Hlavní obsah

Přestavba obytného vozu svépomocí – 1. díl

Foto: KRS

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Češi jsou národem kutilů a zvládnou řadu věcí svépomocí. Možná za to mohou roky socialismu, možná to máme zkrátka v genech. Ať tak či tak, Češi se nebojí ani velkých výzev. Postavit vlastníma rukama dům, zrenovovat veterána nebo třeba přestavět osobní či dodávkový vůz na obytný. Jestli toužíte po tom posledním, pak jste tu správně!

Článek

Hned na úvod je potřeba říci, že taková přestavba auta na obytňák není žádná legrace. Přesto, pokud jste mimořádně manuálně zruční, zvládnete to i doma. Výhodou oproti profesionální přestavbě od specializované firmy je samozřejmě nižší celková cena. Ta je ale vykoupena vaším časem. Pokud jste ale šikovní a rádi trávíte celé dny v dílně, je pro vás přestavba svépomocí ideální variantou.

Taková přestavba má ovšem celou řadu úskalí. „Lidé často kupují věci, které tam nepatří, což vyplývá například z nedostatečných a mnohdy i zkreslených informací z internetových skupin, a často tak kvůli tomu vznikají přestavby, které mohou být nebezpečné nejen pro samotnou posádku, ale i pro ostatní účastníky provozu,“ upozorňuje Tomáš Krs, který se přestavbám obytných vozů věnuje již více než dvě dekády. Nezřídkakdy tak můžeme v obytných vozech vlastní výroby vidět třeba domácí skříňku po babičce, která tam opravdu nemá co dělat.

V takových případech pak mohou být majitelé vozu nepříjemně překvapeni třeba až na úplném konci svého snažení, kdy s vozem absolvují technickou prohlídku nebo kontrolu před zápisem změn do technického průkazu vozidla na příslušném dopravním odboru. Vznikají tím nepříjemné situace a samozřejmě také zvýšené náklady spojené s přepracováním stavby z důvodu nedodržení podmínek stanovených úřadem nebo importérem značky vozu.

Foto: Jakub Deml

Přestavba vozu na obytný není žádná legrace a pouštět by se do ní měli jen opravdu mimořádně zruční jedinci

Přestavba vozu se dá v základu pojmout dvěma způsoby. V drtivé většině případů volí lidé přestavbu pevnou, méně časté jsou pak přestavby vyjímatelné, které bývají jednodušší a upřednostňují je majitelé užitkových vozů, kteří potřebují auto využívat i k jinému účelu než jen k tomu volnočasovému. Nábytek vám tak nepřekáží ve chvílích, kdy nedovolenkujete a můžete auto využívat například pro převážení nákladu. „Vyjímatelné části ale musejí být v době provozu auta kvalitně a pevně přikotvené. Takové kotvení je složitější v domácích podmínkách zajistit a je potřeba této realizaci věnovat více pozornosti“, připomíná Krs.

A jaké auto pro přestavbu na obytňák ideálně zvolit? Podle Krse je nejlepší užitkový Fiat Ducato, který je na rozdíl od konkurentů už ve fabrice vyvíjen jako „přestavbový“. Má tak pro přestavbu nejvhodnější konstrukci karoserie i rozmístění výztuh a optimální doložnost. Dalšími auty, která jsou pro přestavbu vhodná, jsou například Peugeot Boxer, Citroën Jumper nebo Mercedes-Benz Sprinter.

V příštím díle našeho seriálu o přestavbách vozů svépomocí se dozvíte, jaké nářadí a zkušenosti budete k přestavbě potřebovat, kde nakoupit potřebný materiál a jak během práce postupovat. Sledujte Garáž a nenechte si to ujít!

Pustili byste se na vlastní pěst do přestavby vozu na obytný?
Ano, jsem šikovný/šikovná a zvládnu všechno
67 %
Ano, ale s velkými obavami
18,7 %
Ne, tohle bych nezvládl(a)
14,3 %
Celkem hlasovalo 2362 čtenářů.

Reklama

Související témata:
Načítám