Hlavní obsah

Testy: BMW 340d xDrive Touring – Jen aby se rodina nebála

Foto: Jakub Deml

Jeden můj kamarád mě kdysi naučil nádherný termín „rodinné drift-kombi“, který se bude úplně perfektně hodit, až zanedlouho BMW vyjede s M3 Touring – historicky první plnotučnou M3 v kombíku. Jenže jakkoliv se na ni těším už jenom z principu, tak se nemůžu zbavit dojmu, že perfektní rychlý kombík z Mnichova už je na světě. Sedím v něm a neumím si představit, že bych kdy měl chtít víc.

Článek

Považte ten paradox. Když pomineme nasupené nárazníky a dvě velké výfukové koncovky, je to vlastně docela klasický kombík, v tomhle případě navíc v usedle hnědé barvě, který v provozu přehlédnete bez povšimnutí. Jenomže není třeba ho dvakrát přemlouvat, aby řádně zvlčil. Když dvakrát přeplňovaný řadový šestiválec spalující naftu chce, umí díky 340 koním a 700 Nm autem důkladně zacvičit. Zrychlení z nuly na sto probíhá i díky čtyřkolce za 4,8 sekundy. A to je čas, který staví rodinný dieselový kombík na roveň s opravdu rychlými sporťáky.

Kombík, ve kterém si tu tisícovku za den klidně dáte

Zpět ovšem k té „usedlé“ poloze. Přepněme volič jízdních režimů do módu Comfort a M340d je přesně tím autem, kterým budete chtít s rodinou za zády zdolat tisíc kilometrů na zátah v rámci dovolené. Na kvalitní silnici nesmírně pohodlné, přitom pevně sebejisté, na horší středočeské okresce sice dává nedokonalosti silnice znát, pořád ale ve zcela akceptovatelné míře.

Foto: Jakub Deml

Jak už to tradičně bývá, mají bavoráky nejraději kvalitní hladkou silnici. Ani rozbitá okreska ale není problém

V každém případě ale veze hlavně ohromnou rezervu výkonu. Po městě i při dálničních rychlostech na osmou rychlost se kultivovaný šestiválec jen líně převaluje kolem volnoběhu, takže je v útulném interiéru ticho a klid. Stačí ale přitlačit na plynový pedál a začnou se dít věci. Motor se nadechne a skrz celý otáčkoměr, promítaný v digitální podobě na displej přístrojové desky, táhne tvrdě, hutně a neúnavně. Předjíždění je dílem okamžiku, a přestože počet koní neboří žebříčky, točivý moment 700 Nm předurčuje šestiválec k mamutímu zátahu při libovolných otáčkách.

Sportovní nátura bavoráku se nezapře

Teď ale trochu přitvrdíme – doslova. Stačí přepnout do jednoho ze sportovních módů a karoserie na rázem tužších adaptivních tlumičích začne mnohem přesněji kopírovat silnici. Převodovka radostně podřazuje a drží vyšší otáčky, přičemž pořád je tu i možnost převzít otěže řazení do vlastních rukou a používat pádla pod silným věncem volantu. Reakce motoru na plyn jsou ostřejší a motor se za doprovodu výhružného burácení roztáčí, jak kdyby ani nebyl na naftu.

Foto: Jakub Deml

Tenhle bavorák vás vyloženě bude bavit řídit. A to je skvělá zpráva

Navíc, světe div se, rodinný kombík s dieselem, automatem a čtyřkolkou se umí projevit i jako celkem řidičské auto. Od tuhého a přesného řízení jde dostatek informací a v zatáčkách se auto ovládá s čitelností zadokolky. Systém xDrive je nastaven tak, aby dával větší důraz na zadní nápravu, která je navíc opatřená elektronicky řízeným diferenciálem. Výsledkem je jemně přetáčivé nezáludné chování, kdy se dá v zatáčce krásně řídit zadek plynem, ale čtyřkolka přitom nedovolí, aby záď úplně opustila stopu.

Řečeno stručně a jednoduše, tohle auto se nechá s ohromnou radostí povodit klidně i po zakroucené okresce a nejednoho řidiče přitom vážně hodně pobaví. Sám jsem to dělal celkem intenzivně. A pak jsem taky prakticky pořád jezdil ve sportovním režimu – ne ale proto, že by moje touha po sportovní jízdě byla natolik všudypřítomná. Ten důvod byl ryze praktický.

Škola vypínání stop-startu

M340d je, stejně jako spousta podobně výkonných aut od různých automobilek, mild-hybrid. To znamená, že má vedle klasické 12V baterky taky 48V baterii, která se stará o napájení startér-generátoru. Ten umí šestiválci trochu pomoci při rozjezdech a akceleraci, čímž se dosahuje tabulkově nižších spotřeb a emisí, a taky umí zhasínat motor coby stop-start ještě za jízdy před zastavením. Reálně se ale bavorácký mild-hybrid nejvíc projeví tím, že vás nenechá klasickou cestou stop-start vypnout.

Foto: Jakub Deml

Sofistikovaný vznětový šestiválec s dvojím přeplňováním a mild-hybridem je jízdně úžasná jednotka. Trochu mě však polekal nevypínatelný stop-start

Tlačítko na vypnutí téhle strašlivé funkce bylo u všech bavoráků vždy šikovně umístěno hned vedle startovacího tlačítka. Bylo pro mě tedy velmi překvapující, že jsem ho na jeho obvyklém místě nenašel. A žádné tlačítko na vypnutí stop-startu jsem neobjevil ani jinde v interiéru či v mnoha úrovních menu sofistikovaného infotainmentu. Prostě nikde.

Teprve třetí den jsem ale přece jenom objevil jeden způsob, jak se otravného záškodníka ze světa emisních norem zbavit. Motor musí být v jednom ze sportovních režimů. Stačí tedy dát nastavitelný Sport Individual, v něm všechno nastavit do výchozího komfortního nastavení a jen motor dát na Sport. Auto tedy jezdí úplně normálně, tlumiče jsou poddajné a převodovka řadí v nízkých otáčkách, jen motor běží pořád i po zastavení, a navíc má jako bonus příjemně hbitou odezvu na plyn. Zatím tedy jde šestiválec přesvědčit, aby běžel po celou dobu jízdy. Bojím se ale co za pár let.

Foto: Jakub Deml

Stačí jednou nastavit individuální sportovní režim a pak po každém nastartování stisknout tlačítko sport. Auto se přepne rovnou do posledního zvoleného Sport Individual a je po stop-startu

Dost ale lamentování nad budoucností spalovacích motorů. Podstatné je, že je M340d naprosto výborné auto. Je to úžasně rychlý univerzální kombík se sportovním duchem, jehož dieselový šestiválec tahá s ohromnou vervou, ale přitom si nevynucuje žádné ústupky z každodenní praktičnosti. Pořád jde totiž i o prostorné, pohodlné a příjemné auto, které zvládá při normálním používání jezdit do osmi litrů nafty. Prostě kombík pro všechno a navíc s takovou silou, že si po výkonnějších benzinových motorech ani nepostesknete.

Konkrétně třeba po benzinovém sourozenci M340i ani nebudete mít proč – dynamicky vychází oba motory takřka nastejno (M340i zrychluje z nuly na sto o zanedbatelné dvě desetiny sekundy rychleji), a přestože se benzinový šestiválec vytáčí ještě o dost radostněji než dieselový, charakter auta už nijak dramaticky nezmění. Krom toho stojí oba motory na korunu stejně. Jak M340d xDrive, tak M340i xDrive stojí v základu 1 703 000 korun. Ovšem výsledná cena se samozřejmě odvíjí hlavně od zvolené výbavy. Jenom lak na testovaném kusu stojí 135 tisíc korun, černo-hnědá kůže v interiéru pak vyjde na dalších 70 tisíc. Pak je tu audiosystém Harman Kardon za 24 tisíc a spousta dalších položek. Výsledná cena tak vyrostla na částku 2 318 149 korun.

Technické údaje
Motorvznětový řadový šestiválec, 4 ventily na válec, uložen vpředu podélně, mild-hybrid
Zdvihový objem2 993 cm3
Výkon340 koní (250 kW) při 4 400 ot./min.
Točivý moment700 Nm při 1 750 – 2 250 ot./min.
Plněnídvoustupňové přeplňování BMW TwinPower Turbo
Převodovkaosmistupňová automatická
Pohonvšech kol xDrive s mezinápravovou spojkou, zadní elektronicky řízený samosvorný diferenciál
Pohotovostní hmotnost1 880 kilogramů
Akcelerace 0–100 km/h4,8 sekundy
Maximální rychlost250 km/h (elektronicky omezená
Spotřeba (kombinovaná)8,2 litru na 100 kilometrů
Objem palivové nádrže59 litrů
Kola a pneumatiky225/45 R18 vpředu / 255/40 R18 vzadu
Rozměry (délka/šířka/výška)4 713/1 827/1 440 milimetrů
Rozvor2 851 milimetrů
Objem zavazadlového prostoru500 litrů

Reklama

Sdílejte článek
Související témata: