Článek
V roce 2018 přišlo Audi s novým mohutným SUV a nazvalo jej Q8. Stylovější brácha Q7 má hranatější design od Saschy Heydeho a Maurícia Monteira Dos Santose, kteří dělali pod vedením Marca Lichteho. Právě na modelu Q8 uvedlo Audi svůj nový a až donedávna používaný designový jazyk plný ostrých hran. Ale design je velmi subjektivní a osobně se mi zrovna Q8, nebo i menší Q2, nijak zvlášť nelíbí. Mnohým ale naopak ano. Výroba probíhá v Bratislavě. Ostrý model SQ8 se objevil poprvé o rok později v červnu a tehdy dostal čtyřlitrový vidlicový osmiválec BiTurbo TDI s výkonem 430 koní a točivým momentem 900 Nm. Ovšem to byl jen začátek a po modernizaci se v roce 2020 objevila benzinová verze TFSI.
Interiér je opravdu luxusní a posádka vpředu si může hrát hned se třemi dotykovými displeji. Já jim až tak nefandím, jsem rád, že se koncern Volkswagen vrací k tlačítkům pro nejdůležitější funkce. Řidič má k dispozici ještě větší virtuální kokpit. Audi je vybaveno i hlasovým ovládáním a systémy Apple CarPlay a Android Auto. Infotainment už podporuje i aplikace třetích stran, například Spotify. Autu nechybí ani adaptivní tempomat, asistent pro jízdu v koloně, aktivní asistent pro jízdu v pruzích a parkovací kamery schopné skládat obraz okolí vozu do 3D projekce. A je tu systém, který pomáhá s parkováním a manévrováním a také vás varuje před obrubníky, abyste si neponičili kola. Také si můžete nastavit, že vám auto bude hlásit do mailu překročení nějaké rychlosti nebo opuštění předem definované trasy. To kdybyste ho půjčovali někomu nespolehlivému, tak ho můžete pěkně fízlovat.

Audi SQ8 TFSI Quattro je uvnitř opravdu luxusní.
Při nastupování si všimnu, že se dveře zakusují do karoserie, a nemusíte tak překonávat žádné vysoké a velké prahy a ani si neušpiníte nohavice. Tvar sedadel je opravdu fantastický. Čalounění je z kombinace kůže a alcantary, chybět nemohou sportovní nerezové pedály. Materiály jsou prvotřídní a zpracování naprosto bezchybné, jak to u prémiové značky očekáváte. U SUV jsou také nezvyklá bezrámová okna. Jinak je interiér střídmě elegantní a prakticky vymyšlený, jak je u Audi zvykem. Většina věcí se ovládá přes dotykové displeje, ale ty mají alespoň haptickou odezvu, abyste měli zpětnou vazbu, že jste funkci skutečně zapnuli. Na nejpoužívanější funkce si navíc můžete nastavit klávesové zkratky. Řidič má k dispozici i head-up displej, cestující vzadu zase boční manuální sluneční clony.
Dost místa a bohatá výbava
Dostatek místa je i na zadních sedadlech, a to i pro hlavu, ačkoliv silueta se svažující se střechou a otevírací šíbr v ní by mohly naznačovat opak. Zavazadlový prostor není moc velký, nejspíš bude problém sem dát i golfové hole. A to by opravdu mohl být problém. Ale na papíře zní přitom hodnota 605 litrů jako docela velká, navíc zvětšitelná na 1 755 litrů. Problém tak může být jen vysoká nakládací hrana. SQ8 musí hýřit opravdu bohatou výbavou včetně plně laserových světlometů vpředu a OLED vzadu. Ty doplňuje ještě větší zadní difuzor. Světlomety mají i přednastavené světelné podpisy a také umí signalizovat varovným blikáním autu za vámi, že se přiblížilo na méně než dva metry.

