Článek
Dostali jsme další dotaz, jaké auto si má rodina pořídit. Nemělo by být starší deseti let, nájezd by měl být do 150 000 km a cenový strop je 200 000 Kč s tím, že pak už je jen malá rezerva na opravy, tak aby vozidlo ve výsledku nestálo tři sta tisíc. Rodina chce spíše skromný vůz s manuálem, bez zbytečností.
Ačkoli by si člověk řekl, že pod „dvě kila“ přece musí být plno rodinných aut segmentu C, zas takový zázrak to není, a když projíždíme inzeráty, nemůžeme říci, že bychom si hned dokázali vybrat. Vyhoďte rizikové motorizace, podezřelé nabídky a zbyde vám opravdu jen pár vozidel. Tak se pojďme podívat, co je v této relaci vlastně k dispozici.
Ford Focus III

Třetí generace Fordu Focus se v praktické variantě kombi pod 200 000 Kč samozřejmě koupit dá. Ale motor vybírejte opatrně. Nejrozšířenější tříválec 1.0 EcoBoost je docela rizikový.
Osvědčená klasika byl vždycky Ford Focus, ale teď už to s ním tak jednoduché není. Ve třetí generaci populárních atmosférických šestnáctistovek moc neseženete, nejrozšířenější je tříválcový motor 1.0 EcoBoost. A tomu bychom se raději vyhnuli, protože za sebou často mívá dost těžký život a zanedbaný servis. Dá se koupit slušný kus, ale rizik je tu strašně moc.
Benzinový motor 1.6 16V má sice také své mouchy a bude chtít nové rozvody a seřídit ventilové vůle, ale určitě není tak rizikový jako 1.6 EcoBoost (propálené písty) nebo naftové motory 1.6 TDCI (závady emisních systémů, často podezření na stočený tachometr). S oblíbeným Focusem to tak začíná být stále těžší a těžší a ukázat na jednoznačně nejlepší verzi nemůžeme. I zajímavá a vylepšená čtyřválcová 1.5 EcoBoost umí zlobit, i když ne tolik jak starší verze 1.6 EB.
Škoda Octavia III

Klasika v podobě Octavie Combi bývá docela dost drahá, když chcete populární motor a nízký nájezd. Pod 200 000 Kč je velmi málo aut s maximálně 150 000 km. Vyloženě špatný motor ale v Octavii není.
Českou stálicí je samozřejmě Octavia třetí generace, v našem rozpočtu jich ale moc nebude. Motory 1.2 a 1.4 TSI seženete spíše s vyšším nájezdem než do 150 000 km. Pod 150 000 km je jich velmi málo. A i když se jedná o velice spolehlivé motory, tak už nad 200 000 km mohou vyžadovat první opravy (dekarbonizace, preventivní výměna rozvodů). Strach ale nemějte ani z motoru 1.0 TSI, je opravdu spolehlivý.
Diesel 1.6 TDI? No, to je otázka… Ne snad, že by byl špatný, ale po 250 000 km už mu začnou zlobit emisní systémy a bude to drahé na opravu. Jinak je Octavia fajn a výhodou je třeba velice trvanlivý podvozek (v běžných verzích vydrží tlumiče klidně přes 300 000 km, vůle se vyskytují až po vysokých nájezdech). Alternativa k Octavii je technicky příbuzný Golf VII nebo Seat Leon, v kombíku stojí podobně jako česká klasika a celkem výhodně seženete i klasický hatchback. Rizika jsou také zhruba stejná.
Hyundai i30 / Kia Ceed

Třetí generace i30 se v praktické verzi kombi pod 200 000 Kč shání těžko. Když už, bude mít motor 1.0 T-GDI nebo 1.6 CRDi s vysokým nájezdem. Ceedů je ještě méně. Lépe seženete generaci předchozí.
Korejská dvojčata se do 200 000 Kč vejdou, ale jestli chcete spíše Ceed, tak na třetí generaci rovnou zapomeňte. Hyundai i30 je pak v tomto rozpočtu v moderní třetí generaci k mání jen s motorem 1.0 T-GDI. Špatný není a jestli vám nevadí tříválec, prosím. Ale je to downsizovaný přeplňovaný tříválec s přímým vstřikem a se vším, co k tomu patří.
Největší nabídka je starších druhých generací, je jich dost s naftovými motory 1.6 CRDI a atmosférickou 1.6 GDI. Proti novější 1.0 T-GDI ale není benzinová šestnáctistovka zas o tolik méně riziková a pocitově i o něco hůře jede. A umí se zakarbonovat víc než tříválec. Naftová šestnáctistovka je tady ještě dobrý motor, který s běžnou údržbou zvládne obrovské nájezdy. Ale cena částicového filtru přes 80 000 Kč vás asi přiměje si diesel dvakrát rozmyslet.
Peugeot 308

