Hlavní obsah

Fiat Tipo kombi 1,6 MultiJet – hodně parády za pár kaček

Foto: Martin Jánský

Fiat Tipo vypadá vážně skvěle, zvlášť jako kombi v pastelové šedé Metropolit, s paketem S-Design a 18palcovými koly

pátek 06:00

Model Tipo má nelehký úkol – vytáhnout Fiat z bryndy. A jde na to dobře, láká na přitažlivý vzhled, má slušnou výbavu a nabízí skvělý poměr cena/hodnota. Navíc si můžete vybrat hned ze tří dostupných karosářských variant podle vašeho vkusu a požadavků na prostor. Takže v čem je problém? No, v podstatě jen v tom, že konkurence už je kvalitativně o parník jinde…

Článek

Zapomeňte na dřívější slávu, dnes se Fiat topí v problémech. Koncern FCA pumpuje peníze do svých prémiových značek, modely Fiatu rychle zastarávají (500 je v prodeji už jedenáctou sezónu, Panda kroutí už sedmý rok a Punto nedávno zemřelo sešlostí věkem) nebo nefungují (obludné 500L nejde právě na dračku) a nejnovější Tipo je tak jednou z posledních šancí na záchranu. To znamená, že by mělo být sakra dobré!

Foto: Martin Jánský

Tipo má vysoké ambice a slušné papírové předpoklady. Jak se popere se zavedenou konkurencí?

A hned zkraje má dobře našlápnuto, protože vypadá prostě skvěle – elegantní tvary s povedenými detaily zvlášť vyniknou na proporcionálně vyváženém kombíku v módní šedé s paketem S-Design. Navíc Tipo můžete mít i jako kompaktní hatchback nebo sedan, který nevypadá nijak usedle. Každý si vybere – tedy pokud nepotřebujete třeba kabrio. Prostorově je na tom samozřejmě nejlépe kombi s vynikajícími 550 litry kufru (hatchback má velmi slušných 440 l a sedan solidně přístupných 520 l), místa pro posádku ale najdete dost ve všech verzích.

Foto: Martin Jánský

Tipo kombi nabídne skvěle využitelných 550 litrů zavazadlového prostoru

Taky nabídka výbavy je zcela dostatečná a zahrnuje 7“ dotykový infotainment s navigací TomTom, online službami a USB a BT konektivitou, zadní parkovací senzory a kameru, xenony s LED denním svícením nebo 18“ kola, záda řidiči kryje systém nouzového brzdění nebo adaptivní tempomat. To většině lidí bude stačit. Těm nejnáročnějším zákazníkům však mohou chybět dnes už docela běžné položky jako bezklíčové odemykání a startování, přední parkovací senzory, LED světla, automatické přepínání dálkových světel, čtení značek, hlídání jízdy v pruhu nebo sledování mrtvých úhlů. A vyhřívání předních sedadel fungující pouze on/off místo vícestupňového přepínání taky není žádná hitparáda. Tady už se holt projevuje, kde musel Fiat na Tipu šetřit.

Nejvíc je to však cítit na motoru – vrcholný turbodiesel 1,6 MultiJet vydává poctivé kadly-kadly, není moc kultivovaný a jsou z něj cítit i vibrace, což už dnes není zvykem. Nijak mu nepomáhá ani dvouspojková automatická převodovka, která zřejmě ve škole při vyučování hladkého a rychlého řazení nedávala příliš pozor a závěrečnou zkouškou prošla jen s odřenýma ušima. Ve výsledku jízda není moc příjemná a ani příliš úsporná, v průměru v tom budete za 6-7 litrů. Raději si objednejte turbobenzin 1,4 T-Jet s manuálem, což vám ještě ušetří brutálních 100 tisíc (56 tisíc proti dieselu s manuálem), které hned tak neprojezdíte. A pokud opravdu chcete ušetřit, nabízí Fiat tento motor i v tovární LPG variantě.

Foto: Martin Jánský

Benzinový 1,4 T-Jet s manuálem na 17palcových kolech nabídne pravděpodobně nejlepší svezení

Za volantem působí Tipo bezpečně a jistě, na nízkoprofilových šlupkách 225/40 R18 možná zbytečně tvrdě, ale ne vyloženě nepohodlně. Hmota za zadní nápravou kombíku dokáže po povolení plynu decentně dotočit oblouk, víc zábavy však z Tipa nevyrazíte. To však majitelům nejspíš příliš vadit nebude. Běžné popojíždění zvládá Tipo naprosto bez problémů, a pokud si ho pořídíte s benzinem, manuálem a menšími koly, budete s ním spokojení.

Skutečný problém Tipa je, že v nejnašlapanějším segmentu evropského automobilového trhu naprosto ničím nevyniká. Konkurence je komfortnější, modernější, vybavenější, propracovanější, řidičštější a bezpečnější (Tipo získalo v testu Euro NCAP jen tři hvězdy, s příplatkovým nouzovým brzděním a omezovačem rychlosti se vypracovalo na čtyři). Fiat prostě postavil zcela průměrné auto. Jedinými silnými argumenty pro Tipo jsou tři karosářské verze a pohledný design. A především cena. Na Tipu dokážete oproti konkurenci ušetřit pár desítek tisíc, prodejce vám navíc určitě ochotně udělá nabídku, kterou bude těžké odmítnout. Nebudeme se divit, pokud na ni kývnete, my jsme však od Fiatu čekali trochu víc snahy.

Testovaná vrcholná konfigurace se nabízí za akčních 536 900 Kč. Raději bychom však sáhli po benzinovém 1,4 T-Jet s manuálem a méně designovou, ale stejně našlapanou výbavou Lounge za 380 900 Kč. S verzí hatchback ušetříte dalších skoro 30 tisíc, sedan je v nabídce pouze v omezeném výběru motorizací.

Technické údaje
Motorčtyřválec, turbodiesel, uložený napříč
Zdvihový objem1 598 cm3
Výkon88 kW (120 k) při 3 750 ot./min.
Točivý moment320 Nm při 1 750 ot./min.
Převodovkaautomatická dvouspojková, 6 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 425 kg
Akcelerace 0-100 km/h10,4 s
Maximální rychlost200 km/h
Spotřeba (kombinace)3,9 l/100 km
Objem palivové nádrže50 l
Kola a pneumatiky225/40 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 571/1 542/1 514 mm
Rozvor2 638 mm
Objem zavazadlového prostoru550 l
autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama