Hlavní obsah

Střešní boxy, tažná zařízení, nosiče kol a další doplňky: Pozor na kopie, neodbornou montáž a vrtání

Foto: Shutterstock / Sergey Lavrentev

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Že není auto z výroby perfektní a je potřeba ho nějak upravit, aby vyhovovalo požadovaným vlastnostem? Koupit jde plno příslušenství, od lapačů nečistot přes nosiče jízdních kol až po tažné zařízení. Na co si ale dát pozor?

Článek

Ačkoli se automobilky snaží dělat auta univerzální a vhodná pro všechny, tak některé specifické úpravy jsou pak už záležitostí dalších majitelů. Například ne všichni chtějí střešní nosič, tažné zařízení a další oblíbené prvky, takže buď jsou součástí příplatkové výbavy, nebo dodatečně montovaného příslušenství.

Kdo ví, že takové věci bude potřebovat, a kupuje nové auto, ten si samozřejmě všechno zaškrtá v katalogu při objednávání, ale kdo má (nebo kupujte) už auto starší bez této výbavy, nezbývá mu, než ji dokoupit. Nejčastěji se dodělává právě tažné zařízení, ale lidé kupují právě i střešní nosiče, držáky kol a doplňky do interiéru.

Do interiéru jen s kvalitními věcmi

Mnoho doplňků samozřejmě existuje i pro interiér vozidla. Mezi nejoblíbenější patří různé síťové programy do zavazadlového prostoru, koberečky, rohožky a vedle funkční věcí, jako jsou třeba držáky navigace a telefonu či tabletu, také jinak nefunkční ozdoby a dekory.

Náš typ zní: nic do interiéru nikam nevrtejte. Když už musíte něco přidělávat, snažte se postupovat tak, aby šlo vše vrátit do původního stavu. Nevratné zásahy mohou snižovat hodnotu vozu pro další prodej. Stejně tak buďte opatrní s dodělávkami do elektroinstalace, protože neodborné zásahy pak mohou stát za trvalými problémy s elektronikou, vybíjením akumulátoru či falešnými poplachy alarmu.

Dost pokazit se toho dá ale i nekvalitními univerzálními koberečky pod nohy. Kupte si raději originál, který přesně pasuje do k tomu určených držáčků a nehrozí, že se vám kobereček sroluje pod pedály, což může být velmi nebezpečné. Stejně tak vybírejte jen přesné a kvalitní gumové rohožky, které jsou například pro zimní provoz nebo pro terénní auto určitě vhodnější než textilní koberce, jejichž údržba je o něco pracnější.

I do zavazadlového prostoru raději kupte rohožku a síťku, která tam přesně patří. Navíc ochranná gumová rohožka do kufru pomůže chránit čalounění a plasty proti poškození a znečištění, což se hodí, pokud převážíte třeba psa nebo věci na stavbu. Pokud jste kupovali někdy ojeté auto, tak určitě víte, že auto s doslova vybydleným interiérem a kufrem není moc atraktivní.

Foto: Shutterstock / Attapon Thana

U jakýchkoli dodělávek do interiéru myslete na to, že moderní auta jsou vybavena airbagy a ty potřebují pro svou správnou funkci prostor. Proto se vyhněte potahům sedadel, montážím na palubní desku a kamkoli, kde může airbag vystřelit

Čemu se ale vyhněte, jsou různé potahy sedaček a palubní desky. Pamatujte na to, že dnešní auta jsou plná airbagů, a když překryjete sedačku nějakým kusem látky, nemůže pak airbag umístěný v boku sedačky fungovat správně. Pozor také na dodělávání čehokoli na palubní desku, airbag pro spolujezdce je při nafouknutí dost objemný a i nevhodně umístěný držák kamery, navigace nebo mobilu může jeho funkci omezit.

Nosiče na kolo: na střechu, nebo dozadu?

Nejjednodušší montáž nosiče jízdních kol je samozřejmě na zadní tažné zařízení. Jeho výhoda je, že nemusíte kola pracně zvedat až na střechu a s autem se pak dostanete i do nižších průjezdů, například do garáže nebo podzemního parkování. Většinou ale musíte dokoupit nosič s osvětlením a mít dodatečnou registrační značku. Nosič na tažné zařízení má většinou nosnost danou maximálním svislým zatížením tažného zařízení, které bývá okolo 70 až 100 kg.

Foto: Shutterstock / robypangy

Nosič na kola montovaný dozadu za auto je pohodlně přístupný a nemění výšku vozu, takže s ním zajedete i do podzemních garáží. Omezuje ale přístup do zavazadlového prostoru

Stále velmi oblíbený je ale samozřejmě i klasický střešní držák kol, který se montuje na příčné střešní nosiče. Kupte si ale příčné nosiče přesně na vaše auto, které pasují. S těmi univerzálními může být poměrně velký problém a vedle poškození střechy hrozí i to, že nebudou stabilní. Levnější bývají ze železa a jsou dost těžké, lepší jsou z lehčího hliníku. Ale zase si pohlídejte kvalitu, ať se nosič po zatížení neohne. Originální bývá kvalitativně v pořádku a ani nemusí být o tolik dražší než univerzální produkty.

„Originální příslušenství prochází ve Škoda Auto přímo na vozech jízdními testy, optimalizuje se v simulaci větrného tunelu a zkouší se i jeho bezpečnost v případě nehody. Tyto testy zaručují plnou funkčnost a trvanlivost produktu,“ říká Karel Starý, vedoucí oddělení Aftersales ve Škoda Auto Česká republika.

Důležité je zvolit i vhodný držák samotných kol, u kterého by rovněž měla rozhodovat bytelnost, kvalita a snadná obsluha. Přeci jen s tím budete manipulovat na střeše a klidně i v horším počasí, tak ať jsou například zámky kvalitní a snadno obsluhovatelné.

Foto: Shutterstock / logorytm

Střešní nosiče kol jsou praktické a nevyžadují další úpravy, ale je k nim horší přístup a musíte pamatovat na to, že se nevejdete do garáže s nízkými vraty. Pozor také na kvalitu uchycení a při montáži věcí na střechu také na rychlostní omezení. Tlak vzduchu při vysoké rychlosti může špatně upevněný náklad klidně sundat

Prakticky to samé platí pro střešní boxy na zavazadla. Ideální je koupit sestavu, která pasuje přesně a nevyžaduje žádné další úpravy, jak na autě, tak na samotných nosičích a boxu. Případy, kdy špatně vyvážený nebo upevněný nosič někomu na dálnici uletěl, rozhodně nejsou ojedinělé. U nosiče kol a střešních boxů pak jen pamatujte na to, že máte auto vyšší a nemusíte se vejít do všech snížených podjezdů a garáží. A také s naloženou střechou nejezděte moc rychle. Obvykle u střešních boxů a držáků kol platí, že komfortní limit je někde okolo 120 km/h. Při nakládání také pozor na limitní zatížení střechy vozidla (většinou to bývá od 50 do 75 kg).

Opatrně s dodělávkami do karoserie

Dobře si rozmyslete nevratné zásahy do karoserie a konstrukce auta. Ať už jde o dodělávky světel, nosičů, střešních antén a podobně, vždycky se naruší ochranná antikorozní vrstva karoserie a pak auto v dotčeném místě začne reznout. V takovém případě nemůžete čekat, že vám výrobce uzná záruku.

Foto: Jakub Deml

Například lapače nečistot bývají oblíbený doplněk, který má auto chránit před poškozením karoserie a korozí. Ale když pak našroubujete nějaký univerzální díl přímo do karoserie, tak naopak auto začne přesně v tom místě brzy reznout

Horší je to pak s následným prodejem auta, kdy většina kupujících dá přednost originálnímu vozu bez neoriginálních dodělávek do konstrukce. Pokud to tedy půjde, postupujte tak, aby šlo vše vrátit do původního stavu. Což ale při navaření rámů, nosičů či ochranných klecí zřejmě už nikdy nepůjde, přitom autorizované servisy většinou montáž dodatečného příslušenství nabízí, a to bez ztráty záruky.

Oblíbenou drobností jsou také lapače nečistot či jinak zástěrky u kol. Koupit lze plno univerzálních dílů, či přímo určených na nejrozšířenější typy aut, ale pozor na to, jak se mají montovat. Přímým našroubováním do karoserie se totiž jejich původní účel, tedy chránit auto před poškozením karoserie a korozí, vyruší. Chtějte jen takové, které přesně pasují na konkrétní auto a montují se snadno bez narušení karoserie.

S tažným zařízením můžete mít problém na STK

Nejlepší tažná zařízení jsou samozřejmě originální homologovaná přímo z výroby, ale u některých aut je zařízení potřeba dodělat. Nejprve musíte zjistit, jestli to na auto vůbec jde, a pak sehnat vhodný díl. Vedle neoriginálních tažných zařízení jsou ale dostupné i originální díly určené přesně na konkrétní vozidlo. Ty mají tu výhodu, že mají všechnu potřebnou homologaci.

Foto: Martin Žemlička

Dodělávání tažného zařízení do moderního vozu je už poměrně odborná práce a navíc se taková změna musí zapsat do technického průkazu. Raději takovou činnost svěřte odbornému servisu

Jejich výhodou je jednodušší montáž, i když je dobré myslet na to, že vedle nezbytně nutných dodělávek elektroinstalace může být vhodné upravit také komponenty podvozku. Vozy vybavené tažným zařízením mívají totiž už z výroby často upravené silentbloky na nápravě a pružiny i tlumiče. Podle motorizace pak při montáži tažného zařízení může dojít k úpravám i u chladicího okruhu. Montáž tažného zařízení raději konzultujte se svým servisem a možná bude lepší takovou práci svěřit odborníkům.

Důležité je pak ale nechat změnu zapsat do technického průkazu, což je tradičně byrokratický proces. Více jsme o dodatečné montáži tažného zařízení na auto ale psali v samostatném článku.

Pozor na levné kopie z Číny

Díky nepřebernému množství e-shopů a různých prodejců je nabídka doplňků na auta opravdu široká a vedle originálního značkového příslušenství seženete i mnoho doplňků od jiných výrobců. Na nejběžnější typy aut lze koupit přímo vyrobené díly, mnoho doplňků je ale univerzálních a někdy je potřeba je mírně upravit, aby pasovaly na vaše auto.

Pozor si ale dejte na původ výrobků, protože bohužel i na náš trh míří často padělky zavedených značek nejčastěji z Číny, případně produkty s mírně pozměněným názvem, který se snaží vydávat za vyhlášený originál. Podezřelá už bývá nezvykle výhodná cena. U zavedených prodejců by se ale takový podvodný produkt objevit neměl, u značkového prodejce příslušenství už vůbec ne (i u nich můžete narazit na výhodnou cenovou akci). Riziko levných kopií je v tom, že především vůbec nebudou plnit požadované vlastnosti, především pokud jde o pevnost a nosnost.

Reklama

Související témata:
Načítám