Hlavní obsah

Vrátí se škodovka na Dakar? Ondřej Klymčiw promluvil o velkém comebacku s jediným cílem, zvítězit!

Foto: Škodovkou na Dakar

Zkušený závodník Ondřej Klymčiw chystal velký comeback škodovky na Rallye Dakar a měla to být vážně pecka. Sešla se chuť, zdravá motivace a nakonec i jasná vize, ovšem pak se stalo něco, co nikdo nechápe. Je to snad konec?

Článek

Když pilot Klymčiw dojel Dakar 2024, nemohl u své závodem unavené Škody 130 LR ani zavřít dveře. Už tehdy bylo jasné, že je konec a že tahle konkrétní škodovka už pojede maximálně do muzea. Naděje na to, že by se zkušený matador mohl ukázat v novém modelu, ovšem zcela nevyhasla.

Jednak měl Ondřej skutečně radost, že se mu podařilo vybrat stanovenou částku pro Centrum Paraple pomáhající hendikepovaným lidem, a také v něm postupem času začala růst touha na návrat. Na velký, a pokud možno, vítězný comeback s úplně novou škodovkou, což nám tehdy nastínil, a my stvořili virtuální vizi potenciálně nového modelu.

Foto: Jan Majurník

Původní Škoda 130 LR už je sice unavená, ale stále vypráví svůj poutavý příběh.

Klymčiw nelenil a dal se do komunikace s pořadateli Dakaru, kde začaly první námluvy, respektive začala padat první konstrukční omezení. Různé úpravy mu byly zakázány, navzdory tomu, že psaná pravidla údajně mluvila jinak. Ale… nakonec obě strany našly kompromis. Víceméně.

Jak tedy měla nová dakarská škoda vlastně vypadat? Trochu jinak než na našem návrhu. De facto by šlo o takovou pouštní bugy s laminátovou karoserií 130 LR, ovšem s jiným podvozkem, jinou přední nápravou s velkým zdvihem a s motorem Škoda 1,6 litru uloženým vzadu.

Jenže plán na start Škody 130 LR nové generace na Dakaru 2025 kazila jednak časová tíseň a také jisté riziko, že pořadatelé Klymčiwovi s autem nakonec zakážou startovat. Musíme totiž vzpomenout na ročník 2024, kdy proti našemu reprezentantovi vznesly protest početné italské i španělské posádky. Těch není málo a jako všichni ostatní platí startovné.

Foto: Jan Majurník

Projekt Škodovkou na Dakar měl úspěch i v rámci komunity.

Ondra se tedy rozhodl na Dakar 2025 zavítat jen jako divák, jenže to víte… Už cestou ze závodiště v taxíku přemýšlel, dumal a ve finále myšlenku na dakarskou škodovku znovu oživil. Sám tvrdí, že jej nakoplo i to, když zjistil, jak moc je Škoda 130 LR mezi dakarskou komunitou známá.

Vezměte si, že Ondra vzal konstrukčně mizernou (odpusťte, ale je to tak) socialistkou škodovku, vylepšil ji a za jejím volantem dokázal držet tempo, nebo dokonce „sundávat“ borce v nabušených terénních toyotách a nissanech.

Škoda Dakar 2.0

S velkou chutí a se sponzorem v zádech se Ondřej opět vrhl k počítači a začal řešit Dakar 2026. Ovšem pak to přišlo. Náhle dříve odsouhlasené úpravy už prý nebyly možné a nakonec z komunikace vzešlo, že Škoda 130 LR na Dakaru startovat nemůže, protože jej nikdy nejela.

Na dotazy, proč mohla Škoda 130 LR odjet ročníky Classic 2021, 2022, 2023 a 2024, už odpovědi pilot nedostal. Respektive mu pořadatelé údajně stále opakovali, že se škodovkou jet nemůže, protože Škoda Dakar nejela. Alespoň takto situaci komentoval sám Klymčiw, když jsme se u něj zastavili na výzvědy.

Foto: Jan Majurník

Najednou škodovka na Dakar nemůže. Klymčiw si myslí, že to je kvůli španělským a italským posádkám.

Z naší strany pochopitelně padla otázka proč. „Myslím si, že je to kvůli tlaku španělských a italských posádek, které nemají rádi mě, Klymčiwa. Možná se mě bojí, nevím. Nešlo o to auto, škodovka byla jen záminka, jak si došlápnout na mě,“ sdělil svoji teorii dakarský borec.

Zároveň ale dodal, že tím rozhodně nechce fňukat, naopak považuje všechno to, co dokázal díky podpoře fanoušků, za velký úspěch.

„Škoda 130 LR byla první a možná i poslední škodovka, která jela Dakar v kategorii Classic. Díky všem fanouškům se z ní stal fenomén nejen doma, ale i v zahraničí mezi dakarskými nadšenci. Kromě toho mě tohle auto vlastně vrátilo zpátky do závodnického života a pomohlo potřebným,“ zavzpomínal u vozu Klymčiw.

Foto: Jan Majurník

Tohle je první a možná i poslední škodovka, co startovala na Dakaru Classic.

Ostatně příběh tohoto závodníka je silný a byl zachycen v dokumentu Klymciw - Dakar mě změnil, který má na filmových databázích velmi vysoká hodnocení a můžete se na něj mrknout ZDE.

Konečná zastávka?

A co dál? Škodovka se tak na Dakar už nejspíš nepodívá, nebo alespoň ne na ten nadcházející. Klymčiw svoji účast jako jezdec úplně nevyloučil, má i potenciálního navigátora Pepu Brože, který s ním jel naposledy.

„S Pepou si umím představit závod odjet, protože zvládá rychlé počítání, což je pro navádění v Dakaru Classic klíčové. Tedy pokud chcete dojet mezi prvními,“ vysvětlil Klymčiw.

Foto: Jan Majurník

Příští Dakar? Možná v mitsubishi, možná v toyotě…

U něj v garážích také parkují tři vozy připravené zdolat tuto náročnou rallye. Jde o bílé Mitsubishi Pajero, Toyotu Land Cruiser a Toyotu 4Runner. „Pokud na další Dakar pojedu, tak chci vyhrát,“ prohlásil závodník hledě na jeden ze svých speciálů.

A co ona původní Škoda 130 LR? Ta na čas zamíří do Automoto Museum Lučany blízko Jablonce nad Nisou, kde bydlí třeba Innotech Mysterro a další zajímavé kousky automobilové produkce.

Dakar 2026 je ještě daleko, nicméně už teď víme, že se na něm ukáže třeba speciální verze Defenderu postavená samotným Land Roverem. Více informací o nadcházejícím závodě bude zveřejněno už 7. června včetně termínu konání, startu, cíle a novinek. Těšíte se?

Načítám