Článek
Naftové motory lidé obvykle volí proto, že jsou na svůj výkon a objem úsporné. Legendy o čtyřválcích TDI vyrábějících naftu známe asi všichni, švédská Scania se však nedávno pochlubila novými modely, u nichž hrdě hlásí, že díky palivovým nádržím o objemu více než 1 000 litrů zvládnou ujet až 800 kilometrů bez tankování.
A to je spotřeba zhruba 125 litrů na 100 kilometrů, tedy 1,25 litru spálené nafty na jediný ujetý kilometr. Nejspíš si tak kladete otázku, proč moderní vozy vybavené osmiválcovými motory o výkonu 620 koní tak žerou?
Jde o mocné tahače na robustní platformě Scania R 620 XT 8×4/4, jsou určené pro švédskou armádu a budou vozit tanky, ten samotný váží asi 60 tun. A to je fakt hodně, takže vám asi došlo, že vypočtená spotřeba je včetně nákladu.

Vypočtená spotřeba je včetně nákladu.
Do toho vozidla povezou celou osádku, její výzbroj i výstroj, proto výrobce zvolil dvoukabinu. Díky tomu všemu může tank dovezený do cíle začít po složení okamžitě fungovat.
Zajímavostí je, že zastavěné motory těchto scanií jezdí jak na standardní naftu, tak na specifické vojenské pohonné hmoty. Ale jestli je potřeba přepravit spíše víc materiálu namísto tanku, tak vozidlo uveze dva vojenské kontejnery.

Dvoukabina proto, aby tahač převezl i posádku tanku.
Scania dodá švédským vojákům celkem 65 vozidel, přibližně polovina z nich dostane navíc silné navijáky určené pro odtah poškozených tanků. Tahače byly vyvíjeny od roku 2023, obsahují civilní i vojenské komponenty, kabinu sdílí s hasičskými speciály.
Těžké tahače s brutální spotřebou však značně zefektivní vojenskou logistiku, protože společná přeprava posádky s technikou je výhodná i v případech náhlé změny trasy, místa i času nasazení. A kdy se seveřané mohou těšit? Už brzy, kompletní dodávka tahačů má být dokončena do léta 2026.


