Článek
Rozpočet 400 000 Kč dnes poskytuje zájemcům o auto plno možností. Na trhu nových vozů jsou ale dost omezeni tím, že na ně zbydou jen základní verze malých automobilů. Kdo chce něco většího s výkonnějším motorem, má smůlu. Musí u prodejce do sekce ojetých vozů.
Tam má více možností, ale co koupit? V segmentu C je aut dost, stejně tak ve větším segmentu D. Kdo chce ale nějakou zajímavější motorizaci, už se výběr tenčí. Skoro všechno jsou totiž jen dvoulitrové diesely. A chcete dnes riskovat se všemi těmi emisními systémy? Tak co si raději vzít pořádný benzinový motor?
Článek o zajímavých ojetinách za cenu nejlevnější škodovky vyvolal spoustu reakcí. Za 400 tisíc korun se dá koupit plno vskutku nesmyslných aut, ale aspoň jedno z těch uvedených nebyl zas tak praštěný nápad. Není to totiž špatná ojetina. Původně vyhlédnutý kus se ale prodal, takže jsme hledali jiné, co nejvíce podobné auto.
Kolem 400 tisíc je dost vozů
Na test jsme si v Auto ESA půjčili Škodu Superb III s motorem 2.0 TSI o výkonu 206 kW, pohonem všech kol a automatickou převodovkou. Vůz českého původu z roku 2017 měl v době testu najeto 176 600 km a prodejce za něj chtěl 435 000 Kč.

Ceny kolísají nejen podle stáří, ale hlavně podle nájezdu a celkového stavu. Kolem 400 tisíc je slušná nabídka, málo jeté kusy stojí ale hodně přes půl milionu.
Superbů jsou v nabídce stovky. Třetí generaci koupíte aktuálně od nějakých 170 000 Kč, bude mít diesel a opravdu hodně najeto (běžně přes 300 000 km). Rekordman v inzerci má aktuálně najeto přes 401 000 km. Benzinových superbů je méně, jen asi pětina. A třeba se základní motorizací 1.4 TSI se dají koupit velice výhodně.
Benzinových dvoulitrů je v nabídce dostatek, začínají kolem 250 000 Kč za kusy s vyšším nájezdem. Do 400 000 Kč je ale dost aut a nemusejí mít ani moc najeto. Vozů podobných testovanému je hodně a cena závisí na stáří a nájezdu. Na vozidla s nájezdem do 100 000 km si ale připravte minimálně půl milionu, spíše víc.
A jak si Superb stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA. „Testovaná Škoda Superb III 2.0 TSI 4 × 4 v nejvyšší výbavě Laurin & Klement z roku 2017 představuje na trhu ojetých vozů skutečnou raritu s vysokou hodnotou za vynaložené peníze. Benzinové verze s pohonem všech kol tvoří pouze zlomek nabídky, protože zhruba sedmdesát procent superbů na trhu pochází z firemních flotil, kde kvůli spotřebě dominují naftové motory TDI v základnější výbavě Style a s pohonem předních kol. Výbava Laurin & Klement je u ojetých superbů vzácností, což z tohoto vozu činí zajímavou investici pro náročné zákazníky. Benzinový motor je při těchto kilometrových nájezdech spolehlivější a méně nákladný na údržbu než diesel, i když má vyšší spotřebu paliva. Jedná se o ideální volbu pro řidiče, kteří chtějí využít potenciál vysokého výkonu a rychlosti - například při jízdách v Německu - a nevyhovuje jim zvuk a vibrace naftových agregátů. Superb přesahuje hranice svojí třídy a mezi zhruba stejně starými auty může směle konkurovat prémiovkám, jako je například mírně prostornější Audi A6 2.0 TFSI quattro, nebo naopak o trochu menší BMW 320i xDrive nebo Mercedes-Benz C200 4MATIC. Auto ESA k tomuto vozidlu poskytuje komplexní záruky na mechanický i právní stav, možnost výměny do deseti dnů a garanci najetých kilometrů, což zajišťuje bezrizikový nákup. Vůz je možné pořídit také na splátky s individuálně nastavenými podmínkami financování.“
Tohle není taxikařský otrok
Superb asi moc představovat nemusíme. Třetí generace je hojně rozšířené auto i mezi taxislužbami, ale testovaný vůz je ve specifikaci, kterou si spíše objednal někdo sám pro sebe. V roce 2017 se tento Superb dal koupit těsně pod milion, ale výbava Laurin & Klement přišla na 1 123 900 Kč. U tohoto vozu se navíc ještě připlácelo, třeba za chlazená přední sedadla, která v těchto letních vedrech přišla vhod. Celkem tak před sebou máme auto, které tehdy stálo stejně jako základní pětkový bavorák.

