Hlavní obsah

Škoda Scala konečně i s pohonem na zemní plyn

Foto: Škoda Auto

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Zapomeňte na diesely nebo elektřinu, skutečně ekonomický, ekologický a efektivní pohon je momentálně stlačený zemní plyn (CNG). Nově na něj můžete jezdit i se Škodou Scala G-TEC, poslední variantou kompaktního hatchbacku české automobilky, a ušetřit tak spoustu peněz za palivo.

Článek

Pohon na zemní plyn je čím dál oblíbenější, protože má řadu výhod s jen málo nevýhodami:

Náklady – CNG dokáže uspořit zhruba polovinu nákladů oproti benzinu a třetinu ve srovnání s diesely, reálně se tak dá jezdit s náklady 1 Kč/km.

Foto: Škoda Auto

Naplnit nádrže CNG je snadné a zabere to jen pár minut

Emise – v porovnání s benzinovým motorem má přibližně o 25 % nižší emise CO2, výrazně méně vzniká i oxidů dusíku (NOx) a netvoří se žádné pevné částice. Pokud se místo CNG použije syntetický plyn či bioplyn z odpadních vod nebo zemědělské produkce, ekologická bilance se dále zlepšuje. Taky se nemusí rabovat žádné doly drahých kovů kvůli výrobě baterií.

Efektivita – síť čerpacích stanic se rychle rozrůstá (momentálně jich je skoro dvě stě) a naplnění nádrže trvá, na rozdíl od nabíjení elektromobilu, jen pár minut.

Jednou z mála nevýhod CNG je přece jen stále nižší počet čerpacích stanic ve srovnání s klasickými benzinkami, takže si své cesty musíte pečlivěji naplánovat, abyste výhody CNG využili naplno.

Foto: Škoda Auto

Klasický benzinový motor doplňují tři nádrže na CNG umístěné u zadní nápravy

Ale na rozdíl od nedostupné zásuvky vás nedostatek CNG nemůže zastavit – Scala G-TEC má totiž kromě tří nádrží na zemní plyn o celkové kapacitě 13,8 kg CNG ještě 9litrovou nádrž na benzin, takže její dojezd činí až 630 kilometrů (410 km na CNG, 220 km na benzin) a prodloužíte ho za pouhých pár minut u čerpací stanice.

O pohon se stará známý litrový přeplňovaný tříválec, který má ve variantě 1,0 G-TEC výkon 90 koní a 160 Nm a je spojený se šestistupňovým manuálem. Nádrže na CNG jsou umístěné kolem zadní nápravy a zmenší tak objem kufru z původních 467 litrů na skromnějších 339 litrů. Jinak je ale Scala G-TEC úplně stejná jako jiné motorizace a nabízí spoustu prostoru, rozsáhlou výbavu, snadné řízení a příjemnou jízdu – to si ostatně můžete přečíst v našich důkladných testech.

Víme jistě, že Scala G-TEC dorazí na trh ve čtvrtém čtvrtletí 2019, ale zatím nevíme, s jakou cenovkou – což bude klíčová proměnná, podle které si budete moci spočítat, jestli se vám její provoz vyplatí nebo nevyplatí. Už si pro jistotu nažhavte kalkulačky, ať můžete začít šetřit svou peněženku i přírodu co nejdřív.

Reklama

Načítám