Článek
Model Q2 to má dobré. Je úplně nový, nemá nastavenou laťku, navyknuté zákazníky ani přímého předchůdce, takže začíná s čistým štítem. Automobilka tvrdí, že je Q2 nezařaditelné, protože je to částečně hatchback, částečně SUV, částečně Allroad a částečně kupé. No, je to prostě typický crossover a tečka. Písmeno Q označuje vyšší stavbu, číslice 2 pak zase menší vnější rozměry, takže segment je poměrně jasně daný. I když…
Operativní leasing Audi Q2

Audi Q2 totiž má výhodu, že postrádá naprosto přímého konkurenta. Ostatní prémiové crossovery jsou totiž větší, ať už jde o Countryman nebo GLA, což může být pro ingolstadtský automobil výhoda. Otázkou pak je vzhled auta. V testu máme exemplář s paketem S-line v krásně modré metalíze s kontrastními stříbrnými prvky, jako je překryt C-sloupku nebo polep s nápisem Quattro na spodní hraně dveří. Jenže poměrně velké části lidí, kterých jsem se ptal, se celkový design auta vůbec nelíbí. Ostatně ani já nebudu výjimkou, protože Q2 se mi z celé současné produkce značky líbí nejméně. Asi to hodně dělá ta ostře řezaná velká maska a méně uhlazené linie, než mají ostatní modely. Ale vzhled vždy bude objektivně nehodnotitelný, takže pojďme dál.

Prémiový segment se nezapře ani v interiéru, kde najdete ozdobné dekory nebo hliníkové lišty v prazích (pochopitelně svítící). Pokud patříte k majitelům větších modelů, možná si všimnete tvrdých plastů na spodní straně palubní desky či chybějící látky na výplních dveří. Pro menší segment to však není na překážku a Audi pochopitelně předvedlo prvotřídní zpracování materiálů. Za cenu vozu bychom ale čekali o chlup více.
Audi chce s autem cílit spíše na mladší a sportovně zaměřené zákazníky. Proto tu najdete skvěle tvarovaná sedadla a sportovní multifunkční volant (součást paketu lifestyle za 39 400 Kč). Průměr, tloušťka věnce i tvar jsou naprosto optimální. Škoda ale zploštění ve spodní části, což je specialita S-linu. Za ním je pak Virtual Cockpit – digitální přístrojový štít, který ke zmíněnému paketu dostanete za 13 tisíc. Šlo u mne o první zkušenost s tímto systémem, ale je to opravdu výborná věc. Zejména v režimu navigace jí máte doslova v zorném poli. V případě, že by auto mělo ještě head-up displej, jako větší sourozenci, nemuseli byste se už skoro nikdy dívat jinam než před sebe.

Další displej je uprostřed horní části palubní desky. Ačkoliv na první pohled působí pohyblivě, není možné jej někam zasunout tak, jako u A3. Ovládání pomocí tlačítek a otočného dotykového ovladače na středovém tunelu je vynikající, možnost psát přes dotykovou plochu funguje také výborně. Pokud bych si tedy měl na něco postěžovat, byla by to asi někdy lehce zmatkující navigace. V bavorsko-českém pohraničí mne občas hnala do slepých silnic, na pěší zóny nebo cyklostezky.

S rozvorem 2601 mm nabízí Q2 dostatek prostoru i vzadu, ačkoliv je to nejmenší kvéčko v nabídce. Asi to nebude na převoz basketbalistů přes půl světadílu, ale při pohledu zvenčí jsem to čekal mnohem horší. Kvůli velkému středovému tunelu je však Q2 spíše čtyřmístná. Stejně tak slušný dojem zanechá i kufr s objemem 355 litrů, který odpovídá dané třídě. Pod podlahou může být dojezdová rezerva, nebo jako v našem případě nádrž na AdBlue. Kvůli vyšší stavbě sice počítejte s vyšší nakládací hranou 750 mm nad zemí, potěší ale elektrické otevírání pátých dveří.

