Hlavní obsah

Okreskový rychlík i luxusní pohodář: Audi SQ8 těží ze síly a charakteru V8

Foto: Lukáš Kukla

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Vlajkovou lodí Audi je již dlouhá léta limuzína A8, ale štafetu „toho nejlepšího od Audi“ přebírá stylové SUV Q8, po kterém se zákazníci mohou utlouct. A velmi často ho chtějí právě s osmiválcem verze SQ8. No, vůbec se jim nedivíme!

Článek

Mohutné, agresivní a ostře řezané Audi Q8 budí dost pozornosti samo o sobě, dokonce i v relativně nenápadném bílém laku s kontrastními černými doplňky. Když si pak při startování jeho osm válců ještě podrážděně odkašle do čtyř koncovek výfuku a ustálí se na brumlavém volnoběhu, strhává obvykle pozornost celé ulice.

Foto: Lukáš Kukla

Čtyři trubky na zádi umí zahrát krásný koncert, který nadchne každého opravdového fanouška aut.

Připomínat, že SQ8 před pár lety přezbrojila z dieselového osmiválce na benzinový, to už snad není ani potřeba – poznáte to snadno podle zvuku. Hlubokého basového bručení, které je překvapivě o mnoho jemnější než typické bublání amerických muscle cars. Pod plynem mocně, ale poněkud vzdáleně burácí, kabina je totiž skvěle odhlučněná, okolí si zvuku vašeho motoru užije o trochu víc. Ale v každém momentu cítíte, že máte pod pravým chodidlem skutečné monstrum.

Foto: Lukáš Kukla

Benzinový osmiválec má lepší zvuk a jeho gradace zátahu je prudce nakažlivá.

To disponuje silou 507 koní a 770 Nm, které mohutnou SQ8 vystřelí z klidu na stovku za pouhých 4,1 sekundy. Zátahu má spoustu už od nízkých otáček, ale právě kvůli gradujícímu zvuku ho s chutí podržíte až k červenému poli, abyste si užili celý ten ohňostroj až do konce, pak jen cvaknete pádlem pod volantem a celá ta strhující show začne nanovo, vy jste přitom zamáčknutí do sedačky a stíháte sotva dýchat.

Hlavně se pak pořádně nadechněte před zatáčkou, protože příplatkové karbon-keramické brzdy vám doslova vyrazí dech. Vzduchový podvozek zatne svaly a kola se zakousnou do stopy, aktivní stabilizátory omezí náklony karoserie, aktivní řízení zadní nápravy utáhne stopu a na výjezdu můžete díky zadnímu sportovnímu diferenciálu dokonce decentně pohodit zadkem téhle bestie.

Foto: Lukáš Kukla

Pořádně se nadechněte, ať vám SQ8 může vyrazit dech.

Díky názorné ukázce Vorsprung durch Technik působí SQ8 při rychlé jízdě jako o číslo menší a o půl tuny lehčí, takže se nebojíte chytit ji pod krkem a prohnat se svou oblíbenou okreskou pěkně zostra, SQ8 si to nechá líbit. Na konci vám bude běhat mráz po zádech z té rychlosti, ale pod nosem budete mít široký úsměv – pravé řidičské vzrušení. 600koňové RS Q8? Asi úplně nepotřebuji, děkuji.

Foto: Lukáš Kukla

SQ8 umí být okreskovým rychlíkem, ale i uklidňujícím pohodářem.

Kouzlo SQ8 je totiž také v tom, jak se dokáže vyklidnit. Vzduchové tlumiče poskytují neuvěřitelné pohodlí i na 22palcových kolech, v kabině jste odtržení od okolního ruchu, převodovka řadí hladce a motor si jen tiše brumlá, zatímco vy si s podporou pokročilých jízdních asistentů můžete vychutnávat všechen luxus na palubě – počínaje moderním 10palcovým infotainmentem (doplněným menším 8,6palcovým displejem ovládajícím klimatizaci a další funkce) s širokou mobilní konektivitou a online službami přes hifi Bang &Olufsen a propracované ambientní osvětlení až po vyhřívaná a odvětrávaná kožená sedadla, která jsou tak pohodlná, že se vám z nich nebude chtít vystupovat ani po stovkách společných kilometrů.

Jediná vada na kráse v jinak nádherně propracované kabině SQ8 jsou ošklivá plastová pádla řazení pod volantem, která dělají ostudu i v Golfu za pár stovek tisíc, natožpak v luxusním autě za tři miliony. Také vás příliš nepotěší spotřeba – těch osm válců má totiž odpovídající benzinový apetit. S lehkou nohou můžete dálky dávat za 10-12 litrů, realita bude ale spíš kolem 15. Kdo chce opičku, musí mít na banány, však to znáte.

Pokud si ale Audi SQ8 můžete dovolit, určitě nebudete zklamaní. Je to stejně pohodlná a schopná loď jako A8 a na obchodní schůzce nebo golfovém srazu s byznysovými partnery udělá stejnou parádu, ale v každodenním rodinném životě je o kus praktičtější a všestrannější. A určitě si o vás nikdo nebude myslet, že jen děláte někomu řidiče…

Základní cena Audi Q8 1 961 900 Kč odpovídá jeho image vlajkové lodi, sofistikované technice a bohaté výbavě, výkonnější a technikou i výbavou ještě našlapanější SQ8 je pak ještě o milion dražší. Za vrcholné 600koňové RS Q8 dáte ještě o půl milion víc.

Technické údaje
Motorzážehový vidlicový osmiválec, 2x turbo, umístěný vpředu podélně
Zdvihový objem3 996 cm3
Výkon373 kW (507 k) při 5 500 ot./min.
Točivý moment770 Nm při 2 000–4 000 ot./min.
Převodovkaautomatická, 8 stupňů
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost2 345 kilogramů
Akcelerace 0–100 km/h4,1 sekundy
Maximální rychlost250 km/h
Spotřeba (kombinovaná)12,0 l/100 km
Objem palivové nádrže85 litrů
Kola a pneumatiky285/40 R22
Rozměry (délka/šířka/výška)5 006/1 995/1 708 milimetrů
Rozvor2 996 milimetrů
Objem zavazadlového prostoru605 litrů

Reklama

Načítám