Hlavní obsah

Bizár mezi americkými obytňáky: Luxusní dům na kolech pohání poctivý 7,5 V8

Foto: Bring a Trailer

Připomíná starý Lincoln, má však zadní parkovací kameru a adaptivní podvozek – Eldorado Starfire je retro obytňák, jak má být

Veterány i obytné vozy jsou poslední dobou v kurzu – ale co teprve kombinace obojího? Tento vůz Eldorado Starfire je díky svému věku 35 let ještě poměrně mladým veteránem mezi obytňáky, a tak má kromě pořádně dávky retro stylu pořád co nabídnout.

Článek

Vypadá povědomě – ale proč? Pakliže jste si také položili tuto otázku, pak vězte, že nejste úplně daleko od pravdy – obytné vozy Starfire, které svého času vyráběla firma Eldorado Motor Corporation, byly po stránce designu do určité míry inspirovány soudobým Lincolnem Continental, takže proto ta povědomá příď.

Foto: Bring a Trailer

Eldorado Starfire se vyráběl v druhé polovině 80. let a poháněl jej poctivý 7,5l osmiválec z dílen Ford o výkonu 380 koní a 670 Nm, síla putuje na čtyři zadní kola přes třístupňový automat

Tento retro obytňák v prodloužené variantě o délce 31 stop (tedy po našem 9,45 metru) pohání poctivý atmosférický osmiválec Ford o objemu 7,5 litru o výkonu 380 koní a 670 Nm točivého momentu. Jeho síla potom přes třístupňový měničový automat putuje na čtyři kola, ale přesto jde o v podstatě „zadokolku“ – bystrý čtenář si jistě všiml zdvojené zadní nápravy.

I přes svůj věk vůz disponuje velmi slušným vybavením – vpředu jsou dvě pohodlná a otočná sedadla a rádio s CD přehrávačem, následuje posezení, které může sloužit i jako menší jídelna nebo klubovna. Potom vidíme kuchyňku, za níž následuje další, v tomto případě už ležérnější posezení v podobě dvou pohodlných pohovek.

Z komfortního vybavení nechybí záležitosti jako koupelna, pro jistotu jsou tu dokonce hned dvě klimatizace ukotvené ve stropě, lednička nebo ohřívač vody. Navzdory roku výroby 1987 (což je podle všeho poslední ročník s karburátory) je vůz ve skvělém stavu a prodejce uvádí více i méně banální servisní úkony počínaje výměnou motorového oleje a výměnou alternátoru a konče opravou zavěšení výfukového potrubí.

Karoserie pro Eldorado Starfire se tehdy dělala ze sklolaminátu a vidíme tu dvoubarevné lakování poměrně typické pro americká auta 70. a částečně i 80. let minulého století. Jezdí na 15palcových leštěných kolech Alcoa obutých do pneumatik Firestone o rozměrech 215/85, stabilitu za různých okolností zajišťuje adaptivní podvozek. Brzdnou sílu poskytují přední kotoučové brzdy, vzadu jsou bubnové.

Kabině vévodí dvě „kapitánská“ elektricky nastavitelná sedadla čalouněná béžovou látkou, palubní deska, koberečky i dekorativní panely barevně odpovídají. Najdeme tu veškeré běžné vybavení jako klimatizaci, přihrádku u spolujezdce, elektricky ovládaná okna, sklopné držáky nápojů ve dveřích nebo rádio.

Přes středový panel lze potom ovládat generátor nebo vlastnosti vzduchového odpružení, součástí vybavení je také zadní parkovací kamera.

Z kapitánského křesla potom vidíme tříramenný volant, za kterým ční rychloměr cejchovaný do 85 mil za hodinu (136 km/h), ukazatel paliva, teploty chladící kapaliny, tlaku oleje nebo stavu baterie – takže vlastně jako v běžném autě. Tachometr ukazuje nájezd pouhých 33 tisíc mil (cca 53 tisíc kilometrů).

Šikovně řešená kuchyňka disponuje čtyřplotnovým plynovým vařičem, nachází se tu i mikrovlnná trouba, zdvojený dřez a lednička s ledovačem. Nechybí kredenc a nespočet dalších úložných prostor. Za obývací místností, která je za kuchyňkou, se nachází malá koupelna – toaleta, umyvadlo, sprcha a malá skříňka – to vše v samotné zádi vozu.

Až na drobné oděrky od kamínků na přední masce je Eldorado Starfire ve skvělém vizuálním stavu a díky několika málo servisním úkonům je nyní i ve skvělém technickém stavu – nakonec vyměnil majitele za částku rovných 35 tisíc dolarů (840 tisíc korun).

Reklama

Načítám