Jízda s autem je hodně příjemná díky ne moc vysokému posazu. Auto je nižší než Q3, a tak je pozice za volantem spíše hatchbacková. Designové C-sloupky zase trochu omezují výhled vzad, ale nejde o nic drastického. To už by si člověk spíš mohl stěžovat na fakt, že je pod kapotou naftové TDI a ne benzínový motor. Jenže ani to vlastně není potřeba, protože u Audi odhlučnění motorů a jejich dynamické parametry vždy uměli nastavit. Není tady sice absolutní ticho, ale přeci jen poznáte, že Audi cílí na prémiovější zákazníky, než koncernová dvojčata Seat a Škoda. Dvoulitr nabízí výkon 190 koní a můžete ho mít se sedmistupňovým S-Tronicem a pohonem všech kol. Pokud si ale hodláte pořídit naftový motor kvůli spotřebě, tak se na to vykašlete. Člověk by čekal, že na dálnici bude zářit a přitom právě tady klidně spotřebuje více než 8 litrů nafty na 100 kilometrech. Když nasadíte důchodcovské tempo, můžete se dostat i k sedmi litrům, ale takhle prostě v Q2 jezdit nechcete.

Jízdně se malá Q2 chová jako kompaktní hatchback. Zda to je výhoda? No rozhodně! Kéž by podobnou svižností a hravostí oplývaly i další crossovery. Navíc náklony jsou tak potlačené, že se dojem vyšší stavby karoserie za jízdy zcela ztratí. Agilnosti v zatáčkách zase hodně pomáhá přibrzďování vnitřního kola, strmé řízení a tužší podvozek S-line s víceprvkovou zadní nápravou. Ten výborně funguje při svižnější jízdě, ale trochu zhoršuje komfort například na městských hrbolech. I když podíl na tom mají pochopitelně i příplatkové devatenáctky.

Můžete volit z několika jízdních režimů (tedy pokud připlatíte 5700 korun) – comfort s měkčím podvozkem, dynamic s ostřejšími reakcemi pedálů a hbitější převodovkou, auto, efficiency s pomalou odezvou na plyn a volnoběžkou na převodovce a individual s možností vlastního nastavení. Nastavovat pak můžete reakce motoru, převodovky, tempomatu, posilovače, a pokud si připlatíte za adaptivní tlumiče, tak i ty.
Celkově Q2 vypadá moderněji a výjimečněji než ostatní modely značky, které působí trochu konzervativně. Speciálně s mnoha příplatky. Jen to pak stojí řádnou porci peněz, v našem případě se totiž cena testovaného kousku vyšplhala až k 1,5 milionu korun, což je obrovská částka. Za své peníze však dostanete výborně jezdící stylový crossover kompaktních rozměrů.

Technické údaje: Audi Q2 2.0 TDI Quattro S-Tronic | |
---|---|
Motor | Vznětový řadový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem |
Objem | 1968 cm3 |
Výkon | 140 kW (190 k)/3500-4000 ot. |
Točivý moment | 400 N.m/1900-3300 ot. |
Převodovka | Sedmistupňová automatická |
Maximální rychlost | 218 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 7,3 s |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) | 5,9/4,6/5,1 l na 100 km |
Provozní/užitečná hmotnost | 1480/560 kg |
Rozměry (délka x šířka x výška) | 4191 x 1794 x 1508 mm |
Rozvor | 2595 mm |
Objem nádrže | 52 l |
Objem zavazadelníku | 355/1000 l |
Základní cena | 899 900 Kč |
Trable se jménem
Kvůli nov Q2 se Audi dostalo do trochu nečekanch problmů. Fandov italskch aut již věd a těm ostatnm připomeneme, že stejn označen použvala dřve i Alfa Romeo. Pravda, u n jsou znmějš modely Q4, což bylysportovn verze s pohonem všech kol. VozyQ2 měly pohon jedin npravy a samosvorn diferencil, nejspše si budete pamatovat hatchback 147 nebo kup GT. Nakonec se Audi s Alfou dohodlo, ale jednoduch to určitě nebylo.