Článek
Pokud se projedete po typickém českém parkovišti, uvidíte na něm řadu automobilů včetně těch, které jezdí na zkapalněný ropný plyn (LPG) nebo stlačený zemní plyn (CNG). Takové vozy u nás bývají označené žlutou samolepkou třeba na zadním okně nebo víčku, některé vozy jezdící na tato paliva ji však nemají.

Proč některé plynové vozy palivovou samolepku mají, ale jiné ne?
Tento dotaz jsme položili zástupcům Ministerstva dopravy, kteří nám ochotně odpověděli. Takže máme jasno.
Evropská legislativa totiž říká, že s výjimkou autobusů nemusí mít vozidla s továrním dvojpalivovým systémem (CNG, LPG) označení pomocí samolepky. Schválení takových aut podléhá mezinárodně platným předpisům, které označení nevyžadují.
Tisková mluvčí Ministerstva Alena Mühl ještě dodala. „Důvodem neoznačení továrních aut je vyšší úroveň celého provedení, které od původní konstrukce a montáže vozu s takovým pohonem počítá, a v neposlední řadě je to i nemožnost stanovení takových označení nad rámec EU legislativy.“

LPG/CNG označení nelze u továrních aut nařídit, ale ani zakázat.
Jednoduše řečeno se počítá s tím, že továrně vyrobená auta na dvojitý pohon jsou konstrukčně lépe řešená než vozy přestavěné, a tudíž potenciálně bezpečnější. Evropská legislativa pak samolepku nevyžaduje, takže ji nelze továrním autům na plyn nařídit. Na druhou stranu ani zakázat, pokud bude vhodně umístěná.
Kdy samolepka být musí
Jiná písnička to ovšem je při dodatečné přestavbě na LPG či CNG, kdy jde obvykle o přestavby podle národního schválení a kde je označení samolepkou českou legislativou vyžadované.
„Důvody tohoto označení jsou hlavně bezpečnostní a požární předpisy a ochrana v různých situacích jako je nehoda, porucha, požár a tak dále. Tedy možné lepší předvídání potenciálních nebezpečí plynoucích z chování přestavěného vozidla. Tento požadavek byl dříve vyžadovaný ze strany Hasičského záchranného sboru,“ uvedla tisková mluvčí Mühl.

U dodatečné přestavby podle národního schválení je označení vyžadované.
Na to konto jsme oslovili hasiče ze Středočeského kraje, odkud nám přišla odpověď tiskové mluvčí Terezy Sýkorové. „Pokud má vozidlo nalepený štítek se specifickým pohonem, tak se k němu při zásahu tak přistupuje. Pokud nevíme, o jaký pohon se jedná, máme stanovené postupy, aby pro nás byl zásah bezpečný.“
Dále jsme se dozvěděli, že po příjezdu na místo zásahu dělají hasiči nejprve průzkum, poté volí postup, případně se chrání vodním proudem či pěnou. U všech nehod také provádí protipožární opatření, a to odpojení autobaterie jakožto potenciálního iniciátora hoření.
Tedy to jsou důvody, proč vaše tovární LPG Dacia samolepku na okně mít nemusí (nicméně může), ale sousedovic přestavěná Octavie ano. Pro hasiče je každopádně vždy lepší, když o alternativním pohonu ví.


