Článek
Všeobecný názor, že se stáčí jen starší auta, je v naší zemi bohužel mylný. Jelikož jde o koruny, tak se podvodníci neštítí upravit tachometr u jakéhokoli vozu, klidně dvouletého.
Na problematiku mladých ojetin v Česku se zaměřila společnost carVertical, která zjistila zajímavé a ne moc příjemné věci. Ty jen potvrdily, že švindlování je tuzemský národní sport. Tak pojďme pěkně popořadě.

Stáčení tachometrů je pořád národní sport, ať jde o jakkoli staré auto.
Analýza zaměřená na manipulaci s tachometry ukázala, že v Česku patří mezi nejrizikovější vozy z rozmezí let 2000 až 2023 ty, největší průšvih je pak rok 2003. Nesrovnalost v nájezdech byla odhalena u 11,5 % prověřovaných automobilů.
Ač je to méně časté, tak i velmi mladé vozy mají „cinknuté“ tachometry. Omlazení bylo zjištěno u 0,8 % vozidel vyrobených v roce 2021, dále u 1,4 % vozidel vyrobených v roce 2022 a u 2 % vyrobených v roce 2023.
Pokud jde o nejvyšší průměrné stočení, a to o 156 363 km, tak to se podle studie týká aut z roku 2020, tedy u pětiletých ojetin. Ale co mladší vozy? Tam to taky není žádná hitparáda.

Stáčí se i mladé ojetiny, klidně dvouleté.
U automobilů z roku 2021 jde v průměru o stočení 55 700 km, u ojetin z roku 2022 o 27 400 km a u aut z druhé ruky z roku 2023 dokonce o 80 700 km. Znamená to tedy, že se v Česku vyplatí prověřovat i zánovní vozy.
Počkat, dvouleté auto a stočení v průměru o 80 700 km. Není to chyba? Zeptali jsme se přímo na cerVertical, odkud nám přišla tato odpověď.
„Chápeme, že toto číslo může vypadat jako chyba, ale není tomu tak. Tento případ jsme analyzovali, protože údaje pro novější vozy jsou v jiných zemích mírně nižší. Naše data však ukazují, že v Česku je tento průměrný počet najetých kilometrů u vozidel vyrobených v roce 2023 způsoben dovozem vozů,“ uvedl zástupce Eglė Utkienė.
„Novější vozy s vyšším počtem najetých kilometrů, ale s dobrým stavem karoserie, jsou do Česka dováženy s vysokým počtem najetých kilometrů, což zkresluje situaci na vnitřním trhu s ojetými vozy,“ dodal odborník platformy carVertical.

Jak může dvouleté auto natočit tolik kilometrů, aby se pak průměr těch stočených rovnal 80 tisícům? Jednoduše hodně jezdí, například jako taxi nebo firemní vůz.
Velmi často jsou tyto mladé vozy s vysokým počtem kilometrů bývalé taxíky, a to jak běžné taxi, tak alternativy typu Uber či Bolt. Případně jde o firemní vozy manažerů či obchodních zástupců. Nesmíme zapomenout, že největší dříči natočí klidně přes 100 tisíc km za rok.
Společnost cerVertical radí prověřit nejen historii vozidla, protože ta může být upravená nebo hodnoty stočení nejdou pod hodnoty zaznamenané při technické kontrole či uvedené v oficiálních registrech. K tomu se doporučuje nechat si auto zkontrolovat v autorizovaném servisu. Totiž najeté kilometry nejsou uloženy jen v budících, ale rovněž v dalších komponentech.
Mladé vozy taky bourají
Podvody se nedějí jen v oblasti tachometrů, ale i při zatajování nehod. Výzkum carVertical ukázal, že v Česku nejvíce bourala auta vyrobená v letech 2010 až 2014. Záznam mělo 61 až 62 % prověřovaných automobilů.
Jenže bourají i mladá auta. Záznam o škodě byl zjištěn u 34,6 % ze všech prověřených vozů z roku 2021, dále u 32,8 % vozů z roku 2022 a u 28,1 % aut z roku 2023. Navíc kvůli tomu, že jde o mladá auta s pokročilejšími technologiemi, jsou jejich opravy podstatně dražší.

Pozor na servisní historii a škodní události. U mladých aut jdou i drobnosti do desetitisíců či statisíců.
Zatímco průměrná výše nákladů na opravy škod u vozů z roku 2002 dosahuje 58 000 Kč, tak u modelů data výroby 2020 je to už bezmála 100 000 Kč a u data výroby 2023 dokonce 114 000 Kč.
Na to konto pak musíte rozlišit, jestli ona škoda ve výši statisíců je věc typu promáčknuté oboje dveře, vysypaná skla a poškrábané nárazníky, nebo nějaká závažnější patálie, která by mohla ohrozit bezpečnost.
Z průzkumu tak vyplývá, že se švindluje u starých i nových aut a že pouhé prověření historie realizované za pět minut online často nestačí. Stočení kilometrů nebo zatajení nehody pak uměle zvyšuje hodnotu vozidla, avšak pro napáleného kupce jde o potenciální starosti navíc. A stále platí to, že čím dražší model je, tím dražší pak mohou být následné neočekávané opravy.


