Hlavní obsah

Češi postavili úžasný nový hasičský speciál. Má silný motor a díky superdlouhé ruce dosáhne všude

Foto: Kobit THZ

Českou firmu Kobit THZ znáte jakožto výrobce hasičských speciálů především na podvozcích Tatra, nicméně tato společnost upravuje i vozy jiných značek a rozhodně též zajímavě. Naposledy to byla Scania s opravdu dlouhou pomocnou rukou.

Článek

Práce hasičů není jen o hašení požárů a vystříhávání lidí z vraků aut, naši požárnici plní rozmanité úkoly, k čemuž jim pomáhá všelijaká technika včetně té speciální.

Česká společnost Kobit THZ představila svůj technický univerzál pro těžké technické zásahy pro město i náročný terén. Překvapivě nestojí na podvozku Tatra, ale využívá šasi a kabinu modelu Scania G 460 XT, který se navíc pyšní 460koňovým motorem a pohonem všech kol.

Foto: Kobit THZ

Scania G 460 XT má pohon všech kol a výkonný motor.

Zadní nástavba Scanie je vyrobená z hliníku a obsahuje přehledné skříně kryté roletami, a to proto, aby měla posádka výbavu vždy po ruce. Jde třeba o elektrocentrálu, motorové pily, hasicí přístroje, sekery, kleště a další.

Střecha je pochozí, na ní mají své místo přídavná LED světla včetně výsuvného stožáru, díky němuž je možné kompletně nasvítit místo zásahu.

Prodlouženou rukou vozidla a jeho dominantou je pak hydraulický jeřáb FASSI F185AC.2.25, který umí zvednout až 4 150 kg při vyložení do délky 3,9 metru. Jestliže se rameno natáhne na 11,35 metru, lze bezpečně manipulovat s nákladem do hmotnosti 1 170 kg.

Maximální dosah je 13,45 metru, otočí se v rozsahu 416 stupňů, což dává posádce možnost manipulace i ve stísněných prostorech. Krom toho může jeřáb nosit koš pro dvě osoby, určený pro práci ve výškách.

Ruku k dílu umí přidat dva navijáky značky Come-Up. Ten přední má tažnou sílu 9 070 kg, zatímco zadní až 13 600 kg. Soudě dle polepů speciál zamíří k hasičům do Pardubického kraje.

Načítám