o tuning, ale třeba i jen o nevhodně zvolenou barevnou kombinaci. Lidé obvykle neradi kupují křiklavá auta, takže ať se nám to líbí, nebo ne, v bazarech vedou šedé a stříbrné barvy, případně černé. Samozřejmě některým vozům sluší i jiné barevné provedení, ale třeba červená nebo žlutá A8 už je hodně specifická kombinace, která se ne vždy dobře prodá. Výraznější barvy jsou žádané spíše u sportovních vozů a ty mají také jen omezenou klientelu. Je to něco za něco.

S barvou ale souvisí i lakování po opravách. Nemusí jít hned o bourané auto, protože odřený nárazník není to samé jako bouračka na předek s vystřelenými airbagy. Jenže když pak už na fotkách v inzerátu poznáte, že jsou jednotlivé díly lakované, nebudí to moc důvěry a pozorný zájemce se bude ptát. Nejprve po důvodu lakování a následně po slevě. Trvejte na tom, aby i oprava byla udělaná kvalitně.

Nevhodná výbava a specifikace vozu

Foto: Škoda Auto

Auto bez klimatizace je dnes vzácností, ale jsou taková. A špatně se pak prodávají. Hůře ale hledají majitele také vozidla, která mají notoricky problémové motory.

Hodnotu auta může snižovat i nevhodná specifikace a výbava. Předně u nás nejsou moc populární třídveřové verze běžných hatchbacků, případně malé sedany. Také se dnes špatně prodá vůz bez klimatizace a aspoň nějakých základních prvků komfortní výbavy. Naopak ale může některé zájemce odrazovat také zbytečná složitost a přeplácanost, zejména pokud jsou určité prvky výbavy charakteristické drahými opravami a systémovými problémy. Adaptivní podvozek, panoramatické střešní okno a vzduchové odpružení? Hezké, ale zájemci o ojetinu dají spíše přednost skromnému autu s menší rizikovostí.

Velice záleží na typu vozu, modelu a motorizaci. A také na tom, v jaké cenové kategorii se pohybujeme. Tříletý luxusní mercedes asi nikdo v „holotě“ chtít nebude. Naopak u starších aut dávají lidé spíše přednost jednoduchosti a levným opravám.

Lidé si dnes informace umí vyhledat a některé motory jsou statisticky méně spolehlivé, stejně tak třeba převodovky. Těm se pak v bazarech vyhýbají obloukem a konkrétní auto se prostě musí nabízet levněji, aby se prodalo. A to i tehdy, když je o něj hezky postaráno a vypadá pěkně.

Související témata:
Načítám