Hlavní obsah

Kolínský mrňous Toyota Aygo X je povedené a chytře postavené auto. Už dávno ale nestojí 200 tisíc

Foto: Lukáš Kukla

Z úspěšné trojice malých sourozenců se úderem osudu stal osamocený jedináček – Toyota Aygo sice přišla o své francouzské bratříčky, ale s novou generací toho také hodně získala. A to včetně životního prostoru.

Článek

Dobré malé auto aby člověk na dnešním trhu pohledal. Většina značek z tohoto kdysi oblíbeného segmentu potupně vycouvala, a zbylo tak jen posledních pár mohykánu. Toyotě by tak stačilo jen oprášit starý recept a vyslat Aygo znovu do předem vyhraného boje takřka bez soupeřů. Jenže ne, poslat na trh průměrné auto by pro největší světovou automobilku bylo potupné. Museli prostě stvořit něco perfektního!

Třetí Aygo se zrodilo v evropské centrále Toyoty, bylo navržené pouze pro evropský trh podle našich choutek a vyrábí se přímo v srdci Evropy, tedy ve středočeském Kolíně. Stojí na zcela moderní platformě (sdílené s větším Yarisem a Yarisem Cross) a získalo také přídomek „X“ (čti „cross“), protože jeho roztomilý design je říznutý crossoverem. A nejen design, o 11 mm vyšší světlá výška vám má usnadnit parkování u obrubníků a přejíždění tramvajových pruhů.

Foto: Lukáš Kukla

Nové Aygo X je skutečný fešák

Také tu najdete moderní 9“ infotainment s širokými možnostmi online funkcí (včetně online informací o dopravě nebo vzdáleného přístupu přes mobilní aplikaci) a mobilní konektivity (včetně bezdrátového Apple CarPlay a Android Auto nebo indukčního nabíjení), hi-fi JBL se 4 reproduktory a subwooferem, automatickou klimatizaci nebo ambientní osvětlení, chybět nesmí ani sofistikované jízdní asistenty včetně nouzového brzdění, adaptivního tempomatu nebo udržování jízdy v pruhu.

Ale snad nejlepší na Aygu X je, jak jezdí a jak se řídí. Jako správné malé auto je totiž patřičně hbité a plné života, takže je vyloženě radost se s ním proplétat línou městskou dopravou a prohánět ho po opuštěných okreskách. K tomu si připočtěte přesné řízení i řazení, ve městě oceníte jeho skvělý rejd (poloměr otáčení měří pouhých 4,7 metru), mimo město zase stabilní podvozek nabízející dost pohodlí i na 18“ kolech.

Foto: Lukáš Kukla

Ve městě je jako doma, ale neztratí se ani za jeho hranicemi

72koňový litrový tříválec (jediná volba pro Aygo X, vybírat můžete jen mezi manuální a automatickou CVT převodovkou) sice nepřekypuje silou, ale dohání to charakterem a ochotou nechat se pěkně vytočit. Nejvíc se mu líbí ve městě a na okreskách, ale ani na dálnici v rámci rychlostních limitů nijak netrpí a netrápí posádku nadměrným hlukem. Přitom se spokojí s méně než pěti litry benzinu každých sto kilásků, takže rozhodnutí Toyoty obejít se u Ayga X bez hybridního ústrojí najednou dává smysl.

Foto: Lukáš Kukla

Výkonu nemá na rozdávání a není to žádný závoďák, ale v provozu působí dost živě, aby vás nenudil a nezdržoval

I přes jeho stylové pojetí a skvělou výbavu je Aygo X stále primárně levným malým autem, takže v interiéru najdete i celou řadu úsporných opatření – plasty tvrdé a ještě tvrdší, žádnou loketní opěrku, pouze výklopná zadní okna nebo vetché „plato“ v kufru. Ale nic z toho neuráží, protože zpracování je velmi slušné, chytrý a elegantní design navíc většinu úsporných řešení dovedně skrývá a také je vyvažují hodnotná řešení jako volant z většího Yarisu nebo zmíněný dotykový infotainment s nejnovějším systémem Smart Connect. Vážně důstojný malý prcek!

Především je ale velmi chytře a pečlivě postavený, což jsme si byli zkontrolovat přímo v kolínské továrně Toyota Motor Manufacturing. Aygo se tu vyrábí již od roku 2005, ačkoliv první dvě generace tu vznikaly bok po boku s francouzskými sourozenci od Citroënu (C1) a Peugeotu (107 a 108). Když však koncern PSA ze spolupráce v roce 2020 vycouval (a zároveň nadobro opustil segment malých aut), přešel závod TPCA zcela do vlastnictví Toyoty – a ta rozhodla, že kromě třetí generace Ayga bude z linky sjíždět také podstatně složitější model Yaris (včetně hybridní varianty).

