Hlavní obsah

Dva rozšířené řidičské zlozvyky, kterými si ničíte auto a ani o tom nevíte. Možná je děláte také

Foto: Dalibor Žák

Spousta řidičů si vypracovala za léta řízení mnoho podivných zlozvyků. A asi dva nejrozšířenější jsou odkládání levé nohy na spojkový pedál a pravé ruky na řadicí páku. Čemu to vadí a co se může stát?

Článek

Lidé mají různé řidičské zlozvyky. Spousta řidičů nedává blinkr, plno jich jezdí bezdůvodně v levém pruhu na dálnici a snad každý druhý zaparkuje tak, že i malým autem zabere čtyři parkovací místa. Ale my se teď podíváme na dva zlozvyky, kterými si můžete i ničit auto, aniž byste o tom věděli.

Řeč bude o odkládání nohy na spojkový pedál a ruky na řadicí páku. Zdánlivě nevinné odložení nepoužívaných končetin totiž může skutečné vést k tomu, že si důležité součástky ve svém autě ničíte víc, než jaké je jejich přirozené opotřebení normálním používáním.

Noha na spojce

V servisech se to pojmenovává jako „vození nohy na spojce“ a vzniklo to právě z toho, že si lidé levou nohu místo na opěrku zcela vlevo u podběhu opírají lehce o spojkový pedál. Těžko říci, kdy a jak tento zlozvyk vnikl. Možná v době, kdy se řidič učil rozjíždět a chtěl mít levou nohu neustále v pohotovosti v obavě o zhasnutí motoru. Hned si ale řekneme, proč není dobrý nápad tohle dělat.

Foto: Dalibor Žák

Spousta lidí si při jízdě takto odkládá nohu na pedál spojky. Zbytečně si tím ale zvyšují tlak ve spojkovém systému a spojku nadlehčují, čímž dochází k jejímu malému prokluzu a znatelně zrychlenému opotřebení.

Foto: Dalibor Žák

Levou nohu si odložte takto vlevo o opěrku. Mnoho aut ji tam dnes má. A nebojte se o tu opěrku trochu zapřít do sedačky, ať jste lépe opření. Budete pak lépe cítit, co pod vámi auto dělá. A budete lépe řídit.

I malá síla lehce odložené nohy se přes páku pedálu přenáší do mechanismu ovládání spojky, která pak nemůže být plně přitlačena, takže dochází k jejímu „nadlehčování“ a tedy i zvýšenému namáhání nadměrným prokluzem. Je to podobné, jako by spojka hůře spínala a měla už tendenci více klouzat. Samozřejmě to pak vede dlouhodobě k rychlejšímu opotřebení nejen spojkové lamely, ale také přítlačného kotouče. A odnést to může dokonce i setrvačník.

Poškození hrozí nejvíce u aut s hydraulickým ovládáním spojky, u něj stačí k rozepnutí spojky poměrně malá síla. U vozů s mechanickým ovládáním lankem to tolik nehrozí, protože v systému musí být přirozená vůle, a navíc je v něm vyšší rozdíl smykového a klidového tření. Vozením nohy na spojce si spojkovou lamelu zničíte klidně za rok, zatímco normálně by vám v autě vydržela třeba deset let běžného provozu.

Dalším podobným a rozšířeným zlozvykem je také dlouhé stání se sešlápnutou spojkou na semaforech, přejezdu nebo v koloně. Řidič nechá zařazenou rychlost a celou dobu stojí na spojce. Dlouhodobě to může mít negativní dopad na životnost celého ovládacího systému spojky. Ideální je vyřadit na neutrál. Se spojkou ještě souvisí podivný zvyk nechávat auto stát v kopci opřené právě o „spojku“, kdy řidič spojku povoluje do záběru, takže auto necouvne dozadu. Tohle spojkovou lamelu příšerně namáhá a rozhodně to nepoužívejte jako ideální způsob stání na světlech v kopci. Snad máte brzdu, i tu parkovací.