Těšili jste se na pohled na benzinový osmiválec? Bohužel ho schová obligátní plastový kryt.
Audi stojí na platformě MLB Evo, má motor vpředu a pohon všech kol Quattro. Kola roztáčí čtyřlitrový benzinový vidlicový osmiválec TFSI, kterému pomáhají dvě turbodmychadla a malý elektromotor mild-hybridního systému. Výsledkem je mohutných 507 koní (373 kW) v 5 500 otáčkách a 770 Nm v rozmezí 2 000 až 4 000 otáček. Motor je to vskutku úchvatný a kvůli snížení spotřeby umí vypnout polovinu válců. Jestli je ale něco vážně chvályhodné, to je nádherný zvuk. Tohle vám prostě žádné sebelepší TDI nenabídne a SQ8 s benzinovým motorem se mi opravdu za celou dobu neoposlouchalo. Už na volnoběh, který je po nastartování ve vyšších otáčkách, zní krásně zlověstně a za jízdy, když se otevřou klapky ve čtyřech koncovkách výfuku, rozehraje ten pravý koncert.
A umí ten mastodont i sportovat?
Audi spoléhá na osmistupňový automat Tiptronic od firmy ZF a sportovní diferenciál. Díky tomu není problém vystřelit z místa tak, že vás auto zkouší zarazit někam do útrob sedačky. Zátah osmiválce je naprosto lineární od volnoběhu až k červenému poli otáčkoměru. Člověk by se bál, že to bude typické audi pro rychlé rovinky, ale SQ8 se snaží i v zatáčkách. Hmotnost a vyšší těžiště sice nevymaže, ale díky pohonu Quattro, vektorování točivého momentu, řízení zadní nápravy, elektronicky řízeným stabilizátorům a silným brzdám tyto neduhy maskuje, jak se dá. A když se vyřádíte, přepnete na režim Comfort a necháváte se rozmazlovat neuvěřitelně pohodlnou jízdou, která ale není nepříjemně houpavá. A audi se neztratí ani v lehčím terénu, protože Quattro funguje skvěle a vzduchový podvozek umí zvětšit světlou výšku až na 245 milimetrů. Limitovat vás tak budou velká kola (minimálně devatenáctipalcová) s nízkoprofilovými pneumatikami a vaše odvaha.

Kamery už poskládají opravdu kvalitní 3D obraz, takže manévrování je vážně hračka.
Mohutné Audi SQ8 váží 2 345 kilogramů (o metrák méně než předchozí vznětová verze), ale maskuje to náramně. Stovkou můžete jet už za pouhých 4,1 sekundy a maximálka je elektronicky omezená na 250 km/h. V základu má jednadvacetipalcová kola, ale můžete si připlatit za až o dva palce větší ráfky. Není to vůbec na škodu, protože auto má adaptivní vzduchový podvozek. Za koly jsou červené lakované brzdiče karbon-keramických brzd.
Audi udává průměrnou spotřebu 12 litrů, ale té se přiblížíte leda ve vyhlídkovém tempu. Čekejte spíš víc, klidně i kolem 16 až 18 litrů, protože tenhle motor budete chtít vytáčet častěji.
Co se týká servisních zkušeností, je SQ8 poměrně mladá ojetina. Dá se ale očekávat, že vzduchový podvozek nevydrží věčně a nový majitel jej bude u exemplářů z inzerce muset řešit. Stejně tak asi nebudete kupovat karbon-keramické brzdy a spíše je nahradíte klasickou alternativou, jako to dělají i majitelé jiných sportovních aut. Motor je známý i z jiných koncernových vozů a moc problémů se u nich nevyskytuje. Občas se objevují nefunkční škrticí klapky nebo katalyzátory, které si nerozumí se systémem stop-start na kratších trasách. U jiných modelů se objevily problémy se startovacím generátorem BSG, který je i v tomto voze, ale většinou jde o problém řešitelný přehráním softwaru. Rychle se opotřebovávají silikonová pouzdra předního zavěšení, což je způsobeno kombinací přenosu velkého výkonu a stavem našich silnic. Dalším problémem, který postihl několik SQ8 (a příbuzných SQ7), je rosení předních světlometů, ale existují opravné silikonové sady.
Tohle luxusní SUV se opravdu povedlo a není to jen hračka pro pozéry. Je parádně vybavené, na svůj segment má dobré jízdní vlastnosti, zvládne i lehčí terén a ještě je pekelně rychlé. Vědí to i zákazníci, hned několikrát totiž v prodejích Q8 překonala praktičtější a levnější Q7. S benzinovým osmiválcem má navíc osobitost, která předchozí naftové variantě chyběla. A kdyby někomu bylo 507 koní málo, tak je tu ještě možnost koupit si RS Q8 s výkonem 600 koní.
Jako nové stálo SQ8 přes 2,8 milionu korun, s příplatky překonalo i 4 miliony (tohle by ceníkově mělo stát 4 029 100 korun). Pokud chcete něco ušetřit, můžete si koupit tento předváděcí a bývalý novinářský exemplář s kompletní servisní historií od Porsche Plzeň za 2 799 000 korun.