Hlavní obsah

Nejnovější test zimních pneumatik: Nedejte na cenu, ty nejhorší pneumatiky byly nejdražší!

Foto: Goodyear
7:29
7:29

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Nejnovější test zimních pneumatik německého autoklubu ADAC prověřil hned 31 zimáků v rozměru 225/40 R18. Ačkoli prémiové značky opět vedou, pár budgetových se dostalo vysoko. Vyhněte se ale gumám, které opravdu vůbec nefungují. Překvapivě ani nejsou o moc levnější než ty dobré.

Článek

Německý autoklub ADAC tradičně na konci září publikuje test nových zimních pneumatik. Letos se podíval na rozměr 225/40 R18, což jsou spíše sportovní pneumatiky. V testu teď měl ADAC dokonce 31 různých pneumatik a výsledky jsou opravdu zajímavé.

Z dřívějších testů víte, že ADAC začal do celkové známky míchat „woke“ ideologii, ale naštěstí pořád uvádí zjištěná data. My jsme v přiložené tabulce seřadili pneumatiky tak jako ADAC - tedy od té vítězné dle jeho známky. Jak můžete vidět, test vyhrála pneumatika Goodyear UltraGrip Performance 3. Na druhém místě je Michelin Pilot Alpin 5 a na třetím Bridgestone Blizzak 6.

Pro pořádek ale uvádíme hodnoty, které ADAC zjistil v jednotlivých disciplínách, abyste si mohli udělat obrázek o tom, jak které pneumatiky v rozdílných podmínkách fungují. Všechny testované pneumatiky měly hmotnostní index 92, rychlostní v drtivě většině V (ale pár pneumatik jen H).

Šest dobrých a šest propadáků

Sluší se dodat, že z 31 testovaných pneumatik jich jen šest dostalo doporučeníhodné vysvědčení. Naopak hned šest pneumatik zcela propadlo (především kvůli mizerným vlastnostem na vodě) a celkem dvanáct jich má mimořádně špatné výsledky. Ba co víc, dokonce ani ty nejhorší nejsou automaticky zcela nejlevnější. Podle ceny se tak rozhodně neorientujte a spíše koukejte na výsledky. Protože i poměrně drahá pneumatika může fungovat opravdu špatně.

PneumatikaZnámka ADACBrzdná dráha: sucho 100-0 km/h (m)Brzdná dráha: mokrý asfalt 80-0 km/h (m)Brzdná dráha: mokrý beton 80-0 km/h (m)Akvaplaning v přímce (km/h)Akvaplaning v zatáčce (m.s-2)Brzdná dráha na sněhu 30-0 km/h (m)Trakce na sněhu (N)Brzdná dráha na ledu 20-0 km/h (m)Životnost (km)Hmotnost (kg)Spotřeba (l/100 km)Hluk (dB)Cena na zboží.cz (Kč)
Goodyear UltraGrip Performance 32,042,331,736,677,139,724216,776 5009,25,871,23 051,-
Michelin Pilot Alpin 52,141,432,236,975,22,49,424516,367 000105,871,53 211,-
Bridgestone Blizzak 62,243,832,336,574,92,99,623916,257 7009,35,872,42 928,-
Dunlop Winter Sport 52,44434,438,973,239,524116,861 3009,25,774,12 707,-
Hankook Winter i*cept evo3 W3302,443,732,937,5742,99,723817,472 4009,45,775,32 409,-
Continental WinterContact TS 870 P2,542,6333875,22,79,823618,153 1008,95,671,83 322,-
Kleber Krisalp HP32,644,23540,776,92,69,424916,852 7009,85,771,92 364,-
Nokian Tyres Snowproof P2,742,233,437,767,82102281651 60010,45,770,92 548,-
Momo W-20 North Pole2,743,132,736,671,12,39,823416,761 20010671,42089 *
Ceat WinterDrive2,84234,539,771,52,59,724515,564 6009,95,871,61 537,-
Matador MP93 Nordicca3,045,134,940,972,32,49,724216,850 1009,65,671,11 776,-
Uniroyal WinterExpert3,043,932,938,172,12,69,723517,453 0009,35,873,22 660,-
Fulda Kristall Control HP23,145,335,940742,99,72431756 9009,15,874,32 482,-
Semperit Speed-Grip 53,244,333,337,674,22,69,62351747 9009,35,874,22 634,-
GT Radial WinterPro 2 Sport3,24536,340,873,42,59,72371744 60010,55,872,81 889,-
Giti GitiWinter W23,445,234,74078,93,11023117,843 7009,95,872,51 980,-
Point S Winter S3,644,53540,473,52,49,723816,753 0009,85,670,32 390,-
Firestone Winterhawk 43,645,23338,273,82,39,724316,148 8009,35,772,92 462,-
Maxxis Premitra Snow WP63,745,236,44174,62,79,723317,562 4009,85,6731 649,-
Apollo Aspire XP Winter4,143,834,238,972,62,59,823016,651 90010,55,8742 161,-
Radar Dimax Winter4,644,136,741,767,72,59,524415,881 00010,95,872,32 133,-
Nankang Winter Activa 45,244,835,641,471,92,510,321219,134 2009,95,9721 948,-
Landsail Winter Lander5,342,532,836,971,12,512,218516,751 000105,871,61 738,-
Petlas SnowMaster 2 Sport5,343,935,54165,8210,422216,946 3009,95,673,31 440,-
Imperial Snowdragon UHP5,444,637,843,668,71,810,322717,455 4009,75,872,41 449,-
Tomket Snowroad Pro 35,544,840,447,367,92,51023815,966 5009,65,671,61 699,-
Star Performer Stratos UHP5,544,439,947,166,82,29,923917,460 0009,65,671,91 237,-
Goodride SW6085,54538,544,772,12,410,522318,248 4009,55,773,41 262,-
Evergreen EW665,546,242,347,770,82,29,723621,146 7009,95,772,71 907,-
CST Medallion Winter WCP15,543,335,340,275,12,510,919819,355 40010,75,975,51 782,-
Syron Everest 25,54647,15361,61,39,225415,241 80010,15,772,13 911,-

Mnoho lidí se bude jistě rozhodovat jen podle celkové známky a chybu neudělají. Ale je užitečné se podívat také na hodnocení v jednotlivých kritériích. Vlastnosti na suchu asi nebudou patřit mezi nejdůležitější parametry při výběru nových zimáků. Mezi nejlepší (Michelin) a nejhorší (Evergreen) pneumatikou je rozdíl v brzdné dráze ze 100 km/h 4,8 m. Mezi nejlepší se na suchu dostala také jinak katastrofálně špatná pneumatika Landsail.

Na mokru se jezdí nejčastěji

Naopak vlastnosti na vodě, především pak brzdná dráha, už jsou u zimáků dost důležité. Přeci jen se po mokré silnici jezdí nejčastěji. Připomínáme, že ADAC měří brzdnou dráhu z 80 km/h na dvou typech povrchů - mokrém asfaltu s lepší přilnavostí a mokrém betonu s horší přilnavostí. Na asfaltu nejlépe brzdí vítězný Goodyear (31,7 m), nejhůře pak „pneumatika“ Syron (47,1 m, dokonce o skoro 5 m hůře než druhá nejhorší pneumatika Evergreen). Mezi nejlepší a nejhorší je tak propastný rozdíl 15,4 m, což je vzdálenost zhruba tři zaparkovaných aut včetně mezer.

Na mokrém betonu pak nejlépe brzdí Bridgestone (36,5 m), Goodyear je s odstupem 0,1 m hned za ní spolu s pneumatikou Momo. Stlačená tma Syron předvedla výsledek 53 metrů, což je naprostá katastrofa, neboť i druhý nejhorší Evergreen zastavil na mokrém betonu o 5,3 metru dříve. Mezi nejlepší a nejhorší je tak rozdíl 16,5 metru.

Akvaplaning v přímce zvládá nejlépe jinak spíše průměrná pneumatika Giti (78,9 km/h) a překvapivě nejlépe si vede i v akvaplaningu v zatáčce (3,1 m.s-2). Goodyear je hned na druhém místě (77,1 km/h). Nejhorší pneumatiky v testu nezvládají ani 70 km/h v přímce a sotva 2 m.s-2 v zatáčce.

Na sněhu kraluje propadák

A teď už se dostáváme k hodnocení na sněhu a ledu. ADAC měří brzdnou dráhu na sněhu z 30 km/h a na ledu z 20 km/h. Tady máme jeden překvapivý výsledek, neboť nejlépe zastavila jinak nejhorší pneumatika v testu Syron. Stačilo jí 9,2 m. Těsně za ní s výsledky 9,4 m jsou pneumatiky Michelin a Kleber. Vítězný Goodyear potřeboval 9,7 m. Nejhorší pneumatika (Landsail) potřebuje ve stejné disciplíně 12,2 m, s odskokem za druhou nejhorší CST, která zastaví po 10,9 m. Na sněhu ty rozdíly z 30 km/h tak obrovské nejsou. Otázkou je, jak by to vypadalo třeba při měření z 50 km/h.

Trakci má na sněhu opět nejlepší pneumatika Syron (254 N), hned za ní je Kleber a Michelin. Syron nejlépe zastavil i na ledu na vzdálenosti 15,2 m, za ním se umístily pneumatiky Ceat, Radar a Tomket. Nejhůře na ledu dopadla pneumatika Evergreen (21,1 m). Je zajímavé, že některé jinak špatné pneumatiky (hlavně pokud jde o vlastnosti na vodě) mají v extrémních zimních podmínkách (sníh a led) výborné výsledky.

Německý ADAC předpokládá nejdelší životnost u pneumatik Radar (81 000 km), ale Goodyearu předpovídá 76 500 km, což je nejvíce z těch nejlepších pneumatik. Přes 70 000 km se dostal ještě Hankook. Naopak nejméně vydrží pneu Nankang (34 200 km). Rozdíl ve spotřebě paliva na testovaných pneumatikách byl od 5,6 do 6,0 l/100 km, nejhůře si v této disciplíně vedla pneumatika Momo. Pro spoustu lidí určitě bude důležitá i hlučnost. Nejkomfortnější je pneumatika Point S (70,3 dB), tiché jsou i Nokiany (70,9 dB) a vítězné Goodyeary (71,2 dB). Nejvíce hučí gumy CST (75,5 dB) a také jinak dobré Hankooky (75,3 dB).

Nejlepší nejsou nejdražší

A teď to nejzajímavější - kolik ty gumy stojí. Podle vyhledávače Zboží.cz jsou totiž dle testu nejhorší pneumatiky Syron také nejdražší (3 911 Kč). V tomto rozměru 225/40 R18 stojí dle testu špičkové pneumatiky zhruba mezi 2 400 a 3 300 Kč. Dokonce ani vítězný Goodyear není nejdražší.

Když se podíváme na dno tabulky, tak katastrofálně špatné pneumatiky stojí klidně 1 400 až 1 900 Kč. Za necelé dva tisíce můžete mít v tomto rozměru když už ne špičkové gumy, tak aspoň něco z toho akceptovatelného průměru. A za příplatek dalších asi 500 korun už se dostanete k opravdu dobrým gumám. Tak si rozmyslete, jestli vám stojí za to na celé sadě ušetřit zhruba dva tisíce, a pak jezdit na nějaké stlačené tmě, na které to na mokru neubrzdíte a zrušíte tři auta nešťastníků před vámi, kteří měli na rozdíl od vás dost rozumu a koupili si gumy, na nichž auto aspoň brzdí.

Načítám