Článek
Celoroční pneumatiky začínají zajímat stále více motoristů. Proč? Zaprvé se zlepšuje jejich kvalita a už se o nich mluví jako o plně akceptovatelné alternativě pro ten náš středoevropský „zimní“ provoz. A lidé také začínají řešit náklady, neboť dnes už vám za čtyři stovky nikdo auto nepřezuje. Běžná návštěva pneuservisu je tak za 1500 až 2000 korun, ale klidně i víc, když máte třeba velká 19″ kola a ještě runflaty.
To už si pak lidé rozmyslí, jestli mají tahat dvě sady kol, které ani pořádně neojedou… nebo jestli by nebylo lepší si koupit prostě jedny gumy na všechno, plně využít jejich potenciál a za tři až čtyři roky je zase vyměnit za nové. V tomhle dávají opravdu celoročky smysl, zejména když do extrémů (v létě na závodní okruh nebo v zimě do sněhových závějí) nejezdíte pravidelně. A vůbec, na sněhu a ledu to stejně klouže vždycky.
Teď tu máme zase komplexní test celoročních pneumatik od německého autoklubu ADAC, jehož naměřená data jsou velice užitečným a spolehlivým zdrojem informací o vlastnostech pneumatik. Můžeme si o metodice a ideologickém pohledu ADACu na známkování myslet svoje, ale pravítko prostě nelže.
Hodnocení autoklubu ADAC se vypočítává u celoroček trochu jinak než u zimáků, neboť se u celoročních pneumatik přikládá menší váha vlastnostem na sněhu a ledu, naopak se dává trochu větší důležitost vlastnostem na suchu. Jinak ale používá ADAC stejnou metodiku, pokud jde o sbírání dat, tedy měření brzdné dráhy, trakce, hluku a podobně. Výsledky najdete v podrobné tabulce seřazené podle celkové známky, jakou ADAC pneumatikám udělil.
Pneumatika | Známka ADAC | Brzdná dráha sucho (100-0 km/h) | Brzdná dráha mokrý asfalt (80-0 km/h) | Brzdná dráha mokrý beton (80-0 km/h) | Akvaplaning v přímce | Akvaplaning v zatáčce | Brzdná dráha sníh (30-0 km/h) | Trakce na sněhu | Brzdná dráha led (20-0 km/h) | Předpokládaná životnost | Hmotnost | Spotřeba paliva | Vnější hluk | Nejnižší cena na webu zbozi.cz |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 | 2,3 | 42,8 m | 33,2 m | 39,1 m | 74,9 km/h | 2,7 m/s-2 | 9,1 m | 241 dN | 14,7 m | 68 000 km | 8,8 kg | 5,7 l/100 km | 72,7 dB(A) | 2 302 Kč |
Continental AllSeasonContact 2 | 2,3 | 40,8 m | 31,3 m | 38,4 m | 73 km/h | 2,5 m/s-2 | 9,2 m | 245 dN | 15,6 m | 48 200 km | 9,4 kg | 5,7 l/100 km | 72,3 dB(A) | 2 292 Kč |
Pirelli Cinturato All Season SF3 | 2,5 | 38 m | 32,5 m | 38,8 m | 78,3 km/h | 2,8 m/s-2 | 9,8 m | 245 dN | 15,4 m | 47 400 km | 8,7 kg | 5,7 l/100 km | 72,6 dB(A) | 2 114 Kč |
Bridgestone Turanza All Season 6 | 2,5 | 38,5 m | 31,6 m | 38,5 m | 78,5 km/h | 2,7 m/s-2 | 9,6 m | 240 dN | 15,5 m | 47 100 km | 9,5 kg | 5,8 l/100 km | 73,3 dB(A) | 2 098 Kč |
Michelin Crossclimate 2 | 2,7 | 38,9 m | 33,6 m | 40,5 m | 76 km/h | 2,5 m/s-2 | 9 m | 257 dN | 14,8 m | 47 500 km | 8,8 kg | 5,6 l/100 km | 72 dB(A) | 2 492 Kč |
Dunlop All Season 2 | 2,9 | 43,2 m | 33,7 m | 40,2 m | 75,3 km/h | 2,6 m/s-2 | 9,2 m | 246 dN | 14,8 m | 62 700 km | 8,6 kg | 5,7 l/100 km | 72,4 dB(A) | 2 031 Kč |
BFGoodrich Advantage All-Season | 2,9 | 39,3 m | 34,3 m | 42,1 m | 77,1 km/h | 2,6 m/s-2 | 9,3 m | 250 dN | 15,3 m | 41 800 km | 8,8 kg | 5,6 l/100 km | 72,2 dB(A) | 2 079 Kč |
Viking FourTech Plus | 3,0 | 43,9 m | 34,1 m | 39,7 m | 75,7 km/h | 2,8 m/s-2 | 9,5 m | 227 dN | 15,7 m | 44 800 km | 9,1 kg | 5,7 l/100 km | 72,6 dB(A) | 1 906 Kč |
Vredestein Quatrac Pro+ | 3,8 | 43,1 m | 33,4 m | 39,7 m | 70,6 km/h | 2,3 m/s-2 | 9,6 m | 224 dN | 16,5 m | 46 500 km | 9,9 kg | 5,8 l/100 km | 71,9 dB(A) | 1 997 Kč |
Barum Quartaris 5 | 3,9 | 45,3 m | 35,6 m | 43,3 m | 73,3 km/h | 2,6 m/s-2 | 9 m | 244 dN | 15,5 m | 45 700 km | 9,2 kg | 5,7 l/100 km | 74,5 dB(A) | 1 727 Kč |
Nexen N´Blue 4Season 2 | 3,9 | 40,6 m | 33,6 m | 41 m | 71,7 km/h | 1,9 m/s-2 | 9 m | 249 dN | 14,2 m | 41 400 km | 9,6 kg | 5,6 l/100 km | 71,1 dB(A) | 1 739 Kč |
Superia Ecoblue2 4S | 3,9 | 41,9 m | 37,6 m | 46,5 m | 70,4 km/h | 2 m/s-2 | 9,2 m | 245 dN | 15,2 m | 34 700 km | 9,3 kg | 5,8 l/100 km | 72,2 dB(A) | 3 002 Kč |
CST Medallion All Season ACP1 | 4,8 | 44,7 m | 36,6 m | 44,4 m | 75,4 km/h | 2,8 m/s-2 | 9,6 m | 216 dN | 18,7 m | 47 600 km | 10,1 kg | 5,8 l/100 km | 73,5 dB(A) | 1 637 Kč |
APlus AS909 | 4,9 | 42,2 m | 39,1 m | 49,6 m | 66,4 km/h | 1,8 m/s-2 | 9,4 m | 237 dN | 14,7 m | 59 000 km | 9,6 kg | 5,5 l/100 km | 72,6 dB(A) | 1 198 Kč |
Arivo Carlorful A/S | 5,5 | 42,2 m | 42,6 m | 52,6 m | 65,6 km/h | 1,9 m/s-2 | 9,6 m | 231 dN | 15,4 m | 46 000 km | 9,3 kg | 5,6 l/100 km | 71,9 dB(A) | 1 216 Kč |
Petlas Multi Action PT565 | 5,5 | 43,9 m | 36,3 m | 44 m | 76 km/h | 2,7 m/s-2 | 12,5 m | 173 dN | 18,2 m | 46 500 km | 9,4 kg | 5,7 l/100 km | 73,2 dB(A) | 1 591 Kč |
Jak můžete vidět, test ADACu vyhrály celoročky Goodyear. Shodou okolností úplně stejné pneumatiky teď od loňského podzimu testujeme. A nutno dodat, že výsledky zjištěné německým autoklubem zhruba odpovídají našim poznatkům - na suchu a mokru sice pneumatika není na absolutním vrcholu, ale skvěle funguje na sněhu a ledu, je komfortní, dle všeho vydrží a hlavně má velice vyvážené vlastnosti. Není citelně špatná v žádné disciplíně.
