Hlavní obsah

Servisní úkony, které je lepší nechat i u starších aut na značkovém servisu

Foto: Dalibor Žák
5. 4. 2022

Dostupnost odzkoušených značkových dílů, přístup k tovární diagnostice a hlavně neustále aktualizovaná data jsou hlavními výhodami značkových servisů. Obvykle bývají dražší, ale pro majitele starších aut bývají k dispozici zvýhodněné cenové balíčky. Co se tedy vyplatí nechat na značkovém servisu?

Článek

Někdo si na autě dělá servisní práce rád sám, někdo má šikovného servisáka se zkušenostmi a vybavením. Značkové servisy ale nejsou jen výsadou majitelů nových aut v záruce. Některé práce na starších autech je lepší svěřit jim, oproti neznačkovým dílnám to totiž nemusí být zas takový příplatek. Některé značky pak nabízí různá zvýhodnění pro starší auta.

„U starších vozů se projevují poruchy z opotřebení, kterými novější vozy zpravidla netrpí. Snaha ušetřit tak často vede zákazníky ke kompromisu v ohledu bezpečnosti. Originální náhradní díly jsou totiž zejména na brzdové soustavě a odpružení zárukou optimálního chování vozu. I proto Škoda Auto Česká republika poskytuje zákazníkům možnost ušetřit na jejich výměně v autorizovaném servisu pomocí Šekové knížky. Díky tomu jsou originální díly dostupnější,“ říká Karel Starý, vedoucí servisních služeb Škoda Auto Česká republika.

Značkové servisy také disponují aktualizovanými technickými daty přímo od výrobce a rychleji reagují na nějaký systémový problém, který je potřeba řešit v rámci servisní akce. Neodborné servisy k tomuto obvykle přístup hned nemají.

Péče o auto je ale také o vzájemné důvěře s mechanikem. Když máte někoho, kdo vám třeba z kamarádství či dlouholeté spolehlivé spolupráce udělá zajímavou cenu, vždycky máte jistotu, že dodá díly v rozumné kvalitě a práci nepokazí, nemá smysl od jeho služeb odrazovat, pokud jste spokojení. Pokud však váháte, jsou třeba opravy některých klíčových komponent ke zvážení.

Opravy podvozku a výměny brzd

Funkční podvozek a brzdy, spolu s kvalitními pneumatikami, jsou asi nejdůležitější prvek na celém autě. Značkové servisy používají pouze výrobcem schválené díly, které jsou na konkrétní auto odzkoušené a vyhovují požadavkům na kvalitu a trvanlivost. Právě odolnost, ale i správná funkce, bývá největším problémem u spousty neznačkových druhovýrobních dílů. Ty jsou sice levnější, ale svou funkci neplní tak, jak výrobce auta zamýšlel.

Foto: Shutterstock / Wachira W

S mechanikou podvozku si poradí každý slušný servis, ale chtějte znát původ objednávaných dílů. Chápeme, že pro mnoho lidí je důležitá také cena, ale někdy tomu odpovídá i kvalita použitého materiálu

Například tlumiče a pružiny jsou odladěné přesně na specifické síly a frekvenci, čemuž ale některé neznačkové díly pochybné kvality nemusí vůbec vyhovovat. Podvozek pak nebude fungovat správně a na nerovnostech nebudou mít pneumatiky potřebnou přilnavost. Někdy neznačkové servisy nebo domácí kutilové koupí sice kvalitní značkové či prvovýrobní díly, ale bohužel takové, které na konkrétní auto nepatří. Jsou určené například na vůz s jinou výbavou či motorizací. A pak ani tyto kvalitní komponenty nefungují správně.

Když si objednáte výměnu předních tlumičů na naftovou Octavii III ve značkovém servisu, přijde vás to celé na 9 923 Kč, což se může zdát jako strašně moc peněz, když vám Venca včera v hospodě říkal, že tlumič stojí jedenáct set. Za prvé jsou na autě tlumiče dva, za druhé kvalitní značkový tlumič vyjde na skoro tři tisíce i na e-shopu (oficiální cena bez slevy na starší auta je ve značkové dílně 3803,51 Kč).

Cenu opravy pak navýší ještě pomocný materiál, například dorazy tlumičů (originální stojí 600 korun, nějaké laciné náhražky vyjdou na zhruba dvě stovky) a manžety (originální díl za asi 400 Kč). Značkový servis si pak účtuje práci za dvě hodiny, což je dohromady 1 444 korun, tedy nic hrozného. I mimo značkový servis s použitím levnějších druhovýrobních dílů se obvykle pod 8 000 korun za tenhle servisní úkon dostanete těžko.

O brzdách platí to samé. Na každé auto jsou v nabídce desítky různých kotoučů a destiček, ale ne všechny fungují podle očekávání. U levných neznačkových brzd obvykle dochází k velmi rychlému opotřebení materiálu, brzdám rychle klesá účinek s rostoucí teplotou, silně práší a znečišťují kola a také třeba nepříjemně pískají.

Foto: Dalibor Žák

Ačkoli je výměna brzd poměrně jednoduchý servisní úkon a nadšenec ho zvládne i svépomocí jen se základním vybavením, dá se při něm udělat spousta nebezpečných chyb. A opět je důležité si pohlídat kvalitu a původ dílů. Levné komponenty mají většinou důvod být levné…

Takže i když majitel auta ušetřil při výměně kotoučů a destiček, bude je měnit třeba dvakrát častěji, takže úspora ve srovnání se sice dražším, ale kvalitnějším materiálem, se nekoná. K běžným servisním úkonům patří třeba i čištění zadních bubnových brzd, což některé servisy, čert ví proč, vynechávají.

Šikovný nadšenec si brzdy dokáže vyměnit sám, ostatně i značková dílna na tento relativně jednoduchý úkol dává pouze hodinovou časovou dotaci. Oficiálně stojí výměna předních brzd na naftovou Octavii 6 740 Kč po slevě na vozy starší čtyř let. Tady toho pomocného materiálu zas tolik není (jen pár šroubů za 40 korun), ale záleží na tom, jaké zvolíte kotouče a destičky.

Originální brzdový kotouč s vnitřním chlazením stojí na Octavii 2 438 korun, potřebujete samozřejmě dva. Sada brzdových destiček pak přijde na 2 785 korun. Když budete kupovat díly různě po internetu, tak nejlevnější kotouč pochybné kvality přijde zhruba na osm stovek, ale i relativně slušné kotouče budou stát tak 1 400 korun jeden, destičky zhruba stejně. Pozor ale na rozměry, i stejné auto a motorizace mohou mít odlišnou velikost brzd.

Výměny rozvodového řemenu a vodní pumpy

Experimenty se nevyplatí ani u dílů, které jsou životně důležité pro motor. Vedle například sacích a palivových filtrů jsou to pak především řemenové rozvody a řemen pohonu pomocných agregátů. I tady bývá nabídka dílů velmi široká a ceny zdánlivě velmi rozdílné. Ale nejsou rozvody jako rozvody.

Foto: Dalibor Žák

Výměna rozvodového řemene se zdá být jako triviální úkon, ale většinou jsou na něj potřeba speciální přípravky přímo na konkrétní motor a auto. Dá se samozřejmě improvizovat, ale existuje pak riziko, že motor nebude fungovat správně a dokonce se „potká“

Neznačkové sady rozvodů někdy špatně pasují, neobsahují potřebný pomocný materiál a dokonce mívají i neodpovídající rozměry. Diskutabilní bývá také životnost například vodní pumpy a hlavně i samotného řemenu. Skutečnost, že rozvody si o výměnu neřeknou včas s předstihem, pak volá po tom používat výhradně kvalitní sady schválené výrobcem.

