Hlavní obsah

Škoda Scala prošla losím testem a výsledek je solidní

Foto: YouTube - km77.com

Škoda Scala v losím testu

Takzvaný losí test je dlouho používanou metodou, která skvěle vypovídá o schopnostech auta při krizovém úhybném manévru. Jak název napovídá, je zde simulována situace, kdy by muselo auto na silnici náhle uhnout velkému sudokopytníkovi – losovi evropskému. Není se pak čemu divit, že původem je test ze Švédska.

Článek

Principem testu je, že se vůz musí při rychlé jízdě vyhnout prudce vlevo (do protisměru), a potom se zase stejně prudce vrátit zpět do své stopy. Během historie už přinesl losí test řadu extrémů. Například první generace Mercedesu-Benz třídy A skončila při testování na střeše, u vozu Hyundai před několika lety selhal posilovač řízení a Jeep Grand Cherokee se málem převrátil, aby po následné úpravě elektroniky stabilizace oddělal několik předních gum. Dost paradoxní je taky dosavadní rekordman testu. Pouze jediný vůz projel losím testem pod dohledem švédského magazínu Teknikens Värld rychlostí 85 km/h a jednalo se o Citroën Xantia Activa na hydropneumatickém podvozku. V takovém fofru nezdolaly losí test ani ryze sportovní modely věhlasných značek.

Za dobrý výsledek se považuje, když vůz zdolá losí test bez sražení kuželu při rychlosti 77 km/h. I proto se jeden španělský magazín, zabývající se právě losím testem, jmenuje km77. A právě Španělé teď losím testem prohnali tuzemskou novinku – Škodu Scala. Konkrétně se jednalo o vůz s vrcholným pohonným ústrojím, kombinujícím přeplňovaný čtyřválec 1.5 TSI a sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku.

Scala testem prošla s velmi pěkným výsledkem, když řidič stanovenou trať projel bez sražení kuželu s nájezdovou rychlostí 79 km/h. V rámci třídy je to lehký nadprůměr. Jak je vidět z videa – podařilo se tak až na druhý pokus, ale i to se počítá. Ve vyšších rychlostech už nebyl řidič schopen udržet Scalu po prvním vyhnutí ve stopě a srážel kužely.

Výsledek testu hovoří o tom, že se Scala chovala předvídatelně. Vlivem koncepce se při prvním manévru dostavila nedotáčivost, která posléze přešla do přetáčivosti, jak se zadek vozu rozkýval. Na výjezdu zpět do původní stopy potom rozkývaná Scala zvedla do vzduchu vnitřní zadní kolo, což se i vzhledem k jednoduché konstrukci zadní nápravy dalo čekat. V poslední části videa nechybí ani slalom, kde je přímé porovnání nastavení adaptivních tlumičů ve standardním a sportovním režimu. Sportovní režim ovšem na náklony karoserie, a tedy stabilitu při průjezdu, neměl zásadnější vliv.

autowebAUTOWEBaUtOwEb