Hlavní obsah

Dostupné BMW 320d: Naftový motor s hybridem nabízí německou preciznost a nízkou spotřebu

Foto: Karel Štochl

Bavorák s naftovým čtyřválcem? Může to vůbec fungovat?!

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

BMW řady 3 s dvoulitrovým čtyřválcovým dieselem může být pro mnohé nadšence doslova antikristem, nicméně pokud odsunete předsudky stranou, dostanete solidní auto, které nežere a relativně slušně jede. A navíc nestojí úplný nesmysl, s přihlédnutím k tomu, že jde o bavoráka.

Článek

Trojková řada se u nás těší poměrně slušné oblibě, a to jak mezi ojetinami, tak mezi novými automobily. Vždyť jen za loňský rok dosáhlo BMW 3er 578 prvních tuzemských registrací, zatímco o segment vyšší 5er jen 457. Oba vozy přitom skončily ve svých třídách (středí a vyšší střední) na čtvrtých příčkách.

Foto: Karel Štochl

BMW 3er se těší oblibě také v Česku, neb v roce 2021 šlo o čtvrtý (poprvé) nejregistrovanější vůz v segmentu střední třídy (dle SDA)

V dnešní době už jde o dospělou limuzínu, která prostorově řádně narostla, ovšem stále si zachovala rozumné rozměry, takže vás například neomezují užší parkovací místa. Navíc v nižších výbavových provedeních vůz nepůsobí kdovíjak okatě, naopak kolikrát příjemně splyne s davem.

Na trojkovou řadu, zejména na modely s dvoulitrovými vznětovými motory 18d (150 koní) a 20d (190 koní), koukejte buď jako na záležitost pro firemní flotily, anebo jako na vůz pro jednotlivce, kteří si chtějí dopřát reprezentativní naftový sedan s cenovkou kolem 1,1 milionu korun, vyžadují německou preciznost a nevyhledávají extravaganci.

Foto: Karel Štochl

Koukněte na proporční srovnání s generací E46. Současná trojka sice vyrostla, ale nepřerostla

Řada 3 je neméně líbivá také uvnitř, přestože kopíruje ergonomické rozložení interiéru vyšších i nižších řad modelů BMW. Ono to má svůj důvod, a to, aby se zákazník necítil ošizen i v případech, kdy si zrovna nemůže dovolit vrcholovou M8 v paketu Competition.

Samostatnou kapitolou pro moderní bavoráky je nativní infosystém, který se dlouhodobě řadí mezi nejlepší na světě. Zkrátka ovládaní iDrive kombinující otočný volič, touchpad a dotykovou obrazovku ještě nikdo pořádně netrumfnul. Systém je celkově povedený, svižný a jednoduše takový, jaký má v prémiových autech této ceny být.

Foto: Karel Štochl

Interiér vozu je vysoce ergonomický a kopíruje rozložení ostatních (vyšších i nižších) modelových řad BMW

A nemyslete si, že jde o nějaký globální standard. Skočte třeba do lexusů, vrcholových škodovek, toyot, volkswagenů, vozů od DS Automobiles či Alfy Romeo nebo do dalších vybraných. Kolikrát pak budete překvapeni, jak neadekvátně pomalá multimédia v takových autech pracují. Nicméně jen o dotykových plochách či svižném softwaru to celé samozřejmě není.

Co se týče sezení v druhé řadě, tak tam je místa méně, což je dáno konstrukcí vozu i jeho rozměry. Stále se totiž bavíme o kompaktnější řadě 3, nikoli o luxusní prodloužené limuzíně. Ono pokud někdo bude primárně cílit na životní prostor všech členů posádky a jejich fungování v autě, pak se patrně poohlédne například po prostornější řadě 5/7 anebo možná skončí u jiné značky.

Foto: Karel Štochl

Jdete-li po královském prostoru vzadu, pak řada 3 nebude vhodnou volbou

Spousta bavoráků je totiž laděna a konstrukčně podřízena spíše do sportovna, přičemž 3er sedan není žádnou výjimkou. Ale pokud by vám přece jen chyběl třeba praktičtější zavazadelník nebo nestačil 480litrový standard, můžete sáhnout po variantě BMW 3 Touring (kombík) a o něco málo si polepšit.

Jede a nežere

Dieselové motory mají všeobecně příjemnou vlastnost, že táhnou tzv. odspodu, mají slušný točivý moment v nízkých otáčkách, a pokud se spojí s vhodnou převodovkou, nabídnou celkově příjemné svezení. No a přesně tohle je případ zkoušené čtyřválcové varianty 320d.

Foto: Karel Štochl

Dvoulitrový diesel potěší hlavně krouťákem dosahujícím až 400 Nm

Ta nabídne krouťák velmi slušných 400 Nm, který je přenášen skrze osmirychlostní (sportovní) automat na zadní nápravu. Variantu 320d sice lze koupit také s manuálem (rozdíl cca 70 tisíc korun), ale zcela upřímně nemá moc smysl nad takovou konfigurací uvažovat. Samočinné řazení je u trojky oproti manuálu lepší prakticky ve všech odvětvích, a to včetně komfortu či spotřeby.

A teď k onomu skrytému pomocníkovi. Jde zajisté o dnes hojně nasazovaný (kvůli snížení emisí) mild-hybridní systém, nicméně nemusíte z něj mít osypky. Technologie v praxi pomáhá při rozjezdu/akceleraci, dojezdu nebo při zpomalování, při tom vám ale neustále nepředhazuje, jak moc jste/nejste „eko“.

Foto: Karel Štochl

Mild-hybrid (MHEV)? Nevíte o něm, avšak reálně pomáhá

Prostě vám v útrobách vozu pracuje malý elektromotor s malou baterií, přinášející zajímavé výhody týkající se rovněž spotřeby paliva. Námi naměřená kombinovaná zakotvila v zimním únoru na hodnotě 5,5 litru nafty na sto a to jsme se na cestách nikterak neloudali. V létě se tak při zachování totožného jízdního stylu půjde dostat pod 5, možná dokonce na 4,5 litru na sto.

A to je ve spojení s příjemným vozem typu 320d prostě slušný argument k tomu, proč takové auto hned nezavrhovat. Ono sice můžete být zapálený fanoušek mnichovské divize M, ale živit nějaké ostré „emko“ každých 100 kilometrů 14 až 16 litry vysokooktanového benzinu také nebaví každého, o komplexní ekonomičnosti provozu pak nemluvě. Nicméně říká se, že některé zážitky (vč. jízdních) jsou skutečně k nezaplacení.

Foto: Karel Štochl

Rozhraní iDrive patří k jednomu z nejlepších na světě

Jenže má být trojkový bavorák s dvoulitrovou naftou zábavný? V nějaké enormně větší míře ne, byť si s ním díky pohonu zadních kol či volitelnému xDrive (4×4) a omezitelné stabilizaci můžete sem tam zablbnout třeba na sněhu nebo na nějakém polygonu.

Konkurence
Silnou konkurencí pro BMW řady 3 je nedávno modernizovaný Mercedes-Benz Třídy C, který se určitými prvky inspiroval u nejhonosnější Třídy S. V základu dražší mercedes sice nekoupíte s manuálem, zato však nabídne novogenerační provedení interiéru a neméně konvenční design, opět cílící na šoféry, kteří chtějí spíše splynout s okolním mumrajem.

Hlavní prim auta ovšem tvoří cestovní pohodlí, technologická vyspělost a palivově nenáročná motorizace, která ve spojení s automatem dokáže podávat slušné jízdní výkony. A protože jde o BMW, nejste zajisté ošizeni ani o přesné řízení, stabilní podvozek nebo o další řidičem očekávané atributy.

Foto: Karel Štochl

Kufr nabídne objem 480 litrů

Mobilita firem, radost jednotlivce

Pro firmy může řada 3 tvořit zajímavou alternativu k ostatním značkám a zejména při odběru více kusů se podnikoví nákupčí nejspíše dostanou na zajímavější ceny, než je ceníkový standard. Pro soukromníky nebo „ičaře“ máme také dobrou zprávu, i pro ně existují různé finanční pobídky, které sráží papírově danou pořizovací sumu směrem dolů. Pro pořádek ovšem uvádíme základní kalkulace v tabulce níže:

Model2,0 l diesel, R4Cena
316d manuál122 koní938 600 Kč
316d automat122 koní996 866 Kč
318d manuál150 koní990 600 Kč
318d automat150 koní1 048 866 Kč
320d manuál190 koní1 049 100 Kč
320d automat190 koní1 116 700 Kč
320d xDrive automat190 koní1 184 300 Kč

BMW třetí série v provedení 20d tvoří reprezentativní tvář mnichovské značky, a to i přes to, že pod jeho kapotou pracuje „pouze“ úsporný naftový čtyřválec. Pokud po vozu nebudete požadovat závodní vlastnosti, ale komfort spojený s určitou sportovností, pak vás na něm nebude vesměs nic štvát. Jen mu musíte odpustit méně místa vzadu, což je částečně kompenzováno prostorným kufrem.

Tak či onak je 320d prostě slušným bavorákem a neméně příjemným automobilem celkově. Jasně, spadá do segmentu prémiových značek, nicméně na svoji kategorii nabídne rozumný poměr cena/užitná hodnota. A to se, pokud nemáte „neomezený“ rozpočet, prostě počítá.

Technická dataBMW 320d
Karoseriesedan
Motormild-hybridní přeplňovaný řadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
Zdvihový objem1 995 ccm
Max. výkon140 kW (190 k) při 4 000 ot./min.
Max. točivý moment400 Nm při 1 750–2 500 ot./min.
Kompresní poměr16,5:1
Převodovkaosmirychlostní, automatická
Základní objem pal. nádrže40 l
Objem kufru480 l
Provozní hmotnost1 615 kg
Max. rychlost240 km/h
Zrychlení 0–100 km/h6,8 s
Průměrná spotřeba (WLTP)5,3–4,6 l/100 km
Naměřená průměrná spotřeba (zimní)5,5 l/100 km
Délka/šířka/výška4 709/1 827/1 435 mm
Rozvor2 851 mm
Světlá výška136 mm
Základní cena (320d aut.)1 116 700 Kč
Cena test. modelu1 574 456 Kč
Mild-hybridní systémBMW 320d
Akumulátor48 V 11 Ah
Umístění bateriemotorový prostor
Max. výkon8 kW (11 k)
ZajímavostBMW řady 3
Auto roku 2020BMW řady 3 získalo v prestižní tuzemské anketě Auto roku 2020 v ČR (pořadatel SDA) první misto

Reklama

Načítám