Hlavní obsah

Hrozí, že nebudou: Ojetiny, které v roce 2023 přilákají řady zájemců

Foto: Dalibor Žák

Změny v chování spotřebitelů, přechod automobilek k elektromobilitě a stále přísnější emisní normy znamenají konec pro některé oblíbené modely. Dobrá a zajímavá auta uměl trh vždycky ocenit a je dost dobře možné, že sehnat některá povedená auta bude skoro nemožné.

Článek

Přemýšlíte o změně vozového parku, případně ho chcete doplnit? Nebo si jen chcete udělat radost? Vybíráme zajímavá a povedená auta, u kterých je poměrně velká šance, že jich bude brzy na trhu nedostatek. Nebo aspoň takových, která budou hezká a bude v nich potenciál dlouhodobého spolehlivého provozu a uchování hodnoty.

BMW i3

Foto: Dalibor Žák

Ojetých i3 je zatím dost, ale ceny se drží pořád u 400 tisíc, vozy s větší baterií (94 Ah) a menším nájezdem stojí zhruba 650 tisíc a víc

Ne, tohle není Apríl. První elektrické BMW je povedené auto a protože automobilka s tímto zajímavým projektem městského elektromobilu nepokračuje, začnou pěkné i3 z trhu mizet. Na rozdíl od jiných městských elektromobilů jezdí i3 velmi dobře a má příjemnou dynamiku. A protože upaluje i 160 km/h, nemusíte se s ní bát ani na dálnici. S pohonem zadních kol má dostatek trakce a na sněhu s tímto autem bývá zábava. Výhodou je modulární koncepce pohonu a i starší verze s menšími bateriemi lze upgradovat na větší baterky. A to dokonce i v případě verze REX s pomocným spalovacím motorem.

Celá technika elektrického pohonu je spolehlivá, s bateriemi problémy nejsou (zejména pokud je nenecháte dlouhodobě zcela vybité a nabíjíte pomalu doma přes noc) a jediná hrozba je snad jen v tom, že vám i3 někdo zruší při nehodě, protože ta karbonová konstrukce se velmi komplikovaně (a draze) opravuje. Zlobit pak může paradoxně jen ten pomocný spalovací motor, zejména pokud se pravidelně nepoužívá. Klidně si kupte i3 bez něj, pokud víte, že ho skoro vůbec nevyužijete.

Proč i3?

Zajímavá koncepce, spolehlivý elektrický pohon, obratnost, prostornost, dynamika

Na co si dát pozor?

Bourané kusy, vozy bez historie a dokumentace, auta z půjčoven a služeb sdílení vozů, neodborné zásahy do elektrického pohonu

Opel Zafira 2.0 CDTI AT

Foto: Dalibor Žák

Zafira po faceliftu je pořád záležitost tak za 300 000 Kč, spíše víc, pokud má méně najeto a atraktivní výbavu. Pěkný dvoulitrový diesel s automatem klidně bude stát 400 až 450 000 Kč. Starší kusy ale koupíte klidně za 220 až 250 tisíc

Další vynikající a neprávem přehlížené MPV je Zafira. Zejména po faceliftu se minulá generace výrazně zlepšila, Opel doladil drobné nedostatky hlavně v kvalitě interiéru a uklidnily se i motory. Dvoulitrový diesel je pak skvělý motor a v kombinaci s hladkým automatem s hydrodynamickým měničem budete tohle auto milovat. Má slušný podvozek, po faceliftu příjemnou ergonomii a vcelku bytelnou a kvalitní konstrukci.

Jediné, co je potřeba pohlídat, jsou rozvody a také pohon olejového čerpadla motoru 2.0 CDTI, respektive jeho těsnění. Hrozí, že motoru náhle klesne tlak oleje. Riziko je to známé, je na to servisní postup a dílny už jsou na to připraveny, takže auta s nájezdy kolem 150 000 km doporučujeme opravit. V rámci prvního velkého servisu ojetiny po koupi se tenhle preventivní zásah za pár tisíc ztratí v celkovém balíčku nezbytných investic. Pak Zafira naběhá klidně půl milionu kilometrů jen s běžnou údržbou.

Proč Zafira?

Prostorný interiér, komfort a jízdní vlastnosti, mechanicky spolehlivý a silný diesel 2.0 CDTI s rozumnou spotřebou

Na co si dát pozor?

Olejové čerpadlo, servisní historie a původ kupovaného kusu, celkový technický stav

Fiat Tipo

Foto: Dalibor Žák

Tipo se dá koupit od 140 tisíc, ale hezká auta stojí tak od 200 tisíc Kč nahoru. Zajímavá verze 1.6 s automatem se dá koupit za 230 tisíc. Seženete i auta upravená na LPG

Tahle „italská Dacia“ je neprávem přehlížené auto, ale lidé mu začínají přicházet na chuť. Na cenách ojetin je vidět, že ojetá Tipa jsou přesně těmi auty pro lidi, kteří chtějí jednoduchou bezrizikovou techniku. Jedno si kupte, než nebudou. Nebo než na trhu zůstanou jen ty vybydlené a utrápené kusy z firemních flotil, ve kterých se střídali řidiči jak námořníci na prostitutce v nevěstinci tureckého přístavu. Pak podle toho ta auta vypadají.

Velice zajímavá je verze 1.6 s automatem, která kombinuje staromilský atmosférický motor s nepřímým vstřikováním s klasickou převodovkou s hydrodynamickým měničem. Je to snad to nejspolehlivější řešení, které můžete mít. Komu řazení nevadí, neudělá ale chybu ani s jakýmkoli jiným motorem. Benzinová 1.4 T-Jet jede hezky a je spolehlivá. Potěší i slušná antikorozní ochrana, zamrzí jen kolísavá kvalita periferií. Ale základní mechanika je celkově povedená a Tipo je dobré auto.

Proč Tipo?

Spolehlivé motory, dobrá antikorozní ochrana, jednoduchá a opravitelná technika

Na co si dát pozor?

Na servisní historii, italské motory jsou citlivé na kvalitu a stav oleje. A pak samozřejmě na celkový technický stav vozu

Kia Ceed 1.4 CVVT

Foto: Dalibor Žák

Ceedy rozhodně nejsou zadarmo, zejména pokud mají stále platnou sedmiletou tovární záruku. Atraktivní auta stojí od 300 tisíc, nejlevnější akceptovatelné kusy pod 250 tisíc obvykle nejsou

Třetí generace modelu Kia Ceed je opravdu dobré auto. Nerezne, má slušný podvozek, příjemně se s ním jezdí a má i vcelku spolehlivou techniku, když tedy aspoň mluvíme o těch starších klasických motorech. U těch nových „ekologických“ už bychom si nebyli tak jistí. Hybridy budou velmi rizikové, supersložité moderní diesely jsou pak jen tikající časovaná bomba. Třeba chatrný pohon olejového čerpadla u úplně nových dieselů se starým označením 1.6 CRDI je na pováženou. Až auta vypadnou z oficiálních servisů (a že po záruce hned vypadnou), kdy nikdo na používanou specifikaci oleje nedohlédne, budou s tím problémy. A pak je tu ještě AdBlue. Diesel už tady raději nebrat!

Chtějte starší techniku. Motor 1.4 CVVT je v této verzi už velice spolehlivý a také úsporný. Lze jezdit dlouhodobě za šest litrů na 100 km a nevadí mu krátké trasy, nebude ředit olej benzinem a nezalepí se karbonem. Tříválec 1.0 T-GDI také úplně nemůžeme zakázat, ale hodí se jen těm, kdo jezdí spíše mimo město. A to už si raději koupíte příjemný čtyřválec 1.4 T-GDI. S částicovými filtry benzinových motorů T-GDI snad problémy nebudou.

Proč Ceed?

Jednoduchý a spolehlivý motor 1.4 CVVT, skvělé jízdní vlastnosti, kvalita zpracování, ergonomie

Na co si dát pozor?

Servisní historie, platnost tovární sedmileté záruky

Cokoli z koncernu VW s motory 1.2 nebo 1.4 TSI (EA 211)

Foto: Dalibor Žák

Poslední řada čtyřválců generace EA 211 jsou dobré motory. Vyhněte se ale rizikovému „malému“ DSG a čtyřkolkám. Čím jednodušší technika okolo, tím méně starostí v budoucnu

Po peripetiích s řetězovými rozvody se povedlo koncernu VW malé přeplňované motory vychovat ke vzorné spolehlivosti. Třetí generace Fabie, modernizovaný Rapid, třetí Octavia, Golfy, Tourany… Všude najdete motory 1.2 TSI a 1.4 TSI, které mají ještě čtyři válce a už opravdu spolehlivou techniku. Těch pár přešlapů výrobce vychytal v zárukách a nejsou výjimkou vozy, které najezdily už přes 250 000 km zcela bez potíží jen s běžným servisem a výměnou spotřebního materiálu.

Poslední Fabia 1.2 TSI nebo Rapid se stejným motorem budou vždycky příjemná a dobrá obyčejná auta, která udržíte v provozu s rozumnými náklady. Chybu neuděláte ani s Golfem, skvělé a neprávem přehlížené auto je také Seat Leon. Půjde to samozřejmě i s Octavií, ale tam pozor na stav konkrétních kusů. Lidé si hezká auta nechali, protože těžko je výrobce přesvědčil, aby přesedli do tříválce 1.0 TSI, který v reálném provozu žere stejně nebo spíše víc, jízda s ním není tak plynulá a necitlivým řidičům rychle odcházejí spojky. Starší čtyřválce jsou prostě lepší motory. Jak ale budou nabíhat kilometry, už tyto vozy budou potřebovat rozsáhlejší péči a najít hezký kus dá stále více práce.

Proč tyto motory?

Skvělé malé motory s nízkou spotřebou a vysokou provozní spolehlivostí. Diesely vedle nich vůbec nedávají smysl

Na co si dát pozor?

Celkový technický stav jednotlivých aut, původ vozu. Aut je na trhu zatím dost, při pochybách dejte ruce pryč a nakupujte jinde

Subaru BRZ/Toyota GT86

Foto: Tomáš Kopečný

Aktuálně nejlevnější kusy koupíte od 400 tisíc korun, méně jeté kusy s manuálem ale stojí přes 650 tisíc

My víme, že teď je těžká doba, ale ve všem tom budování environmentalismu bychom neměli vynechávat ani auta, která jsou tady čistě pro radost. Třeba kompaktní sportovní vozy Toyota GT86 a Subaru BRZ nejsou žádní nepřátelé životního prostředí, neboť nemají závratnou spotřebu, jsou spolehlivé a ničím jiným než svou existencí se neprovinily.

Plochý čtyřválec 2,0 l s atmosférickým sáním je spolehlivý motor, ale jak už to u podobných aut bývá, velice záleží na servisní historii a způsobu používání auta. Vyhnuli bychom se vozům s neznačkovým tuningem a s různými zásahy do pohonné jednotky. Kit s kompresorem sice vypadá na papíře hezky, ale bez úprav to sériový motor nevydrží. Ani převodovka. Kouzlo tohoto auta je navíc právě v tom, že nemá závratné výkony v přímce. Je to perfektní řidičský nástroj a v budoucnu nám auta tohoto typu budou opravdu moc chybět. Podobně jako Subaru a Toyoty začínají z trhu mizet i roadstery Mazda MX-5.

Proč BRZ a GT86?

Skvělá sportovní auta s velmi rozumnými provozními náklady, nemusíte být milionář

Na co si dát pozor?

Neodborné technické zásahy, bouračky, motory uhnané z okruhového jezdění, stav převodovky a diferenciálu

Porsche Boxster/Cayman

Foto: Dalibor Žák

Cayman a Boxster druhé generace se dají koupit za půl milionu, ale spíše si připravte tak 700 až 800 tisíc na hezký kus. Jako základ nadšeneckého projektu, na kterém si budete vše dělat sami, stačí i nějaký utahaný „mrzák“ z půjčovny za 450 tisíc. Třetí generace (na fotce) je pořád auto za milion a víc

Asi už víte, že nástupce současného Caymanu a Boxsteru bude výhradně na elektřinu. Je tak nejvyšší čas pořídit si předchůdce, klidně druhou nebo třetí generaci, jen co váš rozpočet dovolí. Nejlepší jsou samozřejmě verze s atmosférickým šestiválcem, prodávalo se mnoho různých výkonových verzí. Řidičsky nejvděčnější jsou jednoduché základní kusy s manuální převodovkou a bez adaptivního podvozku. Samosvor se dá dokoupit, ale nutně ho nepotřebujete.

Zatímco Boxster je typická „víkendovka“, často hanlivě označován jako „Mazda MX-5 pro bohaté“, tak Cayman žije neprávem ve stínu prestižnější 911. Ale na české okresky je Cayman asi použitelnější auto, ve kterém je jeho výkon dostupnější. Mechanická spolehlivost sportovních vozů Porsche je velmi dobrá, ale pohlídejte si historii auta a nechte si kupovaný kus prověřit odborníky na tuto značku. Diagnostika ukáže zajímavé věci, tak ať nekoupíte zajíce v pytli (v tomto případě vyplavené a stočené auto z okruhové půjčovny s přetočeným motorem).

Proč Boxster či Cayman?

Reálně nejlepší sportovní auta na běžné silnice se špičkovou dynamikou, vysokou prestiží, slušnou spolehlivostí a v určitých specifikacích (šestiválec, manuál) s potenciálem růstu hodnoty

Na co si dát pozor?

Původ vozu, servisní historie, neodborně opravené bouračky, poškozené motory. Vše se dá spravit, ale leze to pak do peněz

Reklama

Související témata:
Načítám