Článek
Záchranářskou uličku vytváříme podle zákona tehdy, když dorazíme do nějaké kolony na dálnici nebo silnici pro motorová vozidla, doporučuje se včasně, tedy nikoli až když uslyšíme sirénu. Předepsaný postup vytváření je pak takový, že auta jedoucí vlevo uhýbají doleva a ostatní vozy v pruzích vpravo doprava.
Vzniklá mezera slouží nejen pro záchranáře, protože uličku smí podle zákona využít krom složek IZS také správce komunikace nebo vozidla zajišťující odstranění následků nehody nebo překážky, což jsou například odtahovkáři.
Jak na to? Koukněte na přehlednou animaci ze vzdělávacího portálu Bezpecnecesty.cz
V koloně všeobecně proto doporučujeme držet si takový odstup, abyste viděli autu před vámi na zadní kola. Jednak proto, abyste včas postřehli jeho rozjezd a také proto, abyste před autem měli dostatek prostoru na uhnutí.
Jenže co když někdo záchranářskou uličku zneužije? I na to legislativa myslí. Z Ministerstva dopravy nám potvrdili, že za tento nebodovaný přestupek hrozí pokuta od domluvy po až 1 500 Kč na místě, případně 2 000 až 5 000 Kč ve správním řízení (plus 2 500 Kč za samotné řízení).

Zneužití uličky pro záchranáře? Je to za pokutu, ale bez bodů.
A jak my, řidiči, osvojili jsme si záchranářskou uličku? Podle reakcí námi oslovených složek IZS ano. Například z Královéhradecké policie nám napsali. „Dle našeho názoru se respektování záchranářské uličky zlepšilo a hlídky nevnímají v tomto zásadní problém.“
A svoje informace přidala i Královéhradecká záchranka. „Z dlouhodobého hlediska se situace skutečně zlepšuje. Vytváření záchranářské uličky je mezi řidiči známější a celkově ji vídáme častěji. Přesto jsou stále momenty, kdy to nefunguje ideálně, ale trend je spíše pozitivní.“
Tedy neusněme na vavřínech, a pokud to jen trochu jde, tak uličku vytvářejme. Nicméně ptáme se vás, jestli je pokuta za zneužití záchranářské uličky adekvátní? Nebo by měla být vyšší? Nižší? Dejte nám vědět do ankety pod článkem.


