Hlavní obsah

První dojmy: Škoda Superb iV – první jízda plug-in hybridní Škodovkou

Foto: Škoda Auto
27. 11. 2019

Na silnicích kolem nizozemského Amsterdamu jsme poprvé vyzkoušeli novou Škodu Superb iV, plug-in hybridní variantu vlajkové lodi modelové nabídky, s níž mladoboleslavská automobilka vstupuje do éry elektromobility, která změní celý automobilový průmysl a nejspíš i to, jak vnímáme a používáme auta my samotní…

Článek

Ale nebojte se, v případě Superbu iV vás žádné radikální změny nečekají. První dojmy jsou totiž až překvapivě povědomé – auto vypadá na první pohled podobně jako kterýkoliv jiný faceliftovaný Superb, v kabině vás taky nic vyloženě nepřekvapí, nastartujete ho standardně tlačítkem, zařadíte „drive“ a jedete. Žádný šok se nekoná.

Foto: Škoda Auto

Zvenku vypadá verze iV jako kterýkoliv jiný Superb a podobně také jezdí. Jen mnohem úsporněji

Vlastně to největší překvapení je, jak nepřekvapivě to pro řidiče působí. Prostě točíte volantem a šlapete na dva pedály stejně jako u kteréhokoliv jiného auta s automatem. Superb iV je zkrátka při jízdě uklidňující, houpavě pohodlný a příjemně kultivovaný jako jeho konvenční sourozenci. Přitom v pozadí se odehrává černá magie plná vysokonapěťové elektřiny, kterou však odhalíte, jen když se opravdu soustředíte.

Jeho plug-in hybridní pohon totiž kombinuje klasický benzinový přeplňovaný čtyřválec 1,4 TSI s výkonem 156 koní a elektromotor o výkonu 115 koní, které společně přes šestistupňovou dvouspojkovou převodovku pohánějí přední kola. Elektromotor pak napájí baterie o kapacitě 13 kWh (využitelná kapacita 10,4 kWh, zbytek slouží především jako záloha pro ochranu baterie kvůli dlouhodobému udržení kapacity), která na jedno nabití (proto se mu říká plug-in hybrid, tedy hybrid s možností dobíjení ze sítě) vystačí na ujetí až 60 čistě elektrických kilometrů (dokonce i v dálničním tempu) – což většině lidí pokryje běžné denní dojíždění.

Foto: Škoda Auto

Pod kapotou není jeden motor, ale hned dva

Když vám ale elektrická energie na cestách přeci jen dojde, neskončíte potupně u okraje silnice při čekání na odtah – v tu chvíli se totiž nastartuje benzinový motor a pokračujete vesele dál, jen na benzin (elektřina vám ale i v tu chvíli decentně pomáhá snížit spotřebu). Jde tak o ideální kombinaci toho nejlepší z klasického světa („neomezený“ dojezd) i z toho elektrického (velmi nízké provozní náklady). Pokud ho tedy budete umět správně používat…

Foto: Škoda Auto

Pokud nemáte přístup k nabíjecímu konektoru, není tohle auto bohužel určené vám

Přiznejme si, že plug-in hybrid si o pravidelné nabíjení přímo říká (přes noc u rodinného domu nebo přes den v práci; plné nabití trvá 5 hodin z běžné zásuvky a 3,5 hodiny z wallboxu 3,6 kW) – pak se vám odmění směšně nízkou spotřebou. Například nám po ujetí zhruba 100kilometrové trasy na kterou jsme vyjížděli s plně nabitou baterií, svítila na palubním počítači spotřeba 3,1 l/100 km (berte to jen jako ukázku, určitě by to šlo i lépe). Pokud ho nabíjet nebudete, měli byste se pohybovat na číslech srovnatelných s moderními diesely, ale bude to hodně nevyužitá příležitost.

Integrace moderní techniky se vážně povedla – bez ohledu na to, že jde o první pokus Škodovky v oblasti PHEV (také proto, že technika pochází z inovovaného Passatu GTE). Elektrický motor uděluje autu slušnou dynamiku a ani benzinový motor se s autem nenadře (předpokládejme, že s ním nezávodíte – a pokud ano, je tu sportovní režim s elektrickým boostem). Sladění obou pohonů je naprosto perfektní, většinu času ani nevíte, na co vlastně jedete. I brzdy jsou dostatečně citlivé a čitelné, což je tradiční bolístka hybridů, které přecházejí mezi režimy elektrické rekuperace a klasickým brzděním kotouči. Superb iV po vás rozhodně nebude vyžadovat nějakou zásadní změnu řidičských návyků.

A právě o to Škodovce šlo – aby Superb iV byl co nejblíž všem ostatním Superbům, aby jeho užívání bylo co nejintuitivnější a jeho pořízení co nejpřístupnější. Proto se designově tolik neliší zvenku (více chromu v nárazníku i masce chladiče, která je více uzavřená a má integrovaný dobíjecí konektor, na zádi logo „iV“) ani uvnitř (nová generace infotainmentu, odlišné, ale velmi přehledné zobrazení virtuálního kokpitu, kde snadno vidíte, jak moc rekuperujete nebo využíváte elektrický výkon, nové tlačítko E-mode pro ovládání elektrického pohonu), proto se řídí a funguje jako běžný Superb (pouze přijdete o 16 litrů nádrže, ale těch 50 l společně s baterií by mělo vystačit až na 930 km dojezdu, také se zmenšil kufr na stále dostatečných 485 l limuzíny a 510 l kombi, ale pořád na kouli utáhne 1 900 kg) a proto je k dispozici jako limuzína i kombi a ve všech výbavových stupních včetně sportovní Sportline a luxusní Laurin & Klement.

Ale vy si ho stejně nejspíš nekoupíte. Daleko pravděpodobněji ho totiž vyfasujete od firmy jako služební auto (80 % prodejů má patřit fleetu) – daňové úlevy a nízké provozní náklady (a parkování v centrech měst zdarma jako bonus) dávají Superbu iV ještě větší smysl. Tohle auto ekonomicky prostě funguje. A hlavně funguje za volantem – jezdí jako běžný Superb, a přitom umí být vážně hodně úsporný. Jen ho musíte zapojit do zásuvky…

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama