Článek
Sice se říká, že není důležité to, co děláte, ale jak u toho vypadáte, nicméně nejnovější terénní speciál na podvozku Tatra Force s páteřovou rourou a výkyvnými nápravami nabízí oboje. Tedy povedený vzhled i schopnosti.
Na délku má vozidlo 7 750 mm, je široké 2 550 mm a vysoké 2 950 mm. Vzniklo na základě specifických požadavků klienta, je totiž určeno tam, kde běžná technika nestačí. Bavíme se o hlubokých lesích, zatopených oblastech nebo o místech, kam sotva dojdete pěšky, natož autem. Svými parametry se tak přibližuje lesnímu speciálu.

Speciál je určený pro jízdu do extrémně náročného terénu.
Srdcem vozu o celkové hmotnosti 18 tun je vzduchem chlazený osmiválec Tatra V8 o výkonu 340 kW (462 koní), který plní emisní normu EURO 3, což je u speciálů legislativně v pořádku. O přenos točivého momentu na všechna čtyři kola se následně stará automatická převodovka Allison.
Aby se automobil s třímístnou klimatizovanou kabinou mohl efektivněji pohybovat v náročném prostředí, dostal do výbavy obří pneumatiky s hrubým vzorkem, díky své konstrukci zvládne brody až do hloubky 1,3 metru.

Lafetová proudnice je ovládaná přímo z kabiny.
Vpředu si nejde nevšimnout lafetové proudnice dálkově ovládané z kabiny, která má regulovatelný průtok vody i nastavitelný vodní kužel. Vzadu má své místo nerezová nízkoprofilová nádrž snižující těžiště, do níž se vejde 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.
V zadní hliníkové skříni se běžně vozí hasičské příslušenství a čerpadlo. Samotný výkon čerpacího zařízení THZ 3000 činí 3 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů, ve vysokotlakém režimu dokáže dodat 250 litrů za minutu při 40 barech. Ovládací panel umístěný vzadu navíc není řízený elektronicky, což má zvýšit spolehlivost v extrémních podmínkách.

Majáky má vůz elegantně zastavěné do karoserie i nástavby.
V rámci osvětlení se speciál pyšní integrovanými červenomodrými majáky, na bocích také signalizačními diodami ukazujícími dostupné množství vody a pěnidla. Hlavní osvětlovací stožár nese LED světla s celkovým světelným tokem 40 000 lumenů, což je pro představu podobná svítivost, jakou vyprodukuje 22 aut s běžnými full-LED předními světlomety.
Požárnický automobil nebyl navržen jen tak, ale odrazily se v něm praktické zkušenosti uživatelů hasičských vozů. CAS 30 Tatra Force 4×4 s označením LP tak nabízí ještě novou generaci hliníkových výsuvných prvků, modulární systém držáků hadic, rozšířené úložné prostory, nerezová potrubní čerpadla nebo právě vyšší svítivost osvětlovacího stožáru.
Za stavbou hasičského speciálu stojí společnost KOBIT - THZ, hlavní design nové generace Force má poté na svědomí talent Lukáš Taneček. A jak se tenhle kousek líbí vám?