Ruka na páce

Druhým podobným zlozvykem je odkládání pravé ruky na řadicí páku. Co se může stát? Záleží dost na tom, jak velkou silou řidič na páku působí. U většiny aut je totiž stejně v mechanismu přirozená vůle a jen prosté položení prstů na páku těžko něčemu bude vadit. Ale odložení ruky už může být znát, zejména když se jede, ruka se klepe a nevědomky řidič za páku trochu tahá. I když jsou v systému nějaké tolerance a vůle, často se pak působení sil dostane už mimo tuto toleranci.

Foto: Dalibor Žák

Lidé si často podobně odkládají ruku za jízdy na řadicí páku. V určitých situacích to vadit nemusí, ale i tak je lepší mít ruku na volantu a nepůsobit na mechanismus řazení parazitními silami.

Nejméně citlivé jsou převodovky u aut s motorem vpředu napříč s ovládáním lanky (tam jsou vůle největší), horší je to už u převodovek s pevnými táhly. Nejvíce jsou tímto zlozvykem ohroženy převodovky v podélné zástavbě s kulisou přímo napojenou na řadicí tyč. Tam vůle téměř není a už malá síla působí na převodovku přímo.

Co se pak tedy stane? Větší síla začne hýbat řadicími vidličkami, které se mohou začít třít o boční plochy drážek na synchronizačních kroužcích. Samotná vidlička je poměrně odolný kus „železa“, takže chvilkově se asi nic nestane. Vydrží toho dost, včetně určitého tepelného namáhání. Více ji poškodí nesprávné řazení „přes zuby“. Spíše by větším opotřebením procházely synchrony a v celém mechanismu by se postupně vytvořila větší vůle.

Celkově se dá říci, že lehké položení ruky na páce by problémem být nemuselo, ale jakmile řidič bude tlačit páku mimo svou polohu, hrozí opravdu poškození součástí převodovky, případně jejich zrychlené opotřebení.

Správné sezení v autě = lepší řidič

Ono to není jen o tom, že si něco na autě ničíte, protože auto pořád prochází postupným opotřebením a stačí trefit díru na těch našich tankodromech, aby se hned něco drahého ulomilo. Je to ale také o tom, jestli si jako řidič vypracujete nějaké správné návyky a budete řídit dobře a zodpovědně, nebo jako blb, který to při první krizové situaci zahodí na rovné silnici do stromu.

Foto: Jakub Deml

Obě ruce mají být na volantu. Je až s podivem, kolik lidí tuto polohu pokládá za nekomfortní. Ono by stačilo, kdyby neměli položené opěradlo a seděli v autě správně. Pak je nebudou bolet záda a za krkem.

Zapřená levá noha o opěrku vedle spojky totiž pomáhá lépe držet tělo v sedačce, takže nebudete v zatáčkách a na nerovnostech v autě vlát jako trenky na šňůře. A pokud máte tu sedačku nastavenou správně a neležíte v autě jako u zubaře, stačí už pak pravou ruku z řadicí páky dát na volant. Pak vážně budete lépe řídit. Budete mít nad autem kontrolu, včas zareagujete na krizovou situaci a je větší šance, že to uřídíte.

Pokud ale v autě ležíte, škubnete leknutím jednou rukou volantem, vypadnete ze sedačky, a když budete mít štěstí, jen vyletíte do pole a nevezmete nikoho dalšího. Ale o tom, proč a jak v autě správně sedět a ne se tam válet jako prase s rukou položenou nahoře na volantu, jsme už psali v samostatném článku. A také nezapomeňte hlasovat v přiložené anketě!

Děláte některý z těchto zlozvyků?
Vozím nohu na spojce.
7,1 %
Odkládám ruku na řadicí páku.
24,6 %
Oba! Noha na spojce i ruka na páce... No jo, je to se mnou těžké.
4,8 %
Ani jeden, sedím v autě správně (aspoň si to teda myslím).
18,2 %
Ale já opravdu sedím v autě správně! Nemám položené opěradlo jak u zubaře a nedržím volant nataženou pěstí jak když vynáším ze sklepa mokrou tašku plnou plesnivých jablek.
45,3 %
Celkem hlasovalo 1558 čtenářů.
Načítám