Článek
Německý autoklub ADAC tradičně na konci září publikuje test nových zimních pneumatik. Letos se podíval na rozměr 225/40 R18, což jsou spíše sportovní pneumatiky. V testu teď měl ADAC dokonce 31 různých pneumatik a výsledky jsou opravdu zajímavé.
Z dřívějších testů víte, že ADAC začal do celkové známky míchat „woke“ ideologii, ale naštěstí pořád uvádí zjištěná data. My jsme v přiložené tabulce seřadili pneumatiky tak jako ADAC - tedy od té vítězné dle jeho známky. Jak můžete vidět, test vyhrála pneumatika Goodyear UltraGrip Performance 3. Na druhém místě je Michelin Pilot Alpin 5 a na třetím Bridgestone Blizzak 6.
Pro pořádek ale uvádíme hodnoty, které ADAC zjistil v jednotlivých disciplínách, abyste si mohli udělat obrázek o tom, jak které pneumatiky v rozdílných podmínkách fungují. Všechny testované pneumatiky měly hmotnostní index 92, rychlostní v drtivě většině V (ale pár pneumatik jen H).
Šest dobrých a šest propadáků
Sluší se dodat, že z 31 testovaných pneumatik jich jen šest dostalo doporučeníhodné vysvědčení. Naopak hned šest pneumatik zcela propadlo (především kvůli mizerným vlastnostem na vodě) a celkem dvanáct jich má mimořádně špatné výsledky. Ba co víc, dokonce ani ty nejhorší nejsou automaticky zcela nejlevnější. Podle ceny se tak rozhodně neorientujte a spíše koukejte na výsledky. Protože i poměrně drahá pneumatika může fungovat opravdu špatně.
Pneumatika | Známka ADAC | Brzdná dráha: sucho 100-0 km/h (m) | Brzdná dráha: mokrý asfalt 80-0 km/h (m) | Brzdná dráha: mokrý beton 80-0 km/h (m) | Akvaplaning v přímce (km/h) | Akvaplaning v zatáčce (m.s-2) | Brzdná dráha na sněhu 30-0 km/h (m) | Trakce na sněhu (N) | Brzdná dráha na ledu 20-0 km/h (m) | Životnost (km) | Hmotnost (kg) | Spotřeba (l/100 km) | Hluk (dB) | Cena na zboží.cz (Kč) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Goodyear UltraGrip Performance 3 | 2,0 | 42,3 | 31,7 | 36,6 | 77,1 | 3 | 9,7 | 242 | 16,7 | 76 500 | 9,2 | 5,8 | 71,2 | 3 051,- |
Michelin Pilot Alpin 5 | 2,1 | 41,4 | 32,2 | 36,9 | 75,2 | 2,4 | 9,4 | 245 | 16,3 | 67 000 | 10 | 5,8 | 71,5 | 3 211,- |
Bridgestone Blizzak 6 | 2,2 | 43,8 | 32,3 | 36,5 | 74,9 | 2,9 | 9,6 | 239 | 16,2 | 57 700 | 9,3 | 5,8 | 72,4 | 2 928,- |
Dunlop Winter Sport 5 | 2,4 | 44 | 34,4 | 38,9 | 73,2 | 3 | 9,5 | 241 | 16,8 | 61 300 | 9,2 | 5,7 | 74,1 | 2 707,- |
Hankook Winter i*cept evo3 W330 | 2,4 | 43,7 | 32,9 | 37,5 | 74 | 2,9 | 9,7 | 238 | 17,4 | 72 400 | 9,4 | 5,7 | 75,3 | 2 409,- |
Continental WinterContact TS 870 P | 2,5 | 42,6 | 33 | 38 | 75,2 | 2,7 | 9,8 | 236 | 18,1 | 53 100 | 8,9 | 5,6 | 71,8 | 3 322,- |
Kleber Krisalp HP3 | 2,6 | 44,2 | 35 | 40,7 | 76,9 | 2,6 | 9,4 | 249 | 16,8 | 52 700 | 9,8 | 5,7 | 71,9 | 2 364,- |
Nokian Tyres Snowproof P | 2,7 | 42,2 | 33,4 | 37,7 | 67,8 | 2 | 10 | 228 | 16 | 51 600 | 10,4 | 5,7 | 70,9 | 2 548,- |
Momo W-20 North Pole | 2,7 | 43,1 | 32,7 | 36,6 | 71,1 | 2,3 | 9,8 | 234 | 16,7 | 61 200 | 10 | 6 | 71,4 | 2089 * |
Ceat WinterDrive | 2,8 | 42 | 34,5 | 39,7 | 71,5 | 2,5 | 9,7 | 245 | 15,5 | 64 600 | 9,9 | 5,8 | 71,6 | 1 537,- |
Matador MP93 Nordicca | 3,0 | 45,1 | 34,9 | 40,9 | 72,3 | 2,4 | 9,7 | 242 | 16,8 | 50 100 | 9,6 | 5,6 | 71,1 | 1 776,- |
Uniroyal WinterExpert | 3,0 | 43,9 | 32,9 | 38,1 | 72,1 | 2,6 | 9,7 | 235 | 17,4 | 53 000 | 9,3 | 5,8 | 73,2 | 2 660,- |
Fulda Kristall Control HP2 | 3,1 | 45,3 | 35,9 | 40 | 74 | 2,9 | 9,7 | 243 | 17 | 56 900 | 9,1 | 5,8 | 74,3 | 2 482,- |
Semperit Speed-Grip 5 | 3,2 | 44,3 | 33,3 | 37,6 | 74,2 | 2,6 | 9,6 | 235 | 17 | 47 900 | 9,3 | 5,8 | 74,2 | 2 634,- |
GT Radial WinterPro 2 Sport | 3,2 | 45 | 36,3 | 40,8 | 73,4 | 2,5 | 9,7 | 237 | 17 | 44 600 | 10,5 | 5,8 | 72,8 | 1 889,- |
Giti GitiWinter W2 | 3,4 | 45,2 | 34,7 | 40 | 78,9 | 3,1 | 10 | 231 | 17,8 | 43 700 | 9,9 | 5,8 | 72,5 | 1 980,- |
Point S Winter S | 3,6 | 44,5 | 35 | 40,4 | 73,5 | 2,4 | 9,7 | 238 | 16,7 | 53 000 | 9,8 | 5,6 | 70,3 | 2 390,- |
Firestone Winterhawk 4 | 3,6 | 45,2 | 33 | 38,2 | 73,8 | 2,3 | 9,7 | 243 | 16,1 | 48 800 | 9,3 | 5,7 | 72,9 | 2 462,- |
Maxxis Premitra Snow WP6 | 3,7 | 45,2 | 36,4 | 41 | 74,6 | 2,7 | 9,7 | 233 | 17,5 | 62 400 | 9,8 | 5,6 | 73 | 1 649,- |
Apollo Aspire XP Winter | 4,1 | 43,8 | 34,2 | 38,9 | 72,6 | 2,5 | 9,8 | 230 | 16,6 | 51 900 | 10,5 | 5,8 | 74 | 2 161,- |
Radar Dimax Winter | 4,6 | 44,1 | 36,7 | 41,7 | 67,7 | 2,5 | 9,5 | 244 | 15,8 | 81 000 | 10,9 | 5,8 | 72,3 | 2 133,- |
Nankang Winter Activa 4 | 5,2 | 44,8 | 35,6 | 41,4 | 71,9 | 2,5 | 10,3 | 212 | 19,1 | 34 200 | 9,9 | 5,9 | 72 | 1 948,- |
Landsail Winter Lander | 5,3 | 42,5 | 32,8 | 36,9 | 71,1 | 2,5 | 12,2 | 185 | 16,7 | 51 000 | 10 | 5,8 | 71,6 | 1 738,- |
Petlas SnowMaster 2 Sport | 5,3 | 43,9 | 35,5 | 41 | 65,8 | 2 | 10,4 | 222 | 16,9 | 46 300 | 9,9 | 5,6 | 73,3 | 1 440,- |
Imperial Snowdragon UHP | 5,4 | 44,6 | 37,8 | 43,6 | 68,7 | 1,8 | 10,3 | 227 | 17,4 | 55 400 | 9,7 | 5,8 | 72,4 | 1 449,- |
Tomket Snowroad Pro 3 | 5,5 | 44,8 | 40,4 | 47,3 | 67,9 | 2,5 | 10 | 238 | 15,9 | 66 500 | 9,6 | 5,6 | 71,6 | 1 699,- |
Star Performer Stratos UHP | 5,5 | 44,4 | 39,9 | 47,1 | 66,8 | 2,2 | 9,9 | 239 | 17,4 | 60 000 | 9,6 | 5,6 | 71,9 | 1 237,- |
Goodride SW608 | 5,5 | 45 | 38,5 | 44,7 | 72,1 | 2,4 | 10,5 | 223 | 18,2 | 48 400 | 9,5 | 5,7 | 73,4 | 1 262,- |
Evergreen EW66 | 5,5 | 46,2 | 42,3 | 47,7 | 70,8 | 2,2 | 9,7 | 236 | 21,1 | 46 700 | 9,9 | 5,7 | 72,7 | 1 907,- |
CST Medallion Winter WCP1 | 5,5 | 43,3 | 35,3 | 40,2 | 75,1 | 2,5 | 10,9 | 198 | 19,3 | 55 400 | 10,7 | 5,9 | 75,5 | 1 782,- |
Syron Everest 2 | 5,5 | 46 | 47,1 | 53 | 61,6 | 1,3 | 9,2 | 254 | 15,2 | 41 800 | 10,1 | 5,7 | 72,1 | 3 911,- |
Mnoho lidí se bude jistě rozhodovat jen podle celkové známky a chybu neudělají. Ale je užitečné se podívat také na hodnocení v jednotlivých kritériích. Vlastnosti na suchu asi nebudou patřit mezi nejdůležitější parametry při výběru nových zimáků. Mezi nejlepší (Michelin) a nejhorší (Evergreen) pneumatikou je rozdíl v brzdné dráze ze 100 km/h 4,8 m. Mezi nejlepší se na suchu dostala také jinak katastrofálně špatná pneumatika Landsail.
Na mokru se jezdí nejčastěji
Naopak vlastnosti na vodě, především pak brzdná dráha, už jsou u zimáků dost důležité. Přeci jen se po mokré silnici jezdí nejčastěji. Připomínáme, že ADAC měří brzdnou dráhu z 80 km/h na dvou typech povrchů - mokrém asfaltu s lepší přilnavostí a mokrém betonu s horší přilnavostí. Na asfaltu nejlépe brzdí vítězný Goodyear (31,7 m), nejhůře pak „pneumatika“ Syron (47,1 m, dokonce o skoro 5 m hůře než druhá nejhorší pneumatika Evergreen). Mezi nejlepší a nejhorší je tak propastný rozdíl 15,4 m, což je vzdálenost zhruba tři zaparkovaných aut včetně mezer.
Na mokrém betonu pak nejlépe brzdí Bridgestone (36,5 m), Goodyear je s odstupem 0,1 m hned za ní spolu s pneumatikou Momo. Stlačená tma Syron předvedla výsledek 53 metrů, což je naprostá katastrofa, neboť i druhý nejhorší Evergreen zastavil na mokrém betonu o 5,3 metru dříve. Mezi nejlepší a nejhorší je tak rozdíl 16,5 metru.
Akvaplaning v přímce zvládá nejlépe jinak spíše průměrná pneumatika Giti (78,9 km/h) a překvapivě nejlépe si vede i v akvaplaningu v zatáčce (3,1 m.s-2). Goodyear je hned na druhém místě (77,1 km/h). Nejhorší pneumatiky v testu nezvládají ani 70 km/h v přímce a sotva 2 m.s-2 v zatáčce.
Na sněhu kraluje propadák
A teď už se dostáváme k hodnocení na sněhu a ledu. ADAC měří brzdnou dráhu na sněhu z 30 km/h a na ledu z 20 km/h. Tady máme jeden překvapivý výsledek, neboť nejlépe zastavila jinak nejhorší pneumatika v testu Syron. Stačilo jí 9,2 m. Těsně za ní s výsledky 9,4 m jsou pneumatiky Michelin a Kleber. Vítězný Goodyear potřeboval 9,7 m. Nejhorší pneumatika (Landsail) potřebuje ve stejné disciplíně 12,2 m, s odskokem za druhou nejhorší CST, která zastaví po 10,9 m. Na sněhu ty rozdíly z 30 km/h tak obrovské nejsou. Otázkou je, jak by to vypadalo třeba při měření z 50 km/h.
Trakci má na sněhu opět nejlepší pneumatika Syron (254 N), hned za ní je Kleber a Michelin. Syron nejlépe zastavil i na ledu na vzdálenosti 15,2 m, za ním se umístily pneumatiky Ceat, Radar a Tomket. Nejhůře na ledu dopadla pneumatika Evergreen (21,1 m). Je zajímavé, že některé jinak špatné pneumatiky (hlavně pokud jde o vlastnosti na vodě) mají v extrémních zimních podmínkách (sníh a led) výborné výsledky.
Německý ADAC předpokládá nejdelší životnost u pneumatik Radar (81 000 km), ale Goodyearu předpovídá 76 500 km, což je nejvíce z těch nejlepších pneumatik. Přes 70 000 km se dostal ještě Hankook. Naopak nejméně vydrží pneu Nankang (34 200 km). Rozdíl ve spotřebě paliva na testovaných pneumatikách byl od 5,6 do 6,0 l/100 km, nejhůře si v této disciplíně vedla pneumatika Momo. Pro spoustu lidí určitě bude důležitá i hlučnost. Nejkomfortnější je pneumatika Point S (70,3 dB), tiché jsou i Nokiany (70,9 dB) a vítězné Goodyeary (71,2 dB). Nejvíce hučí gumy CST (75,5 dB) a také jinak dobré Hankooky (75,3 dB).
Nejlepší nejsou nejdražší
A teď to nejzajímavější - kolik ty gumy stojí. Podle vyhledávače Zboží.cz jsou totiž dle testu nejhorší pneumatiky Syron také nejdražší (3 911 Kč). V tomto rozměru 225/40 R18 stojí dle testu špičkové pneumatiky zhruba mezi 2 400 a 3 300 Kč. Dokonce ani vítězný Goodyear není nejdražší.
Když se podíváme na dno tabulky, tak katastrofálně špatné pneumatiky stojí klidně 1 400 až 1 900 Kč. Za necelé dva tisíce můžete mít v tomto rozměru když už ne špičkové gumy, tak aspoň něco z toho akceptovatelného průměru. A za příplatek dalších asi 500 korun už se dostanete k opravdu dobrým gumám. Tak si rozmyslete, jestli vám stojí za to na celé sadě ušetřit zhruba dva tisíce, a pak jezdit na nějaké stlačené tmě, na které to na mokru neubrzdíte a zrušíte tři auta nešťastníků před vámi, kteří měli na rozdíl od vás dost rozumu a koupili si gumy, na nichž auto aspoň brzdí.