Hlavní obsah

SSC Tuatara dokázalo, že je nejrychlejším autem na světě

Foto: SSC North America

Tak přece! SSC Tuatara potvrdilo rekord nejrychlejšího silničního auta světa

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Možná jste se doslechli, že rekordní jízda SSC z října loňského roku byla opředena spekulacemi a pochybnostmi ohledně naměřených palubních dat a že se měřicí přístroje tak úplně neshodovaly. V Shelby SuperCars tak to samé auto vzali tentokrát nikoli na uzavřenou veřejnou komunikaci, ale na testovací dráhu vesmírného centra na Floridě. Výsledek? Tuatara potvrdila, že dle obecně platných pravidel je nejrychlejší silniční auto světa.

Článek

Pokud tu i přesto tušíte jedno malé „ale“, tušíte správně. Co do absolutní rychlosti je totiž stále nejrychlejší Bugatti Chiron se svojí hodnotou 304 mil za hodinu, což je v kilometrech nějakých 486 za hodinu. Jenže to nikdy nezajelo druhou jízdu v opačném směru, která je k oficiálnímu rekordu potřeba. Po testovací dráze koncernu VW Ehra-Lessien totiž jezdí testovaná auta vždy pouze v jednom směru. Asfalt už je za ta léta údajně zrnitý a při jízdě opačným směrem by to znamenalo potenciálně nebezpečné zahřívání pneumatik. Tedy, údajně…

Foto: SSC North America

Po vzdálenosti jen 1,6 kilometru už Tuatara uháněla rychlostí 393 km/h. Slušné…

SSC Tuatara však na Floridě zajelo svoji jízdu v obou směrech, tak jak velí pravidla. A přestože loni za volantem Tuatary seděl závodní jezdec Oliver Webb, tentokrát se tohoto úkolu zhostil sám majitel konkrétního SSC Tuatara s číslem šasi 001, chlapík jménem Larry Caplin. Oproti předešlému pokusu navíc neměl k dispozici tak dlouhou dráhu – ve vesmírném centru Johnnyho Bohmera na Floridě měli k dispozici vzdálenost pouze nějakých 3,7 kilometru. Což nejsou zrovna příznivé podmínky pro rekord…

Přesto Tuatara zaznamenala pár několika impozantních výsledků. Tak například během jedné z jízd již během pouhých 1 600 metrů (jedné míle) uháněla rychlostí 393 km/h. V Shelby SuperCars však potřebovali překonat hodnotu 447 km/h, stanovenou Koenigseggem Agera RS v roce 2017.

V jednom směru byla rychlost 450,1 km/h, při druhém pokusu, provedeném přesně o 50 minut později, to bylo 460,4 km/h. Výsledná rychlost je tedy 455,2 km/h, a SSC Tuatara se s ní může zapsat do historie jako nejrychlejší produkční auto světa. S hodnotou 460,4 dokonce Tuatara překonala švédský hypersport i co do absolutní rychlosti, která v případě Koenigseggu byla 457,9.

SSC Tuatara pohání 5,9l V8 twin-turbo s plochou klikovou hřídelí, za jehož vznikem stojí v USA vyhlášený motorář Tom Nelson. Motor je schopný vyvinout na pohon směsí E85 výkon celých 1 750 koní. V případě běžného benzinu, který v USA seženete u pumpy, to potom dělá 1 350 koní.

Po pochybnostech a ne zcela pozitivní publicitě, která se snesla na firmu SSC North America, se tak její zakladatel Jerod Shelby k problému postavil čelem. Přiznal, že v datech opravdu jsou jisté nepřesnosti, a tak poměrně promptně zorganizoval další jízdu, byť už nebyla k dispozici dlouhatánská State Route 160 v Nevadě, tak jako na podzim 2020. Tentokrát byl u události přítomen také nezávislý analytik Robert Mitchell, který legitimnost rekordu potvrdil.

Nicméně nezdá se, že by v Shelby SuperCars řekli své poslední slovo – podle Jeroda Shelbyho by společnost v budoucnu hodnotu nejvyšší rychlosti ráda ještě o něco navýšila. Nechme se překvapit. Je však potřeba mít na paměti, že dalšími uchazeči o rekord jsou Hennessey Venom F5, a nesmíme zapomenout ani na Koenigsegg Jesko Absolut, který by dost možná mohl z celého souboje vyjít jako celkový vítěz, neboť jeho teoretická maximální rychlost je až 532 km/h. Evidentně se ještě máme na co těšit.

Reklama

Načítám