Hlavní obsah

Testy: Nový Suzuki Swift Sport vs. starý – atmosféra nebo turbo?

Foto: Jiří Čermák

Tohle není jen bitva „nováček proti předchůdcům“, tohle je i bitva koncepcí „turbo proti atmosféře“

15. 4. 2019

Minulý Swift Sport byl náš oblíbený juniorský hot hatch – měl dost výkonu a nadšení, abyste se bavili, přitom nebyl tak rychlý, abyste se zabili, a navíc stál rozumné peníze, aby si ho mohl pořídit i začínající automobilový sportovec. Nová, v pořadí již třetí generace je výkonnější, rychlejší a taky dražší… Je ale zábavnější? Je jen jeden způsob, jak to zjistit!

Článek

Motor ječí, gumy pískají a já se směju od ucha k uchu… a to jen chvilku po tom, co jsem do Swiftu Sport druhé generace nasedl. Klíčové heslo Swiftu Sport je „přístupnost“. Nevyžaduje totiž žádné dlouhé sžívání – řízení je přesné, brzdy progresivní, řazení dokonale přesné a atmosférický motor miluje točení. Všechno je nádherně přirozené, auto vám přímo padne do ruky, takže hned víte, co máte dělat: vydrtit ho!

Foto: Jiří Čermák

Minulý Swift Sport prostě miloval, když jste ho ždímali jako citron

Je malinký, lehounký a hbitý, takže ani ta nejužší a nejklikatější silnička mu není těsná. Má směšných 136 koní, ale užít si je můžete všechny i na té nejkratší rovince. Podvozek je krásně čitelný a limity jsou na dosah – v první zatáčce si osaháte jeho chování a v té druhé už z něj zouváte gumy. A největší vtip je v tom, že takhle můžete jet pořád! Malý svišť se raduje, když ho ždímáte jako citron, a ještě vás povzbuzuje, abyste přidali. Tohle auto je prostě učiněná radost! To přirozeně vyvolává hodně otázek ohledně jeho sofistikovanějšího nástupce. Zvlášť, když Suzuki sáhlo po turbodmychadlu…

Foto: Jiří Čermák

Oba to jsou fešáci, nový svišť ale vypadá o kus agresivněji

Atmosférickou šestnáctistovku, tak zpěvnou a živou pohonnou jednotku, vystřídala turbem přeplňovaná čtrnáctistovka. Výměnou za to jsou sice zanedbatelné čtyři koně navíc (celkem jich má 140), ale také masivní nárůst točivého momentu (230 Nm místo 160 Nm) v širším spektru otáček (2 500 – 3 500 otáček místo 4 400). Je tedy čeho se bát – horší odezvy na plyn, slabší výkonové špičky nebo nudného projevu. No… nic takového!

Foto: Jiří Čermák

V novém svišťovi máte na povel o 44 % víc zátahu!

Letím po stejné silnici, motor ječí, gumy pískají a já se směju, všechno je v pořádku! Turbomotor pořád miluje otáčky a na vršku nadšeně ryčí, abyste se vykašlali na silný střed a sáhli si po výkonovém maximu před červeným polem. Ano, je sice položené o tisíc otáček níž, ale motor se v druhé půlce otáčkoměru žene nahoru s takovým nadšením, že je to úplně jedno. Malého zaváhání na povel plynu si všimnete, jen když máte motor špatně připravený – stačí na to myslet a natlakovat turbo o chlup dřív a rázem máte stejně živý projev (navíc se nejspíš ještě zlepší, až bude mít něco najeto, náš kousek měl natočeno pouhých pár stovek kilometrů).

Foto: Jiří Čermák

Nyní už je v nabídce pouze s praktickou pětidveřovou karoserií

Hlavní rozdíl je ale v zátahu. Na povel ho máte o skoro polovinu víc a je to fakt znát – rovinky spolkne jako nic a předjíždění si nemusíte hodiny připravovat. A když někde netrefíte správný kvalt, motor se stejně probere a za chvilku už máte ztrátu dohnanou. Snáz dostupná rychlost? Možná, ale motor vás odmění víc, když ho držíte pořádně pod krkem, než když se jen nudně vezete na vlně krouťáku.

Foto: Jiří Čermák

Tohle je přesně ten druh silniček, který obě auta doslova milují

V plné palbě působí vlastně celé auto koncentrovaněji – řízení je méně houbovité a podvozek má poblíž limitu víc jistoty (ten minulý se poblíž hrany trochu žvejkal), takže vzbuzuje spoustu důvěry, řazení je dokonale přesné a brzdy vás za ostré zpomalení odmění blikáním varovných blinkrů (něco jako potlesk obecenstva). Nový Swift Sport má prostě taky moc rád, když se mu nakládá, co se do něj jen vejde. Jen jste o pořádný kus rychlejší. Kdyby mi řekli, že má o 40 koní víc, klidně bych jim věřil. Navíc pořád váží jen těsně přes tunu, takže působí ještě báječně lehkonoze a hbitě. Je to prostě úžasná hračka na správnou klukovskou okreskovou zábavu!

Foto: Jiří Čermák

Nový Swift Sport vážně nezklamal, je to parádní nástupce drobné legendy

A přitom, když zpomalíte a potřebujete jen někam dojet, ukáže svou přívětivou, pohodlnou stránku. Má podstatně kvalitnější interiér, spoustu komfortní i bezpečnostní výbavy, jede svižně i na půl plynu a na dálnici vám hluk nevyvrtá díru do hlavy. Taky má už jen pětidveřovou karoserii, což vám nejspíš uchová pár přátel, kteří se nebudou muset gymnasticky dostávat na zadní sedačky, jako to bylo u třídveřové. I tak vypadá sexy a sportovně.

Bál jsem se. Vážně jsem se bál, že nový Swift Sport vyměknul, znudněl… dospěl. Jo, je pohodlnější, bezpečnější a lépe vybavený, ale v jádru je to pořád stejná kapesní raketa. Motor ječí, gumy pískají, já se směju a mám nesmírnou radost, že jsem se bál zbytečně. Je pořád boží! Pořád se úžasně řídí a pořád vám jde na ruku, pořád tančí v zatáčkách, jen rovinky teď schramstne rychlejším tempem. A hlavně pořád miluje, když mu dáváte pořádně za uši. Minulý Swift Sport byl excelentní při jízdě na plný plyn, ale tenhle nový je excelentní v každé situaci. Ani na chvilku bych nezapochyboval, kterým bych odjel domů…

Nový Swift Sport stojí i v příbramském Louwman Motor, kde jsme si jej zapůjčili, nemalých 479 900 Kč. Což je nebezpečně blízko silnějším a ještě rychlejším konkurentům od Fordu (Fiesta ST) nebo Volkswagenu (Polo GTI), jenže tahle auta jsou v základu, kdežto Suzuki pořídíte v plné palbě, takže rozdíl bude ve finále daleko větší. Možná se to na první pohled nezdá, ale Swift Sport je vážně dobrá nabídka!

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem1 373 cm3
Výkon103 kW (140 k) při 5 500 ot./min.
Točivý moment230 Nm při 2 500 až 3 500 ot./min.
Převodovkamanuální, 6 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 045 kg
Akcelerace 0-100 km/h8,1 s
Maximální rychlost210 km/h
Spotřeba (kombinace)5,6 l/100 km
Objem palivové nádrže37 l
Kola a pneumatiky195/45 R17
Rozměry (délka/šířka/výška)3 890/1 735/1 480 mm
Rozvor2 450 mm
Objem zavazadlového prostoru265 l
autowebAUTOWEBaUtOwEb