Hlavní obsah

Suzuki Swift Sport mHEV – Pomalejší a dražší, ale zábavný

Foto: Martin Jánský
13. 10. 2021

Suzuki povolává z lavičky legendu kapesních hot hatchů jménem Swift Sport a vrací ho zpátky do hry s motorem vylepšeným o elektrický doping. Ten přináší nejen nižší spotřebu, ale i ostřejší reakci na plyn. Nezměnilo to však jeho ryzí charakter juniorského sportovního auta?

Článek

O sportovních autech se říká spousta ošklivých věcí – jak jsou nepohodlná a nepraktická, jak jsou nenažraná a drahá. Jenže pak skočíte za volant Suzuki Swift Sport a on všechny tyto předsudky tou svojí malou pěstičkou rozbije na padrť.

Sportovní auta jsou nepraktická

Swift Sport je vlastně obyčejné Suzuki Swift na steroidech. Základem je tedy velmi šikovný hatchback, do něhož se snadno vejdou čtyři dospělí, přičemž každý bude pohodlně nastupovat vlastními dveřmi (takže odpadá klasická gymnastika obvyklá u dvoudveřových kupé), kufr má pak slušných 265 litrů. Praktičnost je tedy bezproblémová, výhled je naprosto v pořádku, parkování v těsných prostorách díky jeho kapesním rozměrům zcela primitivní. Swift Sport vám každodenní život komplikovat nebude, tím si buďte jistí.

Foto: Martin Jánský

Sport je Swift na steroidech. Užijete si s ním spoustu zábavy, přitom zvládne i dojíždění do práce, nákupy nebo rodinné výlety

Sportovní auta jsou nepohodlná

Sice jezdí na 17palcových kolech (pneumatiky mají rozumný profil 45), ale jeho podvozek přesto snadno polyká všechny záludnosti mizerného českého asfaltu, takže jízda se Swiftem Sport na rozdíl od jiných sportovních aut nemusí být kličkovaná mezi výmoly a hrboly na silnici. Anatomické sedačky vás příjemně obejmou a podpoří i na dlouhých štrekách, auto se snadno řídí, a dokonce je vyzbrojené nejmodernějšími technickými vychytávkami – nouzové brzdění, adaptivní tempomat, sledování jízdy v pruhu nebo monitorování mrtvých úhlů a mnohé další. Jezdit se Swiftem je hračka, ba přímo radost!

Sportovní auta jsou nenažraná

A tady právě přichází na scénu nejdůležitější novinka Swiftu Sport: přepracovaný motor vybavený 48V mild-hybridním ústrojím (tedy posíleným startér-generátorem). Ten při povolení plynu sbírá energii a využívá ji nejen při čekání u křižovatky s vyřazenou rychlostí, kdy zásobuje elektřinou palubní systémy, ale především dokáže dát motoru vítaný krátkodobý boost po přidání plynu. Jeho 15 koní a 53 Nm vyplní turbodíru a oživuje reakce na povel plynem, takže Swift Sport působí příjemně živě a nadšeně.

Foto: Martin Jánský

Swift Sport se mohl vrátit jen díky elektrickému dopingu. Má sice nižší výkon, zato rychlejší reakce a taky méně žere

Což je dobře, protože v absolutních číslech si oproti původní nehybridní verzi pohoršil – výkon spadl z původních 140 koní na skromnějších 130 (točivý moment je však o 5 Nm vyšší a k dispozici ho máte o 500 otáček níže), také přibral 50 kg hmotnosti, což celkově znamená o sekundu horší čas zrychlení z klidu na stovku (maximálka zůstala stejná). Za volantem si toho ale (také díky zmíněnému elektrickému dopingu) nejspíš ani nevšimnete, Swift Sport působí stále jako pěkně rozdrážděný prcek, kterého je radost prohnat vaší oblíbenou okreskou. Při klidné jízdě navíc není problém dostat se pod 5 l/100 km, což je skutečně úctyhodné číslo!

Sportovní auta jsou drahá

Swift Sport určitě není z laciného kraje – vždyť stojí lehce přes půl milionu korun! Ale vzhledem k tomu, jak rozsáhlou má výbavu (LED světla, litá kola, automatická klimatizace, vyhřívání předních sedadel, okna v elektrice, infotainment, celá sada jízdních asistentů a mnoho dalšího) a kolik zábavy si s ním užijete, je to pořád dost rozumná cenovka, která nemá konkurenci.

Asi bychom měli skuhrat, že mild-hybridní modernizace Swift Sport zpomalila a zdražila… ale jeho ryzí charakter se naštěstí nezměnil. Pořád jde o nečekaně hbité a příjemně svižné auto, abyste ho mohli ždímat jako citrón a nebáli se přitom ztráty řidičáku nebo života. Na té správné točité silničce je s ním prostě pořád hromná zábava! A my jsme upřímně rádi, že Suzuki tohohle malého rabiáta ještě vůbec vyrábí.

Suzuki Swift Sport pořídíte za 524 900 Kč, za které dostanete plnou výbavu, kde se dá připlatit už jen za dvoutónový metalický lak (9 000 Kč). Zdá se to jako hodně peněz, ale na další (a výkonnější) variantu v podobě Fiesty ST byste museli připlatit dalších 100 tisíc (a nedostali byste takhle rozsáhlou výbavu). Swift Sport je tak pořád dobrý kauf!

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu napříč + 48V mild-hybrid
Zdvihový objem1 373 cm3
Výkon95 kW (130 k) při 5 500 ot./min.
Točivý moment235 Nm při 2 000 ot./min.
Převodovkamanuální, 6 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 095 kg
Akcelerace 0–100 km/h9,1 s
Maximální rychlost210 km/h
Spotřeba (kombinace)5,6 l/100 km
Objem palivové nádrže37 l
Kola a pneumatiky195/45 R17
Rozměry (délka/šířka/výška)3 890/1 735/1 480 mm
Rozvor2 450 mm
Objem zavazadlového prostoru265 l

Reklama

Sdílejte článek