Intervaly výměn rozvodů se liší podle motorizace a podmínek používání auta. U některých motorů je interval 90 000 km, některé mají 120 nebo třeba až 240 000 km, případně je interval ohraničen věkem. Zejména motory s dlouhým intervalem pro výměnu rozvodů jsou nekvalitním materiálem ohroženy. Asi nemusíme připomínat, že když praskne rozvodový řemen, bývá to ve většině případů pro motor konečná. U ojetin lze tak doporučit preventivní výměnu ihned po koupi, pokud auto nemá značkovou sadu, případně nelze s jistotou ověřit jeho skutečný nájezd.

Foto: Dalibor Žák

U čerstvě koupených ojetin, které nemají zcela transparentní historii, je nezbytné provézt preventivní opravu a výměnu všech choulostivých věcí. Řemenové rozvody patří mezi nejčastěji zanedbávaný díl, ale ani majitelé aut s řetězovými rozvody nemají vyhráno, hlavně u aut s vysokými nájezdy. Preventivně je lepší vyměnit i olej v automatické převodovce a diferenciálech, pokud o tom nejsou v historii auta záznamy

Když si vezmeme jako příklad opět Octavii III s motorem 2.0 TDI, tak ceníková cena výměny rozvodů vychází pro koncového zákazníka na 14 059 Kč s tím, že lze na více než čtyřleté vozy uplatnit slevu, se kterou je pak cena 12 611 Kč. Pokud se do toho chcete pouštět sami (což lidem bez zkušeností a vybavení nedoporučujeme), tak e-shopové ceny prvovýrobních dílů se od těch originálních škodováckých ze značkového servisu zas tak moc neliší. Kvalitní vodní čerpadlo stojí okolo čtyř tisíc korun, sada řemene s napínacími kladkami tři až pět tisíc. Druhovýrobní díly vychází zhruba na polovinu.

Pak si k tomu ale ještě připočtěte pomocný materiál a samozřejmě práci, která zabere skoro čtyři hodiny. Ani neznačkový servis už dnes za méně než 600 až 700 korun na hodinu nedělá, čili oficiální sazba práce 722 Kč ve značkovém servisu je vlastně velmi výhodná. U běžných značek pak náklady na servis ve značkové dílně a neznačkové vycházejí velmi podobně a neznačkové servisy obvykle dokážou cenu zvýhodnit jen tím, že nabídnout zákazníkovi levnější druhovýrobní díly. S cenami originálních dílů se pak náklady na servisní úkony srovnají a lišit se budou maximálně v řádu pár stokorun.

Diagnostika

Foto: Škoda Auto

Bez profesionální diagnostiky se dnes auto dlouhodobě ve spolehlivém stavu udržet už snad ani nedá. Je to odborná práce, a i když máte specialistu na diagnostiku mimo značkový servis, levnější rozhodně nebude. Kdo tomu opravdu rozumí, ten si nechá práci odpovídajícím způsobem zaplatit. Kvalitních diagnostiků, kteří jdou po skutečném původu problémů a jen nevyměňují drahé díly systémem pokus-omyl, je u nás pořád málo

Značkové servisy také disponují spolehlivou tovární diagnostikou, bez které se žádný pořádný servisák u moderních aut už neobejde. Při každé servisní prohlídce je potřeba auto zdiagnostikovat, čímž se nejen hledají závady v elektronice, ale lze zjistit například i stav vstřikovačů, jestli nepracují mimo své stanovené tolerance.

Špatně fungující vstřikovače nejen, že zhoršují výkon a zvyšují spotřebu a emise, ale ohrožují například písty, které by se mohly tzv. propálit. U dieselů je pak ohrožen také částicový filtr, poškodit se může okruh EGR a další komponenty. Odborná diagnostika naopak dokáže spoustu počínajících potíží zachytit včas a lze je řešit za rozumné peníze ještě před tím, než napáchají mnohem dražší škody.

Reklama

Sdílejte článek
Související témata: