Článek
V Shelby SuperCars totiž momentálně drží aktuální rekord nejrychlejšího silničního vozu světa – po počátečních pochybách a kontroverzích se zapsali do učebnic dějepisu s hodnotou 455,2 km/h, a překonali tak předchozí rekord Koenigseggu Agera RS, který byl 447 km/h. Nesmíme zapomenout, že rekord v absolutní naměřené rychlosti drží Bugatti Chiron Super Sport 300+, jenže ten rekordní jízdu jel pouze v jednom směru, a ne ve dvou, jak velí pravidla.
Suma sumárum, dle pravidel je oficiálně nejrychlejším vozem Tuatara. Na druhou stranu v SSC patrně čekali trochu víc, majitel firmy Jerod Shelby rozhodně – původně měla Tuatara atakovat průměr až 500 km/h. Možná, že i z toho důvodu představili nedávno novou a pochopitelně silnější verzi Tuatary, celým názvem SSC Tuatara Striker, která by podle všeho měla pořádně znepříjemnit život očekávaným soutěžícím, jako je Hennessey Venom F5 a Koenigsegg Jesko Absolut.
„Běžná“ Tuatara je schopna na palivovou směs E85 vyvinout výkon až 1 750 koní, na obyčejný benzin, který běžně seženete v USA u pumpy a který má oktanové číslo jen okolo devadesátky, to je potom „jen“ 1 350 koňských sil. Síla pochází z osmiválcové jednotky o objemu 5,9 litru a překvapivě nejde o „vyhnaný“ motor řady LS od Chevroletu. Ve skutečnosti motor vyvíjel americká společnost Nelson Racing Engines.
Tuatara Striker však zajde ještě dál – výkon těžko představitelných 2 200 koní a značně upravená aerodynamika zní velmi slibně. Tak například nám v SSC slibují, že Tuatara Striker bude schopna vyvinout přítlak zhruba pět set kilogramů už při relativně nízké (na poměry hyperaut) rychlosti 160 mph, tedy na kilometry někde okolo 260 km/h.
Velký podíl na tom pochopitelně má ohromné zadní křídlo, které připomíná zmenšeninu toho na dopravních letadlech – jeho součástí je dokonce i vertikální stabilizační ploutev, tak jako u letounů, které mají tzv. „T-tail“. Se zadním křídlem pak spolupracuje aktivní aerodynamický prvek (karbonový „pruh“ přímo pod ním tu tvoří část odtrhové hrany), který bude do určité míry sloužit jako taková klapka a dle potřeby upravovat tok, rychlost a tedy i tlak obtékajícího vzduchu. Bylo by však trestuhodné opomenout nově navržený zadní difuzor, který je teď doplněný o vertikální plošiny hned za zadními koly, opět odhalující strukturu holého karbonu.
Jen úprava zadní části by však přivedla auto k aerodynamické nerovnováze – těmto úpravám tak byl přizpůsoben i spoiler předního nárazníku. Ten má teď jiný tvar sám o sobě, a je dokonce o chlup blíž k zemi než dosud, hlavně tu ale jsou celkem čtyři přítlačné plochy – dvě přímo v masce chladiče a další dvě po stranách nárazníku. Zbytek přítlaku obstará podlaha vozu ve spolupráci s difuzorem, boční prahy a „ploutve“, které vystupují z prahů.
Výsledky jsou velmi přesvědčivé – přítlak na přední nápravě vzrostl o 45 procent, na zadní nápravě potom o celých 54 procent. Výrobce však nezmiňuje, do jaké míry s nově nabytou přítlačnou silou stoupl také aerodynamický odpor.
Pro upřesnění potom bude „ve standardu“ Tuatara Striker dávat i nadále výkon 1 750 koní – bude však k mání ještě verze Agressor, kde výkon vzroste právě na oněch omračujících 2 200 koní. Tuatara Agressor tedy bude využívat stejné aerodynamické postupy a bude celkově rychlejší, podle všeho však nebude schválena pro silniční provoz – údajně by mělo jít o čistě okruhovou zbraň.
Co do počtu bude SSC Tuatara celkově velmi exkluzivní záležitost – výchozí verze vznikne v počtu sto kusů, Strikerů se vyrobí opět sto kousků a verze Agressor vznikne pouhopouhých deset kusů. Ceny prozatím nejsou zveřejněny – na druhou stranu věříme, že cíloví zákazníci se patrně nebudou zaobírat takovými „drobnostmi“, jako je cena.