Hlavní obsah

Spalovacímu motoru svítá nová naděje

Foto: Mazda

Má spalovací motor ještě šanci? Start-up MWI si myslí, že rozhodně ano!

19. 12. 2018

Klasický motor s vnitřním spalováním je už dnes dávno překonaná technologie, celý automobilový průmysl pomalu přechází k elektromobilitě. Jenže co když je tady ještě naděje udržet spalovací motory naživu, než se dořeší všechny problémy spojené s elektrickým pohonem? Nová technologie spalování totiž prý může radikálně snížit spotřebu a emise spalovacího motoru!

Článek

Přísné nastavení emisních norem nutí výrobce přecházet k elektromobilitě, ať chtějí nebo ne – a ať jsou připraveni, nebo ne. To by nebylo úplně špatně, elektroauta přinášejí pro uživatele celou řadu výhod. Jenže jejich technologie se teprve vyvíjí a infrastruktura zaostává. Vše se zkrátka tlačí bez rozmyslu moc narychlo. Německý start-up však nyní přichází s novou technologií, která může pomoci vdechnout benzinovým motorům nový život. Slibuje totiž, že dokáže snížit spotřebu spalovacího motoru až o 30 % a emise dokonce až o 80 %!

S efektivitou zážehových motorů si technici hrají po celou dobu jejich existence – počet válců a objem, materiály a tvary spalovacích komor, snižování odporu pohyblivých částí, turbodmychadla a kompresory, proměnné časování ventilů, zvýšený kompresní poměr, vypínání válců atd. Jedním z hlavních cílů je zvýšení efektivity zážehu směsi paliva a vzduchu. Vysokotlaké vstřikování dokáže perfektně připravit směs, ale samotný proces spalování je pořád hodně živelný (pochopitelně). Více svíček na válec zase tolik nepomáhá a jen zvyšuje komplexitu motoru, ani plasma nepřinesla zásadní zlepšení, experimentovalo se dokonce i s laserem, což však nikdy nedospělo dál než do fáze pokusů. Převratnou novinkou by se však mohla stát mikrovlnná technologie.

Foto: MWI

Svíčka zapaluje směs paliva a vzduchu postupně, mikrovlnná technologie by ji měla umět zapálit v celém objemu

Že vás to nenapadlo dřív, že? No, to si nevyčítejte, nenapadlo to prakticky nikoho – kromě bratrů Armina a Volkera Gallatze z německého start-upu příznačně nazvaného Micro Wave Ignition (MWI). Místo klasické jiskry ze svíčky k zážehu směsi používají mikrovlnný pulz, který by měl umožnit prohoření směsi v celém jejím objemu, a přispět tak kromě snížení spotřeby a emisí také k prodloužení životnosti motoru (spalování probíhá za nižších teplot). A ta nejlepší část – technologie je snadno aplikovatelná na současné motory, není třeba žádný zásadní a drahý redesign.

Microwave Ignition – jak to vlastně funguje?

Obchodní kredibilitu celému projektu přidává Wendelin Wiedeking, bývalý šéf Porsche s rozsáhlými zkušenostmi z automobilové branže: „Jsem přesvědčený, že MWI přináší zásadní technickou inovaci s obrovským tržním potenciálem.“ Nu, co jiného by měl říkat, když spoluvlastní asi 20 % celé firmy. Pokud se však všechny teorie potvrdí v praxi a celý projekt zafunguje i finančně, mohla by to být skutečně zásadní změna pro celý automobilový průmysl. Uvidíme, držme si palce…

autowebAUTOWEBaUtOwEb