Ačkoli je Superb oblíbený hlavně u taxislužeb, ocení ho i rodiny. Liftback jezdí o něco lépe než kombi. Kdo ale chce obří kufr a tuto silnou motorizaci, samozřejmě kombík mít může.
Na Superbu je vidět, že už trochu stárne, ale pořád je to slušné auto. Praktičnost asi nikdo kritizovat nebude, stejně tak prostor na zadních sedadlech. Ono to ale trochu mate, protože Superb má vzadu relativně krátké podsedáky. I když to vypadá, že je tu na nohy hodně místa, určitě by mnozí uvítali lepší podporu stehen a možná i trochu více sklopené opěradlo. Řidič by si určitě zase rád spustil sedačku ještě o kousek níž.

Na superbech už bývá znát jejich věk. Hodně se na nich ale projevuje i přístup majitele. Zamrzí ošoupaný volant a řadicí páka (volič převodovky) mnoha ojetin.
Superb je hlavně pohodlný a v základním jízdním režimu se možná až přehnaně houpe. Adaptivní tlumiče DCC si sice s horší silnicí poradí dobře, ale pokud chcete lepší oporu v zatáčkách a přesnější reakce, je potřeba si hrát s nastavením individuálního jízdního režimu. Ve sportovním je zas auto přehnaně tvrdé a potřebovalo by lepší pneumatiky než nějaké tragické čínské celoročky, aby se mohlo v zatáčce pořádně opřít.

Vzadu je vskutku královský prostor, ale delší podsedáky by nebyly na škodu. Vyhřívané sedačky i vzadu jsou fajn, jejich chlazení můžete mít jen vpředu.
Sportovní projev od auta nečekejte ani tak. Je to jen rychlý „sedan“, s nímž se ale svezete hezky. Standardně dodávaný automat mu sedí a je radost si ho přepnout do manuálního režimu a užívat si přímého spojení převodovky DSG, která nefiltruje pokyny řidiče tolik jako klasický automat s měničem momentu. Čtyřkolka pomáhá s trakcí při rozjezdech, jinak je spíše zbytečná.
Na tomhle Superbu je stejně nejlepší to, že se s ním dá jezdit jako s normálním autem a pak máte pro všechny případy obrovskou rezervu výkonu. Když mu nestojíte na krku, jde jezdit do 8 l / 100 km, i s poměrně častým využíváním dynamického potenciálu se dá jezdit dlouhodobě do deseti. A to není přece nic špatného u auta, které má 280 koní a umí letět 250 km/h. Mnoho lidí bude ale remcat, že motor vyžaduje benzin s oktanovým číslem 98. Na pětadevadesátku jede, ale výrobce doporučuje vyšší.
Skvělý a už spolehlivý motor
Dynamika přeplňovaného čtyřválce 2.0 TSI je parádní. Stačí se podívat do tabulky naměřených hodnot zrychlení. Na 100 km/h auto s přehledem zrychlí za méně než šest sekund, pružnost je také vynikající. Z 50 na 90 km/h zrychlí auto za zhruba dvě a půl sekundy, na trojku z 80 na 130 km/h za 4,2 sekundy. Motor má ale citelný turboefekt, hlavně v nízkých rychlostech, ovšem dá se na to zvyknout a počítat s tím.
Škoda Superb 2.0 TSI 206 kW 4 × 4 DSG: Naměřené zrychlení | |
---|---|
0-50 km/h | 2,18 s |
0-100 km/h | 5,66 s |
50-90 km/h | 2,52 s |
50-90 km/h na 3. st. | 2,87 s |
80-130 km/h km/h | 4,46 s |
80-130 km/h na 3. st. | 4,20 s |
80-130 km/h na 4. st. | 5,43 s |
A vlastně se ani nemusíte bát o spolehlivost. Jednotka s kódem CJXA je rozumná volba, i když byla k dispozici jen v nejstarších autech z let 2015-2018. Jedná se totiž o motor s duálním vstřikováním, tedy přímým i nepřímým. Není tolik náchylný na ředění oleje benzinem a zanášení sacích kanálů a ventilů karbonem, což jsou dvě nejčastější bolesti motorů s přímým vstřikováním.
Modernizovaná jednotka 2.0 TSI z třetí generace řady EA 888 už nemá medializované problémy s rozvody ani spotřebou oleje, je to opravdu dobrý motor. Bude ale vyžadovat péči jako každá jiná ojetina. Takže se zase dostáváme k tomu, že půjde hlavně o kvalitní olejový servis. V motoru je 5,7 l oleje a ten může u pevných intervalů plnit specifikace SAE 5W-40 VW 502.00, u variabilních SAE 0W-30 nebo 5W-30 VW 504.00.

Motor 2.0 TSI je v tomto Superbu vlastně skvělý. Zbavil se potíží předchůdců, a navíc ho netrápí neduhy moderních jednotek, neboť má systém duálního vstřikování.
Servisní plán je standardně variabilní (až dvouletý) s maximem 30 000 km, ale opatrný motorista si bude olej měnit po roce nebo 15 000 km. A když jezdí ostře, tak klidně po 10 000 km. Svíčky mají interval výměny až 90 000 km nebo šest let. V servisním plánu je také předepsaná výměna oleje v mezinápravové spojce (po třech letech) a v automatu DSG (po 60 000 km). Oba úkony bychom spojili a udělali buď po 60 000 km nebo třech letech podle toho, co nastane dříve.
To, že jsou v inzerci auta s tímto motorem a vysokými nájezdy (například jeden kus z roku 2018 má najeto už 333 200 km), potvrzuje spolehlivost tohoto motoru a vozu. Řeší se spíše jen drobnosti. Některé více jeté kusy už si trochu oleje vezmou, ale nebývá to nic šíleného (maximálně litr na 5 000 km, běžně to bývá okolo litru na 10 000 km).

Automat DSG může fungovat spolehlivě, ale potřebuje pravidelné výměny oleje. A to samé platí pro systém pohonu všech kol s mezinápravovou spojkou.
Vyskytují se ale i úniky chladicí kapaliny (většinou kolem prasklé expanzní nádobky) a hlavně úniky oleje mezi motorem a převodovkou kvůli vadnému těsnění klikové hřídele. Na tohle pozor. Pozlobit umí i převodovka DSG, kdy se u ní objevuje vadné elektrohydraulické čerpadlo převodovky (úniky oleje, armáda chybových kódů v paměti závad, hlavně P0C29). Převodovka a hlavně mezinápravová spojka jsou ale citlivé na kvalitu údržby. Pokud je o auto postaráno, problémy s nimi nebudou. Životnost správně udržované sady spojek je okolo 250 000 km, nová sada stojí zhruba 20 tisíc korun.

Ve volbě jízdních režimů si můžete nastavit tuhost podvozku a další parametry. Právě adaptivní podvozek je ale drahá položka na servis. Kompletní nové tlumiče stojí v originále zhruba 60 tisíc korun.
Pozor na funkci turba, nové dmychadlo stojí v originále přes 58 000 Kč. Vstřikovač přímého vstřiku stojí 5 182 Kč, vysokotlaké palivové čerpadlo 12 847 Kč. Rozvody tu vydrží docela dlouho (běžně 300 000 km). Je potřeba ale měnit dvě sady. Sada řetězu pro vyvažovací hřídele stojí 7 230 Kč, na 6 397 Kč přijdou hlavní rozvody (bez rozvodových kol, to na klikové hřídeli stojí dalších 2 367 Kč).
Ceny dílů nijak neutíkají od standardních sazeb pro Superb (je to dražší škodovka, ale není to nic vražedného). U této verze si ale připlatíte za opravy podvozku, protože standardem jsou elektronicky řízené adaptivní tlumiče. Ty přední stojí dle verze 11 161 až 14 296 Kč za kus, zadní tlumič u čtyřkolek vyjde na 15 303 Kč. Takže ano, kompletní nové tlumiče v originále mohou být za skoro 60 000 Kč. Druhovýrobní ceny jsou ale o dost nižší (zhruba 20 tisíc na celý vůz), ale pozor na to, aby tlumiče fungovaly a auto s nimi „komunikovalo“.
Kompletní přední brzdy (dva kotouče a destičky) vás ale v originále vyjdou na akceptovatelných 12 500 korun, zadní na 6 700 Kč. Z potenciálně drahých dílů lze ještě zmínit spojku pohonu 4 × 4 s řídicí jednotkou (stojí 30 000 Kč) a předřadné čerpadlo mezinápravové spojky (v originále 9 800 Kč).
Celkové hodnocení: Ojetá Škoda Superb 2.0 TSI 4 × 4
Vrcholná specifikace Superbu se silným benzinovým motorem je velice zajímavé auto. Vyčnívá z té šedi naftových taxikářských specifikací, nabízí perfektní dynamiku, vysokou úroveň kultivovanosti a určitě není tak riziková jako moderní diesely. Chce to koupit slušný kus, starat se o něj a najede toho ještě hodně. Pro dálkové cestovatele, kteří jezdí klidně, je to asi zbytečnost. Jenže kdo si rád dopřává přísun velkého výkonu a nevadí mu trochu si připlatit u pumpy, bude určitě s tímto autem spokojený.
Co máme rádi
- Dynamika motoru 2.0 TSI 206 kW
- Spolehlivá technika schopná vysokých nájezdů
- Proti dieselům nižší rizikovost
- Ještě nemá vlezlé asistenty
Co nás vytáčí
- Potřebuje osmadevadesátku (ne všude ji mají za rohem)
- Adaptivní tempomat nejde přepnout do pasivní funkce