Hlavní obsah

Studie spolehlivosti: Nejméně problémů je s hybridy, drahé Tesly propadly

Foto: Tesla

Některé elektromobily jsou totiž spolehlivé méně, jiné zase více. A pozor – dražší nutně neznamená spolehlivější

23. 3. 2022

Automobilový průmysl stojí tváří v tvář velkým změnám – podíl elektromobilů na automobilovém trhu se zvětšuje, a to prakticky ve všech segmentech. Stále se však najde celá řada motoristů, kteří elektromobilům (zatím) nevěří. Ovšem poslední studie ukázala, že jejich obavy nejsou až tak úplně scestné.

Článek

Jsou elektromobily nespolehlivé? Ne tak úplně. Ukázalo se, že u některých elektromobilů se poruchovost vyskytovala více, u jiných zase méně – ostatně, jako tomu je i u spalovacích aut. Zajímavé však je, že dražší a luxusnější elektromobil automaticky neznamená vyšší spolehlivost.

Přejděme tedy k věci – vycházíme ze studie, kterou provedla společnost jménem Which?, která má sídlo ve Velké Británii. Firma má za cíl podporovat informovanost spotřebitelů tím, že dané produkty testuje a případně poukáže na nedostatky dle svých slov „podřadných“ produktů či služeb. Celkově tato firma usiluje o zvyšování povědomí o právech z hlediska spotřebitelů, s čímž souvisí i nabídka poradenství.

Nejlepší skóre? Konvenční „samodobíjecí“ hybridy

Foto: Dalibor Žák

Nejlépe si ve spolehlivosti vedly konvenční hybridy, za nimi byly klasické benzinové vozy. Další příčku obsadily plug-in hybridy, těsně za nimi byly vozy spalující naftu

Jak původně uvedl britský deník Daily Mail na svých stránkách, firma Which? studovala zkušenosti spotřebitelů tradičních spalovacích vozidel a elektromobilů v prvních čtyřech letech vlastnictví vozidel.

V průzkumu vyzpovídali celkem 48 tisíc spotřebitelů, kteří dohromady vlastní 57 tisíc vozů s různým typem pohonu. Z těchto téměř padesáti tisíc motoristů hlásili nejméně poruch majitelé konvenčních „samodobíjecích“ hybridů – v řeči čísel s nimi mělo problém 17 procent oslovený, zhruba každý šestý.

Na druhém místě byly klasické benzinové vozy s 19 procenty, na třetím místě pak byly opět hybridní vozy, tentokrát tzv. plug-in hybridní s 28 procenty. Za plug-in hybridy se ve spolehlivosti umístily naftové vozy s 29 procenty a poté, na nelichotivém posledním místě, skončily elektromobily s podílem 31 procent hlášených poruch. Jen pro upřesnění – z oněch 57 tisíc vozů vlastněných 48 tisíci majiteli bylo elektromobilů přesně 2 184.

Zajímá vás stejně tak jako nás, co se mohlo pokazit na elektromobilech, když jsou konstrukčně o tolik jednodušší oproti spalovacím vozům? Překvapivě šlo především o poruchy softwarového charakteru, nikoliv o poruchy samotných elektromotorů nebo baterií – alespoň tedy v těchto případech, tedy u vozů se stářím do 4 let.

Nejdražší není nutně nejlepší

Foto: Tesla

Nejdražší je automaticky nejlepší? V průzkumu spolehlivosti elektromobilů tomu bylo spíš naopak – vozy značky Tesla si nevedly příliš dobře

„Je chvályhodné, že se motoristé začínají přiklánět k vozům, které jsou šetrnější k životnímu prostředí, stejně tak je ale důležité, aby tito lidé za své peníze dostali kvalitní produkt,“ sdělila Lisa Barber, editorka domácích produktů a služeb u společnosti Which?.

„Překvapivě to byly zrovna elektromobily, které potvrdily, že vyšší cenovka nemusí nutně znamenat vyšší kvalitu,“ přiznala Barber. „Přesně to je jeden z důvodů, proč jsme se rozhodli udělat tento průzkum – aby lidé před touto nemalou investicí vložili svou důvěru do výrobců, kteří jsou toho hodni.“

Studie: Nejspolehlivější vozy jsou hybridy, elektromobily se umístily na chvostu

Celkové statistiky společnosti Which?

Pohon vozuJedna nebo více závadZávada znemožňující jízdu nebo opětovný rozjezdPrůměrná doba strávená v servisu
Konvenční hybrid17,3 %5,6 %3,9
Benzinový motor18,6 %3,5 %3
Plug-in hybrid27,5 %5,4 %4,2
Naftový motor29,1 %6,9 %3,8
Elektrický pohon31,4 %8,1 %5,1

Proto je dobré vzpomenout statistiky související s automobilkou Tesla, která je považována za jakéhosi pionýra v oblasti technologií. V některých částech světa jde téměř o synonymum luxusního elektromobilu. Ze všech elektromobilů však byly právě Tesly nejporuchovější.

Z testovaných vozů do čtyř let stáří hlásilo celých 39 procent majitelů vozů značky Tesla během loňského roku alespoň jednu závadu, 5 procent majitelů potom hlásilo totální poruchu znemožňující pokračování v jízdě, případně poruchu znemožňující odjet z místa, kde parkovali.

Ne všechny elektromobily jsou nespolehlivé

Foto: Kia

Že jsou všechny elektromobily nespolehlivé? Kia e-Niro si ve skutečnosti vedla velice dobře navzdory tomu, že je oproti takové Tesle o dost levnější

Na druhé stránce spektra – a to jak cenově, tak i co do spolehlivosti – se nachází korejská automobilka Kia. Její elektromobil e-Niro si vedl velice dobře s pouhými 17 procenty hlášených poruch během roku 2021. Pouhé jedno procento majitelů potom nahlásilo poruchu znemožňující odjetí z místa nebo pokračování v jízdě.

Na druhou stranu je pravda, že nejen servis a údržba, ale i poruchy tu a tam do života motoristů patří. S tím souvisí i doba, po kterou jsme bez našeho plechového parťáka – tedy doba, kterou vůz stráví v servisu.

Tohle byla asi jediná oblast, kde si Tesla vedla dobře – její zákazníci při poruše byli bez vozu pouze 3,5 dne, oproti 8,5 dne v případě vozu Kia e-Niro. Je to však jen minimální náplast na nelichotivé výsledky vozů Tesla. Doba opravy u spalovacích vozů se pak pohybovala v rozmezí 3–4 dnů.

Výsledek průzkumu patrně každý uchopíme za jiný konec, zatvrzelým „elektroskeptikům“ však nejspíš (alespoň částečně) bude učiněno za dost – pokud tedy pomineme kvalitní práci, kterou odvádí například Kia. Staromilci prosazující klasické motory tak patrně budou spokojeni, fanoušci hybridů nadšeni a uživatelé elektromobilů nám vysvětlí, že je opravy vyjdou levněji, ušetří za servis a za provoz.

Reklama

Sdílejte článek