Hlavní obsah

Test celoročních pneumatik 225/45 R17: Rozdíly jsou až hrozivé, kvalitní obutí vás přitom cenově nezruinuje

Foto: Goodyear

Německý autoklub ADAC vydal další velký test pneumatik. Tentokrát se věnoval stále oblíbenějším „celoročkám“. V rozměru 225/45 R17 jsou vpředu zavedené značky, pozor si dejte na laciné propadáky.

Článek

Celoroční pneumatiky začínají zajímat stále více motoristů. Proč? Zaprvé se zlepšuje jejich kvalita a už se o nich mluví jako o plně akceptovatelné alternativě pro ten náš středoevropský „zimní“ provoz. A lidé také začínají řešit náklady, neboť dnes už vám za čtyři stovky nikdo auto nepřezuje. Běžná návštěva pneuservisu je tak za 1500 až 2000 korun, ale klidně i víc, když máte třeba velká 19″ kola a ještě runflaty.

To už si pak lidé rozmyslí, jestli mají tahat dvě sady kol, které ani pořádně neojedou… nebo jestli by nebylo lepší si koupit prostě jedny gumy na všechno, plně využít jejich potenciál a za tři až čtyři roky je zase vyměnit za nové. V tomhle dávají opravdu celoročky smysl, zejména když do extrémů (v létě na závodní okruh nebo v zimě do sněhových závějí) nejezdíte pravidelně. A vůbec, na sněhu a ledu to stejně klouže vždycky.

Teď tu máme zase komplexní test celoročních pneumatik od německého autoklubu ADAC, jehož naměřená data jsou velice užitečným a spolehlivým zdrojem informací o vlastnostech pneumatik. Můžeme si o metodice a ideologickém pohledu ADACu na známkování myslet svoje, ale pravítko prostě nelže.

Hodnocení autoklubu ADAC se vypočítává u celoroček trochu jinak než u zimáků, neboť se u celoročních pneumatik přikládá menší váha vlastnostem na sněhu a ledu, naopak se dává trochu větší důležitost vlastnostem na suchu. Jinak ale používá ADAC stejnou metodiku, pokud jde o sbírání dat, tedy měření brzdné dráhy, trakce, hluku a podobně. Výsledky najdete v podrobné tabulce seřazené podle celkové známky, jakou ADAC pneumatikám udělil.

PneumatikaZnámka ADACBrzdná dráha sucho (100-0 km/h)Brzdná dráha mokrý asfalt (80-0 km/h)Brzdná dráha mokrý beton (80-0 km/h)Akvaplaning v přímceAkvaplaning v zatáčceBrzdná dráha sníh (30-0 km/h)Trakce na sněhuBrzdná dráha led (20-0 km/h)Předpokládaná životnostHmotnostSpotřeba palivaVnější hlukNejnižší cena na webu zbozi.cz
Goodyear Vector 4Seasons Gen-32,342,8 m33,2 m39,1 m74,9 km/h2,7 m/s-29,1 m241 dN14,7 m68 000 km8,8 kg5,7 l/100 km72,7 dB(A)2 302 Kč
Continental AllSeasonContact 22,340,8 m31,3 m38,4 m73 km/h2,5 m/s-29,2 m245 dN15,6 m48 200 km9,4 kg5,7 l/100 km72,3 dB(A)2 292 Kč
Pirelli Cinturato All Season SF32,538 m32,5 m38,8 m78,3 km/h2,8 m/s-29,8 m245 dN15,4 m47 400 km8,7 kg5,7 l/100 km72,6 dB(A)2 114 Kč
Bridgestone Turanza All Season 62,538,5 m31,6 m38,5 m78,5 km/h2,7 m/s-29,6 m240 dN15,5 m47 100 km9,5 kg5,8 l/100 km73,3 dB(A)2 098 Kč
Michelin Crossclimate 22,738,9 m33,6 m40,5 m76 km/h2,5 m/s-29 m257 dN14,8 m47 500 km8,8 kg5,6 l/100 km72 dB(A)2 492 Kč
Dunlop All Season 22,943,2 m33,7 m40,2 m75,3 km/h2,6 m/s-29,2 m246 dN14,8 m62 700 km8,6 kg5,7 l/100 km72,4 dB(A)2 031 Kč
BFGoodrich Advantage All-Season2,939,3 m34,3 m42,1 m77,1 km/h2,6 m/s-29,3 m250 dN15,3 m41 800 km8,8 kg5,6 l/100 km72,2 dB(A)2 079 Kč
Viking FourTech Plus3,043,9 m34,1 m39,7 m75,7 km/h2,8 m/s-29,5 m227 dN15,7 m44 800 km9,1 kg5,7 l/100 km72,6 dB(A)1 906 Kč
Vredestein Quatrac Pro+3,843,1 m33,4 m39,7 m70,6 km/h2,3 m/s-29,6 m224 dN16,5 m46 500 km9,9 kg5,8 l/100 km71,9 dB(A)1 997 Kč
Barum Quartaris 53,945,3 m35,6 m43,3 m73,3 km/h2,6 m/s-29 m244 dN15,5 m45 700 km9,2 kg5,7 l/100 km74,5 dB(A)1 727 Kč
Nexen N´Blue 4Season 23,940,6 m33,6 m41 m71,7 km/h1,9 m/s-29 m249 dN14,2 m41 400 km9,6 kg5,6 l/100 km71,1 dB(A)1 739 Kč
Superia Ecoblue2 4S3,941,9 m37,6 m46,5 m70,4 km/h2 m/s-29,2 m245 dN15,2 m34 700 km9,3 kg5,8 l/100 km72,2 dB(A)3 002 Kč
CST Medallion All Season ACP14,844,7 m36,6 m44,4 m75,4 km/h2,8 m/s-29,6 m216 dN18,7 m47 600 km10,1 kg5,8 l/100 km73,5 dB(A)1 637 Kč
APlus AS9094,942,2 m39,1 m49,6 m66,4 km/h1,8 m/s-29,4 m237 dN14,7 m59 000 km9,6 kg5,5 l/100 km72,6 dB(A)1 198 Kč
Arivo Carlorful A/S5,542,2 m42,6 m52,6 m65,6 km/h1,9 m/s-29,6 m231 dN15,4 m46 000 km9,3 kg5,6 l/100 km71,9 dB(A)1 216 Kč
Petlas Multi Action PT5655,543,9 m36,3 m44 m76 km/h2,7 m/s-212,5 m173 dN18,2 m46 500 km9,4 kg5,7 l/100 km73,2 dB(A)1 591 Kč

Jak můžete vidět, test ADACu vyhrály celoročky Goodyear. Shodou okolností úplně stejné pneumatiky teď od loňského podzimu testujeme. A nutno dodat, že výsledky zjištěné německým autoklubem zhruba odpovídají našim poznatkům - na suchu a mokru sice pneumatika není na absolutním vrcholu, ale skvěle funguje na sněhu a ledu, je komfortní, dle všeho vydrží a hlavně má velice vyvážené vlastnosti. Není citelně špatná v žádné disciplíně.

Rozdíly mohou být až hrozivé

Plno lidí se ale také rozhoduje podle specifických kritérií, i když odpovědný motorista si asi koupí pneumatiky, které budou z těch horních příček tabulky. Nejlepší brzdnou dráhu na suchu mají pneumatiky Pirelli, Bridgestone a Michelin. Rozdíl mezi nejlepší a nejhorší je 7,3 m (a překvapivě nejhůře na suchu brzdí Barum).

Nejlepší brzdnou dráhu na mokru mají na obou površích Continental, Bridgestone a Pirelli. Tady už se ale ukazuje, jak špatné některé pneumatiky být mohou. Rozdíl mezi nejlepší a nejhorší je na mokrém asfaltu 11,3 m, na mokrém betonu dokonce 14,2 m. To už je opravdu hrozivý rozdíl. Znovu odkážeme na náš vlastní test velmi laciných pneumatik, jak příšerně špatné a nebezpečné být mohou:

Nejlépe akvaplaningu v přímce odolávají pneumatiky Bridgestone, Pirelli a BFGoodrich, v zatáčce pak Pirelli a překvapivě Viking a CST Medallion. Nejhůře odolávají akvaplaningu v přímce pneumatiky APlus a Arivo, které podlehnou o skoro 13 km/h dříve než nejlepší pneumatiky z testu.

Na sněhu nejlépe brzdí Michelin, Barum a Nexen, nejhorší pneumatika má z 30 km/h o 3,5 m delší brzdnou dráhu. Nejlepší trakci na sněhu pak mají pneumatiky Michelin, BFGoodrich a Nexen. Michelin potvrzuje, že jeho celoročka na sněhu vyniká. A nová CrossClimate 3 je prý zase o kus lepší, ale ta v testu není. Na ledu nejlépe brzdí Nexem, Goodyear a APlus, rozdíl mezi nejlepší a nejhorší je 4,5 m.

Nejdelší životnost předpovídá ADAC s odstupem pneumatikám Goodyear, následují Dunlop, APlus a Continental. Nejhorší pneumatika v této disciplíně má poloviční životnost. Špatně si nevedou Pirelli, které jinak bývaly velmi nízkou životností vždy známé.

Zajímavé také je, že mezi pneumatikami jsou rozdíly ve hmotnosti, a to až 1,5 kg. ADAC také na testovaných celoročních pneumatikách naměřil odlišnou spotřebu paliva (rozdíly do 0,3 l / 100 km). Jiná je i hlučnost. Nejtišší jsou gumy Nexen, Vredestein a Arivo, nejhlučnější jsou barumky.

Šetření za každou cenu nemá smysl

A teď se dostáváme asi k tomu nejzajímavějšímu, tedy k ceně. Mezi pneumatikami zas tak brutální rozdíly nejsou a příplatek za špičkové pneumatiky proti těm podprůměrným až špatným může být jen v řádu několika stokorun. Vítězné Goodyeary dokonce nejsou nejdražší, i když si za ně samozřejmě připlatíte. Ale proti špatným pneumatikám jen asi šest stovek za kus.

Foto: Dalibor Žák

Když kvalitní celoročky fungují na našem starém bavoráku s pohonem zadních kol, musí fungovat i na běžných autech. V extrému možná nestačí na špičkové zimní gumy, ale pořád lepší jedny perfektní celoročky než dvě sady laciných a špatných gum (které vás ve výsledku stejně vyjdou dráž).

To si samozřejmě musí každý motorista rozmyslet, jestli chce za každou cenu šetřit těch pár stovek a pak se s autem na vodě a sněhu prát a případně to při krizové situaci nedobrzdit. Také určitě bude rozhodovat životnost, jak často bude potřeba pneumatiky měnit.

Mnohokrát jsme si už napsali, že v celkových provozních nákladech auta a při započítání jeho amortizace skutečně nemá velké šetření na pneumatikách smysl. Naše doporučení - vybírejte z těch nejlepších a spíše hledejte prodejce, který vám nabídne nejzajímavější cenu. A pozor, někdy i pneuservisy umí gumy objednat levněji než kdejaký e-shop. Je potřeba se zeptat a nechat si udělat nabídku.

Načítám