Rozdíly mohou být až hrozivé
Plno lidí se ale také rozhoduje podle specifických kritérií, i když odpovědný motorista si asi koupí pneumatiky, které budou z těch horních příček tabulky. Nejlepší brzdnou dráhu na suchu mají pneumatiky Pirelli, Bridgestone a Michelin. Rozdíl mezi nejlepší a nejhorší je 7,3 m (a překvapivě nejhůře na suchu brzdí Barum).
Nejlepší brzdnou dráhu na mokru mají na obou površích Continental, Bridgestone a Pirelli. Tady už se ale ukazuje, jak špatné některé pneumatiky být mohou. Rozdíl mezi nejlepší a nejhorší je na mokrém asfaltu 11,3 m, na mokrém betonu dokonce 14,2 m. To už je opravdu hrozivý rozdíl. Znovu odkážeme na náš vlastní test velmi laciných pneumatik, jak příšerně špatné a nebezpečné být mohou:
Nejlépe akvaplaningu v přímce odolávají pneumatiky Bridgestone, Pirelli a BFGoodrich, v zatáčce pak Pirelli a překvapivě Viking a CST Medallion. Nejhůře odolávají akvaplaningu v přímce pneumatiky APlus a Arivo, které podlehnou o skoro 13 km/h dříve než nejlepší pneumatiky z testu.
Na sněhu nejlépe brzdí Michelin, Barum a Nexen, nejhorší pneumatika má z 30 km/h o 3,5 m delší brzdnou dráhu. Nejlepší trakci na sněhu pak mají pneumatiky Michelin, BFGoodrich a Nexen. Michelin potvrzuje, že jeho celoročka na sněhu vyniká. A nová CrossClimate 3 je prý zase o kus lepší, ale ta v testu není. Na ledu nejlépe brzdí Nexem, Goodyear a APlus, rozdíl mezi nejlepší a nejhorší je 4,5 m.
Nejdelší životnost předpovídá ADAC s odstupem pneumatikám Goodyear, následují Dunlop, APlus a Continental. Nejhorší pneumatika v této disciplíně má poloviční životnost. Špatně si nevedou Pirelli, které jinak bývaly velmi nízkou životností vždy známé.
Zajímavé také je, že mezi pneumatikami jsou rozdíly ve hmotnosti, a to až 1,5 kg. ADAC také na testovaných celoročních pneumatikách naměřil odlišnou spotřebu paliva (rozdíly do 0,3 l / 100 km). Jiná je i hlučnost. Nejtišší jsou gumy Nexen, Vredestein a Arivo, nejhlučnější jsou barumky.
Šetření za každou cenu nemá smysl
A teď se dostáváme asi k tomu nejzajímavějšímu, tedy k ceně. Mezi pneumatikami zas tak brutální rozdíly nejsou a příplatek za špičkové pneumatiky proti těm podprůměrným až špatným může být jen v řádu několika stokorun. Vítězné Goodyeary dokonce nejsou nejdražší, i když si za ně samozřejmě připlatíte. Ale proti špatným pneumatikám jen asi šest stovek za kus.

Když kvalitní celoročky fungují na našem starém bavoráku s pohonem zadních kol, musí fungovat i na běžných autech. V extrému možná nestačí na špičkové zimní gumy, ale pořád lepší jedny perfektní celoročky než dvě sady laciných a špatných gum (které vás ve výsledku stejně vyjdou dráž).
To si samozřejmě musí každý motorista rozmyslet, jestli chce za každou cenu šetřit těch pár stovek a pak se s autem na vodě a sněhu prát a případně to při krizové situaci nedobrzdit. Také určitě bude rozhodovat životnost, jak často bude potřeba pneumatiky měnit.
Mnohokrát jsme si už napsali, že v celkových provozních nákladech auta a při započítání jeho amortizace skutečně nemá velké šetření na pneumatikách smysl. Naše doporučení - vybírejte z těch nejlepších a spíše hledejte prodejce, který vám nabídne nejzajímavější cenu. A pozor, někdy i pneuservisy umí gumy objednat levněji než kdejaký e-shop. Je potřeba se zeptat a nechat si udělat nabídku.