Hlavní obsah

Mini Countryman Cooper S All4 – Městská stylovka na čundr

Foto: Lukáš Volšický
17. 11. 2021

Umí stylový městský crossover posloužit také jako příležitostný obytňák? Díky chytře vymyšleným obytným zástavbám od českého výrobce Egoé nest uděláte malé obytné auto ze skoro libovolného osobáku, a to dokonce i z Mini Countryman se sportovní motorizací Cooper S. Zjistili jsme, co taková přestavba nabízí a jak se s ní jezdí.

Článek

Cestování, poznávání cizích kultur nebo přespávání v lokalitách mimo civilizaci je stále populárnější volnočasovou aktivitou většiny dobrodružných lidí a zejména v uplynulé dekádě jsme si ve svobodném světě zvykli, že nám v našem prozkoumávání zahraničí nikdo nebránil. Jenže pak přišla již tolik diskutovaná celosvětová epidemie koronaviru a cesty do zahraničí začaly být zase složitější.

I proto Češi a Evropané celkově začali znovuobjevovat kdysi oblíbený způsob trávení dovolené – kempování v obytných autech. Zájem o obytňáky raketově vzrostl, prodejci hlásí vyprodáno, tržní ceny těch zánovních nebo ojetých výrazně vzrostly a lidé začali brát všemi deseti cokoliv, co má s obytným autem společné alespoň nejnutnější minimum – schopnost jezdit a nabídnout místo na spaní.

Foto: Lukáš Volšický

Největší Mini současnosti je prvním modelem s pohonem všech kol, ovšem za příplatek

Plnohodnotná auta se však vyplatí zejména nadšencům a milovníkům cestování a kempování, vyrážejícím za dobrodružstvím a klidnou atmosférou v přírodě každý volný víkend. Ale jaké je nejzajímavější řešení, když plánujete kempovat pouze jednou nebo nanejvýš párkrát do roka, přičemž upřednostňujete komfort a soukromí vlastního zázemí před vypůjčeným autem z půjčovny? Češi z Egoé nest mají zajímaví řešení.

Vesničan z města vyráží na čundr

Jak se vám líbí myšlenka osobáku se stanem na střeše a s chytrou praktickou zástavbou se základním vybavením v zavazadlovém prostoru? Tím se konečně dostáváme k testovanému Mini Countryman se sportovní motorizací Cooper S, zábavné stylovce do města, která se díky obytné zástavbě od Egoé nest neztratí ani na čundru v přírodě. Udělat z Mini malý obytňák asi napadne jen málo lidí, ale šikovné české ručičky to umí.

Foto: Lukáš Volšický

Jak dlouho trvá „rozbalení“ obytného Mini na přespání? Stan rozložíte během pár okamžiků, stejně tak vestavbu v kufru

Mini Countryman (v překladu „vesničan“) je v současnosti jakožto crossover největším modelem značky, ale nalijme si čistého vína – bohužel to neznamená, že je v něm spousta prostoru pro obytnou přestavbu. Zejména zástavba v kufru výrazně omezuje počet zavazadel a věcí, jež si s sebou na výlet vezmete. Věřím však tomu, že lidé se správným zapálením pro kempování se rádi smrsknou a zvládnou si víkend užít i v omezených podmínkách.

Vestavba Nestbox Camper je v zavazadlovém prostoru pouze položená a ukotvená, usazení nebo vyndání zvládnou dva lidé, aniž by museli vrtat nebo šroubovat do samotného auta. Většinu roku tak můžete jezdit s normálním autem, a když budete vyrážet za dobrodružstvím, vybavíte jej obytnou sadou, kterou po zbytek roku máte uskladněnou v garáži. Zajímá vás, co všechno obytný Countryman svým hostům umožňuje?

Foto: Lukáš Volšický

Vestavba Nestbox Camper nabízí to nejdůležitější a stojí přibližně 97 tisíc korun

Obytná zástavba se ze zavazadelníku vytahuje jako šuplík a zahrnuje pracovní plochu, plynový vařič, který lze vyndat a přenést, tekoucí vozu a úložný prostor. S vestavbou se snadno manipuluje, takže „kuchyňku“ zvládne rozbalit jeden člověk během pár okamžiků. Celá váží zhruba 75 kilogramů, tudíž nijak zásadně nepřetěžuje auto, přičemž je kvalitně zpracovaná.

V Mini Countryman (a ve většině normálních aut) je pak obytná zástavba vhodná zejména pro dvojici dobrodruhů. V přídavném stanu na střeše se vyspí dvě osoby, a pokud by počasí nepřálo kempování, součástí přestavby je i skládací rošt s matrací pro sestavení vnitřní postele uvnitř vozu. To vyžaduje sklopení zadních sedadel a posunutí předních sedadel co nejvíce dopředu, ale kvůli omezenému prostoru mezi matrací a střechou je vnitřní postel spíše nouzovým řešením.

Foto: Lukáš Volšický

Konkrétně v Mini Countryman je spaní na vnitřní posteli spíše nouzovým řešením

Countryman Cooper S je sportovní Mini každým coulem

Ani se sportovně střiženým Countrymanem Cooper S s obytnou zástavbou se při hledání místa na přespání s okouzlující atmosférou nemusíte bát vyjet mimo silnici – díky zvýšenému podvozku a pohonu všech kol All4 se podíváte na místa, kam s obyčejným obytňákem nezajedete. Když následně přespíte v přírodě, sbalíte obytnou vestavbu a vyrazíte k domovu, na klikatých okreskách si užijete opravdovou řidičskou radost za volantem.

I s obytnou zástavbou a stanem na střeše umí Countryman S poskytnout zábavné svezení a do zatáček se vrhá s velkým nadšením. Častokrát se přistihnete, jak projíždíte jeden oblouk za druhým s úsměvem na tváři. Naladění podvozku a jeho tuhost navíc nabízí povedený kompromis mezi pohodlím pro každodenní jízdu a tuhostí pro sportovní svezení. A jak se chová při jízdě se stanem na střeše? Ten má vliv na zvýšené těžiště a pochopitelně také na celkovou aerodynamiku – ve větrných dnech poznáte každé fouknutí.

Foto: Lukáš Volšický

Máte sbaleno a vyrážíte k domovu? Nezapomeňte se hezky svézt, protože tohle Mini jezdí skvěle

Označení motorizace Cooper S nám dává najevo, že tenhle Countryman je skoro ten nejlepší – výkonnější už je jen vrcholný John Cooper Works. S největším Mini s provozní hmotností 1 645 kg pracuje přeplňovaný benzinový dvoulitrový čtyřválec TwinPower Turbo o 178 koních (131 kW) a 280 Nm, s nímž Countryman standardně zrychluje z 0 na 100 km/h za 7,3 sekundy, ale se stanem na střeše je jízdní dynamika o trochu horší.

Ani s obytnou zástavbou však není Mini pomalým autem a má slušnou dynamiku. Čtyřválec se ochotně vytáčí, nejsilnější je ve středním pásmu a s narůstajícími otáčkami se zarývá pod kůži naštvaným řevem. Kombinovaná spotřeba se stanem na střeše se pohybuje okolo 8 l/100 km, se sportovním jízdním stylem hlad po benzinu stoupá, ale za ten zážitek to stojí. Spojení s osmistupňovým automatem je pak perfektní – převodovka je rychlá, plynulá a řadí bez cukání.

Foto: Lukáš Volšický

Mini Countryman je uvnitř typické Mini – interiér je kvalitně zpracovaný a je radost se na něj koukat

Countryman Cooper S tedy umí fungovat jako příležitostný obytňák, na okreskách zabaví agilitou a hravostí, ale jaký je pro normální život ve městě? Asi není překvapením, že je to moderní Mini každým coulem. Usedněte do interiéru a hned poznáte, že sedíte v prémiovce. Zpracování je kvalitní, a protože všechna výbava pochází z bavoráků a jen se odlišuje jinak vypadajícími čudlíky a páčkami, okamžitě se v něm zorientujete.

Jako ve všech současných Mini v interiéru Countrymanu nechybí startovací páčka inspirovaná letectvím, vesele zbarvený předesignovaný infotainment iDrive od BMW nebo svíticí kruh okolo displeje multimediálního systému. S relativně nedávnou modernizací současné druhé generace pak Countryman dostal nový digitální přístrojový štít, nahrazující předchozí přístroje s analogovými ručičkami.

Foto: Lukáš Volšický

Milujete letectví? Tak to vás startování i zhasínání motoru bude bavit, protože startovací páčka vypadá jako z letadla

Budu upřímný. Po týdnu soužití s obytným Mini Countryman Cooper S jen těžko hledám vlastnosti, které by si zasloužily objektivní kritiku. Občas přemýšlím nad tím, že bych si jej asi nejlépe užil bez obytné zástavby a stanu na střeše, jenže když si kompletní set koupíte, budete jej stejně používat pouze na výlety a normálně s ním jezdit nebudete.

Mini Countryman je prostě Mini. Nechybí mu styl menších sourozenců, ve sportovním provedení Cooper S má výborný motor, zábavné jízdní vlastnosti a ve městě se s ním žije příjemně. A jestli má smysl o něm uvažovat ve spojení s obytnou zástavbou od Egoé nest? Odpověď je čistě subjektivní, ale objektivně je na dnešním trhu celá řada vhodnějších a prostornějších aut. V Mini je to zajímavé, ale je v něm tak nějak těsno.

A kolik to všechno stojí? Prodejní cena základního Mini Countryman One startuje od 666 900 korun a za testovanou motorizaci Cooper S zaplatíte od 807 300 korun. Střešní stan Hussarde Duo vychází na 66 tisíc korun a za vestavbu Nestbox Camper zaplatíte dalších 97 tisíc korun.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem1 998 cm3
Výkon131 kW (178 k) při 5 000 - 5 500 ot./min.
Točivý moment280 Nm při 1 350 - 4 200 ot./min.
Převodovkaautomatická, 8 stupňů
Pohonvšech kol
Pohotovostní hmotnost1 570 kg
Akcelerace 0-100 km/h7,3 s
Maximální rychlost222 km/h
Spotřeba (kombinace)6,2 l/100 km
Objem palivové nádrže51 l
Kola a pneumatiky225/45 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 297/1 822/1 557 mm
Rozvor2 670 mm
Objem zavazadlového prostoru450 l

Reklama