Hlavní obsah

Volkwagen Golf R Variant: Dokonalý kompromis mezi rodinným kombíkem a ostrým sportovním autem

Foto: Lukáš Volšický

Hledáte rodinné auto, se kterým budete vy nebo vaše manželka jezdit do práce a o víkendu se s ním budete bavit na okreskách? I když to vypadá, že dokonalý kompromis mezi praktickým kombíkem pro každý den a ostrým sportovním hatchbackem neexistuje, opak je pravdou. Nejnovější Volkswagen Golf R Variant zvládl spojit obojí do jednoho jediného auta.

Článek

Už je tomu 20 let, co Volkswagen založil rodokmen nejostřejších Golfů s písmenkem „R“, když se rozhodl využít zkušenosti z rychlostních zkoušek závodů rally a přenést je do světa produkčních aut. Hlavním sportovním Golfem tehdy byl již legendární hot hatch GTI, ale inženýři nově vznikající divize Volkswagen R toužili po ještě silnějších motorech a rychlejších modelech, a tak u vrcholných Golfů vsadili na pohon všech kol.

Během dvou dekád se „erkový“ Golf vyvinul ve výrazně vyspělejší a technicky pokročilejší auto, přičemž v dnešních dnech je k mání už pátá generace, vycházející z osmé generace konvenčního modelu Golf. Ta svými základními rysy stále připomíná původní Golf R32 a spolu se standardním hatchbackem se navíc prodává i jako praktičtější kombi Variant, která je vlkem v rouše beránčím.

Foto: Lukáš Volšický

Volkswagen Golf R Variant je diskrétní rychlý kombík, který v sobě ukrývá až překvapivé jízdní schopnosti

Nejnovější Volkswagen Golf R Variant dokonale vystihuje to, čemu se v angličtině přezdívá „sleeper“. Zaparkujete jej vedle obyčejného Golfu a všimnete si, že vyčnívá sportovnějším designem, ale až na pár specifických prvků pořád vypadá jako docela normální rodinný Golf v kombíku. Až charakteristická modrá barva, obrovské brzdy a čtveřice výfukových koncovek prozrazují jeho skrytý potenciál.

Čtyřmi výfuky dýchá nejsilnější motorizace Golfu, v koncernových sportovních modelech již známý přeplňovaný čtyřválec 2.0 TSI s interním označením EA888. Ten je v nejnovějším „erku“ ve své čtvrté generaci a mezigeneračně zesílil o 20 koní a 20 Nm na výsledných 320 koní (235 kW) a 420 Nm. V Evropě pak solidní porci síly přenáší na asfalt výhradně skrze sedmistupňový automat DSG a nově vyvinutý pohon všech kol.

Foto: Lukáš Volšický

Až v provozu uvidíte kombík Volkswagen Golf se čtyřmi výfukovými koncovkami, tak se rozhodně nejedná o dvoulitrovou naftu, ale nejostřejší „erko“

Je to právě obdivuhodná funkčnost pohonu, co z nejnovějšího Golfu R dělá neobyčejné rodinné auto s řidičským potenciálem. Se silným lineárním zátahem a syčícím turbodmychadlem jezdí vysokými rychlostmi v přímce, ale když neúnavnými, silnými a s citem dávkovatelnými brzdami přibrzdíte do zatáčky, strmým řízením jej nasměrujete k jejímu vrcholu a šlápnete na plyn, bez zaváhání se protáhne obloukem a vyjede ven s nefalšovanou přetáčivostí.

Ambice nejnovějšího Golfu R však vytěžíte naplno až s volitelným balíčkem R Performance s většími 19palcovými koly (v základu jsou 18palcová) a plnohodnotným pohonem všech kol s jízdními režimy Drift a Special (Nürburgring). Nová chytrá čtyřkolka totiž disponuje systémem R-Performance Torque Vectoring a variabilně rozděluje točivý moment mezi kola zadní nápravy, přičemž v zatáčce na zatížené kolo přenese až 100 procent točivého momentu.

Foto: Lukáš Volšický

V interiéru se Volkswagen Golf R Variant od běžných kombíků odlišuje jen malými detaily a sportovními sedadly s tmavě modrým koženým čalouněním

Pro Volkswagen inovativní pohon omezuje, a dokonce eliminuje nedotáčivost v zatáčkách. Ta se lehce projevuje pouze v nejklidnějším komfortním nastavení, ale s každým dalším sportovně zaměřeným jízdním režimem doslova mizí. V nejostřejších jízdních režimech s vypnutou stabilizací pak Golf R „rozhodíte“ do přetáčivého smyku jen rychlým zatočením s nohou na plynu, a to i na suchém asfaltu.

Nejsou to však pouze decentní „smýčky“, nýbrž opravdové driftování. Nejnovější Golf R jej díky silnému turbomotoru zvládá i v rychlostech daleko přesahujících stovku a pro ostrou sportovní jízdu potřebuje zkušeného řidiče, který ví, co dělá. Svého řidiče přitom poslouchá na slovo, a jakmile s ním začnete driftovat, dveřmi napřed projíždí jednu zatáčku za druhou s typicky německou chirurgickou přesností.

Foto: Lukáš Volšický

Volkswagen Golf R má zdánlivě obyčejné ocelové brzdy. Brzdí brutální silou, citlivě se dávkují a navíc nevadnou

Ze sportovního kombíku s až překvapivým smyslem pro řidičskou zábavu se ale rázem umí stát civilizované rodinné auto, jakým budete vozit děti do školky. Navrácením jízdního režimu zpátky do komfortního nastavení je z nejnovějšího „erka“ nenáročné auto, které se kultivovaností jízdy příliš neodlišuje od normálního Golfu s patnáctistovkou. Jediným výraznějším rozdílem je tvrdá jízda s občasným boucháním od kol na větších nerovnostech.

Specifické „MQB bouchání“ na příčných nerovnostech bohužel nezmizí ani s nejměkčím naladěním adaptivního podvozku DCC, jehož tuhost nastavujete v patnácti stupních. Tužší „superkombi“ tak rychle přenastavíte do role pohodlného auta na cestu přes Evropu. To všechno vám nabídne s vrcholnou a nejmodernější výbavou s kontroverzním dotykovým ovládáním všeho a koženými sportovními sedadly s ventilací a nenápadnou tmavě modrou kůží.

Foto: Lukáš Volšický

Nejostřejší jízdní režimy Drift a Special získáte s příplatkovým balíčkem R-Performance, abyste mohli vyděsit manželku, nadchnout děti a rozházet nákup po kufru

Kombi Golf R Variant navíc vedle základního pětidveřového hatchbacku zaujme i prodlouženým rozvorem o 50 milimetrů, díky němuž nabízí více prostoru na zadních sedadlech a větší zavazadelník o základním objemu 611 litrů. Delší rozvor se navíc příznivě projevuje také na jízdních vlastnostech většího „erka“ – ve vysokých rychlostech je výrazně stabilnější.

Nejnovější Volkswagen Golf R je skvělou ukázkou toho, jak znatelně se jeden rod sportovně zacílených vozů umí zlepšit během dvou desetiletí, pokud vývoj směřuje správným směrem. Nepochybně je to nejlepší „erko“ vůbec, které v praktičtější kombi verzi Variant získává úplně nové kouzlo. Sportovní kombíky jsou u nás vzácností a o to víc je tenhle přitažlivější.

Nejostřejší Golf s batohem na zádech navíc zvládá každodenní cesty do zaměstnání nebo do školky i rychlou jízdu po okreskách, a tak je dokonalým univerzálem pro celou rodinu. Když s ním navíc jezdíte v klidu, stádo o více než třech stovkách koní si žádá přibližně 9 litrů paliva na 100 kilometrů, přičemž jakmile začnete jezdit dynamičtěji, hlad po benzinu vzrůstá k 15 litrům.

Nejnovější Volkswagen Golf R se v Česku prodává se základní cenou od 1 278 900 Kč za standardní provedení s pětidveřovou karoserií typu hatchback. Praktičtější kombi Golf R Variant je dražší a zaplatíte za něj cenu od 1 310 900 Kč. Za ostřejší balíček R-Performance s posunutým omezovačem rychlosti na 270 km/h a vylepšenou čtyřkolkou s jízdními režimy Drift a Special si pak připlatíte dalších 58 400 Kč.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, zážehový, turbodmychadlo, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem1 984 cm3
Výkon235 kW (320 k)
Točivý moment420 Nm při 2 100–5 350 ot./min
Převodovkadvouspojková DSG, 7 stupňů
Pohonvšech kol
Pohotovostní hmotnost1 630 kg
Akcelerace 0–100 km/h4,9 s
Maximální rychlost270 km/h
Spotřeba (kombinace)9,3 l/100 km
Objem palivové nádrže55 l
Kola a pneumatiky235/35 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 644/1 789/1 452 mm
Rozvor2 678 mm
Objem zavazadlového prostoru611 l

Reklama

Sdílejte článek