Peugeot 308 se pod 200 000 Kč vyskytuje hlavně s dost rizikovými motory 1.2 PureTech nebo 1.6 HDI. Nezakazujeme, ale vybírejte velice opatrně.
U francouzských značek koupíte Peugeot 308 a technicky příbuzné deriváty, i když populární SUV jsou drahá a pod 200 000 Kč jen tak nespadnou. Jenže s čím pod kapotou? Naftový čtyřválec 1.6 HDI by byl sám o sobě slušný motor, kdyby ale neměl příšerně složitý a choulostivý emisní systém. A bohužel je také velice citlivý na kvalitní servis, ke kterému ale většina prvních majitelů (operativní leasingy) nepřistupuje zrovna moc důsledně.
Zachráníte to benzinovým tříválcem 1.2 PureTech? No, pochybujeme. Je to dost rizikový motor se sklony ke spotřebě oleje a přidření vinou ucpaného olejového čerpadla kvůli rozpadnutému rozvodovému řemenu. Do ojetiny z dovozu není vidět a můžete jen hádat a zkusit to risknout. Českých vozidel s pečlivě vedeným včasným servisem bychom se zas tolik nebáli, dovozů už ano. Jenže pěkné auto nebude nikdy podbízivě levné.
Renault Mégane

Čtvrtá generace Méganu je pod 200 000 Kč ještě vzácně, když nechcete vysoký nájezd. Mnohem lepší výběr je u předchůdce, který není špatný. Vyhněte se ale motoru 1.2 TCE, jenž se dá koupit velice levně.
Pod 200 000 Kč už se dá koupit i čtvrtá generace Méganu, ale spíše v inzerci najdete generaci třetí. Špatná auta to rozhodně nejsou, a když se třeba postaráte o populární motor 1.5 dCi (pamatujte na rozvody), vyložený průšvih to nebude. Chce kvalitní palivo a pečlivý olejový servis, pak najede klidně 400 až 500 000 km. Na nějaký bezstarostný důchod ale tenhle motor určitě není, jednou ty drahé emisní věci přijdou…
Třetí generace Méganu měla populární motor 1.6 16V K4M, který jen potřebuje běžnou údržbu, a když už se něco pokazí na periferii, jde to celkem levně opravit. Nástupce dostal trochu rizikovou šestnáctistovku H4M původem od Nissanu, jež je známá vyšší spotřebou oleje a na to nabalenými problémy, tak opatrně. Každopádně se za všech okolností vyhněte motoru 1.2 TCE, i kdyby vám ho dávali zadarmo.
Opel Astra

Opel Astra K je fajn auto. A už se dá pod 200 000 Kč sehnat i s nájezdem do 150 000 km. Dobře ale prověřte stav motoru, pokud kupujete diesel 1.6 CDTI.
Pátá generace Opelu Astra se dá do 200 tisíc koupit, dokonce i se zajímavým atmosférickým motorem 1,4 l, který kromě běžné údržby nic nepotřebuje. Ale dynamicky zajímavější je jak benzinový tříválec 1,0 l, tak i hojně rozšířený diesel 1.6 CDTI. U tříválce moc rizik není, je to slušný motor, snad jen s trochu gumovější reakcí na plyn.
U nafťáku si zase dejte pozor na řetězové rozvody, vadný snímač tlaku oleje a věci okolo, hlavně pak na okruh EGR. Částicový filtr u vhodně provozovaných aut vydrží dlouho. Jinak ale není naftová šestnáctistovka vyloženě špatná, a pokud jezdíte pravidelně dlouhé trasy mimo město, mohla by to být pořád dobrá volba. U Astry K pozor na vadný elektronický zámek volantu a vadné ovládání spojky.
Pasti za „dvě kila“, kterým se vyhněte

Mazda 6 je super auto, ale jen s benzinovými motory! A ty pod 200 000 Kč určitě nekoupíte. Za takovou cenu se nejčastěji prodává jen rizikový diesel, kterého se potřebuje někdo zbavit.
Mazda 6 2.2 Skyactiv-D! Ačkoli je Mazda 6 skvělé auto, doporučujeme ji jen s benzinovým motorem. A tu pod 200 000 Kč určitě s rozumným nájezdem neseženete. V inzerci je ale pár dieselů, ovšem to je past. Motor proslul závadami vačkových hřídelí, dvojité turbo na něj stojí přes 80 tisíc a problémy jsou i s okruhem EGR a DPF. Leda by prodejce doložil, že je motor již po opravě, ale i tak je to dost riskantní počin.
Velký pozor také na Ford Mondeo IV. Je to dobré auto, ale nejlevnější kusy často mívají nějaký problém a ne zrovna atraktivní motor, navíc s vysokým nájezdem. To ostatně platí pro všechny větší vozy segmentu D. Rozmyslete si také všechny větší francouzské automobily s novými motory 1.5 HDI se složitými emisními systémy. Opatrně také s volvem, které se občas pod dvě stě tisíc dostane. A samozřejmě si škrtněte všechny německé prémiovky.
Držte se raději osvědčené klasiky. Důležité je, aby byl mezi vozy slušný výběr a nemuseli jste brát jen to, co je, ale mohli se také podívat na více aut a dobře se rozmyslet. Zvažte také dobře koupi dieselu. Chápeme, že toho třeba najezdíte víc, ale aby se vám to opravdu ve výsledku vyplatilo. Opravy moderních nafťáků mohou být opravdu příšerně drahé.