Foto: Lukáš Kukla

Vítejte v Kolíně, domově Ayga X a Yarisu

Proto továrna prošla v roce 2021 rozsáhlou modernizací a rozšířením, a to vše za covidových restrikcí a při plném běhu výroby – končící Aygo spolu s posledními vyrobenými modely C1 a 108 (s ohlášením konce výroby se razantně zvedla poptávka), do toho náběh výroby Yarisu a následně přepracování linky pro nasazení Ayga X. Pro kolínské to bylo opravdu perných dvanáct měsíců…

Foto: Lukáš Kukla

Výroba Ayga v Kolíně má tradici již od roku 2005

Továrna však všechny tyto změny zvládla, a výroba obou modelů tak jede na plné obrátky. Denně z jejích bran vyjede přibližně 500 kusů Ayga X a 500 Yarisů, které následně směřují k zákazníkům po celé Evropě. Přitom jde o velmi kompaktní produkční linku – to si však vyžádalo řadu unikátních logistických řešení. Mezi nimi především mosty pro dopravu dílů pro výrobní linku a výtahy pracující s minimem energie díky prostému využití gravitace.

Kolínská továrna v číslech

  • Ročně z bran továrny vyjede 200 tisíc vozů Aygo X/Yaris.
  • Denně je to 1 000 vozů, polovina z toho jsou Ayga a polovina Yarisy.
  • Výroba jednoho vozu trvá celkem cca 13 hodin.
  • Samotná kompletace pak zabere cca 5 hodin.
  • Takt linky (tedy doba na provedení jednoho úkonu) činí 76 sekund.
  • Kolínská továrna má aktuálně 3 500 zaměstnanců.
  • Výroba jede v třísměnném provozu 5 dní v týdnu.
  • Celkem již v Kolíně vzniklo již přes 4 miliony vozů.

Dalším chytrým českým zlepšovákem je třeba speciální utahovačka kol. Kolo Ayga X je totiž připevněno k náboji čtyřmi šrouby, zatímco kolo Yarisu drží pět matic. To by při výrobě znamenalo zabrat dvě kompletační pozice a řešit to dvěma různými přípravky (a pokrývat více zaměstnanci), česká továrna si však vyvinula speciální stroj, který dokáže provést oba úkony, a nasazení kol Ayga X i Yarisu se tak děje v rámci jediného taktu linky. Tato inovativní řešení pak kolínští sdílejí s ostatními továrnami Toyoty po celém světě, a dokazují tak, že umíme být víc než jen montovnou.

A o kolik peněz si Toyota za Aygo X řekne? Už dávno pryč jsou doby, kdy tahle auta stávala méně než 200 tisíc! Dnes základní verzi Active pořídíte za 342 000 Kč – v základu však má již LED denní svícení, manuální klimatizaci, 7“ infotainment, centrál s dálkovým ovládáním, elektrická okna i zrcátka a balík jízdních asistentů (nouzové brzdění, adaptivní tempomat, asistent jízdy v pruhu, automatická dálková světla a čtení dopravních značek). Čili všechny věci, za které byste si dříve tvrdě připláceli.

Přihoďte 13 tisíc za verzi Comfort a dostanete kožený volant, parkovací kameru, 4 reproduktory, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a další milé maličkosti. Za dalších 22 tisíc je už verze Style, která má 17“ litá kola, 8“ infotainment, mlhovky, dvoubarevné lakování, interiérové detaily v barvě karoserie a další. Nad Stylem je ještě prostopášná výbava Executive (427 000 Kč) a testovaná vrcholná verze Selection (449 000 Kč), takže máte za co utrácet. Jestli tedy budete mít doma nenápadného a laciného prcka nebo dražší stylovku, je už čistě na vás a vaší peněžence.

Technické údaje
Motorřadový tříválec, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem998 cm3
Výkon53 kW (72 k) při 6 000 ot./min.
Točivý moment93 Nm při 4 400 ot./min.
Převodovkamanuální, 5 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost995 kg
Akcelerace 0–100 km/h14,8 s
Maximální rychlost158 km/h
Spotřeba (kombinace)4,7 l/100 km
Objem palivové nádrže35 l
Kola a pneumatiky175/60 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)3 700/1 740/1 510 mm
Rozvor2 430 mm
Objem zavazadlového prostoru231 l

Reklama

Související témata:
Načítám